Het ontbreekt Triton niet aan inbeeldingskracht: hun Model H SUV moet echt zo ver kunnen komen.
Het is even geleden dat we een knaller van een actieradius mochten verwelkomen. De Tesla Model S staat met zijn 610 km nog steeds boven aan de lijst. Sindsdien wisselde de interesse van dikke kilometerknallers naar kleinere en voordeligere elektrische auto’s.
Harde claims
Stel nou dat je twee keer zo ver wil komen als die Model S. En ook nog eens met acht personen. Dan moet je je eens verdiepen in de Triton Model H. Ja, het is wéér een merk wat uit het niets de automarkt een opdoffer gaat geven. Triton Solar, het merk achter de auto, specialiseert zich in zonne-energie. Die willen dus nu een elektrische SUV gaan bouwen en de specs zijn extreem.
Overtreffende trap
Zoals gezegd is de basis een grote SUV, een soort kruisbestuiving tussen een Cadillac Escalade en een Lincoln Navigator. Omdat er in de Triton geen ‘large displacement gasoline motor‘ ligt, kan de voorruit en daarmee de hele cabine een stukje naar voren. Er is ruimte voor acht personen en bagage, waardoor de afmetingen iets weg zullen hebben van de grootste der grootheden: de Ford Excursion.
Maar dat niet alleen: ondanks deze gargantueske afmetingen in een dito verpakking, is een sprint van 0-60 mph in 2,9 seconden gepiept volgens Triton. Dat is even snel als een Lamborghini Aventador SVJ en bovendien 0,1 seconden sneller dan die andere SUV-nieuwkomer: Rivian. Deze acceleratie is te danken aan een systeemvermogen van 1.500 pk. Aandrijving gaat, zoals je kon verwachten, via elk wiel zijn eigen elektromotor.
Het accupakket is al even gigantisch: in de Model H komt een 200 kWh groot accupakket, aldus Triton. Daarmee krijg je een vrij groot rijbereik: meer dan 700 mijl, snel omgerekend zo’n 1.126 km. Als dit allemaal gerealiseerd kan worden, hebben onder meer Tesla en Rivian er een geduchte concurrent bij.
Als
Er zitten altijd addertjes onder het gras en in het geval van de Triton Model H zie je hem al snel aankomen. De afbeeldingen die het merk deelt zijn nog nepper dan de Twitterfans van Dotan. Het gaat nog even duren voordat deze – niet heel indrukwekkende – renders vervangen gaan worden door een daadwerkelijk model. En wie weet wat voor stappen de rest van de industrie ondertussen gaat zetten.
Kinderschoenen
Maar stel nou dat je gelooft in dit al bestaande bedrijf en hun ambities. En als ze het flikken, staat hier wel mooi even een Escalade-achtige SUV die met acht personen aan boord menig supercar het snot voor de ogen wegrijdt, om vervolgens op je dooie akkertje een lange roadtrip zonder laadpauzes te maken. Dan is het mooi om dat project te hebben gevolgd terwijl het nog in de kinderschoenen staat. Speciaal voor 100 geluksvogels die hun vertrouwen leggen in het merk komt er een Triton Model H Founder’s Edition, met een extra verrassing die ze lekker nog niet delen. Pre-orderen kan al, dat doe je via de website van Triton. Prijzen zijn nog niet bekend.
stationcar zegt
Die wil ik graag hebben, kan ik tenminste gewoon naar Zuid Frankrijk op vakantie en ik hoef in het dagelijks leven niet elke dag een oplader te zoeken die vrij is. Ideaal!!
fanboy zegt
Je kunt nu ook al elektrisch naar Zuid-Frankrijk rijden, daar heb je niet zo’n lomp ding voor nodig.
mashell zegt
Op zich is zo’n TGV best wel een lomp ding, maar je rijdt er wel lekker snel mee naar Zuid Frankrijk.
