De Franse tolwegen worden duurder! De prijzen vliegen omhoog.
Nog één week en carnaval hatend Nederland springt in de auto voor de krokusvakantie. Richting de besneeuwde Alpen. Een weekje later kan ook als je niet in carnaval vierend Nederland woont natuurlijk.
Dat wintersport tripje gaat alleen wel een stukje duurder worden. Sinds begin deze maand is het toltarief namelijk verhoogd met gemiddeld 4,75 procent. Bovenop de prijsstijging van twee procent van vorig jaar.
Franse tolwegen duurder
Overigens was het in 2021 ook al prijs, dus dit is al de derde prijsstijging in drie jaar tijd! Dat vinden de Fransen niet leuk (en wij ook niet!). De dik winst makende bedrijven als Sanef en Vinci die de tolwegen beheren in Frankrijk vinden dat ze in hun recht staan. De inflatie was in november 2022 6,33 procent in het land van Citroën en Renault, dus een prijsstijging is gerechtvaardigd aldus de geldgraaiers.
De Fransen zijn furieus. Niet helemaal onterecht want de bedrijven die de tolwegen exploiteren laten een rentabiliteit zien van 12 procent terwijl dat wettelijk helemaal niet meer dan 6,76 procent mag zijn.
Korting voor EV
De Belgische website GoCar meldt de duurder wordende Franse tolwegen. De Vinci autoroutes (Cofiroute, Escota en ASF) voert een stijging door van 4,68 procent, net als APRR en AREA. Sanef gaat voor 4,54 procent prijsverhoging. Als je in een elektrische auto rijdt krijg je trouwens altijd 5 procent korting. Als het tolpoortje het weet tenminste.
Verreweg de meeste snelwegen in Frankrijk zijn tolwegen. Het grootste gedeelte, zo’n 9.000 kilometer) wordt privaat beheerd. Prijsverhogingen worden eigenlijk altijd doorgevoerd in februari. Precies op tijd voor de Nederlandse wintersporters in het vroege voorjaar en straks in de zomer de Hollandais avec sleurhut.
kniesoor zegt
Epouventable ! Dat wordt het vliegtuig dan.
tortuga zegt
Alsof die niet duurder zijn geworden. Plus transport van en naar luchthaven
kniesoor zegt
Ah, u bent van het halflege glas, zie ik.
Dutchdriftking zegt
“Het grootste gedeelte, zo’n 9.000 kilometer) wordt privaat beheerd.” Haha, ja door bedrijven waarvan de overheid groot aandeelhouder is. Eerlijk is eerlijk, als je lekker wilt doorrijden op vakantie dan gaat dit beter op de Franse tolwegen dan door alle baustelle in Duitsland. Iedere flitspaal staat keurig aangegeven met een bordje, de brandstof is goedkoper dan in Duitsland. Daar wil ik best wat tol voor betalen.
omarrs6 zegt
precies dit. de Franse snelwegen waar je tol betaalt zijn stukken beter, zowel qua asfalt als voorzieningen. Dus dat extraatje wat je betaalt is niet heel erg.
Jantje_555 zegt
terwijl de Frans gratis in Belgie en Nederland rijden. En het allemaal 1 europa is.
maotje zegt
In nederland heb je ook toltunnels.
Allison Burgers zegt
Bij een leasewagen: Tolbonnetjes bewaren, inleveren bij de salarisadministratie op je werk en dan kunnen ze het met je bijtelling verrekenen. Heb je de helft alweer terugverdiend.
pivavar zegt
En de ski-passen, het verblijf, de boodschappen, het eten en, oh wacht, alles is duurder geworden. Het is net Nederland.
potjak zegt
Loopt in de papieren… 5 procent meer dan voorheen… ik heb nou niet het idee dat daar ook maar één Nederlandse vakantieganger van wakker ligt. Echt niet.
alcantara zegt
Waar moet ik dan aan denken qua prijzen, 2,10 euro betalen ipv 1,95? Of 210 euro ipv 195?
kennone zegt
Kunt ook gewoon neffe de tolweg rijden he
gregorius zegt
Het is zo’n xxx-reden. Omdat er inflatie is, kunnen wij ook de prijzen verhogen; daardoor laat je de inflatie alleen maar nog meer stijgen.
Ja, er was een samenloop met duurdere energie door die engnek in Rusland en problemen met supply chains door de uitlopen van Covid.
Als de vrije markt echt had gewerkt, zou je nu eigenlijk deflatie moeten zien: want een hoop dingen zijn zoals het oude en we verbruiken zelfs minder energie (vraag naar beneden).
Maar nee, concurrentie is erg laag. Mensen betalen dus toch wel, dus gooi die prijzen maar omhoog en laat ze hoog zijn; zeker als je recordwinsten draait.