Vorig jaar schreven we over het Trexa-platform, een chassis met daarin accu’s dat voertuigbouwers als basis voor hun eigen EV-creatie kunnen gebruiken. Destijds had het nog de vorm van een surfplank, maar inmiddels zijn ze op een buisconstructie overgestapt. Een constructie die ze, heel toepasselijk, Enertube hebben genoemd. En ze hebben een werkend prototype.
Het platform zit dusdanig in elkaar dat er een chassis mogelijk is met lengtes tussen 2,44 en 4,57 meter. Hierin zit centraal een buis met daarin de batterijen met vermogens die variëren van 7 tot 90 kWh. Ter vergelijking: een Mitsubishi iMiev heeft 16 kWh en een Nissan Leaf 24 kWh. Hiermee kan je dus alle kanten op, van kleine wagens tot zware trucks. Of je kunt een EV-buggy maken, zoals hieronder afgebeeld.
De batterijen zijn verwijderbaar, waardoor je dus niet per se met slechts 1 accupakket toe moet, maar batterijen zijn duur, dus aan de optie voor meerdere accu’s hangt uiteraard een prijskaartje. Zoals we weten zit de EV-technologie nog in een beginstadium en wordt er continu doorontwikkeld, maar dit concept van Trexa ziet er bijzonder innovatief uit. Meer beelden vind je in de gallery.
Met dank aan Yunus voor de tip!
mout zegt
Wat is eigenlijk de beste EV om voor je caravan te zetten, als je naar Zuid-Spanje wilt?
sir_smokalot zegt
4 nissan leafs?
girls_VS_cars zegt
@sir_smokalot: LOL
mout zegt
@sir_smokalot: Als je dan de 8erste drie volstouwt met extra accu’s, dan zijn ze tenminste niet allemaal tegelijk leeg.
tvrspeedsix zegt
@mout: Geen EV’s kunnen geen aanhangsels trekken, wordt van fabriek uit niet toegestaan. En doe je dat wel zal je garantie vervallen.
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: En toch hè… eigenlijk gek.. als er nou iets koppel heeft is het een electromotor heb ik mij hier laten vertellen. Dus waarom kan het niet? Worden de accu’s dan te heet door de hogere belasting? Of omdat de electromotor harder moet werken, daardoor meer zuipt en de actieradius helemaal terug zakt tot Utrecht – Nieuwegein.
tvrspeedsix zegt
@Freewarefreak: Het heeft denk ik niet veel met het verbruik te maken los van het feit dat je meer verbuikt met een aanhangsel,… Nee gok dat het de moter zelf is die er niet tegen opgewassen is, misschien niet na 1 trekken maar veelvuldig en zwaar belasten kan een Electromotor door “branden”. (mijn ervaring met een slotracebaanje en zelf gefabriceerde caravans tijdens mijn jongere jaren :P )
avsdesign zegt
Chapeau voor de mensen die dit ontwikkelen!
Freewarefreak zegt
@avsdesign: Handig zo een holle buis. *mogelijkheden tot wit poeder smokkelen zien doet*
Simpson zegt
@Freewarefreak: niet ver genoeg jij komen gaat met maar 1 batterij
Freewarefreak zegt
@Simpson: :mrgreen:
girls_VS_cars zegt
Knap staaltje werk
tvrspeedsix zegt
Er ontgaat mij iets,… waar zijn de stuur/ pendalen aaneen gesloten?
dotternetta zegt
@tvrspeedsix: drive by wire
tvrspeedsix zegt
@dotternetta: It has to be,….
dotternetta zegt
Idee is goed, maar nog niet af. Lijkt me lastig om dit netjes in te bouwen.
Klassiekerrally zegt
@dotternetta: Mij niet. Vertoont veel overeenkomsten met de basisstructuur van bijvoorbeeld de Kever of de Lotus Elan en Esprit. Ik zou zeggen: Heren ontwerpers, leeft u uit!
Den zegt
Tof, ben benieuwd naar de eerste concepts op dit platform! Wordt er trouwens nog iets gezegd over de actieradius?
sir_smokalot zegt
Dat is uiteraard afhankelijk van wat je er op bouwt.
Den zegt
@sir_smokalot: uiteraard, daarom, maar er kan best iets algemeens gezegd worden over categorieen voertuigen. Dus van een standaard bestelbus, offroader etc.