rulefollower zegt
Dan sta je bij Luxemburg al aan de enige 50 kW lader te wachten achter 5 taxi’s.
mondeoscti202 zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom zo’n soort voertuig zo verschrikkelijk veel vermogen moet hebben? Tesla doet het zelfde en ik begrijp niet waarom.
kobus1967 zegt
Omdat het kan?
mashell zegt
En dat is serieus de reden. Een ietsjes grotere elektromotor kost een fractie meer, maar je kunt er een klap sneller mee. Als je dan een grote batterij monteert die kortstondig een grote stroom kan leveren heb je voor heel weinig geld een super aankoop argument gecreëerd.
dawwg zegt
Ik vind het eerlijk gezegd onverantwoord; zeker in dergelijke grote baksteen SUVs. 3000-4000kg minimaal en dan in 2.9s naar de 100 is levensgevaarlijk; want afremmen naar 0 zal wel niet in 2.9s gaan vrees ik ….
fanboy zegt
Neem een AA batterijtje. Die heeft een bepaalde capaciteit, een bepaalde vermogen wat hij kan leveren rn waarmee hij kan laden. Wil je veel capaciteit (range) heb je dus veel batterijtjes nodig. Hierdoor kun je ook sneller laden. Kies je dan nog cellen die nog beter kunnen laden. Het resultaat is een accu pakket dat makkelijk een belachelijk vermogen kan leveren.
(Ze gebruiken geen AA batterijen hoor, maar ter vergelijking)
De elektromotoren zelf zijn eigenlijk niet zo duur en zwaar. De bottle neck zit dus meestal in het accupakket. Bij de grotere duurdere elektrische auto’s is er dus sowieso vermogen genoeg. Zonde om het niet te gebruiken.
Het is alsof je heel goedkoop krachtige benzine motoren kan maken maar heel veel moet betalen voor de tank, die hoe groter hoe meer liter/minuut kan leveren.
dunhozzie zegt
@fanboy: maar zou je dan niet met geleidelijke onttrekking van de energie er verder mee moeten komen? Ik kan planken of rustig snelheid opbouwen, dat scheelt energie. Als je me een elektrische auto geeft die in 7 seconden naar de 100 kan, die een prima acceleratie heeft van 100 naar 150 en die daardoor een langer bereik heb ben ik dik gelukkig hoor….
fanboy zegt
Als jij je gewoon in kan houden, niet de acceleratie gebruikt, dan kom je er hartstikke ver mee.
Dat is het grote verschil met brandstbrandstofmotor. Als jij een 1000pk benzinemotor opbouwt, dan wordt dat erg onzuinig om boodschappen mee te doen. Ook bij continue snelheid cruisen op de snelweg.
Neem zo’n Tesla, de topmodellen hebben belachelijke vermogens, maar als je er gewoon mee rijdt heb je er totaal geen nadelen aan.
Verder is de kostprijs voor fabriekanten laag om meer vermogen eruit te trekken, en in het hogere segment scoor je daar wel mee.
Dat is natuurlijk anders voor een Nissan Leaf of E Golf oid, maarja dan heb je ook minder nodog om sneller te zijn dan die 3 of 4 cilinder die er anders in ligt.
Op topsnelheid spelen weer andere zaken die het verschil maken.
jvthof zegt
@dunhozzie: elke tesla kan ik 7+ seconden naar de 100 als jij dat wil… hangt allemaal van je rechter voetje af. Maar hij kan ook in 2,? Naar de 100 maar dan haal je die range niet.
cdlop01 zegt
Omdat de haantjes onder ons anders geen interesse hebben in een EV. Suc van de EV Tesla 3 is naast uiteraard de lage fiscale bijtelling de enorme acceleratie …. . Dat de accu’s dan in no time leeg zijn wordt er niet bijverteld.
flutterby zegt
@mondeoscti202: meer batterij is meer vermogen en meer gewicht. Bij acceleratie onder de 3s naar de 100 loop je al tegen de grenzen van grip aan.
