En weer een V12 die de toorn der auto-goden niet aankan.
Het is tegenwoordig onvermijdelijk dat autofabrikanten kiezen voor het downsizen van hun krachtbronnen. Het is simpelweg niet haalbaar meer om auto’s met enorme motoren te blijven produceren. Met name de V12 is op sterven na dood. Hoewel we hem hier en daar per toeval nog eens tegen het lijf lopen, wordt de grote gore schreeuwlelijk veelal op ongemanierde wijze de deur gewezen.
Mercedes is niet bang om het voortouw te nemen in het drama. De Duitsers behouden de aandrijflijn misschien wel in de Maybach-modellen, de rest van haar gamma kan nauwelijks aan de gevolgen ontkomen. De 6-liter biturbo V12 verdween eerder dit jaar al uit de nieuwe G-Klasse, maar nu lijkt het erop dat de V12 binnenkort nog lastiger te verkrijgen zal zijn.
Dit heeft alles te maken met een bericht van het Duitse MB Passion, die van de man met de lange jas te horen hebben gekregen dat de SL65 AMG Roadster zoals we die nu kennen binnen enkele maanden verdwijnt. Volgens de bron gaat de Sport Leicht eind mei uit productie. Mercedes zelf was nog niet klaar om een officiële reactie te geven, maar ontkende het nieuws evenmin.
Één ding waar we in ieder geval niet voor hoeven te vrezen is het verdwijnen van de SL an sich. Natuurlijk, we zouden de wagen graag zien met een ongegeneerde V12 in het vooronder, maar aangezien er in de wandelgangen wordt gesproken over de komst van een mogelijke opvolger met een ruim 800 pk sterke geblazen V8, kunnen we het slechte nieuws ongetwijfeld door de vingers zien. Of nou ja, voor even dan.
sameshitdifferentday zegt
Als we op waterstof gaan rijden kunnen ze blijven….
itiswhatitis zegt
@sameshitdifferentday: ik hoop dan ook dat waterstof de toekomst gaat worden
hiostu zegt
@sameshitdifferentday: Nee, want een waterstof auto gebruikt een brandstofcel die waterstof omzet in electriciteit en vervolgens een electromotor gebruikt voor de aandrijving.
itiswhatitis zegt
@hiostu: dat hoeft niet en dat heeft bmw ooit bewezen met een aangepaste 7 serie
goodolddays zegt
Volgens mij ook inmiddels al een redelijk oude motor. Gaat gewoon met pensioen zou je kunnen stellen…
amg88 zegt
Jammer van deze beer van een V12 maar goed om te horen dat Mercedes een legende laat leven met een opvolger voor de SL!
awesome zegt
@amg88: nou ja, legende…
viezefreddyw zegt
@awesome: Ja, toch wel. De SL heeft in al die jaren toch een onwijs belangrijke rol gespeeld in dit segment. Het model bestaat ook al sinds de vroege jaren ‘50 en is onafgebroken in productie geweest. Veel successen behaald en heeft een groot aantal fans overal ter wereld.
Dus ja, de SL is wel degelijk legendarisch als je het mij vraagt.
kennone zegt
@viezefreddyw: jammer dat hij er niet mooier op geworden is. Dat model die ook de SL65 Black Series heeft gehad is de laatste goed ogende vind ik. Deze nieuwe lijkt nergens op
granlusso zegt
Ik was eerlijk gezegd wel degelijk bang voor het verdwijnen van de SL, gezien de overlapping in het gamma met onder andere de S-Klasse Cabriolet als comfortkoning en de AMG GT als sportief paardje.
Aan de andere kant is de SL zo’n icoon, die kunnen ze haast niet laten verdwijnen. De 911 is tenslotte ook al lang niet meer het bestverkopende model en de G-klasse blijft immers ook navolging krijgen.
cpp1 zegt
Zo ontzettend brult een V12 niet.
ikbenmnzus zegt
Eerder de tporn der ecogoden. De autogoden laten een traan..
ikbenmnzus zegt
Toorn that is
bmwfreak038 zegt
Ja vreselijk? ik wou er net 1 kopen?
Graafke zegt
@bmwfreak038: als je snel bent dan lukt het nog net ?
bmwfreak038 zegt
@graafke: had ik het geld maar. maar ik bedoelde dus te zeggen dat niet veel mensen rouwig zullen zijn, omdat ze het toch niet kunnen betalen.
juniorclk zegt
@bmwfreak038: ik kan ‘m niet betalen maar ben er zeker wel rouwig om.
Een extreme variant is juist leuk om eens te zien. Al is het maar 1 keer I would je leven.
En dan heb ik het niet over een focus rs of een Renault rs of zo.
Maar een TVR met v12 een BMW 850csi. Brabus met v12
bmwfreak038 zegt
@juniorclk: dat ben ik wel met je eens.
moveyourmind zegt
Laat die V8 maar komen.
