Brute dieselpowâh met de dikke D5 S.
Van de nieuwe 5-serie (G30) was er nog geen Alpina dieselkanon. Wel was er de nieuwe Alpina B5 met maar liefst 608 pk. Dieselaars moesten geduld hebben, maar dat wachten wordt nu beloond. Het autobedrijf brengt u de D5 S. Een beul van een sedan met monsterlijke krachten.
Onder de kap een 3.0-liter zes-in-lijn, goed voor 388 pk en 800 Nm koppel! Dat enorme koppel is al beschikbaar vanaf 1.750 t/pm. Een sprintje naar de honderd is in 4,4 tellen gedaan en de topsnelheid bedraagt een keurige 286 km/u. 0-200 doet de D5 S in 17 seconden. In tegenstelling tot eerdere modellen van het bedrijf, beschikt deze D5 S over xDrive. Daarmee lijken de Duitsers M GmbH achterna te gaan. De nieuwe F90 M5 was immers de eerste M-powersedan van BMW dat geen achterwielaandrijving heeft, maar het nieuwe M xDrive-systeem.
Alpina brengt de nieuwe D5 S zowel als Sedan als Touring op de markt. De station is een fractie langzamer in vergelijking met de sedan. De Touring doet 0,2 seconden langer over 0-100 km/u en de top ligt 3 km/u lager.
Het autobedrijf heeft de orderboeken voor de nieuwe D5 S geopend. Het model beleeft volgende week zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt.
trustmeiamanengineer zegt
Oeh lekker hoor! Misschien wel een van de laatste diesel kanonnen ooit…..
Die Halfords naam en typeletters blijven wel afzichtelijk lelijk, maar die laten ze vast ook wel gratis voor je weg.
granlusso zegt
@trustmeiamanengineer: Hmm, zo heb ik die letters nog nooit bekeken. Ikzelf vind het wel goed staan en onmiskenbaar Alpina, maar misschien dat de buitenwereld daar dus anders over denkt.
‘Oh dikke BMW, deze is helemaal getuned joh.’
hplh zegt
@granlusso: jij behoort zelf niet tot “de buitenwereld? “
granlusso zegt
@hplh: Nee, want ik it dan natuurlijk in die Alpina!
granlusso zegt
@granlusso: *zit
jorden zegt
@granlusso: +1 :,)
E34M5Touring zegt
Mooi ingetogen pakketje zo. Netjes hoor. Knap vermogen voor een 3l diesel! Wil em wel als Touring, de sedan vind ik niet super.
peug206 zegt
@E34M5Touring: 3l diesel zou ik altijd voor een touring gaan. Anders moet je er zo’n grote caravan achter hangen voordat je op 3.5 ton zit… dan heb je zeker wel kinderen of neem je wel eens wat werk mee naar huis als je dit besteld :-)
aarsgewei zegt
Zelfs als Alpina weet dit model me niet te imponeren. Door dit model zie je pas hoe mooi de f10 was.
blackmilo zegt
@aarsgewei: ja die lage gril aan de voorkant is mij ook iets te uitbundig. Een soort van kwijl bekkie
maotje zegt
Het blijft een stinkdiesel
beefcake zegt
@maotje: dat ruik je niet als je erin zit.
SimonMc zegt
@beefcake: Precies. Daarom is het onbegrijpelijk dat er zoiets als een diesel cabrio wordt gekocht. Wat denken de mensen dan? ” Lekker weertje buiten, tijd om wat dieselwalmen op te snuiven” ?
maotje zegt
@beefcake: moet je eens achteruitrijden met je ramen open.
fmgarcia zegt
Ben niet eens zo onder de indruk van de 0-100 tijd. Vmax is ook niet wauw. Wel erg leuke auto hoor!
bassx zegt
@fmgarcia: Dat komt omdat vermogen je naar de Vmax brengt. Met 800nm koppel en relatief zo weinig vermogen is de motor karakteristiek gezien meer geschikt de landbouw.
slickrick zegt
@fmgarcia: de bmw f10 M5 is even snel naar de 100, dus persoonlijk vind ik dit best wel indrukwekkende cijfers.
