De auto dient namelijk een hoger doel.
Natuurlijk is je eerste reactie om je tranen te bedwingen, wanneer je een relatief zeldzame Lancia Delta HF Integrale Evoluzione in een staat als deze ziet. Natuurlijk wil je direct uitvliegen naar Hong Kong om aldaar de schijnbaar verloren Italiaan een reddende arm aan te reiken. Natuurlijk heb je daar hoogstwaarschijnlijk geen tijd of geld voor over. Nu, komt dat even goed uit. Het is helemaal niet nodig om deze gehomologeerde sportieveling van de dood te redden.
Is er dan iemand die deze Lancia in zijn garage heeft gezet om hem over een periode van enkele maanden grondig te restaureren? Nee, ook dat is niet het geval. De Evoluzione is namelijk uitverkoren voor zeer nobel doel: namelijk het uit de brand helpen van soortgelijke Delta’s die zich in twijfelachtige staat bevinden. Jawel, de straatversie van het iconische rallykanon waarover je ogen momenteel glijden is heus een donorauto!
De iconische Italiaan is recentelijk door Michael Tracy, de broer van Jalopnik-schrijver en Jeep-fanaat David Tracy, gespot en daarna geplaatst op Instagram. De auto is bedekt onder een flinke laag stof en mist verschillende onderdelen, die hoogstwaarschijnlijk al zijn verkocht aan andere Delta-eigenaren.
De reden waarom de Delta HF Integrale Evoluzione in kwestie niet meer rijden kan, is niet bekend. We gokken erop dat de motor, of een ander essentieel, kostbaar onderdeel van de aandrijflijn het heeft begeven en de eigenaar heeft besloten zijn bezit stukje bij beetje te verkopen. Dit schijnt een heuse trend te zijn in China. Door de grootte van de automarkt en de hoge interesse in oude Europese modellen zijn er daar duizenden klassiekers in verschillende stages van verval. De Lancia waaraan we nu aandacht besteden kan, mits in redelijke staat, gemakkelijk meer dan 50.000 euro opleveren.
karaya zegt
Dacht dat de EVO vier koplampen van gelijke grootte had.
giulio zegt
@karaya: behalve Japanse evo’s
ko4n zegt
Toch zonde
MercMeister zegt
Rally legende. Pracht wagen.
desjonnies zegt
Nix moois aan een Integrale, wel bruut maar mooi nee.
En dat hogere doel is eersteklas onzin, er is nog zat aan onderdelen te koop, sterker nog Abarth was er als de kippen bij en is een jaar of vijf, zes geleden begonnen met het produceren van nieuwe onderdelen.
Dit geval kan dunkt me hetzelfde zijn als het bezitten van een auto in Singapore: na een jaar of 10 wordt het zo duur qua belastingen om je oude wagen op de weg te houden dat export of slopen de enige uitweg is.
Deze Lancia’s zag je veel in Singapore, maar omdat ze duur in onderhoud, gecompliceerd en het gewoon rampenbakken zijn om in de stad te gebruiken, kunnen ze slecht tegen waren de Singaporezen ze al gauw zat en na een paar jaar zag je ze niet meer.
In HongKong en Singapore kun je eigenlijk nergens fatsoenlijk autorijden zoals wij hier gewend zijn, van de supercars die daar en masse rijden zijn de tandwielen van de derde versnelling en hoger nog nooit gebruikt, bij wijze van!
ikleesookoverautos zegt
@ikschrijfookoverautos waar haal jij de informatie vandaan dat het een rage in China is? In 99% van China zijn er geen klassiekers. Op Hongkong en Macau na zijn er vrijwel geen klassiekers te vinden jn China.
porker zegt
@ikleesookoverautos: zit je nu jezelf te bevragen? Altijd gemeend dat jullie een en dezelfde waren
ikleesookoverautos zegt
@porker: nee ik lees alleen over auto’s. Die ander probeert er over te schrijven.
shadowbroker zegt
@ikleesookoverautos: die probeert het niet, die doet het
dappers zegt
@ikleesookoverautos: ben hier ook wel benieuwd naar. zou een interessante ontwikkeling zijn
Esprit_de_Flandre zegt
Autokannibalisme…
In tijden van 3D-printers en zo zou dat toch niet meer nodig moeten zijn…
Hupke zegt
“Dit schijnt een heuse trend te zijn in China. Door de grootte van de automarkt en de hoge interesse in oude Europese modellen zijn er daar duizenden klassiekers in verschillende stages van verval. ”
Bullshit op wat VW Santana taxi’s na (en zelfs die taxi’s die van de vroege 80s lijken te komen zijn in de 00s gebouwd) is er geen auto ouder dan 10j te vinden in China. Oldtimers zijn er helemaal niet. Interesseert de Chinezen ook geen jota.