Mee zegt
Die 2de foto met de batterijen heeft wel een erg groot film-met-nucleaire-bommen-gehalte :).
rgtrue zegt
Hoezo kunnen elektrische auto’s niets trekken?
http://www.youtube.com/watch?v=jY76N8GVRnI
Esprit_de_Flandre zegt
@rgtrue: Ze kunnen het wel, als ze ervoor gemaakt zijn. De meeste interne trekkers in constructie-bedrijven zijn elektrisch. Kan perfect dus.
Probleem is dat de huidige elektrische auto’s daar niet voor gemaakt zijn. De elektro-trekkers hebben een actieradius van misschien 20 km, en dat is genoeg ook om een dagje rond te zoemen in de fabriek, met een kar+lading van 3000 kg erachter, en ’s avonds weer in de lader. Voor auto’s focust men voorlopig op actieradius en niet op sleurkracht. Maar komt vast nog wel, als we twintig jaar verder zijn…
laurensje zegt
Leuk chassis, maar wat voor opbouw zou hier in redelijke aantallen op gecoachbuild kunnen worden? Als campertje is de actieradius waarschijnlijk ontoereikend (en de kostprijs te hoog in verhouding tot gereden kilometers).
Esprit_de_Flandre zegt
@laurensje: Wat dacht je van een auto?
khkh zegt
leuk concept. Niet echt brandstof-besparende banden lijkt mij. Die dikke buis mag wel lager bij de grond. Ik wil er een met een T1 carrosserie er op (maar dat zal wel heiligschennis zijn).
oli4k zegt
@kh: Waarom heiligschennis? Lijkt me juist een geschikte body om erop te zetten. Er zit een bedrijf in Amsterdam dat elektrische auto conversies doet en ik hoorde dat daar iemand bezig is met een T1. Ben de naam van dat bedrijf even kwijt maar d’r is hier vast wel iemand te vinden die er meer van weet.
Simpson zegt
inderdaad een leuk concept. Als de heren en dames ontwerpers de toegang tot de batterijvak ook nog open laat, kun je a la renault fluenze straks bij het tankstation gewoon je DDDDDD-cellen wisselen en verder rijden.
Vanquish zegt
Hij lijkt me wat hoog
erwh zegt
Prijs van accu’s lijkt me bij uitwisselen niet echt een argument, aangezien deze dan van de maatschappij zullen zijn die ze aanbiedt op de uitwisselstations. Anders ga je natuurlijk nooit je eigen accu inwisselen. En een tweede pack thuis bewaren lijkt me ook niet bijzonder zinvol..
Dagg zegt
Ik zie wel goede mogelijkheden, zelfs om hier een sportauto omheen te bouwen. De vraag hoe stijf die is kan ik lastig beantwoorden maar ik zie wel mogelijkheden zat.
Dagg zegt
Eigenlijk is dit wel een erg toegankelijk platform als ik er nog eens naar zit te gapen. Zeer netjes, beter dan de ‘surfplank’ qua mogleijkheden denk ik.
SimonMc zegt
Hadden ze er nu nog deftige velgen opgezet ipv die reservewielen, dan oogde het ook nog leuk.
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Ik vind het wel leuk zo. Stoere, no-nonsens, zwarte, oerdegelijke velgen…
driftkicker zegt
@tvrspeedsix: het is de versnellingsbak die het niet aankan.
tvrspeedsix zegt
@driftkicker: Hoezo denk je dat dat het is?
Esprit_de_Flandre zegt
Leuke ontwikkeling. Miljaar, ik wou dat ik er aan meegewerkt had…
tstile zegt
Het grote voordeel van een EV is toch juist dat je die accu kan wegstoppen waar je wil.
Waarom hij hier dan dwars door de auto moet lopen is me een raadsel. Je wilt de stoelen laag hebben. Nu krijg je een middentunnel waar je U tegen zegt.
Ik wacht nog even op wielen met de motoren erin. Die zet je dan op een leuke lichte oldtimer. Accu in de kofferbak schroeven en gaan:)
vegazosten zegt
wat een gelul toch allemaal dat evs geen kracht hebben
er zijn branstofvoertuigen die ook niets kunnen hoor
nb die voetzoolplatform vond ik toch mooier ontworpen
reed zegt
Links en rechts van die buis een kuipstoel (op 20cm van de grond) en een laag coupé chassis eromheen.
Cantago zegt
@reed: Dat zou wel kicken zijn! Alleen het blijft elektrisch, wat erg jammer is…