Dat Fisker in zwaar weer verkeert zal niemand verrassen, ze kampen met een failliete acculeverancier, hun grondlegger is onlangs opgestapt, en het personeel werd eerder deze week met verlof gestuurd. Volgens onbevestigde geruchten schijnt het (PR-) personeel vandaag ontslagen te worden.
Over het laatste punt is onduidelijkheid: sommige bronnen houden het bij de PR-medewerkers, anderen noemen alle werknemers. Feit is wel dat op het hoofdkwarter in Anaheim de telefoon niet wordt opgenomen.
Wij namen contact op met de PR-manager van Fisker Nederland, die de geruchten kon bevestigen noch ontkennen.
Fisker was de laatste weken hard op zoek naar geld of potentiële partijen voor overname, maar fabrikanten als Geely stapten uit de overnamerace.
En dan is er nog de claim die bij A123 ligt wegens niet-deugende accu’s en de recall die hierdoor noodzakelijk was. Het bedrijf, waarvan de verliesmakende onderdelen omgestructureerd zijn naar een ‘nieuwe firma’ met de naam B456, had claims ter waarde van $140 miljoen liggen van Fisker, maar lijkt uiteindelijk op slechts $15 miljoen te kunnen rekenen (als dat al lukt). De vraag is of de kosten voor de recall op het bordje van Fisker komen te liggen ipv op dat van A123/B456. Maar als Fisker ook kopje onder gaat doet dat er niet toe.
Tot slot nogmaals de opmerking dat het hier om geruchten gaat, maar de weinig communicatieve houding van Fisker helpt niet bepaald de gemoederen tot bedaren te brengen.
UPDATE 18:40 – Het is officieel. Fisker ontslaat 160 man personeel van de 200. Wat resteert zijn managers die zich met de (onderdelen-) verkoop bezig mogen gaan houden.
Update 06-04: Direct na het ontslag counterde het personeel met een rechtzaak tegen Fisker, omdat het het personeel niet van te voren op de hoogte heeft gesteld van het ontslag. Maar als ze failliet gaan, waar verwacht het personeel dan nog geld vandaan te halen?
Update 07-04 Fisker Nederland zegt dat het nog te vroeg is om te spreken over een definitief einde. “Fisker probeert met resterende mensen het bedrijf nog een toekomst te geven door onderhandelingen over verkoop en financiering.” In Hilversum blijven ze vertrouwen houden in een toekomst voor het merk.
punkisback zegt
Respect!
Hubert zegt
@punkisback:
Voor het unpluggen?
lincoln zegt
@punkisback:
welkom terug @punk ..
met jou is het altijd lachen ..
Vanquish zegt
@lincoln: Met jou ook…
llewy zegt
@punkisback: karma is a bitch
9000cse zegt
Als de stekker er definitief uit zou gaan, dan vind ik dat echt zonde. Ik vind het namelijk een echte aanwinst voor het straatbeeld. Daarom hoop ik in ieder geval op een doorstart, mocht het zo ver komen.
lincoln zegt
@9000cse:
idd .. op elke straathoek staat er wel 1 “mooi” te zijn ..
en als de Fisker failliet gaat verdwijnen ze van de ene op de andere dag ..
echt waar ..
ar156sw zegt
@lincoln: Stond er gister nog een bij m’n werk op de parkeerplaats. Zag de eigenAr instappen en vroeg me even af of hij zich druk zou maken om de, toen nog, onzekere toekomst van Fisker. Nu is die toekomst zeker, en weer vraag ik me af wat dat met de mensen die er echt een hebben doet. Verder vind ik het zelf jammer. Mooie auto’s, bedacht en op de markt gezet door iemand die niet alleen in spreadsheets, pie-charts en buzzwords dacht, was mijn indruk althans.
lincoln zegt
@ar156sw:
de eigenaar maakt zich druk om subsidie ..
om zijn laadpaal ..
om zijn lease termijn ..
en om zijn uiterlijk ..
screw Fisker ..
ar156sw zegt
@lincoln: Tja zo kan je overal wel een “verkeerde” motivatie in vinden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat sommige mensen wel een auto kiezen omdat ze het bedrijf, de filosofie, de techniek, etcetera, interessant vinden. Ik kan me er niet druk om maken, maar waardeer(de) een Fisker wel. Dat kan je onzin vinden, natuurlijk. Maar je kan alles onzin vinden, dus da’s een beetje een dooddoener ;)
lincoln zegt
@ar156sw:
raar .. een financiele motivatie is nml de enige “goede” ..
als het hagelnieuwe leasemeuk betreft ..
