We hebben maar een woord voor de huidige situatie in de Formule 1: triest. De zogenaamde koningsklasse heeft een flinke opknapbeurt nodig, want het is ongelofelijk dat Caterham crowdfunding nodig heeft om overeind te blijven.
Dat het runnen van een F1-team duur is hoeven we je niet te vertellen. Daar staat echter tegenover dat de sport ook miljarden euro’s in het laatje brengt en zichzelf dus gemakkelijk terug zou moeten kunnen verdienen. Ook voor de wat kleinere teams. Zoals altijd is ook in de autosport de rijkdom helaas oneerlijk verdeeld en dus gaat er zo nu en dan een team onderuit.
Vandaag werd bekend dat het verhaal voor Marussia definitief voorbij is. Het complete personeel komt op straat te staan. Het is te hopen dat Caterham hetzelfde lot bespaard blijft, maar we kunnen moeilijk stellen dat de toekomst van het team uit Leafield er rooskleurig uitziet. De Britse renstal mist ook de race in Brazilië, maar hoopt met een beetje crowdfunding alsnog van de partij te zijn in Abu Dhabi.
Caterham heeft drie miljoen euro van ons geld nodig om de slotrace te kunnen rijden. Dat klinkt als een enorm bedrag, tot je hoort dat de topteams er jaarlijks minimaal het honderdvoudige doorheen jagen. De campagne lijkt dan ook een doekje voor het bloeden, maar zal de doodzieke patiënt hopelijk een tijdje langer in leven houden.
Inmiddels is er 380.000 euro opgehaald, maar de tijd dringt, want het totale bedrag moet binnen een week opgehaald worden. Mocht je weer twintig auto’s willen zien in Abu Dhabi en Caterham een kans willen geven om te overleven, dan kun je hier terecht. Leg je een mooi bedrag neer, dan kun je nog wat exclusieve onderdelen scoren.
Update 09-11 (Smoke): Bernie Ecclestone noemt de crowdfundingplannen ‘een ramp‘. Als je zo’n sloeber bent dat je niet eens een eigen team in de lucht kan houden, dan heb je niets te zoeken in de F1, aldus de miljardair, en ik kan hem daar alleen maar gelijk in geven. Je handje ophouden is ‘not done’ in de sport, tenzij het in de vorm van het aannemen van een coureur die sponsomiljoenen meebrengt is.
Update 11-11 (mauritsh): Caterham heeft laten weten de helft van de benodigde 3 miljoen binnen te hebben. Dat betekent dat het team nog een paar dagen heeft om de rest van het bedrag bij elkaar te bedelen.
KEV9 zegt
Misschien iets voor GvdG zijn schone pa om het team voor een appel en een ei over te nemen. Saneren en er daarna vol tegen aan te gaan. schone pa is een prima bedrijvendokter.
Edge zegt
@Soulmaster: Alleen blijft een F1-team runnen niet meer dan een dure hobby. F1 teams maken geen winst, die leveren alleen maar geld op. Daarom hebben al die kleinere constructeurs zonder groot bedrijf ernaast (in tegenstelling tot Ferrari, Mercedes met hun auto’s, McLaren met auto’s en engineering, Williams met engineering en Red Bull met energiedrankjes) het ook vaak zo moelijk. Die hebben niet een bedrijf dat het financiële gat eventjes dekt en het team draaiende houdt. Boekhoorn is niet het type dat ergens mee begint om verlies te maken, dus zelfs deze bedrijvendokter zie ik niet zo snel de F1 in stappen voor honderden miljoenen.
123bat zegt
Jammer. F1 is sowieso al niet meer wat het geweest is..
Robbert89 zegt
Vergeet niet, als Caterham ook in Abu Dhabi niet start dan zijn ze de licentie kwijt en mogen ze volgend jaar ook niet racen.
ferrarithijs zegt
@Robbert89: Daar heeft Bernie volgens mij deze keer een uitzondering voor gemaakt. Had ik ergens gelezen, weet zo niet meer waar.
marussia zegt
Tja, het is net een wensput. Mensen weten dat als zij hun geld erin gooien dat er niks mee gaat gebeuren, maar ze doen het toch met de hoop dat hun wens ooit uitkomt….
MARS zegt
Eccelstone met pensioen zou al een verbetering zijn…
potver7 zegt
Tsja, niet geschoten is altijd mis…
Wel grappig dat ze allerlei aanbiedingen hebben voor namen of logo’s op de racewagen; mocht het lukken dan kun je er vanuit gaan dat Caterham de nodige aandacht krijgt (niet tijdens de race, maar wel bij de trainingen en voorbeschouwingen) waardoor die logo’s relatief veel in beeld zullen zijn.
batman zegt
Het haat niet zo lekker merk je wel in de Formule 1!
bassx zegt
Eerlijk gezegd hoort een kitcar bedrijf als Caterham niet in de F1 wereld.
jansuh87 zegt
@bassx: een energieblikjesfabrikant wel dan?
desjonnies zegt
@bassx:
Volgens mij begrijp jij niets, maar dan ook helemaal NIETS van de F1.