700 miles uit 200 kWh is zeker een prestatie. De Cybertruck zit op 600 miles met waarschijnlijk ook een 200 kWh accu en die is toch een stuk aërodynamischer.
sprankel zegt
De accelaratie race is over, Porshe heeft al laten weten zich te richten op lichte en stuurvinnige voertuigen want straks is het heel gemakkelijk om iedere auto onder de 5 seconden naar 100 te laten gaan en dan kom je al snel aan de grenzen wat de banden in theorie aankunnen. Waar het met klassieke verbrandingsmotoren een hele opgave is om die grote vermogens eruit te halen is dit enorm simpel bij elektromotoren, als je maar genoeg ampere kan leveren. Motor moet kleiner en lichter? Gooi er 800V op ipv 400V, probleem opgelost.
Maar deze auto heeft geen toekomst, ja het heeft een belachelijk hoge range maar dat batterijpack word gigantisch duur, dat gewicht gaat zwaar in de papieren lopen met als gevolg heel dure ophanging en remmen waar een Lamborghini jaloers van word. En dan zit je nog altijd met een gigantisch verbruik wat echt niet leuk gaat zijn om te betalen ook al is het elektrisch om nog maar te zwijgen aan het vele rubber dat heel snel gaat slijten en dus is het simpel, dit word een heel duur ding in zowel aankoop als running costs.
flutterby zegt
@sprankel: nog steeds een stuk voordeliger dan de brandstof concurrentie die praktisch hetzelfde weegt en enkel hoog uit het vermogen wat minder direct kwijt kan.
sprankel zegt
Dat is heel relatief, rijden op elektriciteit is niet gratis en is op de lokale markt doorgaans iets goedkoper echter de lokale markt heft enorm veel taks op klassieke brandstof waardoor dit soort wagens hier geen afzetmarkt hebben. De US betaalt echter gemiddeld 0.13 kwh + 0.09 distributie wat 0.22$ per kwh komt. Een tesla S verbruikt 20kwh/100 km wat neerkomt op 4,4$ per 100km, aan een gemiddelde prijs van 2.84$ per gallon benzine zit je aan 1.55 gallon benzine per 100km wat omgerekend neerkomt op 5.87 liter benzine/100 km ofwel 1 op 17 (dit is een verouderde manier om een verbruik weer te geven wat vooral in NL nog populair is)
Deze onbestaande wagen geeft 700 miles op 200kwh aan, wat omgerekend op een verbruik zou neerkomen van 17.6kwh/100 km, gezien er niet bepaald veel verlies is op een elektrische aandrijving, om dat verbruik te halen zou deze wagen minder weerstand en minder gewicht moeten hebben dan een Tesla S. In de praktijk gaat dit groot lomp ding veel meer weerstand bieden en veel zwaarder zijn, zelfs al trekken ze de wagen op uit licht metaal. Dus dan moet je een grotere batterij steken echter hoe meer batterij hoe meer gewicht hoe meer verbruik hoe meer batterij je nodig hebt om die range te halen, je zit hier exponentieel te werken. Los uit de pols gerekend en meer realistisch dan deze totaal ongeloofwaardige cijfers zit ik aan 4 keer meer verbruik ofwel voor de US markt een verbruik dat overeenkomt met meer dan 20 liter/100km als je dit ding wilt bouwen met effectief die range, zelfs voor de US markt krijg je dat niet verkocht.
Dat is er dan nog allemaal vanuit gaande dat je geen taks betaald op een EV, ook dat gaat niet blijven duren echter de huidige KM taks zit in de brandstofprijs, als je dat probeert met EV’s dan gaat iedereen op zonnepanelen tanken off grid dus je km taks op brandstof, werkt niet meer.
