


Geen Brennerpas of Zwitserse berg die deze caravan/Porsche-combinatie niet weet te overwinnen. Maak kennis met een van de snelste vakantiekaravanen ter wereld.
De clientèle van Porsche heeft keuze genoeg qua potente caravantrekkers. De Panamera met elektronisch inklapbare trekhaak bijvoorbeeld. Of de Cayenne, en straks diens kleinere broertje, de Macan. Trekopties te over daar in Zuffenhausen.
Maar leg ons eens uit waarom je geen 911 (997) Turbo S voor je Fendt mag knopen zoals deze Duitsers doen? Altijd koppel – zo’n 650 Nm – te over, evenals pk’s. En eenmaal aangekomen op je plek van bestemming heb je meteen een fijn scheurijzer voor de luifel staan.
Wij zien alleen maar voordelen. Meer incourante vakantiewoningtrekkers in deze top 10.
Fotocredit: Yannick Minet Photography
Yannick Minet, schaam je je…
@ot92: Ow wacht, dat is diegene die de foto maakte, my bad…
@ot92: Diegene die de caravan erachter heeft gehangen mag zich echter wel diep schamen. Dit doe je een 911 Turbo toch niet aan…
@ot92: Mee eens. Maar hoe grappig zou het zijn als er een 911 plus container met 200 voorbij komt knallen
@wvdm: Heel grappig, maar ik denk niet echt dat het leuk zal zijn om met zo’n ding te moeten afremmen voor iemand die je met 120km/h op de klok je afsnijd. En diegene die een caravan op zich af ziet komen al helemaal niet. (ervaring mee, ik stond te vissen en suddenly a wild caravan appears, gelukkig sloeg die ineens om.)
@ot92: Iedereen trekt te makkelijk conclusies, ik kan wel dingen bedenken waarom dit niet zo raar is. Iedereen gaat er vanuit dat als je een turbo s kan betalen je ook wel in een goed hotel kan gaan zitten. Maar ik ken wat gasten van vroeger uit zuid duitsland met rijke pappies en goeie banen die zo door de alpen trekken om te extreem sporten.
Je kan ook het circuit opzoeken en dan is een caranvan bij je hebben erg handig zeker voor meerdere dagen.
@yerrie:
Als je rijk genoeg bent dan huur je toch een vrachtwagen die net als een caravan zich ook maar met 80 km/u mag verplaatsen of vervoeren. In een vrachtwagen gaat meer en hij hoeft niet op de haak. Bij een AMG meeting kwamen sjeiks ook met de helikopter op de racebaan en hadden verschillende AMG modellen in een truck laten bezorgen van hun thuis plaats ( tenminste dat heb ik gehoord van iemand die een trotse bezitter was van een E klasse AMG ).
@bempi: Je kan het ook overdrijven,niet iedereen heeft daar poen voor toch of mage je dat alleen doen als je vliegtuigen en vrachtwagens tot je beschikking heb ?
@ot92: Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, het handige van een caravan is dat je hem ook kan loskoppelen en voila je houd een 911 turbo S over om mee te spelen
@yerrie: Ja dat wel, maar een 911 met een trekhaak… het idee maakt me al bijna misselijk eerlijk gezegt.
@ot92: juist niet, niet belangrijk vinden wat een ander er van vind lijkt mij een stuk stoerder
@ot92: Hier MOET je minimaal een AIRStream of hobby premium achter hangen
Maar wel voorzichtig rijden! Anders stort die houten tent op wielen in..
-edit: check!-
Laat maar weer eens zien dat een 911 dé alleskunner is.
@slipstreamer: Dat zeggen ze inderdaad over een Kever, maar dat hij zelfs nog zoveel kan nadat er een monstertruck overheen is gereden snapt niemand.
@bsxc2: HA-HA jij bent zo grappig man, wou je bijna een sticker geven voor je unieke opmerking.
@slipstreamer: jij klaagt over een unieke opmerking? kijk eens naar het design van de 911 en zeg dat dat uniek is.
