Met grootste cilinderinhoud in een productiemodel
Triumph heeft met de Rocket 3 geprobeerd om grote prestaties neer te zetten. Op één vlak staan ze direct voor. Het is namelijk de productiemotor met de grootste cilinderinhoud. De Rocket 3 is de eerste motorfiets die een 2.500cc motor heeft. Om de prestaties van de cruiser aan de tand te voelen deed een coureur een rondje Cartagena. Met een ‘bijna’ standaard model zette hij het 0-100 record van het merk en liet hij de McLaren 720S achter zich.
De 2.500cc driecilinder brak het 0-100 record van Triumph. Hij raffelde het klusje af in maar 2,73 seconden. Blije gezichten dus bij Triumph.
Triumph heeft twee versies van de Rocket 3, een R- en GT-versie. De GT is meer gericht op het cruisen en heeft een toergericht stuur, lager zadel en handvatverwarming. De vorige generatie Rocket 3 was een 2.300cc met 148 pk. Triumph heeft alles in de strijd gegooid om de prestaties te verbeteren, de huidige generatie komt met 167 pk. -van meer pk’s wordt alles beter- Waar de vorige generatie het nog met 5 versnellingen moest doen krijgt de nieuwe generatie 6 versnellingen. De nieuwe generatie is ook nog eens 43 kg afgevallen. Met 291 kilo is de Rocket 3 nu minder zwaar. Want meer dan 250 kg is in principe toch echt ‘obese’ materiaal. 20-Spaaks velgen, cruise control, navigatie via Google Maps en bochten-ABS zijn allemaal standaard.
Triumph Rocket 3 zet record
Het record van het merk werd met de Rocket 3 verbroken op het Cartagena circuit in Spanje. Volgens de coureur gaat de Rocket makkelijk door de bocht en voelt het alsof je op een Street Triple zit. De enige overeenkomst die wij met de Street Triple, naast het merk, kunnen vinden zijn de dubbele LED koplampen. De Rocket 3 R die op Cartagena werd gebruikt was volgens het merk ‘bijna’ standaard, zonder spiegels en kentekenplaat. De McLaren 720S mag het kentekenloze kontje van de Triumph bekijken.
Mocht je willen testen of de Rocket 3 R echt zo stuurt als de Street Triple kun je vanaf 26.200 euro terecht bij de dealer. Alleen nog kiezen uit de kleur: Phantom Black of Korosi Red.
racerx zegt
Hele dikke machine! Als ik racers ooit zat ben zie ik zoiets wel zitten, naast een fatsoenlijke (sport)toer motor.
sr20det zegt
@racerx: ga voor een Diavel/K1300/Fatbob
Goedkoper, lichter, rijdt beter.
lippie zegt
2.73s vind ik eigenlijk best tegenvallen voor 2.5 liter op een motorfiets.
okdoei zegt
@lippie: Hoi. 291 kg. Lees tekst. Doei.
christian85 zegt
@okdoei: wat een domme reactie. Doei
kle500 zegt
@christian85: In 6 woorden eeen opener, een volledige verklaring en een afsluiter. Niet mis mee dacht ik
racerx zegt
@lippie: een moderne racer met een goede launchcontrol gaat inderdaad wat sneller
boomhauwer zegt
@lippie: tractie…
fernie zegt
Klein band oppervlak en wheelieen houden dat tegen. Echte drag motoren hebben dan ook een ‘normale’band en wheelie bar. Launch control is nu ook een ding:)
Maarten123 zegt
Ik ben nooit zo’n fan van die flitsende gedramatiseerde beelden. Als je feiten wilt presenteren, houd je de camera stil.
mustang750supersnake zegt
@maarten123: precies dat!
ot :machtige machine, zou em gelijk willen…krijg alleen bij me vriendin 2 motors echt niet erdoor…
sonnybonds zegt
is het nu een toerbike of meer superbike met die prestaties?
lekbak zegt
@sonnybonds: ik denk dat je dit wat moet vergelijken met een s65 amg. Dat is ook verre van een sportwagen, maar wel een snel apparaat.
shaguar zegt
Korosi Red?! Roest bruin dus…
spyderweb zegt
Wat een onzinbericht.
De 0-100 van een motor vergelijken met een auto.
Bij een motor worden de 0-100 tijden niet eens vermeld, omdat ze allemaal heel snel van 0-100 rijden. Totaal irrelevant.
Mijn Yamaha Fazer is ook sneller dan een Ferrari met V12 motor, tot de 100 km/u.
Maakt het daarmee de motor bijzonder, nee natuurlijk niet.
Bij een motor is vooral het gewicht belangrijk, daarom worden er ook geen zware motorblokken gebruikt in motorfietsen.
Voor een shopper/cruiser draait het uiteraard vooral om het uiterlijk en het geluid, dus ik snap de keuze wel.
De focus op de 0-100, snap ik dan weer niet.
lekbak zegt
@spyderweb: het gaat ook om het koppel. 167pk uit 2,5 liter zijn waardes die je in auto’s vind. Als je de grip zou hebben trek je hiermee dus met alle gemak een 1500kg tabbert door de bergen.
Maar je zult er dus ook ontzettend hard mee kunnen gaan zonder de powerband op te hoeven zoeken. Heerlijk schakellui rijden.
kappenou zegt
@spyderweb: kan me weinig originele specs van motoren verzinnen waar ze dit niet vermelden.
Met je fazer rij je vast wel een oude ferrari v12 eruit. Succes met een superfast
kle500 zegt
@kappenou: 2001 fazer 100, 2.9 seconden.https://www.google.com/amp/s/www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/yamaha-fzs1000-fazer/amp/ Superfast: 2.9 seconden https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ga-rev1&ei=1vxjXsmAKpLxkwWHzoDADQ&q=superfast 0-100&oq=superfast 0-100&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.12..0i71l5.0.0..4411…0.1..0.0.0…….0.CrFQakWil6I
lekbak zegt
Vergeet de hayabusa: dit is het blok wat je in je lichtgewicht sportwagen wilt hebben!
De verpakking van dit blok lijkt me dan weer niks. Veel te zwaar en te lomp voor mij.
mustanggt500 zegt
@lekbak: het hayabusa blok is buiten dat het oersterk is ook nog eens onverwoestbaar. Net als de 1400 van kawasaki. Het zuipt enorm maar is niet kapot te krijgen. Dat maakt dat zulke blokken zo leuk zijn om overal in te leggen. Dat moet ik bij deze nog maar zien.
elemento zegt
Het zit super. Rijdt ook heel erg soepel. ( proefrit) voorband is bijna dik als achterband van mijn motor (rij zelf 1000xr)
spyderweb zegt
Mijn 20 jaar oude 600cc tourmotor, doet er 3,3 sec over van 0-100 en een Ferrari Superfast doet er 2,9 sec over, dus deze is inderdaad een fractie sneller.
Mijn punt is dat het geen kunst is om een auto te verslaan met een motor.
Een auto weegt minimaal 4 x zoveel, als een motor.
Vrijwel iedere sportmotor is sneller dan een McLaren. Dus het is geen vermelding waardig feit, dat de Triumph sneller is.