Onder de 4 seconden is alleen besteed aan 911 turbo’s en Gtr achtige auto’s en onder de 3 sec alleen nog maar elektrische 4wd auto’s
fmgarcia zegt
@slickrick: En een rs3/4/6 bijvoorbeeld zonder al teveel aanpassing ook. bedoelde juist icm de awd het brute koppel en de mega snelle bak dat ik eerder 0.2 eraf had verwacht. Vmax is te verklaren ja.
granlusso zegt
Heel gaaf! Alleen: Alpina bouwt toch al heel lang auto’s met xDrive??
nikobellic zegt
@granlusso: Klopt, Alpina heeft weleens eerder 4wd geleverd onder de noemer Allrad
ds3thp zegt
Leuke tegenhanger voor de M550d Xdrive denk ik zo, doen ze goed. Net wat minder power, maar waarschijnlijk net dat beetje extra om zo toch beter te presteren! Gaaf
SimonMc zegt
@ds3thp: Ja 12 hele pk’s minder… Maar dan wel 40Nm koppel meer, die 250 toeren eerder beschikbaar is.
gregorius zegt
@ds3thp: ja.. en de Alpina is 2500 euro duurder dan de M550d (in Duitsland).
viezefreddyw zegt
De eerste Alpina die ik onwijs lelijk vind. Maar dat is meer de schuld van BMW dan van Alpina.
toyotafortuner zegt
Een blauwe met de full monty graag. Dus met badges en striping
lincoln zegt
Alpina .. voor al uw stickers velgies en chippies ..
batavus zegt
@lincoln: je bent er weer, helaas het houd niet op niet vanzelf.
lincoln zegt
@batavus:
Het ultieme gezegde voor zwakkelingen ..
batavus zegt
@lincoln: ach lieverd het komt wel goed..
SimonMc zegt
@batavus: *het houdT niet op vanzelf. ( Ik ben er ook nog steeds ).
galgootje zegt
@SimonMc: rofl!!
JanJansen zegt
Ding raak je aan de straatstenen niet meer kwijt zul je bedoelen!
racerx zegt
Mwah, liever een F10 op benzine. Maar als ’t dan toch moet… In het Alpina blauw zonder type aanduiding graag!
jaso013 zegt
Heel mooi hoor maar die uitlaatjes…. manmanman wat een armoede….
giertjuh zegt
Toen ik te titel las dacht ik huh Volvo.
dieselkameel zegt
@giertjuh: Jep… Jammer dat Volvo nooit een grotere diesel heeft gehad dan de D5. Mijn ouwe heer heeft een D5 met ruim over de 250 pk en meer dan 500nm koppel. Ik moet zeggen het rijdt en klinkt heerlijk.
Jammer dat ze de topsnelheid niet van hoger hadden kunnen maken van deze Alpina dat was helemaal leuk geweest. Zet hem maar voor de deur, in het donkerblauw en niks geen stickers of benamingen van Alpina er op.
kenner zegt
Alle Lambo’s en Aston aan de kant, hiervan wil ik een rijtest zien !
tge1 zegt
Een hele snelle tractor.
undifined1 zegt
Kan nog steeds moeilijk wennen aan de nieuwe 5. De F11 was gewoon een prachtbak eigenlijk, ik zie die F10/F11 eigenlijk wel een beetje zo’n auto worden als de E39 nu is, wordt wel oud, maar blijft begerenswaardig en bruikbaar, verwacht ook dat heel veel e39 rijders op den duur overgaan op de F10/F11
mashell zegt
@undifined1: heb juist het tegengestelde. De F10 was met z’n zachte vormen wel mooi maar bepaald niet stoer en werd maar al te vaak in te donkere kleuren besteld die het model niet kon hebben. De huidige straalt een stuk meer degelijkheid uit. Zeker de touring is erg goed gelukt.
Dutchdriftking zegt
Moet voldoen lijkt me.
m550d zegt
Mwah… Ik had er meer van verwacht. Als 7-serie klopt de Alpina, maar dit is twijfelachtig. Toch maar op zoek naar een D5 van de F10 LCI.
arias12 zegt
Wat een heerlijke auto’s vooral de sedan.
mashell zegt
Dit ziet er niet uit. Lelijke spoilers, teveel typeplaatjes. En helaas is de voorraad velgen die Alpina in 1984 bestelde nog steeds niet op. Ik zie geen enkele reden waarom je dit zou kiezen boven een BMW van BMW.
skinnybmw zegt
@mashell: Restwaarde is iets beter dan een standaard BMW om 1 ding te noemen. Persoonlijk zou ik toch liever voor een goed aangeklede M550D gaan, maar dat terzijde.