Kon in de SL nog wel eens meer tot zijn recht komen dan de V12, al is dat wel een heel erg mooi blok.
Vincegail zegt
En de AMG V12 uit de Pagani Huayra?
poes zegt
@Vincegail: die blijven ze gewoon bouwen. Net zoals ze de V12 uit de Zonda nog steeds bouwen. Dat atmo blok stamt uit begin jaren ’90 en wordt al meer dan 15 jaar niet meer in een Mercedes model gebruikt :-)
bassx zegt
@poes: Huayra heeft toch de vernieuwde V12?
poes zegt
Deze V12 voegt toch ook niets meer toe? Een relatief ouderwets blok, loodzwaar en amper krachtiger dan de V8. Waarschijnlijk loopt de V12 nog iets geciviliseerder, al vraag ik mij af of je dat ook nog zo merkt bij een V12 met turbo’s.
phaeton zegt
Stomme klantenkring met de pk geile wedloop als aanbod. Ik heb veel en veel liever een 500pk V12 dan een 800pk V8.
shadowbroker zegt
Was een zeer gave auto. En zal denk ik wel een toekomstige klassieker worden. Als ik mocht kiezen tussen de laatste SL of een amg gt. Dan ga ik toch voor de gt
donotfeed zegt
Ondertussen hier in Thailand en niet alleen hier gok ik.
Stadsbussen die roet uitpuffen alsof ze op kolen rijden, de diesels van de bevolking doen het doorgaans niet veel beter.
Dagelijks verbranden van afval buiten de stad.
Akkers verbranden om ze vruchtbaar te maken.
Ik zeg niet dat dit “The way to go” is, maar wel dat het onzinnig is in welke hoek de autoindustrie (zeker voor luxe wagens die waarschijnlijk niet eens 1% van het wagenpark vormen) gedreven wordt.
porschepdk zegt
@donotfeed: precies dat!
hiostu zegt
@donotfeed: Want daar worden de mensen zoveel ouder dan hier en zijn ze zo veel gezonder? Niet dus, dus beetje raar om dit te schrijven.
donotfeed zegt
@hiostu: begrijpend lezen is ook een vak
fietsenmaker zegt
Zo ongelukkig ik de combinatie SL en 65 vind , zo correct vind ik een SL600. Blijft de laatstgenoemde wel in het gamma?
Regenpijp zegt
@fietsenmaker: Helaas is die in deze generatie al verdwenen, evenals er geen S600 Coupé is gekomen als opvolger van de CL600. Wil je een Mercedes met twaalfcilinder, dan is er alleen nog de S600
dirkv zegt
@fietsenmaker: Helemaal met je eens!
davelepeef zegt
I couldn’t care less eigenlijk. Laatste generatie was al zo fraai niet meer met die rechte neus. Maar zoals ie op de topicfoto staat heb ik ‘m niet eerder gezien, erg fraaie combinatie!!! Dacht dat ze alleen in grijs werden verkocht…
deora zegt
Was/is dit ook niet de duurste Mercedes die je op dit moment kan kopen? Ik werd 3 weken geleden nog door een zilvergrijze SL 65 ingehaald. Volgens mij 1 van de weinige op Nederlands kenteken.
kennone zegt
@deora: Van het oude model met die in elkaar gesmolten dubbele ronde koplampen rijden er wel een aantal rond hoor.
deora zegt
@kennone: dit was 1 van het huidige model, wel pre facelift. Bouwjaar 2013.
kennone zegt
Ondanks er nog best wat vraag naar is.. (vooral de G dan want die kom ik nog geregeld tegen in 65 trim)
loserboi932 zegt
Probleem blok. Zie fora. Je moet ervoor naar speciale mb dealers want niemand wil zn vingers branden aan de v12. Dus 2 vliegen in een klap. En downsizing en een problem child de deur uit.
Hupke zegt
Een V8 heeft z’n plaats maar zo’n onding 4.0 naaimachine met bovenliggende variabele klep dinges en efficiënt dynamo gedoe hoort niet in de top SL, S, SEC of SEL
Gewoon een soepele V12, verbruik who cafés, vermogen simpelweg voldoende,…
Ach ik ben toch niet in de markt voor een s600, tegen dat ik dat ben zal er wel weer een Cadillac v16 zijn.
AnthonyR zegt
Dit zal onder meer te maken hebben met nieuwe homologatie van de nieuwe WLTP norm. Veel meer fabrikanten zullen bij diverse modellen motoren stop zetten. Het effect in NL van de WLTP is echter nog veel groter. Gezien de nieuwe verbruiksnorm zullen de auto’s duurder worden. Zou op zich nog wat meer aandacht voor mogen zijn hier op Autoblog.
karhengst zegt
Gewoon omdat het nog niet gezegd is: Wat een heerlijke kleurstelling is dat toch op de foto! Past perfect bij een luxe cruiser.
406_v6 zegt
Jammer, maar heb sowieso (véél) liever een R107 met een V8; 380,420 of 500.