Weet u nog? Die Trident diesel waar we eerder over schreven. Hij is bijna af, zo claimen de makers. Yep, dan praten we over een 6,6-liter V8 turbodiesel met 550 pk vermogen en een maximumkoppel van maar liefst 1300 Nm!
De acceleratie die Trident claimt is zeer netjes: 0 tot 100 in 3,7 seconden! De topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Het meest bijzondere is dat er een verbruik van slechts 100 mpg haalbaar is (2,4 liter per 100 kilometer).
De auto weegt 1480 kilo en maakt gebruik van een acht-traps automaat. Is dit de eerste “milievriendelijke” supercar? Of gaan we toch liever voor iets elektrisch?
PS: Trident is oud Brits automerk en wordt met behulp van deze diesel weer nieuw leven ingeblazen, meer info op trident-vehicles.co.uk.
Trident Performance Vehicles have designed and produced a two-seater sports car that can reach over 200mph, get from 0-60mph in under 4 seconds and deliver up to 100mpg.
Whilst city cars (MEGA City, Ze-O, G-Wiz) work brilliantly for people who live and work in a city, Trident represent those that travel on the M1, the M4, the M6 to get to work, people who live in rural locations and those situations where electric cars are not (for the time being) viable due to their comparitively short range. In the meantime, the Trident Iceni offers current technology that is available now which reduces fuel consumption and therefore reduces emissions.
It’s a diesel sports car and if you’re able to obtain any kind of biodiesel, this can be used without any invalidation of warranty, adjustment to the engine or affect on performance.
Their fantastic fuel economy is achieved through technology called torque multiplication and it can be applied to all diesel cars (the popularity of which is growing year on year versus petrol cars), buses, lorries and trains. It’s available now, requires no further research and development and can make an immediate difference to the amount of emissions diesel vehicles produce. In short, Trident have the solution to what we’re told is a huge problem.
So serious is the concern about carbon reduction, the Government affiliates itself with a number of organisations that exist to provide grants to people and/or companies that can contribute to or offer a solution.
Carbon Trust, EEDA (East of England Development Agency), Carbon Connections, HGCA (Home Grown Cereals Association), EEMS (Energy Efficiency in Motor Sport), Energy Savings Trust, Renewables East to name a few. Trident have applied to all the above mentioned agencies for grants and have received nothing – not a penny. Not only have they received no money but have struggled to get reasons for why they have failed and have been unable to find out who has received grants.
The team at Trident have invested £2.3m in the project which has enabled the completion of all the development needed to get the Iceni into production. They’re now seeking funds to make this happen and satisfy their growing bank of customers.
*68.9mph at a constant 70mph was the first recorded test at Millbrook Proving Ground. The figure naturally improve at lower speeds – at 30mph, Trident’s initial tests returned 108mpg. This is yet to be confirmed but they don’t believe in quoting a figure for 30mph as this is unrealistic – unless you drive exclusively in a city.
The Iceni is a traditional grand tourer. With a full tank of diesel, you can expect to travel around 2000 miles without needing to fill up.
The boot has space for luggage and golf clubs – enough for a two week holiday.
The chassis is made from stainless steel and is guaranteed against corrosion for 100 years and the body is made from composite and can therefore never rust or degrade.
Klassiekerrally zegt
Een Brits automerk met links naar TVR zelfs!
thijs zegt
Dat dashboard,, lijkt net of er in et midden een gapende persoon zit:P maar verder erg belovenswaardig!
papa zegt
cool ding!
papa zegt
haha idd dat dash lijkt op een baviaan ofzo, verder is trident een verwijzing naar maserati?
Jesper zegt
@ thijs: spot on!!
offT: als jullie dit al gaaf vinden, wacht maar tot ik van t weekend de fotos van mn uitstapje naar fiorano en sant agata bolognese (lambo fabriek) upload op autoblog ;)
vergelijkingsmongool zegt
Wow 2,4 liter per 100KM? Indrukwekkend, hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Ow ja, hij lijkt op een R8. Die heeft ook vier wielen en een stuur.