Dus die KM heffing waar in heel Europa zoveel om te doen is, die komt er, dat ligt al lang vast en het zal niet bij zuiver Europa blijven. Doordat iedere wagen heel veel vermogen gaat krijgen en dit niet meer exclusief dure wagens is, belastingen afhankelijk van vermogen gaat er ook uit en wat schiet er dan nog over? Gewicht, veel geluk met dit lomp ding te verkopen.
rikus zegt
Nou en..
evdw zegt
Ja heel leuk al die ideeen op papier maar dit ding gaat er natuurlijk niet komen.
grasvreter zegt
2.9 seconden. Als een acceleratietijd op .9 eindigd, dan geloof ik er meteen niks van. Volkswagen had hier ook een handje van. 9.9 seconden voor de 3 cilinder golf, 14.9 voor die enge polo 1.2 tdi. Marketing…
Edge zegt
Luchtkasteel nummer zoveel. Dus bij Triton ontwerpt men een GTA-achtige ripoff van een Escalade/Tahoe/Yukon, laten van dat ontwerp vervolgens een render maken die eruit ziet alsof ‘ie in een PS3-game thuishoort. Vervolgens shoppen ze die render heel amateuristisch op een achtergrondje. Persberichtje erbij met bizarre specs. En dan? Wie neemt dit soort dingen nou daadwerkelijk serieus? Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die slim genoeg is om tientallen of zelfs honderden miljoenen te vergaren, ook maar enigszins geïnteresseerd is om in een Triton te investeren.
stationcar zegt
Helemaal eens ja, helaas pindakaas.
Hoe tof zou het zijn als @Autoblog dit soort artikelen een tag meegeeft ‘luchtkasteel’ zodat al dit soort fantasieën gebundeld zijn en je ze later terug kan vinden. Niet persé voor deze flierefluiters, maar in het algemeen. We krijgen al jarenlang allerlei prachtige ideeën over ons uitgestort, maar verder hoor je er nooit wat van. Nu zijn het de electro SUV’s, hiervoor hadden we electrische sportwagens, daarvoor hypercars met miljoenen pk’s, jeweetwel, van alles wat hip is komen er fantasiefabrrikanten die de mooiste luchtkastelen beloven. Hoe tof zou het zijn om dat terug te kunnen vinden?!
Misschien een keer een geinig idee voor een artikel? @Autoblog?
Wouter zegt
Zeker. Ik neem al die EV’s met fantastische specs ook met een korreltje zout. Het is een goede manier om wat investeringen binnen te trekken, maar er lijken er maar bitter weinig de eindstreep te halen.
Rob zegt
Op zich zou autoblog gewoon de ” Victor-Muller ” tag hier voor kunnen gebruiken ;-)
Dutchdriftking zegt
Toch grappig, tot 5 jaar geleden kwam er elke week een nieuw sportwagen merk bij, nu is dat niet meer zo en komt er elke week een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s. Ik snap dat men kansen ruikt, maar nog niet 1% zal het ook daadwerkelijk halen.
zeevink zegt
Grappig is dat wanneer je de website bezoekt dat je ziet dat ze niet verder zijn gekomen dan de render fase. Er staat een teller die doet vermoeden dat er 11.366 mensen een aanbetaling hebben gedaan.
Adres wat ze opgeven op de website leid naar een gemiddeld Amerikaans klein bedrijfspandje. Anoniem en oud. Met andere woorden voordat dit bedrijf ook maar 1 voertuig zal gaan maken zullen ze flink aan de bak moeten. Dan is Rivian een heel stuk verder en ook daadwerkelijk een realistisch product wat we gaan zien binnen afzienbare tijd.
Esprit_de_Flandre zegt
@zeevink: Die teller zal eerder website-bezoekers zijn. Ik geloof nooit dat 11k mensen hiervoor geld neerleggen…
Esprit_de_Flandre zegt
Als je dan toch zo’n groot ding gaat maken, maak er dan een bus van. Zonder chauffeur, uiteraard…