Welk van het trio Japanse sportwagens kies jij? Laat het weten, in de comments!
Het modificeren van auto’s neemt extreme vormen aan. Auto’s worden alsmaar extravaganter, opvallender en meer uitgesproken. Nu zijn die drie bijvoeglijke naamwoorden in feite synoniemen, maar jullie begrijpen ongetwijfeld wat wij bedoelen. Subtiele tuning komt bijna niet meer voor, alles is zwaar over de top.
Trio Japanse sportwagens
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Het gekke is, dat is afkomstig van drie bijzondere Japanse sportwagens die @Loek en ondergetekende tegenkwamen op de Essen Motor Show. Dat is niet een beurs met keihard nieuws, maar als het gaat om modificaties is Essen nog altijd Petrolhead Heaven. Het waren er drie die los van elkaar stonden, maar ons deden denken aan De Goede Oude Tijd. Om met Harrie Jekkers te spreken: “Zo mooi wordt het nooit meer”:
Toyota Supra Twin Turbo (A80)
Zeg je ‘Japanse sportcoupé’, dan zeg je Toyota Supra. In tegenstelling tot veel andere Japanse sportwagens kon je de Supra gewoon wereldwijd krijgen. Sterker nog, de Japanse versie had 276 pk en daarbuiten zelfs 330 pk! Althans, op papier. De Supra RZ is een relatief rechttoe-rechtaan auto: een dubbelgeblazen zescilinder voorin, handbak en achterwielaandrijving.
De motor, de 2JZ-GTE, kon je enorm ver opvoeren. Mede daardoor maakte de snelle Toyota ook zijn debuut in een arthouse film over de worstelingen van een aanstaand ex-politieagent en kale misdadiger met nestdrang. De Supra die hier op Essen staat is gelukkig behoorlijk standaard gehouden. Nu is een Japanner aanpakken geen heiligschennis, sterker nog, fabrikanten bouwen de auto’s dusdanig dat eigenaren er vervolgens mee verder gaan.
Nissan Skyline GT-R V-Spec (R34)
Er hangt een enorme zweem van mystiek om deze auto. Kijk, tegenwoordig weten we dankzij het internet alles over elke auto. En als je het niet weet, kun je er makkelijk genoeg achterkomen. Dat was in de laten jaren ’90 nog niet het geval. Via obscure websites als Exvitermini en de video’s van Best Motoring moesten we uitvogelen wat er zo bijzonder was aan de Nissan Skyline.
Een vierzits coupé met zescilinder lijnmotor met twee turbo’s en bijzonder slimme vierwielaandrijving. In principe is deze über-Nissan gewoon een voorloper van de huidige BMW M4 Competition Coupé. Dit exemplaar is gespoten in de meest iconische kleur voor de Skyline, Bayside Blue Metallic. Er zijn wel wat upgrades, zoals de uitlaat en een veer-dempercombinatie, maar de Rotiform-velgen zijn het meest opvallend. Ze zijn overduidelijk geïnspireerd op de BBS RG-F, maar dan een paar maatjes groter.
Acura NSX (NA1)
De meest legendarische Japanse sportwagen? Wellicht wel. Het was een directe aanval op Ferrari, geholpen door Ayrton Senna. Wat wil je nog meer? Precies! De Honda NSX was niet alleen snel en voorzien van een fabelachtige wegligging, je kon er ook normaal mee rijden. Oh, en ondanks drie jaar fabrieksgarantie maakte bijna niemand daar aanspraak op. Ze bleven namelijk heel.
De Honda NSX was niet alleen een enorme imagoknaller voor Honda, maar een keiharde wake-up call voor Britse, Italiaanse, Amerikaanse en Duitse sportwagen-fabrikanten ernstig te gaan verbeteren. Dat is uiteindelijk ook gebeurd. In dit geval hebben de eigenaren de auto wederom nauwelijks aangepast. De NSX staat een stuk lager en is voorzien lichtgewicht aftermarket wielen en de achterspoiler van een NSX Type-R NA2.
Meer lezen? Deze 10 auto’s zijn getuned beter dan origineel!
petroldrinker zegt
Supra MKIV gehad, en was 1 van mn mindere autos kwa rijden vond ik zelf, skyline vind ik mega overrated, maar een nsx doet mij ook niks…..
Ok toch maar de r34 gtr, verkopen en iets kopen dat ik wel wil hebben….
julez zegt
De NSX heb ik al, dus doe mij de R34 maar!
mmax zegt
Wauw, ik dacht eerst dat dit sarcastisch was!
13sh zegt
240z
Nsx
Gr yaris
mmax zegt
Ik zou de RX7 kiezen qua legendarisch trio. Maar omdat die er niet in staat:
De supra zou ik liever in single turbo hebben, de skyline hoort in mijn ogen eigenlijk een R33 te zijn in dit rijtje (ookal klopt de r34 qua bouwjaren beter in lijn??). Dus doe mij dan maar die NSX, iconisch ding.
LoutervanPlezier zegt
Waarom kiezen, al is de Acura geen japanner, maar een amerikaan, zijn alle prima auto’s geen heeft de echte voorkeur. Hoewel een Honda NSX een lichte voorkeur heeft door de medewerking van Senna hieraan, maar dat zegt niets over de topkwaliteiten van de andere soort genoten. Daarbij is er natuurlijk nog de Mazda RX-7 en die heeft echt mijn voorkeur boven de drie hierboven. Vooral de laatste Mazda RX-7 is prachtige wagen in alle opzichten.
Niek zegt
De NSX wordt wel degelijk in Japan gemaakt, hij valt in Amerika onder het luxe label van Honda.
kennone zegt
Ik zou onder de motorkap moeten kijken om tussen de Supra en de Skyline te kunnen kiezen
kniesoor zegt
De NSX vind ik met z’n soort van cab forward design niet mooi. Dus het zou tussen de andere twee gaan. Zou dan waarschijnlijk de Supra worden.
Who_carez zegt
NSX omdat het een Honda (Acura) is. Dan een Supra (als hij de handgeschakelde twin turbo met targa is) en ten slotte de Skyline. Skyline’s spreken mij eigenlijk altijd wat minder aan. Ik zou dan eerder voor een 350z gaan. En dan eigenlijk nog liever een 300zx short wheel base Twin turbo manual. Die zou zelf op 1 komen staan :)
alloallo zegt
Mag ik de Lexus LFA kiezen?
Niek zegt
Ik ga voor de NSX, deze is wel degelijk in Japan gemaakt, Honda heeft zelfs speciaal een fabriek laten bouwen voor de NSX.
De Nissan is een echte drift auto die motorisch ook ver opgeschroefd kan worden naar de iconische 1500 pk.
ArnoldH zegt
Ik vind bij alle 3 de modificaties (lees velgen) niet passen en zelfs lelijk. Maar van de 3 zou ik de Skyline GT-R kiezen.
Jagris zegt
100% de r34, ook in die kleur. Prachtige wagen.
rwdftw zegt
R34 GT-R, all day long!
rob5nismo zegt
Skyline
utregcity zegt
NSX, what else? 🤓
j4cks0n zegt
Ondanks dat de NSX wellicht de exclusievere auto is, zou ik toch voor de R34 gaan. Dat is Gran Turismo 1 schuld.
HZW zegt
Zonder twijfel de R34 GT-R.