Een team van studenten en docenten van de UniSA (University of South Australia) hebben dit groene prototype ontwikkeld, dat luistert naar de naam Trev, plaats biedt aan twee personen en volledig op elektriciteit rijdt.
Het is bedoeld als stedelijk vervoersmiddel en voor een stadskarretje zijn de prestaties niet eens verkeerd. Een acceleratie naar 100 km/u duurt 10 seconden en de topsnelheid ligt op 120 km/u. De actieradius moet nog aan gesleuteld worden, want na 150 kilometer moet de 44 kilo zware 7kWh lithium-ion accu op adem komen aan een stopcontact. Omgerekend rijdt de auto 100 kilometer voor zo’n 70 eurocent aan stroomkosten en wanneer de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door de zon of wind, dan rijdt ‘ie CO2 neutraal.
Het chassis is van aluminium en glasvezel en biedt zoals gezegd plaats aan een bestuurder, passagier en twee weekendtassen. Hij heeft één deur die veilig opent naar de kant van de stoep en dus niet naar de straatkant, althans zolang je in een land woont waar men links rijdt. Tot slot is de motor lekker stil.
Michel zegt
sorry dat ik het zeg, maar ik vind het echt een lelijk ding…
een stille motor is ook nix voor mij… doe mij maar een mooie V8 ;)
Josje zegt
leuk, maar nutteloos.
natuurlijk niet helemaal. maar wat ze doen zijn bestaande ideeen (die overigens ook al uitgewerkt zijn) omzetten naar hun eigen smaak.
wat we nodig hebben zijn energiecellen (of dit nu accu’s zijn of iets anders) die langer meekunnen, en meer massa kunnen dragen.
trouwens, hoe kan er in dit autootje energie worden opgewekt door wind? zit er ergens een “windmolen” verstopt?
Martijn zegt
Mmmm, ik vind hem er best nog ok uitzien. Mag zo op de markt komen van mij!
Frank zegt
Zoooow! Maar die is lelijk!
floryn zegt
dus dan kan je zo’n karretje kopen icm een mooi groot zonnepoaneel of windmolen en gassen maar nah ja niet echt uitdagend volgens mij
six trey zegt
woow wat lelijk wat is dit? de godfather van alle toekomstige lelijke auto? en waarom een driewieler 4 wieler rijden toch beter
RenJie zegt
“Een acceleratie naar 100 km/u duurt 10 seconden en de topsnelheid ligt op 120 km/u.”
zo willen we het zien, hier in NL !
Kareltje zegt
@josje: je moet hem gewoon thuis is het stopcontact stoppen.
Mooi dat ze toch aan die dingen werken, als de olie over een paar jaar op is gaan we allemaal in zo’n karretje rije.
Us zegt
Echt hopeloos.
When does the pain ever stop??!
Wouter zegt
Waar stapt die passagier in?
Wouter zegt
Ze hadden er immers beter 4 wielen onder gezet, zou al heel wat mooier zijn
lincoln zegt
verschrikkelijk .. WIJ hebben te minste de zwaar overgesubsidieerde NANO ..
Lamborghini zegt
die gaat op zn kant als die door de bocht gaat
M Freak zegt
Wat zijn dit voor studenten? Teveel naar Mr.Bean en het blauwe autootje gekeken? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk idee, maar er moet inderdaad nog aan het design gewerkt worden. Werkje voor Michiel? : )
Ik begrijp niet waarom er hier zoveel kritiek op dit karretje is.
Het eerste bedrijf dat erin slaagt om zo’n ding tegen een aanvaardbare prijs te verkopen, heeft goud in handen. Ik zou er zeker een kopen als tweede auto om elke dag naar het werk te rijden. Is slechts 10 km, sneller dan 70 kan ik nooit, en ik ga er altijd alleen naar toe. Als er nog een redelijke koffer is voor wat boodschappen ben ik verkocht.
Willem zegt
zeer handig voor in de stad, ik vraag me af hoe lang je doet om zo’n volledig opgeladen accu leeg te rijden.
Josje zegt
@ kareltje
dat snap ik wel. maar verder dan 150 KM kom je blijkbaar niet.
je doet een investering in een vervoersmiddel, maar je kan er niet meer dan 75 KM rondom je huis komen. er zijn genoeg mensen die meer dan deze afstand iedere dag moeten afleggen om op hun werk te komen.
Hoox zegt
Het lijkt me toch een tof ding om es wat rondjes in te maken…
Marco van Popering zegt
@ Josje
150 kilometer betekend dat je een groot deel van de randstad en erbuiten kan bereiken. Vergeet niet dat je een elektrische auto overal kan opladen. Een stopcontact volstaat en aangezien de gemiddelde werkdag 8,5 uur duurt is dat geen enkel probleem.