Roel zegt
Als dat verbruik waar is, is het maar weer eens duidelijk dat de grote autofabrikanten onder een hoedje spelen met oliemaatschappijen als shell en dergelijke. Je kan mij niet wijsmaken dat fabrikanten als toyota en gm hier niet van af weten.
Roel zegt
Van af weten in de zin van deze technology van torque multiplication trouwens.
luuk zegt
het enige nadeel van diesels is het tractorgeluid (exclusief audi en mercedes dan) ben laatst naar ele rally geweest en zag een kalos met diesel.
heel saai geluid.
Fout zegt
Die specs en verbruik hebben mij een iets te hoog ‘fairy tale’ gehalte..?! 2,4 l per 100km, komaan, en hij weegt dan nog een niet luttele 1,5 ton. Zonder elektromotor (zelfs mét!) is dit onmogelijk. Maar ik sta natuurlijk open voor wereldschokkende vernieuwende technologieën. Wie weet!
Verder, dat dashboard, idd een baviaan!! Tzal wel aan de hoek waaruit de foto genomen is liggen..
luuk zegt
vind een r8 v12 tdi mooier, maar is da geluid ook minder mooi als een v10 of v8?
q-oekje zegt
kijk even naar de snelheid 30mph/108mpg wat denkje als je normaal rijdt
trouwens bedankt voor de tip ;P
Foramen zegt
Yeaa begint het eindelijk een beetje te komen :)
ik hou van diesel in sportauto’s
Heinz zegt
Het interieur past beter in een speedboot dan in een auto. Dat geldt overigens ook voor een dieselmotor…
Linkador zegt
’t Zou kunnen. Bij de introductie van de 2de generatie MR2 is men van Brussel naar Oostende (lichtjes stroomafwaards) aan 70kmh gereden in 4de. Met als resultaat, buiten de boze truckers, een verbruik van 4l per 100km. Natuurlijk zijn dat geen normale omstandigheden zoals hun 30mph.
Melvivio zegt
dit is, sick…. hopen dat het een auto is die niet verkoopt..
Timmie zegt
Dat verbruik met dat vermogen is onmogelijk!!! Zouden ze niet 10 mpg bedoelen?
Memphis zegt
Is dat dezelfde Trident van deze wagentjes? :D
wotevajjjj zegt
mss “maar” 3.7 seconden naar 100 maar hij zal wel zo blijven doortrekken tot aan zyn top niet zoals een veyron dus…
Fortuna zegt
supercars en automaten, het blijft een rare combinatie. Helaas zou het koppel van een halve heavy duty vrachtwagenmotor een gewone bak te traag maken…
Mikeee zegt
In de tekst staat er correct “Nm” maar in de titel bovenaan tóch nog “nm” (=nanometer) ?? What gives, Autoblog?
autoblogger zegt
@Mikeee: gelukkig weet iedereen wat we bedoelen ;)
Maar goed, ik heb het speciaal voor je aangepast!
Mardec zegt
1300 nm?! gimme :D
Red SGT. zegt
leuk dingetje dat cker,, vind alleen het interieur prut
lincoln zegt
een 8 traps automaat met zoveel koppel !!
dus rij je 90 km/u in stationair toerental ..
laat mij maar .. ik rij em 1 op 50 .. easy ..
BMW-POWER zegt
HAHA die achterlichten komen volgens mij rechtstreeks van een mitsubishi colt van 2 generaties terug. Verder wel een meesterlijk concept!!!
Melvivio zegt
er, typ fout, die NIET, niet verkoopt sorry :P
Windhoos zegt
1 op 20, dat doet mijn suburu Justy (ja ja, ik weet het) nog niet eens :-I
Timmy zegt
Volgens mij moet dat lukken ze 2.4 l per 100 km, ding rijdt mss 15km per uur in 8ste gang, volgens mij kan die heel de tijd op ralenti rijden (mmm wat is daar het algemeen nederlands voor? Ik bedoel er mee dat je zo net op 800toeren per minuut laat draaien en toch happert er niks). Ding heeft er koppel genoeg voor. Komt mss al vrij vanaf 1500toeren ofzo.