@thomcarspotter: er is maar 1 model met dat design.. Dus ja, dat is uniek..
Eén keer flink gas geven en de neus vliegt zo de lucht in.
@lamborgfan: De New beetle lijkt er anders verdacht veel op.
@slipstreamer: Precies. Heb net weer even mogen sturen, het is echt een auto die je je oma bij wijze van mee kan geven. Alleskunner!
Even tijdens een retourtje vakantie (bijna) een gemiddeld maandsalaris aan benzine opstoken. Lijkt me trouwens ook niet echt comfortabel rijden met een caravan erachter.
@bsxc2:
Zo’n 911 is anders best zuinig bij 80km/u.
@smartass: 1 op 13 ongeveer schijnt haalbaar te zijn.
@ot92:
Dat is best netjes, probeer dat eens met een mueslihok met sleurhut….
@jrk68: Een muesli hok die normaal 1 op 18 doet, doet met zo’n ding moeilijk 1 op 10 gok ik…
@bsxc2: Ik heb vorige week nog 1200km afgelegd (ook door Duitsland) in een SLS: 13.6l/100km. Daarvoor hoef je het echt niet te laten.
@FelixF: Laat me raden 100 km/u en cruise control aan.
@bsxc2: 160/170 op de cc. Doel was een twee stop strategie :p
@FelixF: Best zuinig… Voor een 6.2 liter grote V8…
Staat op de laatste foto geen Turbo S?
@koenh: volgens mij wel ja.
De schuld ligt bij de eikel die hier een trekhaak op bevestigt.
Pft, iets zegt me dat die caravan die er achter hangt dienst doet als huis van de bestuurder.
Is trouwens geen echte Turbo S volgens mij, aangezien die alleen als 997/2 is gebouwd en dit een 997/1 is met LED achterlichten.
@gv93: Nee hoor. Check de spoiler en front bumper, duidelijk een MK2. Velgen zijn wel aftermarket, dus een ander verhaal.
@sebasjuhh: Ik twijfel. Vorm van de achterlicht units klopt namelijk niet als het een Mk2 zou zijn.
@gv93: Nu je het zegt! Lijkt hier toch om een fopper te gaan. Dat soort mensen zijn er ook helaas
@sebasjuhh: dit is een MK1 met techart led achterlichten.
Kan geen echte “S” zijn.
Dingen als dit moeten echt WEL kunnen !
Jammer dat de autobahn-bromsnorren het niet echt kunnen waarderen als je die hut met 130 meesleurt.
@6cylinder: op de Franse peage daarentegen mag je lekker 130 blazen met je sleurhut.
@406_v6: Het is ook onzin. Als je caravan goed belaadt (dt?) kan je prima langere tijd 130 cruisen. Vreem dat Duitsland daar dan weer zo moeilijk over doet.
@6cylinder: rijden wel, noodstop maken niet.
@6cylinder: ik wil wel 100 euro inzetten op de weddenschap dat iemand geen noodstop kan/durft te maken met een caravan vanaf 130km/u en dat zonder schade tot een goed einde brengt. Wat zullen we doen? stilstaan binnen 100 meter vanaf 130km/u?
@w0o0dy: Ook niet met een dikke RaRo en een lege caravan?
Meh je zult wel gelijk hebben, ik dacht weer es niet verder dan men neus lang is.
@6cylinder: caravans remmen niet net zo goed als auto’s en zitten vast in het midden dus kunnen ze niet anders dan scharen bij hard remmen…..
Lijkt mij een fotoshop, je ziet elke keer net de trekhaak niet. Zit er een spiegel van motor/scooter voor….
@rufctr01: Viel mij ook al op, je ziet geen een keer de trekhaak of de hele caravan op de foto.
En anders, zoals Jezza het zou zeggen: at least you get a lot of torque.
Is een Roma. Stond deze zomer bij Le Foux vlak bij St Trop. Veel witte busjes met caravans maar ook veel Cayennes en deze 911…
Zo blijkt maar weer. .niets anders dan een plat geslagen kever
Deze Porsche zou pas echt de titel ’trekauto van het jaar’ verdienen als je de achterspoiler onder een hoek van 45° omhoog zou kunnen zetten voor een betere stroomlijn naar de sleurhut toe.