Seroo zegt
@ar156sw: Hij zal zich niet druk maken. Het lease contract is al getekend. Echter de werkelijke eigenaar van de auto zal wel even achter zijn hoofd krabben. Deze bakken gaan hard afschrijven.
Silversurfer zegt
@Seroo: als ie z’n kia/mia/vamil heeft geregeld dan valt het wel mee. Dat betaald ie 1/5 van de nieuwprijs.
norge zegt
Geruchten gaan dat ze de stroom rekening ook niet betaald hebben.
erce zegt
@norge: ba dum tss!
SimonMc zegt
@norge: zou ook kunnen dat ze de stroom aan rekeningen, niet hebben kunnen betalen.
jrk68 zegt
@SimonMc:
Het zou ook zomaar kunnen dat je zonder accu’s geen EV’s kan maken. De kosten lopen gewoon door en dan gaat het vanzelf een keer mis…. Het is maar een wilde gok hoor.
Persoonlijk vind ik het wel jammer als ze definitief de poorten moeten sluiten.
Hubert zegt
@jrk68:
Joh, echt waar?
jrk68 zegt
@Hubert:
Je weet het niet hè….
salberts93 zegt
niet stoppen! Karma is prachtig!
Seroo zegt
Another one bites the dust *zingt verder*
lemans96 zegt
Ja nee, electrohybride, dat word ’t helemaal….
bazzelijn zegt
Zou wel erg jammer zijn
remkov zegt
@bazzelijn:
Absoluut. Valt me op dat je ze toch nog redelijk vaak ziet rijden.
911GT2 zegt
@remkov: Vind je het gek, in 2011 deelde de nederlandse overheid zoveel subsidie uit op die dingen dat je als amsterdamse ondernemer een fisker karma voor minder dan passat geld op de stoep had staan, en owja je keer er een gratis parkeerplek bij!
911GT2 zegt
@911GT2: *kreeg
lincoln zegt
@remkov:
white trash leasebakken ..
die zie je nu eenmaal veel in NL ..
FelixF zegt
Helaas heb je tegenwoordig erg, erg diepe zakken nodig om een auto ‘from scratch’ te maken. En een nieuw bedrijf met een nieuwe techniek verliest natuurlijk binnen no-time het vertrouwen zodra er teruggroepacties komen, auto’s spontaan ontbranden en er slechte reviews van CR etc komen.
lincoln zegt
@FelixF:
“tegenwoordig” ..
enig idee hoe dat 100 jaar geleden ging ??
FelixF zegt
@lincoln: Toen je nog geen strenge goedkeuringen voor elk land ter wereld moest doorlopen? Geen crashtests moest doen? Geen geavanceerde elektronica moest ontwikkelen? Iets gemakkelijker inderdaad.
lincoln zegt
@FelixF:
waarom is dan al dik 99% van de auto-fabrieken die ooit bestaan hebben failliet ??
FelixF zegt
@lincoln: Daarom dus :D Omdat het vroeger makkelijker was om een nieuw merk te beginnen. Die failliete merken is het niet gelukt om genoeg auto’s te verkopen om de ontwikkeling van nieuwe auto’s te financieren. Als het zoals jij beweert tegenwoordig net zo makkelijk/ makkelijker is een nieuw merk te starten zouden er telkens nieuwe merken bij moeten komen, ik zie het tegenovergestelde gebeuren.
jrk68 zegt
@FelixF:
Dan vraag je toch aan je baas of ze het merk opkopen, die is dol op scheindode merken. Hebben ze een stukkie “voorsprong door techniek”….
FelixF zegt
@jrk68: Wiko koopt liever merken die ooit eens wat waren, ipv merken die nooit wat waren ;)
jrk68 zegt
@FelixF:
Ja,… want Seat was ooit een wereld merk met een rijke historie aan aansprekende eigen modellen…,proest….
lincoln zegt
@FelixF:
o.k. .. gebrek aan diepe zakken ..
en “jij beweert” .. in welke van de 3 zinnen was dat dan ??
