• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komen

Auteur: Loek, gepost 5 juli 2018 om 22:04 – 46 Reacties

Afbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komenAfbeelding Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komen


Misschien wel de gaafste hot hatch ooit. Hij kan van jou zijn.

De hot hatches van vandaag de dag zijn eigenlijk vrij simpel in te delen. Je hebt de budgetknallers zoals de Volkswagen Up! GTI en de Renault Twingo GT, het iets serieuzere spul zoals de Peugeot 208 GTi en de Ford Fiesta ST en bovenaan de voedselketen staan de Mercedes-AMG A45 en de Audi RS3. In principe zijn al deze auto’s gewoon zoals we gewend zijn: motor voorin, aandrijving voorin, of in de topklasse over alle vier de wielen. Eén auto valt hier echter buiten de boot: de Twingo. Die Renault heeft namelijk zowel de motor achterin als achterwielaandrijving.

Om nou de Twingo de spirituele opvolger van de Clio V6 te noemen gaat wat ver. De Twingo heeft altijd zijn motor en aandrijving achterin gehad, de Clio is echter groots aangepakt. Laatstgenoemde kwam in 1999 op de markt en leek op geen één bestaande hot hatch. Breed uitgeklopte wielkasten, achterwielaandrijving en de motor achterin. Die motor was ook niet de minste: een 3.0 V6. Er kwam zo’n 225 pk uit, wat toen der tijd veel was. Het is en was altijd al een vreemde eend in de bijt. 19 jaar later is hij dat nog steeds, maar het is wel een hele gave vreemde eend.

Daarom was het watertanden op de redactie toen dit blauwe exemplaar voorbij kwam. Niet alleen omdat de blauwe kleur de auto goed staat, maar ook omdat hij er kakelvers uit ziet. Volgens de advertentie is hij dat ook. Bouwjaar 2002, oftewel het laatste levensjaar van de Phase I, met 12.493 km op de klok. We rekenen 780 km per jaar, wat weinig is.

Goed, deze Clio is dan ook niet de perfecte dagelijkse auto. Hij is ietwat lomp, dorstig en zeldzaam. Ook is de normaal relatief praktische Clio-kofferbak vervangen door een kleine bagageruimte omdat de rest is opgeslokt door de motor. Snap je ook gelijk waarom de auto geen daverend succes werd, want een beetje praktisch gemak is toch een leuke bijkomstigheid van een hete hatchback.

Dat een auto in zo’n staat een echt verzamelobject is, bevestigt de prijs van 49.950 euro. Wat de gek ervoor geeft, al moet je ook wel echt gek zijn om deze Clio te willen hebben. Maar onder de noemer Franse charme zijn er vast zulke gekken. Want een gave auto is het zeker.

Met dank aan Stefan voor de tip!

Ook interessant!

  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn
  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, clio, clio-v6, hatchback, occasion, Renault, renault-sport

Vorig bericht: « LOL! Britten denken dat elektrische auto’s niet waterproof zijn
Volgend bericht: Nederlandse coachbuilder zet er een punt achter »

Lees Interacties

Reacties

  1. leaper035t zegt

    5 juli 2018 om 22:11

    Mijn stem naar de dikste hot hatch ever gaat naar de Clio V6! Wat een bom.

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      5 juli 2018 om 22:52

      @leaper035t: de mijne naar de alfa romeo 147 gta.

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        5 juli 2018 om 23:44

        @mikje90: Hahaha. Goeie grap man +1 voor jou.

        Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          6 juli 2018 om 19:13

          @michaelb: niks grappigs aan ik geniet namelijk van dezelfde voorkeur. Kwestie van smaak.

          Login om te reageren
    • retsok zegt

      5 juli 2018 om 23:33

      @leaper035t: Heel erg vet, deze zou ik ooit ook willen hebben maar ik twijfel toch wel als ik moest kiezen tussen deze of een lancia delta hf integrale…

      Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        6 juli 2018 om 07:22

        @retsok: Oei dat is een moeilijke keuze idd! Iconische bak de Lancia…

        Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        6 juli 2018 om 08:08

        @retsok: #teamintegrale ?

        Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      6 juli 2018 om 07:11

      @leaper035t: Die van mij naar de Renault 5 Turbo (2).

      Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    5 juli 2018 om 22:12

    Heel erg gaaf

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    5 juli 2018 om 22:12

    Beter een Phase 2 kopen, deze zijn destijds bij TWR gebouwd en ze zijn bijzonder listig.
    De Phase 2 is een veel betere keuze.

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      5 juli 2018 om 22:42

      @desjonnies: listig betekent dat er minder over blijven, dus meer waarde in de loop der jaren.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      5 juli 2018 om 23:05

      @desjonnies:
      Listig betekent meestal dat connaisseurs daarvoor gaan.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      5 juli 2018 om 23:37

      @desjonnies: uit nieuwsgierigheid, waarom was de eerste zo listig en wat hoe is dat verbeterd bij de Phase II?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 juli 2018 om 07:35

        @ouwedibbes83:
        Wegligging was sla.
        Ding had een draaicirkel van 82 meter en op een nat wegdek was’ie nauwelijks beheersbaar.
        Renault Sport heeft toen het onderstel aangepakt en de Phase 2 is op alle fronten beter.
        Wat de kenners hier zeggen over de waarde van de Phase 1 t.o.v de Phase 2 is absoluut niet waar. Iemand die echt een Clio V6 wil zal altijd de Phase 2 kiezen.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          6 juli 2018 om 09:47

          @desjonnies: De phase 1 had ook geen ESP. Niet echt een overbodige luxe bij zo ’n korte en lichte auto met flink vermogen op de achterwielen.

          Login om te reageren
    • choi zegt

      6 juli 2018 om 01:04

      @desjonnies: niet alleen listig, maar ook matige bouwkwaliteit van TWR

      Login om te reageren
  4. kapitein zegt

    5 juli 2018 om 22:15

    Echt een gaaf apparaat. Tegenwoordig ondenkbaar dat een automerk als Renault een auto als deze daadwerkelijk in productie neemt.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      5 juli 2018 om 22:59

      @kapitein: ik denk dat een moderne clio/megane zeler zo snel.is.

      Login om te reageren
      • kapitein zegt

        5 juli 2018 om 23:09

        @kle500: Dat weet ik wel zeker. Maar die hebben geen middenmotor, achterwielaandrijving en 6 cilinders.

        Login om te reageren
        • jeanwillem zegt

          5 juli 2018 om 23:23

          @kapitein: in feite is de Alpine A110 de opvolger. Middenmotor en achterwielaandrijving. Alleen een geblazen 4 cilinder ipv een V6.

          Login om te reageren
          • kukuk zegt

            6 juli 2018 om 10:36

            @jeanwillem: Nope.

            Login om te reageren
  5. lompey zegt

    5 juli 2018 om 22:18

    Hoe gaaf kan een auto toch zijn. Met lede ogen moeten we nu maar aanzien dat de straat gevuld gaat worden met duracell hokken en dit nooit meer zal komen

    Login om te reageren
  6. geelbarrel zegt

    5 juli 2018 om 22:18

    Spirituele opvolger van de Renault 5 turbo twee….

    Login om te reageren
  7. FieRo zegt

    5 juli 2018 om 22:28

    Overhang friendly @jaapiyo

    Login om te reageren
  8. GTR zegt

    5 juli 2018 om 22:31

    Wat een dik ding! Als je House of cards kent snap je trouwens waarom ik hun naam en lettertype zo geweldig vind haha.

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      6 juli 2018 om 07:50

      @GTR: leg ff uit

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        6 juli 2018 om 13:59

        @rovadepo: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0b/House_of_Cards_season_1.png/250px-House_of_Cards_season_1.png

        Login om te reageren
  9. caraddict7 zegt

    5 juli 2018 om 23:08

    Heel mooi bommetje! Een paar jaar geleden een heel stuk mee mogen rijden, precies dezelfde kleur. De snelheid staat me niet meer bij maar de draaicirkel wel, wat was die verschrikkelijk groot zeg..!

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      6 juli 2018 om 07:34

      @caraddict7: Best bijzonder voor een achterwiel aangedreven auto. Vaak zijn de draaicirkels dan een stuk kleiner aangezien de wielen een grotere uitslag kunnen hebben. De gemiddelde BMW heeft een hele kleine draaicirkel daardoor bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
    • choi zegt

      6 juli 2018 om 16:09

      @caraddict7: dat is grappig. Ik kan me nog een review van Clarkson herinneren dat hij hierover sprak. Hij vergeleek de draaicirkel van de Clio V6 met die van een vrachtauto, haha.