Met 150 kilometer kun je overigens op en neer van Rotterdam naar Utrecht, Of utrecht-Den Haag of Den-Haag-Amsterdam. Mooi concept en de rust van een elektromotor ga je waarderen.
pipo zegt
En hij ziet er nog lekker uit ook! (spuug), nee voor in de stad is het niet eens zo een slecht idee/oplossing, ok ik zie ook liever een gt2 voor de deur staan maar dat zit er toch niet in, en met je wagen elke keer 70 euro te betalen om in de stad 300 km te doen? dat is het ook niet ze. als ze nog een beetje aan het koetswerk doen zijn ze goed op weg!
s3revo zegt
zie je het al voor je? kettingbotsing op de a12 met vrachtwagens, Men kan alleen nog niet achterhalen waar die groene stukjes nou vandaan komen…
lijkt me niet echt veilig zo’n karretje
Rodeoro zegt
Ziet er nog best geinig uit! Zou zelf nu niet meteen voor gif groen gekozen hebben maar ach we hebben veyron’s voorbij zien komen met lelijkere kleuren. ik vind 150 km nog best acceptabel cker als je net als Clarkson gewoon met de auto door het gebouw naar je bureau toe rijdt. Stroom van de baas nog goedkoper:D en dan wordt het ineens 300km en dat is toch meer dan genoeg voor de meeste onder ons!
Zou idiaal voor mij zijn max 120 scheelt een hoop geld!
JD zegt
Cool een moderne versie van de messerschmidt hehe
autoblogger zegt
LOL :)
RijNouNsDoor! zegt
Echt 100 keer beter dan die vervelende brommobielen die vaak een enorme rotherrie maken.
Snel in massaproductie.
Floris zegt
Origineel concept
Jandepandaman zegt
@Esprit de Flandre- “Ik zou er zeker een kopen als tweede auto om elke dag naar het werk te rijden. Is slechts 10 km, sneller dan 70 kan ik nooit, en ik ga er altijd alleen naar toe. Als er nog een redelijke koffer is voor wat boodschappen ben ik verkocht.”
…
Beste mens- Voor dit soort trips op dergelijke afstand is een werkelijk fantastisch vervoermiddel uitgevonden dat zijn tijd zeker 100 jaar vooruit was toen het voor het eerst in de versie van de “Safety” de weg op ging. Dit vervoermiddel heeft de bizarre eigenschap dat het geheel geen electriciteit of benzine of waterstof hoeft te verbruiken. Voor de verlichting zit er hoogstens een dynamo op of heb je wat kleine penlight-batterijen nodig. Je stopt wat boterhammen en wat energydrank in de aandrijving en hey presto je gaat. Het is gezond- Als je dagelijks met dit vervoermiddel buiten bent, dan krijg je de aanbevolen lichaamsbeweging, je wordt aantoonbaar minder vaak ziek en je conditie gaat hoe dan ook omhoog. Er zijn versies van die met gemak 40-60 kilometer per uur halen. Er zijn ook gestroomlijnde versies van waarmee je met boodschappen voor een weekend nog steeds gemiddelde snelheden van 37 kilometer per uur kunt halen. Ook heb je exemplaren die zeer veel bagage of kinderen mee kunnen nemen, maar daarmee rijd je dan maar 18-25 kilometer per uur. Dat is dus op 10 kilometer nog immer een tempo waamee je van deur tot deur maximaal ongeveer 20 minuut onderweg hoeft te zijn. Je hebt tegenwoordig zelfs ook versies van dit wondermiddel waarop een kleine electromotor is geplaatst. Deze hulpmotor verlicht het voortbewegen voor diegenen die lui, oud, danwel enigzins onvermogend zijn om naar benodigd vermogen de juiste bewegingen uit te voeren
Dit wondervervoermiddel rijdt al in grote getale rond in zowel mijn land als jouw land en het heet in al zijn schitterende variaties: “Fiets”.
Goud in handen…? :-)
Jopie zegt
Op tv bij “in de ban van het ding” een vrouw uit Parijs gezien die een electrische auto had gebouwd. Snelheid van 180 km/u en een actieradius van 450 km. Dat zijn betere cijfers. Ze gebruikte Lithium-Polymeer accu’s.
Het kan dus wel.
Jandepandaman zegt
…En wij ons maar afvragen waar striptekenaars van strips als Guust Flater, Robbedoes en Minimensjes en zo indertijd toch hun geweldige inspiratie vandaan haalden- Gewoon van de Franse straat….!
Zoek naar de Zooop voor plaatjes en u begrijpt wat ik bedoel…
six trey zegt
@kareltje
als de benziene op is stook ik wel zelf alcohol en laat ik mijn chevy Impala op alcohol rijden :D
Ben zegt
Jammer, geen V8…
De plannen die ze hebben zijn allemaal prima, maar ze doen veuls te futuristisch met die troep! Als je nou eens iets fatsoenlijks maakt dat op een normale auto lijkt, dan kopen de mensen het ook! Als dat nou eenmaal wat minder airodynamica heeft, jammer dan.