De Rolex brigade en grote geld boys hebben de sprot juist kapot gemaakt.
Maar, van mij mag het, liever vandaag nog dan morgen met al die klote regeltjes, de straffen voor de heren coureurs als ze hun werk doen, de brandstof beperkingen, de hele zielige regelgeving en circuits die totaal emotieloos en sfeerloos zijn zoals in Rusland en de USA.
Voor jou informatie : De F1 kom uit schuurtjes, de F1 is in schuurtjes ontstaan na W.O. II, voornamelijk Engelse schuurtjes.
En wat Italiaanse.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Dat zowel Bernie Ecclestone als Frank Williams uit de handel in 2de hands barrels komen zal hij vast ook heel raar vinden….
Wat mij betreft mogen ze het motorreglement van het WEC overnemen, dat biedt veel meer mogelijkheden voor de fabrikant om zijn eigen techniek te promoten. Diesel uitgesloten uiteraard. Eigenlijk is het WEC nu de grootste kraamkamer voor toekomstige techniek.
Hoe het verder moet met de F1?
Eigenlijk zouden ze de prijzenpot gewoon door het aantal teams moeten delen i.p.v. die rare verdeelsleutel op basis van punten. Fabrikanten en andere topteams kunnen hun budget makkelijk aanvullen met sponsorgeld, helaas houden teams als Ferrari en McLaren dit tegen.
gregorius zegt
@jrk68: En dergelijke verdeelsleutel is waarschijnlijk wel beter voor de kleine teams. Maar er moet wel iets overblijven om het winnen te stimuleren. Iets in de richting van hoe ze het doen in de Premier League, is waarschijnlijk het handigst: nog altijd grof veel geld voor de laatste teams, maar nog altijd een leuke extra borrel om een plaatsje hoger te eindigen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bassx: Dat kitcarbedrijf zit helemaal niet in F1.
Er was eens een F1-team, dat met Maleisisch geld werd opgericht en een licentie kreeg van Proton om de naam Lotus te voeren. De licentie liep af, en het team moest op zoek naar een andere naam. Dus kochten de financiers achter het team dat kitcarbedrijf op, zodat ze die naam zouden kunnen gebruiken.
Het kitcarbedrijf echter heeft niets te maken met F1…
robgooi zegt
Giro 555.
Ben geen lul en geef gul.
Alvast bedankt!
trident zegt
@robgooi: ben geen lul?? Triest
introductiemap zegt
Breng Victor Muller nou maar niet op ideeën…
w0o0dy zegt
Boekhoorn kopen, Ferrari’s starting Fee fors verlagen en de miljoenen die vrijkomen aan dit soort teams uitdelen. Breder veld is leukere wedstrijden en meer auto’s om vol te plakken met stickers is vast ook goed voor sponsoren…
Edge zegt
@w0o0dy: Alleen gaat hier het gezegde “It takes two to tango” weer op. Bernie kan Ferrari vragen of ze met minder fee genoegen nemen, maar Ferrari kan simpelweg weigeren omdat ze contractueel gezien gewoon recht op dat geld hebben.
norge zegt
Als een team als Minardi het niet kon redden.
Waarom wel die SuperSeven boeren van dat eiland in de Noordzee?
Laat gaan volgende……
toniominestrone zegt
@norge: Laten die zgn. Super Sevenboeren er nu niets mee te maken hebben!
schiedam79 zegt
@norge: inderdaad. Destijds schreef 1Malaysia Racing Team (1MRT) zich in de F1 in. Ze deden dit onder de naam van Team Lotus. De eigenaar van 1MRT, Tony Fernandez (van Malaysia Air), zette in de tussentijd een bedrijf op dat de genoemde ‘Super Sevenboeren’ in zich opnam. Dit vanwege dispuutjes omtrent de (eigenaren van de) naam Lotus. Het team werd daarna omgedoopt in Caterham. En hoewel Caterham (=1MRT) bijvoorbeeld onderdelen en de naam betrekt van de ‘Super Sevenboeren’, zijn het dus 2 los van elkaar staande operaties.
