Snel, Brits, jaren ’60… Deze termen komen in je op zodra je de nieuwe Trident Iceni Grand Tourer ziet. Leuk speeltje, maar niet echt bijzonder tot je onder de motorkap kijkt. Hier ligt namelijk een 6,6-liter V8 turbo-diesel uit een vrachtwagen. WTF?
Trident Performance Vehicles uit Norwich zal ongetwijfeld veel aandacht trekken op de Salon Privé in Londen, waar de Iceni Grand Tourer 5 september zijn debut maakt. Nou ja, echt nieuw is hij niet meer. In 2006 werd de Iceni aangekondigd, en in 2008 leek hij af, maar ook in 2011 werd de onthulling uitgesteld. Gaat het Trident lukken de belofte nu wel waar te maken?
De 6,6-liter V8 turbo-diesel is hetzelfde gebleven, maar braakt iets minder vermogen uit dan in de vorige berichten werd gezegd. Desondanks zijn 436 pk en 1.287 Nm koppel bij 3.250 rpm niet misselijk. Als dat niet genoeg is kan Trident ook een upgrade geven naar 669 pk en 1,422 Nm koppel. Gelukkig maar, want die haren moeten flink wapperen. 0 naar 100 gaat in 3,7 seconden en de topsnelheid is 320 km/h. Met de upgrade zal dit alleen maar makkelijker gaan.
Een fijne bijkomstigheid is dat al deze paarden niet bijzonder dorstig zijn. Ze zijn al gelukkig met allerlei brandbare meuk, zoals diesel, biodiesel, palmolie en lijnzaadolie. 4,1 liter op de 100 km zorgen dat je 3.218 km op één tank diesel kan rijden. Bijna te mooi om waar te zijn.
Managing Director Phillip Bevan lijkt optimistisch:
We are very pleased to be at Salon Privé which this year is a great celebration of all things British and home grown talent – something we feel very strongly about at Trident. It is also a place where sports cars and super cars of this calibre are sold, and we look forward to taking new orders for the Iceni at Syon Park this September.
Voor 95.000 euro kan dit mini-vrachtwagentje van jou zijn. Maar heb je het er voor over? Met de stijgende brandstofprijzen is het zeker te overwegen.
dnadave zegt
i like!
Lekker gek!
chrizzl97 zegt
Leuk geprobeerd. Nu oprotten met die meuk, je stinkt
adyton zegt
Wordt zeker even succesvol als de rest! Lol :)
norge zegt
Nope ,is het net niet …
Hupke zegt
@norge:
My sentiments exactly!
alcantara zegt
“4,1 liter op de 100 km zorgen dat je 3.218 km op één tank diesel kan rijden”
Dat is dus een tank 130 liter in dat kleine wagentje, en dan ook nog even die 6,6L V8 ergens tussen zien te proppen…
maru zegt
@alcantara: Het is wat Trident ons belooft. Dat wordt dus een hele grote tank, of de Iceni GT moet opeens op lucht gaan rijden op de snelweg. We zullen zien wat er precies waar is van het verhaal. Mocht de auto dan toch eindelijk komen…
autoblogger zegt
PS: de Trident Cars Company werd al in 1966 opgericht. Ze hebben 3 modellen gemaakt en stopten ergens rond 1977. In 1999 waren er wat plannen om het merk weer tot leven te brengen, en in 2007 gebeurde dat wederom (met de prsentatie van een concept in 2008). Leuk om te zien dat er nu toch een echte auto staat.
Megakix zegt
Grappig verhaal…dieselen in je vrije tijdsauto…lekker joh !
C220AMG zegt
@Megakix: Misschien wordt het tijd om even stil te staan bij het feit dat diesel al lang niet meer onder hoeft te doen voor benzine. Dus ook in een vrije tijdsauto kunt gebruiken, voor de man, of vrouw die veel vrije tijd heeft en dus veel kilometers rijdt.
Het design mag van mij wel wat uitdagender, het geeft me ook een beetje een kit-car a la heynsdyk gevoel.
Megakix zegt
@C220AMG: nah…met vrije tijdsauto bedoel ik de ‘funcar’ of een ‘cabrio’. Niet een leasebak waarmee je mag doorhobbelen op zaterdagmiddag…Kortom, heb het niet eens over de performance, maar zoveel meer over ‘stilte’, ‘cruisen’, genieten van een ‘fluitend vogelte’ in plaats van een nagelende tractor onder je voorkappie.
bullgod76 zegt
@Megakix: Hoezo? Iedereen dieselt toch al in zijn/haar vrije tijd auto. Kijk maar naar al die leaserijders
Megakix zegt
@bullgod76: bezie het even in het licht van de post zelf; een auto die je stoer, flanerend, genietend wilt rijden…
Tonnie zegt
@Megakix: mn pa rijdt al jaren een diesel prive, omdat bij veel km’s veel goedkoper.
Emile_Benz zegt
@Megakix: En ook nog een 6,6L Turbodiesel…
jrk68 zegt
Blijft altijd humor wat die Engelsen uit hun “schuurtjes” toveren.