Dit noemen ze nu is een power diesel. Mogen ze ook bij mij in de werkbus steken. Net terug van ritje Kalmthout, Aken, Verviers, Grez Doiceaux, Schoten en dan terug naar huis in Kalmthout. Is in totaal 420km. Ben volgetankt smorgens vertrokken en daarnet getankt. 68liter. Wil dus zeggen 16liter per honderd km met een 2.5tdci. Oke had wel vol pak riet op de bus liggen, al het materiaal en een aanhanger bij met 1000liter vloeistof en pompen, aandrijfmoter en toestand.
Dus weet iemand waar ik die jongens kan contacteren voor een ombouw ;-)
Timmy zegt
@licoln, stationair dat is het. Dju moet beter lezen. Hoewel ben al van half 5 op zal der iets mee te maken hebben :$
Guan zegt
Milieu vriendelijk; elektrisch, 2 persoons en brits? Ik zou dan niet aan de Fisker Karma denken maar aan deze: http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Wouter-londen.jpg
de Lightning!
Citrofiel zegt
Bij een constante snelheid van 30 mph haalt hij 2,4l/100km. Bij hogere snelheden, en vooral bij acceleraties (wat een sportwagen toch vaak zal doen) zal dit heel wat ongunstiger uitpakken. Hoewel ongetwijfeld nog wel gunstiger dan een vergelijkbare benzinemotor zou doen. Ik vind het een lovenswaardig initiatief.
Endlezz zegt
Een 6,6 turbodiesel? daar wil ik wel de BIV en verkeersbelasting eens van weten in België :/
Pedro zegt
Price : around 60.000 pond volgens de site
Oul@ zegt
Hahahahahaa@lincoln
Arnoud zegt
Moet dat niet zijn Trident INSANY?
Wat een monster!! I want one! Where’s my lucky number lotto receipt?
Timmie zegt
Dit verbruik wordt misschien gehaald als de motor ontkoppeld is (uitbollen dus). Die 2,4l zijn dan misschien nodig om al die elektronica aan te drijven…
MFX zegt
1300nm?
leuk dat gebrabbel over zuinigheid, maar wat zijn de tussenacc. tijden.
100kmh naar 120kmh in 0,4 seconden?
Escher zegt
@ Memphis: jouw auto is een PEEL Trident, zoals een FORD Fiesta. Het is niet de merknaam, maar het type. Trident is een sportwagenmerk van de jaren ’60.
jela zegt
volgens mij is het de iceni, niet iseni
JD zegt
100mpg is volgens mij ruim 2.8 liter per 100 km. Een imperial gallon, waar de Engelsen mee rekenen, is toch iets meer dan een U.S. gallon.
Trouwens, volgens hun website:
HOW THIRSTY?
At constant 56 mph over 60 mpg
Dat betekend dus 4.7 liter per 100km (1 : 21)
Rob USA zegt
Alleen jammer dat er al een Scania achterop is geknalt! :)
MFX zegt
The chassis is made from stainless steel and is guaranteed against corrosion for 100 years.
100 YEARS?? LOL
meneer trident (zoals de kauwgom?) ik heb roest op m´n Iseni.
Da´s nou jammer meneer de klant uw auto is 101 jaar oud!
Antoon zegt
Als ze er nou uitschakelbare cilinders in zouden hebben, dan zou ik dat verbruiksverhaal geloven. 6.6 V8 kan je dus gewoon als 1650 cc 2 cilinder rijden. Meer dan genoeg in al die files in Nederland en bij constant 80 tijdens al die trajectcontroles.
En even inhalen moet geen probleem zijn…….
Pedro zegt
En voor wie interesse heeft, heb net een mail ontvangen van hun :
“Further to your email I attach the spec sheet for the Iceni. Please note that we are now only going to produce the IceniR because it seemed as though no-one was really interested in the standard version, so the price is £75,000.”