Arno mocht tussen lockdowns door naar Tenerife om met Triumphs nieuwste te rijden, de Triumph Trident!
Met de Trident wil karaktermerk Triumph een breder publiek aanspreken. Een eenvoudige naked bike met goede specs en Triumph’s kenmerkende driecilinder voor een aantrekkelijke prijskaartje, dat moet toch volle zalen trekken?
Is een truuk succesvol, herhaal hem dan.
Wat Triumph doet lijkt verrassend veel op de formule die ooit de Street Triple lanceerde als kleinere broertje van de – toen al populaire hooliganbike – de Speed Triple. Maar waar die Street jaar na jaar meer uitgroeide tot een serieus sportieve middenklasser, tapt de Trident dus weer uit een bescheidener vaatje.
Triumph gaf bij de perspresentatie zelf aan dat ze Japanse succesnummers als de Kawasaki Z650, Yamaha MT-07 en Suzuki SV650 op de korrel nemen en dan weet je dat het budget een belangrijke rol speelde. Met een prijskaartje van €8.999 (€7.995 BE) is de Triumph een klein stukje duurder dan die concurrenten, maar wel de goedkoopste Triumph van het moment en dus ook zo’n 1.500 euro goedkoper dan de A2-Street Triple S.
De prijs zit dus goed, of toch zeker als je de technische specs erbij pakt. Met 81pk en 64Nm voor 189 kilo is de Triumph een fractie zwaarder dan de tweecilinders die hij onder vuur neemt, maar de prestaties zijn ook iets beter. En toch mag je je niet te fel laten misleiden door de cijfertjes.
Genoeg Fun?
Want zoals je in mijn MaxxMoto videoverslag kan zien, draait alles in de middenklasse om de combinatie van fun en gebruiksgemak. Met een ruime zithouding, lage zadelhoogte en brede stuuruitslag scoort de Trident punten en daarbij komen nog eens tal van (optionele) extra’s die de Brit met recht en rede tot de ‘upper middle class’ tillen. (Her)opstappers zijn aan het juiste adres bij deze rechttoe rechtaan tweewieler waarop trage manoeuvres, maar ook het snellere werk kinderspel wordt.
Dat laatste is vooral te danken aan een uitstekend chassis, Showa veercomponenten en een set goed doseerbare Nissin remmen met heel veel remkracht en een modern ABS. Klinkt als een perfect pakket, en toch wordt de pret een beetje gedempt omdat de – overigens lekker rauw klinkende- driepitter wel heel lineair is.
Speels karakter Triumph Trident
Het speelse karakter van Street en Speed werd platgemept met het oog op beginners en het is dus maar afwachten op een vergelijkingstest om te zien of de Trident zich kan meten met de goedkopere twins. Niet dat het klassieke Triumph publiek zich er veel van zal aantrekken want de Jappen kunnen een tipje zuigen aan de looks, uitrusting en afwerking van de Trident.
Zie boven voor de video!
fotocredit: Triumph/Maxxmoto
Robert zegt
Af-fabriek caféracer? De looks zijn inderdaad fenomenaal.
Vraagje: dat prijsverschil tussen Nederland en België, is dat net als bij auto’s ook een kwestie van belastingheffing?
michaelras zegt
@RRRobert: yes BPM…
tjorque zegt
@ArnoJaspers: De Suzuki SV 650 een succes noemen vindt ik een beetje optimistisch.
Op vier jaar tijd heb ik er hooguit 3 keer eentje gespot. Ik zou de verkoopcijfers wel eens willen zien.
De mijne (bj. 2016 met 37k km) is net de deur uit voor een vrij laag bedrag (omdat ik de plaats in de garage nodig had).
Ik denk dat
W115 zegt
@tjorque: mk3 is inderdaad een flop gebleken. Mk2 was wel populair en had meer een eigen karakter ipv een fucati uiterlijk.
volleyrock zegt
De SV650 heeft een beetje last van het MX5 syndroom. Het is het antwoord op alles (rustig toeren, beetje boenderen zelfs een trackday gaat goed), maar niemand koopt ‘m.
Terwijl het stiekem de ideale motor is. Voldoende vermogen voor een beetje fun en een tijdloos design. Dat laatste kan ook komen omdat het in basis nog dezelfde motor is als uit de jaren 90.
roadster zegt
Als de sv650 last had van het mx5 syndroom, zou het de best verkochte motor ooit zijn.
mynameisjeroen zegt
@tjorque: aan mij ligt het niet. Ik heb een nieuwe SV650 gekocht in 2020. De gewone versie deed me teveel denken aan een lesmotor, maar de sv650x met zijn café racer uiterlijk en lage clipons vond ik wel leuk. Tot nu toe lijkt het me de ideale motorfiets, maar deze Triumph is ook wel héél erg mooi.
spence zegt
Knappe motor, in het bijzonder in die prijsklasse.
Maar wij worden steeds groter en de motoren steeds kleiner. De helft van de rijders staken hoog boven hun rijpaard uit. Niet al te sierlijk, als je het mij vraagt. En dat is het geval voor veel motoren.
Misschien de reden van het succes van de GS en gelijkaardige ?
tjorque zegt
Toen ik vorige week (na lang op de GSa) weer eens een ritje deed met de SV650, voelde het opstappen zowat als op een brommer stappen.
Voeten die plat op de grond kunnen zelfs zonder benen te strekken.
Benen hoog optrekken om ze op de voetsteunen te zetten…
80kg minder om te maneuvreren.
Maar qua sturen is de gs zodra hij bolt toch een heel pak lichtvoetiger. Ondanks de grotere lengte, gewicht, breedte,…
Qua zithoek voor je benen enz is het ook een heel pak relaxter.
elemento zegt
Goeie motor te rijden heb je gauw meer dan 800 cc nodig. Behoudens racers zoals r6. Ik rij 1000xr en z1000 kawasaki. Prima motoren.
mcshine zegt
Z900 is (overjarig) voor 8,5k te krijgen. Dat is aanmerkelijk meer motor dan deze brommer.