Het idee is leuk maar de estetische uitvoering kan mij niet bekoren.
jolig zegt
Als je Iceni in het Zuid-Tadzjikistaans woordenboek opzoekt dan leer je dat het onderstuur betekent.
jackass266 zegt
Wow dat exterieur! Brainfart much?
rijbewijzer zegt
-edit: dank u, is gefixt-
wel nice zoveel koppel met dat verbruik..
xilver zegt
Oef, dat is weer gevaarlijk… er zijn tegenwoordig zo veel nieuwe, kleine automerken die beginnen met sportwagen. De kans op overleven is zo klein, zie maar naar Artega en anderen…
JamesBond007 zegt
@xilver:
Zeg je wat inderdaad. Zo jammer dat ( zeker na dat artikel over die nieuwe belachelijke APK regeling van de EU hier op AB ) de kleine bedrijfjes vaak kansloos zijn tegenover de grote. Waar is de tijd gebleven dat je moeite had om een auto merk te raden. In de VK rijden *kuch* reden er zoveel leuke sportwagentjes rond met allerlei namen waarvan je denkt: ”Is dat een automerk?”
Als je nu naar buiten kijkt of op het internet leest over een nieuwe Bentley, Bugatti of wat dan ook zijn de reacties altijd ”Leuke Volkswagen”.
Had je 50 jaar geleden niet durven zeggen..
dubhead zegt
@xilver: Akkoord. Als TVR al niet meer kan renderen dan zal Trindent een bijzonder stevig plan nodig hebben.
Aan de andere kant, Volvo en Ford Europa renderen reeds jaren niet meer. Maar die zijn too big to fail en krijgen een vrije-markt get-out-of-jail-free vd mensheid via de misterieuze vrije markt autoriteit.
Ik weet niet of ik de verbruiks cijfers kan geloven. Zoveel macht en kracht voor zo weinig brandstof volume – ik zou het moeten zien.
Misschien als je zo traag mogelijk rijd maar dan heb je dit soort auto niet nodig.
Wel interessant om eens te doen. Verschil moet er zijn. Een diesel doet niet veel toeren (normaal veel schakelen) maar met 1200Nm in een super licht chassis kan je zonder veel erg de versnellingen twee keer zo groot maken. Je zal het zelfs moeten doen waarschijnlijk om de banden niet er plekke op te roken.
En als uitsmijter – ik pas niet in CGI auto’s.
JamesBond007 zegt
Zijn van die plannen waarvan je ze in een café verzint met je maten, om er vervolgens niks mee te doen.
”De één: Hé, had laatst een artikel gelezen over een vrachtwagenblok die zuinig is, én giga veel koppel en pk heeft!”
De ander: ”Zo gaaf man, stel je voor dat ze dat in een klein sportwagentje doen. Zou vet zijn niet?”
jolig zegt
@JamesBond007: The End.
Vast een enthousiasteling die z’n geld erin heeft gestoken. Kan me niet voorstellen dat een bank in deze tijden nog aan zo’n grap meewerkt.
JamesBond007 zegt
@jolig: waarschijnlijk zaten ze in hetzelfde café
syliaca zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
KaCh1ng zegt
waarom? liever een opel GT met V8 ..
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: een corvette :D
nostravinniedus zegt
Uit welke vrachtwagen? Wel een leuk idee
WinkeB zegt
Heeft het ding dan ook 8 versnellingen?
bbroek zegt
@WinkeB: ik denk eerder een stuk of 20!
stevenpoal zegt
Ineens heb je het, je word vrachtwagen chauffeur….
jordy14 zegt
Dat vaat hem niet worden.
lolbroek16 zegt
-=Edit: je caps hangt=-
gearhead zegt
@ alcantara, zat het net te denken. Typisch Brits opportunisme. Ballonnetje de lucht in en je hoort er waarschijnlijk nooit meer wat over…
Tonnie zegt
Lijkt nog steeds niet af hoor;)
ar156sw zegt
Als ze die specs + prijs inderdaad waar kunnen maken en het geheel een beetje goed in elkaar zit zou dit toch wel een goeie deal worden lijkt me zo!
Alfarobert zegt
Ineens gedaan met Hybridetechniek.Vrachtwagenblokken hebben de toekomst,haha
nasty zegt
Dit kan je niet geloven!
Bmw heeft najaren ontwikkeling eindelijk de m550d uitgebracht. Zware diesel met minder verbruik.
En deze jongens hebben zomaar even een pak meer pk’s, het dubbele aan koppel, 3,5 naar de 100 en een gemengd verbruik van 4l? En dan nog goedkoper dan de m550d? No way!
Alle fabrikanten zijn al jaren bezig om hun diesels sneller en zuiniger te maken (porsche, audi, bmw, merc, jaguar…) en deze slaat ineens alles?
smoked zegt
@nasty: een vrachtwagen motor heeft een heel ander karakter dan een reguliere dieselmotor hè.
Bij een vrachtwagenmotor ligt het toerental voor het beste koppel tussen 1000 en 1500 rpm.
Ook wel groene gebied genaamt.
Bij een normale diesel is het een stuk hoger.
moveyourmind zegt
Ziet er wel lekker eigenwijs uit. Vraag me alleen af of het gewicht niet aan de hoge kant zal zijn voor een dergelijke auto. Ten eerste door de motor, daarnaast zit er ook wel een hele flinke brandstoftank in: als je met een verbruik van 4,1 ltr/100 km zo’n 3200 km halen kom je al gauw uit op een tankinhoud van 130 liter.
redneckdarian zegt
trident is toch een tandpasta merk
p993 zegt
Lilluk ding, wordt niks!
3246cm252kw zegt
Daar kan je toch je tanden mee poetsen? Trident….