FelixF zegt
@lincoln: ““tegenwoordig” ..
enig idee hoe dat 100 jaar geleden ging ??” impliceert dat je van mening bent dat het tegenwoordig niet moeilijker is dan vroeger.
lincoln zegt
@FelixF:
hoeveel merken zijn er de laatste 10 jaar bijgekomen ..
en hoeveel zijn er op de fles gegaan ??
FelixF zegt
@lincoln: Nou, dat heb je toch net zelf al vermeld: 99% van de merken!
lincoln zegt
@FelixF:
jij rijdt zeker een leasebak ??
FelixF zegt
@lincoln: Ook al vind het het erg amusant om af en toe een bijzondere auto te huren voor een weekendje rij ik normaal in een auto die van mij is. Dus niet van een leasemaatschappij/bank/kredietverstrekker.
SimonMc zegt
Karma’s a bitch.
wimmm zegt
@SimonMc: =_=” en daar is die weer… bestaat er überhaupt een fisker-artikel waar die uitspraak niet gedaan is..?
SimonMc zegt
@wimmm: Waarschijnlijk een artikel over de Fisker Atlantic concept.
lincoln zegt
nu op DVD ..
Fisker unplugged live ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Met “the making of” als bonus track…?
stirling zegt
@lincoln: Negatief ventje ben jij, het is gewoon een mooie auto, je ziet ze in nl wat vaker dan een Aston, ik persoonlijk vind het leuk wanneer ik er 1 zie.
En door “onze” subsidie, zie ik ze best veel, jammer dat, dat stopt.
Die lompe ouwe amerikanen ben ik ook een beetje zat.
lincoln zegt
@stirling:
LOL ..
omdat jij het persoonlijk wel leuk vindt omdat je er ooit eens eentje gezien hebt ben ik een negatief ventje .. whahahahahahahaha ..
stirling zegt
@lincoln: Je komt vast uit een boeren gehucht, Leiden of zo iets, maar in de grote stad zie je ze elke dag.
Je moet er eens op uit gaan, je lijkt een beetje vastgeroest in je buurtje.
lincoln zegt
@stirling:
ja mooi .. gooi er nog een dommer comment overheen ..
positief ventje ..
stirling zegt
@lincoln: Hoezo dom? Dus jij bent slim?
Kansloos figuur!
stirling zegt
@lincoln: Heb je al iets positiefs gemeld in dit artikel, ik en en vele anderen zijn het niet opgevallen!
lincoln zegt
@stirling:
heb jij uberhaupt iets te melden ??
stirling zegt
@lincoln: Ja positieve dingen over een mooie auto, die helaas ter ziele gaat.
lincoln zegt
@stirling:
o,joh .. krokkodillentranen .. ga maar steun zoeken bij je mede zonde-schreeuwers ..
ksssttt wegwezen jij ..
stirling zegt
@lincoln: Best wel een slappe reactie van jou, ik had meer van je verwacht.
Je blijft een negatief ventje, maar je hebt goed gehapt.
Ze moeten niet aan je stadje komen.
jrk68 zegt
@stirling:
Sarcasme…, doet dat een belletje rinkelen. Niet negatief gaan janken omdat je @lincoln niet bergijpt.
Seroo zegt
@stirling: Ik wil niet stoken hoor maar eeh: @ronin1130: scherp .. +1000 voor u ..
911GT2 zegt
Dus nu zijn we op zoek naar een Karma Fikser?
jayk zegt
Helaas
rufctr01 zegt
Toch zijn het bijzonder mooie auto’s. Ik kwam er vorige week eentje tegen op de A28, komt imposant over.
widodh zegt
Op voorhand: Ik ben een Tesla fan
Ik vind persoonlijk de Karma ook een faal van een auto. Hij mag er mooi uit zien, maar technisch gezien is het een faal.
Er ligt een gigantisch potentieel vermogen in de auto, maar alsnog duurt de 0-100 sprint een flinke tijd.
Onder de motorkap zit de 2.0 Turbo er ook in gepropt lijkt het, de afwerking getuigd niet van het feit dat er écht goed over na is gedacht.
Van binnen is het ook een kleine auto om maar niet te spreken over de kofferbak. Nee, ik vind het een mooie auto, maar dat was ook alles.