pomoek zegt
Wat voor eigenaren/bestuurders van sportteams maar niet duidelijk te maken is is dat competitie noodzakelijk is om een sport interessant te maken. Net als bij het voetbal zie je dat er teams zijn met enorme budgetten die het kleinere teams onmogelijk maken om geld te verdienen aan wedstrijden. Dit is op korte termijn een prima strategie. Op langere termijn gaat dit natuurlijk mis. De afgelopen 20 jaar zie je toch dat 1, 2 hooguit 3 teams met kop en schouders boven de andere teams uitsteken en de prijzen verdelen. Voorspelbaar dus. Formule 1 heeft in tegenstelling tot voetbal een vrij smalle fan basis. Dat maakt de sport kwetsbaar. Ik denk dat de Fia gewoon moet ingrijpen en de prijzenpot anders moet verdelen. Minder voor de winnaar, en laag geklasseerde teams meer laten delen. Dan kun je ook scherpere eisen stellen aan de teams die meedoen aan het kampioenschap.
Edge zegt
@pomoek: Dat is nou net het probleem: de FIA heeft geen invloed op de commerciële kant. Die maken alleen de sportieve reglementen en zorgen dat daarop toegezien wordt. De verdeling van het prijzengeld en tv-inkomsten worden bepaald door het clubje van Bernie Ecclestone.
Edge zegt
Ik heb geen medelijden met Caterham. Hun teloorgang is het gevolg van mismanagement van Tony Fernandes, die vervolgens vage deals met nog vagere investeerders sluit en vervolgens de aandelen niet overdraagt, waardoor die mysterieuze geldschieters “stik erin” zeggen. Als er normaal zaken was gedaan tussen Fernandes en die investeerders, was er nu helemaal niks aan het handje geweest. Oké, Caterham had dan nog steeds geen budget à la Ferrari of Red bull, maar het was wel gewoon een ‘gezond’ F1 team.
loekie125 zegt
@Edge: Er wordt gewoon in de verkeerde zaken geld gestoken. Leuk zo’n investering maar gaat de auto daar harder van? Gewoon een geval mismanagement. Slaat nergens op wat ze daar aan het doen zijn. Zelfde geld voor Marrusia….
loekie125 zegt
Zonder genoeg geld heb je gewoon niks te zoeken in de F1. Jammer dat het soms zo moet gaan bij kleine teams. Denk ook dat er te vaak geld verspild wordt aan de verkeerde dingen. Ook met relatief weinig geld kun je leuke dingen laten zien in de F1. Zie Minardi in het verleden. Maarja, als je liever miljoenen uitgeeft voor een middelmatige coureur, zodat jouw team kan blijven rijden, ipv dat in de auto te steken kom je natuurlijk niet erg ver…
Is leuk op de korte termijn maar haalt niks uit uiteindelijk. Als je wat wil betekenen zul je eerst een goede auto moeten bouwen. Lukt dat niet, moet je ermee nokken. Zonde van het geld.
Robert zegt
@loekie125: behalve één keer een eerste training winnen (Verstappen als enige met slicks op een opdrogende baan) en het lanceren van Webber en Alonso heeft Minardi weinig méér laten zien dan Caterham in de laatste twee seizoenen.
Caterham, Marussia, ze passen prima in het rijtje HRT, Minardi, Arrows, Ligier, Super Aguri, enz., enz., enz. Je kunt alleen maar hopen dat iemand de failliete boedel weet over te nemen en er op die manier een doorstart mee weet te maken. Zo zijn Toro Rosso en Force India ook succesvolle voortzettingen van ter ziele gegane voorgangers.
tupperware zegt
@RRRobert:
Wat mij betreft hoort Ligier niet in dat rijtje thuis, die deden eind jaren 70 toch heel serieus mee en wonnen zelfs races met coureurs als Pironi en Laffite.
retetikker zegt
Zou een wildcard voor Max Verstappen niet een idee zijn? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de combinatie Verstappen – Caterham op kan leveren in Abu-Dhabi.
(waarschijnlijk zeer weinig :p)
tupperware zegt
@Sirsmokalot
Die ouwe seniel kan roepen wat hij wil, hij kan de verdeelsleutel van de TV rechten veranderen zodat we wel een vol veld hebben.
Het was Bernie die ooit zei dat de F1 bestaat bij de gratie van de kleine teams.
Het was Bernie die ooit de overstap maakte van louche 2de hands autohandelaar naar de F1.
Als hij dit afkeurt moet hij zelf z’n knip maar trekken, hij heeft immers de belofte gedaan aan de rechtenhouders dat er minimaal 20 auto’s op de grid staan.
De teller staat inmiddels op 7 ton, het lijkt er dus op dat ze hun licentie voor komend seizoen kunnen behouden en dat is waar het Caterham om te doen is.
Met startlicentie verkoop je een team nu eenmaal makkelijker dan zonder..