      Login om te reageren
  10. jupke zegt

    5 juli 2018 om 23:27

    Fase 2 is beter! Niet door Tom Walkingshaw in elkaar gekloot!

    Login om te reageren
  11. dawwg zegt

    5 juli 2018 om 23:44

    Compressor erop voor zo’n 310-330pk en je hebt echt een gif-kikker voor op het circuit !

    Login om te reageren
  12. escort77 zegt

    6 juli 2018 om 06:29

    Die pookknop is van massief metaal. Dat rijdt prima, behalve als de auto bij vorst buiten gestaan heeft, dan voelt die bal de eerste kilometers aan als een massief ijsblok.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 juli 2018 om 09:08

      @escort77: mijn Ford Puma had zo’n pookknop van Aluminium. In de winter trok ik daar zo’n wollen handschoentje van de Hema overheen anders vroor je vast aan dat ding. Wel leuk, kon je de auto ‘s ochtends een hand geven voordat je wegreed ?

      Login om te reageren
  13. tazmania zegt

    6 juli 2018 om 06:36

    Met deze auto wil ik het liefste terug naar de tijd dat ze 15 mille gebruikt waren, én dat je nog gewoon aan onderdelen kon komen.

    Login om te reageren
  14. ghost zegt

    6 juli 2018 om 09:08

    Toen de clio V6 een jaartje uit was, zit ik nog op school en had het geluk dat er in de klas een jongen zat waarvan zijn vader meerdere leuke auto’s had, waaronder zo’n Clio V6 phase 1. Man man man, ik heb me verwonderd over die auto. Comfort? Nee dat was er niet, ruimte om een blikje energiedrank op te bergen was er ook niet, maar vlammen dat dat ding deed, zo snel door de versnellingen heen en die brullende V6 in je rug!
    Elke drempel was een regelrechte hel en amper te nemen, waardoor er achter je spontaan kleine files ontstonden maar het boeide allemaal niks om daarna als een kleine raket gelanceerd te worden. Deze vind ik, hoewel in perfecte staat, veels te overpriced, maar ik zou er dolgraag nog eentje willen bezitten. Goede herinneringen aan.

    Login om te reageren
  15. gove zegt

    6 juli 2018 om 09:27

    voor een nieuwe focus rs ben je hetzelfde kwijt…… koop je toch niet zo’n koekblik

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      6 juli 2018 om 20:02

      @gove: je nieuwe focus rs is over 5 jaar de helft waard

      Login om te reageren
      • gove zegt

        9 juli 2018 om 08:31

        @theblazerunner: lol over 2 jaar al, maar onderhoud valt mee, en garantie is 5 jaar geldig

        Login om te reageren
  16. ikleesookoverautos zegt

    6 juli 2018 om 09:57

    Nooit echt mooi gevonden maar wel heel erg gaaf. Maar ik heb 10 keer liever een Delta Integrale Evo 1.

    Login om te reageren
  17. borrelnoot zegt

    6 juli 2018 om 10:12

    Puur qua kwaliteit en afwerking zou ik het nooit aandurven (want: Renault), maar wat een mooi ding!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 juli 2018 om 11:27

      @borrelnoot:
      Dan niet doen hoor, alles wat ze over Renault zeggen is waar!
      Je ziet dan ook nauwelijks nog Renaults rijden, want bouwkwaliteit.
      Iedereen wil toch iets Duitsch niet.
      Wat overigens in Spanje, Tsjechie, Polen, Slowakije of de VS wordt gemaakt, want Duits!

      Login om te reageren
  18. chrisvis zegt

    6 juli 2018 om 10:28

    Had ie geen 250 pk??

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      6 juli 2018 om 10:57

      @chrisvis: dat was the Phase II, de facelift in 2003. Toen is de auto op veel fronten aangepakt, ook motorisch idd. Zoals @desjonnies al zei: de Phase II is gewoon een veel betere auto.

      Login om te reageren
  19. tmenges zegt

    6 juli 2018 om 19:12

    Wat een koddig karretje!

    Login om te reageren
  20. focusrs1 zegt

    7 juli 2018 om 09:22

    Volgens de verkoper mag hij voor €22K worden meegenomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North