Toen half juni werd bevestigd dat een consortium onder leiding van het Zweedse Koenigsegg het geteisterde Saab over wilde nemen ging er een zucht van verlichting op bij fanboys. Maar nu lijkt het erop dat er donkere wolken op komst zijn voor dit reddingsplan. De lokale Zweedse krant Goteborgs-Posten schrijft vandaag namelijk dat enkele investeerders zich zouden hebben teruggetrokken uit het consortium. En dat niet om een loos gerucht gaat blijkt wel uit het feit dat de Zweedse regering onmiddels een onderzoek is gestart om de boel op te helderen.
De woordvoerster van Koenigsegg wil in elk geval niet reageren op de zaak:
“Ownership questions are detailed information that I don’t have the possibility to comment on today,” she said. “What I can say is that our negotiations with GM are proceeding according to plan.”
En de Zweedse regering zegt het volgende:
“We have received some information, yes, saying that,” said Joran Hagglund, state secretary for Sweden’s industry ministry. “We haven’t managed to confirm it ourselves with Koenigsegg. We are keen to get this confirmed and are chasing them.”
Maar hoe zit die deal nou precies in elkaar? Mensen die dachten dat Koenigsegg zomaar eventjes het veel grotere Saab op ging kopen moet ik helaas teleurstellen. De feitelijke koper van Saab is niet Koenigsegg Automotive AB (de autofabrikant), maar Koenigsegg Group AB. Deze Group bestaat uit een heleboel verschillende investeerders zoals bijvoorbeeld de Noorse ondernemer Bard Eker (Eker Group AS) en Koenigsegg Automotive AB. Hoe de verhoudingen binnen Koenigsegg Group AB precies liggen (en wie er deel van uit maken) is niet bekend, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het meeste geld niet afkomstig zijn van Koenigsegg zelf. Als andere investeerders afhaken kan het hele Zweedse sprookje wel eens eindigen in een grote nachtmerrie.
Mocht alles toch nog goedkomen dan zal naar alle waarschijnlijkheid de deal eind september afgerond zijn. (via: autonews.com)
Laue zegt
oei, dit moeten we niet hebben, er staan nog een paar mooie modellen op komst.
koningsei + saab lijkt mij een top combinatie.
SAAB kom er maar in.
ZwerverRoodbaard zegt
Geely to the rescue?……. *kuch*
Vinny_93 zegt
Wie is die “She” in het 1e persbericht? Wat is er mis met Christian von Koenigsegg dan? Wel een vaag verhaal hoor, robbie… Het is niet Koenigsegg Automotive AB, maar een aantal ondernemers én KAAB. Bedenk ik net.
Dit is dus een rookmachine gebruiken in de mist hè, dat begrijp je wel.
Zoepie zegt
Laten we hopen op een succes wat dat betreft. Saab is nog altijd een favoriet van mij en ik vond het spijtig dat je de GM kant er steeds meer en meer in zag.
PCCB zegt
@Vinnie93: Wellicht zijn pr-verantwoordelijke. Ze scheert tevens ook zijn hoofd.
Hopelijk gaat de deal nog door. Er zit nog potentieel in Saab, en met de knowhow van Koenigsegg en Eker kan dat nog wat moois opleveren.
robbie zegt
@Vinny_93, ‘She’ = woordvoerder van Koenigsegg (in dit geval Halldora von Koenigsegg)
Zo vaag is het toch niet? Saab wordt gekocht door Koenigsegg Group AB (= consortium met oa Koenigsegg Automotive AB) en een heleboel andere investeerders. Koenigsegg is waarschijnlijk alleen maar betrokken bij het geheel vanwege het geld.
Koenigsegg Automotive AB maakt dus wel onderdeel uit van het consortium, maar is niet DE partij die het geheel koopt.
Stel we noemen Koenigsegg Group AB even ABC en Koenigsegg Automotive AB noemen we XYZ.
In dit geval koopt ABC dus Saab. En ABC bestaat uit XYZ, bedrijf Q, bedrijf F, bedrijf H, bedrijf T, bedrijf M etc etc…
Ik probeer voornamelijk duidelijk te maken dat het consortium dat Saab koopt wel Koenigsegg heet (en de autofabrikant er zijdelings bij betrokken is), maar dat het meeste geld (en invloed) afkomstig is van een grote groep investeerders (waarvan we niet precies weten wie het zijn).