Ze hebben zich veel te veel gericht op het uiterlijk in plaats van de techniek en dat kost ze nu de kop.
potver7 zegt
@widodh: al die electrische paarden moeten namelijk ook heel wat kilo’s in beweging zetten. Dat doet iets met het prestatiepotentieel. En die binnenruimte… tja, het gaat bij de Karma ook wel heel erg om de looks, daar is duidelijk binnenruimte aan opgeofferd. Maar je kunt er gif op innemen dat als er een soort Chevrolet of Buick van gemaakt was, er een stuk minder van verkocht zouden zijn.
stirling zegt
@widodh: Misschien heb je gelijk, maar voor degene die hem niet gekocht hebben, is het wel gaaf wanneer je er 1 ziet.
Beter dan al die andere saaie hybride hokken.
alem-m5 zegt
Het zou een doodzonde zijn als dit gebeurd.
heidekonijn zegt
Jammer. Maar d’r was toch al iemand met een Fisker-kloon met een V8 in? Kan die de tent niet overnemen? Met een fatsoenlijke motor verkoopt’ie als broodjes.
lemans96 zegt
@heidekonijn: Dat denk ik ook. Dat zou wel een bak wezen zeg, je übergehypte electrohybrid die pas serieus gaat verkopen met een ‘good ‘ol V8′. Dan kom ik niet meer bij van ’t lachen.
stirling zegt
@lemans96: Porsche 918, LaFerrari, McLaren, en nee het zijn geen 8 cylinders, maar wel hybrides.
Tuurlijk is daar markt voor!
Seroo zegt
@stirling: De Porsche 918 krijgt wel een 8-cylinder, compleet van de grond af opgebouwd met als achterliggend idee de motor van de RS Spyder 9R6. Daarnaast heeft de P1 ook een V8, dezelfde 3.8 liter als de MP4-12C. Eigenlijk houden ze alleen in Maranello de V12.
oli4k zegt
@heidekonijn: dat was toch Bob Lutz? En het was in ieder geval een echte karma met een andere motor, geen kloon. En dat is precies wat Fisker nu zou moeten gaan doen. Weg met die accu’s, V8-en erin.
heidekonijn zegt
@oli4k: Right, dat bedoelde ik. Het enige war me daaraan tegenviel was wat ze veranderd hadden. De gril geloof ik.
ropbp zegt
Ik zeg: VICTOR MULLER!!!!
Carreza zegt
Jammer jammer jammer! Zowat de enige EV die ik geweldig vond.
Wat rest ons nog… de Nissan Leaf, Renault Zoë, … een Aixam?
potver7 zegt
@Carreza: nee hoor, een Panamera e-hybrid
jrk68 zegt
@potver7:
Hij heeft het over EV’s, niet over plugin hybrids.
w0o0dy zegt
@Carreza: de Tesla S is best aardig, goedkoper, en VEEEL ruimer en sneller… enough said, op naar de Tesla dealer!
E34M5Touring zegt
Top! Nou, vervelend voor het personeel natuurlijk dat voorop gesteld, maar zo zijn die dingen straks geen reet meer waard. Koop ik er mooi een. Prachtig ding.
ronin1130 zegt
40 managers op 200 man personeel??? Geen wonder dat die handel failliet gaat!
lincoln zegt
@ronin1130:
scherp .. +1000 voor u ..
jrk68 zegt
@ronin1130:
Yep, want het zijn natuurlijk de managers die de rommel opruimen…..
cocksdriveaudi zegt
Gaan we niets aan missen aan zo’n fisker baai baai zwaai zwaai
bouma zegt
Ben benieuwd of Kroymans (importeur) nu wel garantie blijft geven.
fit4fun zegt
Erg jammer, iedere autoliefhebber zal dit als een groot verlies zien. Zeker in tijden waarin een moloch als VAG alles opslokt. De Karma was zeker niet perfect, maar een ondernemer die met zoveel lef en techniek een dergelijk mooie GT echt wist te produceren: diepe buiging voor Henrik Fisker!
(Een doorstart zonder zware complexe hybride techniek, maar met een (bi)turbo V6 onder de kap zal hopelijk kunnen)
Seroo zegt
@fit4fun: VaG heeft wel een 6cylinder turboblokje liggen van de S4.
sir_smokalot zegt
@Seroo: Supercharger, geen turbo.
Seroo zegt
@sir_smokalot: Ohja, dat bedoel ik. Laatst nog een leuk filmpje over die bak gezien met Chris Harris on cars. Met een simpele ECU truuk gaat dat ding bijna net zo hard als een RS4. Heerlijk blokje lijkt mij.