@RRRobert: sorry, waar ik ‘betere stroomlijn naar de sleurhut’ zei, bedoelde ik natuurlijk ‘meer downforce op de achteras’ ;)
@RRRobert: Gewoon alle bagage voorin de caravan! Heb je meer grip op je achteras dan je ooit nodig zult hebben.
Daar rij je dan in 1 van de snelste auto’s op de autobahn en dan mag je maar 80. Dat zou ik niet trekken…
Dit is toch duidelijk een gewone Turbo? Geen keramische remmen, en het is een MkI waarvan niet eens een Turbo S-versie bestaat.
Ik zie het wel zitten hoor. Caravan (Het liefst dat sjieke ding van een paar dagen/weken gelden) achter je sportwagen hangen en lekker toeren door Europa. Zelf naar de Stelviopas rijden, caravan onderaan dumpen en dan met je sportwagen die geweldige pas op en af rijden. En als je de Stelviopas zat bent, rijd je toch lekker door naar die wegen in Bulgarije of waar was het ook alweer (die andere geweldige bergpas die ze bij Top Gear lieten zien).
Is geen turbo S! Heeft geen centerlock wielen..
Op foto 1 staat de caravan andersom als bij de andere twee foto’s. Op foto 1 zie je namelijk duidelijk de 911 aan de schuin oplopende voorzijde van de 911 terwijl je op foto’s 2 en 3 de 911 aan de loodrechte achterzijde van de caravan ziet.
Dit is dus een fotosoep.
@Original_Arnoud: Je hebt gelijk, alleen vind ik het maar een rare caravan met zowel aan de voor- als achterkant een dissel.
@moveyourmind:
Als je even de moeite neemt om afbeeldingen te bekijken van zo’n Fendt Saphir 470 dan zie je dat de schuine stukken aan de zijkant de chassis balken zijn. De dissel kun je vanuit deze hoek onmogelijk zien.
@Original_Arnoud:
*De schuine voorzijde van de caravan, bedoel ik… To tell you the truth in all this excitement I kinda lost track myself.
@Original_Arnoud: en de stekker van de verlichting steekt ook niet in. Die steekt mooi boven in de dissel. (Te zien in foto 3)
@Original_Arnoud: Ik mis ook de caravanspiegels op de 911.
idd @orginal_arnoud ook op foto vanaf de scooter lijkt het net of de caravan niet aan de Porsche zit. en bij de artikel foto staat caravan veel te hoog. kan dan nooit aan Porsche zitten
Chateau GTI? Adria Type R of een KIP turbo s??
Fendt + sportauto, en is dit niet Frankrijk? Gens de voyage uit het luxesegment zoals je die wel vaker ziet daar.
4 persoons auto + caravan = 100% ANWB
ik hoop dat ze ook allemaal Human Nature kleding dragen.
het viel mij ook op dat je de trekhaak op geen enkele foto ziet…
en waar zou je eigenlijk die trekhaak steken op een porsche 911 die al zo’n lage auto is en waar de motor ook al achteraan zit?
Géén fotoshop dus ( alhoewel ik dat eerst ook dacht ).
Meer foto’s hier :
http://www.autogespot.fr/porsche-997-turbo-mki-1/2013/08/20
@SimonMc: Niet overtuigd. Vooral de verschillende kleuren van de schaduw van de caravan en de auto lijken me wat onwaarschijnlijk.
@911GT2: Nu overtuigd?
http://www.youtube.com/watch?v=oQ8egtoUVuw
Ik zie nog steeds niet dat hij op de haak ligt.
Grappig! Voor een 911 kun je wel een haak kopen en voor mijn Audi pk hok niet… Best jammer!
Ik wil een foto posten van een panamera turbo met caravan; hoe moet dat?
BEN ZELF AF GELOPEN JAAR MET EEN R8 EN TRAK HAAK GEREDEN.
Mis de caravanspiegels