Esprit_de_Flandre zegt
Dat Koenigsegg vooral als gevel van het gebouw diende wist iedereen toch al? En die paar investeerders die hun staart intrekken, das toch rap opgelost. Even een telefoontje naar Geely, Chery of BAW en de cash zal vloeien…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre, helaas is niet iedereen zo snugger ;) Een heleboel mensen moet je dingen 3x vertellen voordat ze het doorhebben (helaas).
Vinny_93 zegt
@robbie: Voordat je het hele alfabet erbij betrok begreep ik het ook wel al hoor ;)
Maar in feite is het dus zo dat KAAB SAAB wel koopt, maar niet via KAAB, maar via KAGB, en dus niet alleen, maar met een aantal andere leden van de KAGB.
Om maar eens met het alfabet te smijten.
Of ben ik nou te 16-jarig om dit te begrijpen?
En ga daarop nou geen ja zeggen om mij te pesten… :cry:
lincoln zegt
wat valt er te redden ..
en waarom zou iemand uberhaupt Saab willen redden ??
Laue zegt
@ Lincoln
-Nutteloze bijdrage-
ivanadrive zegt
@lincoln: gewoon omdat er al meer dan genoeg Audi’s en andere BMW’s rondrijden mss. Een beetje keuze is nooit slecht.
SLSAMG zegt
@ivanadrive
Mee eens, en ik vind de laatste Saab 9-3 niet slecht
lincoln zegt
oei oei oei wat een benauwde antwoorden ..
vast geen luitjes die de laatste 2 jaar een nieuwe Saab hebben gekocht ..
p.s. .. jullie kunnen Saab redden hoor ..
just put your money where youre dutch mouth is ..
ceke zegt
Omdat Saab een auto is voor mensen met een persoonlijkheid…
lincoln zegt
@ceke .. bedankt voor het bewijs dat het nog dommer kan ..
bozewolf zegt
Pst, linc, your/you’re. Staat niet zo pro als je in je sarcastische doordenkertjes elementaire spelfouten maakt.
Meer on topic: Mocht ’t hele circus doorgaan, dan moeten ze echt dat hybride logo wat bovenaan staat gebruiken. Wat een top-badge. Ziet eruit als het wapen van een ridder ofzo. De shit.
lincoln zegt
@bozewolf ..
leestekens hebben totaal geen functie in de maatschappij ..
tis niets meer dan een sociaal geaccepteerd gewoonte-recht ..
leuk om leraren niet blijvend in de WW te hebben ..
dus spreek me niet van “elementair” ..
op de aardbol zijn maar 2 leestekens van belang .. deze 2 ..
bozewolf zegt
Woon je ook in een ton, lincoln?
ceke zegt
@ lincoln: blijkbaar ben je het type toetsenbordjunky dat vanachter z’n pc zijn frustraties kwijtraakt. Ik heb met je te doen.
DM zegt
@ lincoln
Misschien niet in jouw hoekje van de maatschappij.
lincoln zegt
o.k. boys .. spijkers met koppen tijd ..
nog een keer dan ..
wie van jullie heeft er de laatste twee jaar een Saab product gekocht ??
nieuw uit het doosje ..
mooi .. wegwezen met die krokodillentranen dan ..
robbie zegt
@lincoln, gezien de verkoop aantallen van Saab is het volgens mij zoeken naar een speld in een hooiberg :D
lincoln zegt
@robbie ..
en ik maar denken dat de respons-tijd van Saab-bezitters aan de hoge kant was ..
bozewolf zegt
@ lincoln:
Tellen onderdelen mee?
brit zegt
Ik heb een 1 jaar oude 9-5 Aero Estate voor de deur staan. bevalt me uitstekend. Dus Lincoln, ik wil graag over een jaar of wat weer een nieuwe voor de deur hebben.
Calvin zegt
@ lincoln:
* 9-3 Sport Estate Turbo X
* 9-5 Sport Estate 2.0t
* 9-3 Cabriolet Turbo Aero
All new, all Saab. What can i say? I just love the brand…
lincoln zegt
@brit ..
als je het ECHT wilt .. dan koop je er nu alvast 1 .. of koop je de fabriek ..
maar omdat je het niet ECHT wilt koop je gewoon een ander merk .. easy ..
lincoln zegt
@Calvin ..
als die dingen dan echt zo goed zijn ..
heb je genoeg voor de rest van je leven ..
robbie zegt
Bron: http://www.autonews.com/article/20090811/ANE02/308119979/1265