De overvolle snelwegen blijven nog zo druk. Met dank aan de treinen (en bussen).
Heel eventjes leek corona ervoor te zorgen dat men anders ging werken. Enge mensen die ‘op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging’ op LinkedIn spraken van ‘hybride werken’. Heel kort kwam het er op neer dat je werk dat je thuis kon doen, ook daadwerkelijk thuis deed.
Maar nu alle thuiswerkadviezen van de baan zijn en het kabinet zich ingegraven heeft in een nieuwe crisis, zien we dat de wegen weer voller raken. Sterker nog, het staat tegenwoordig vaker en langer vast. Dat zien niet alleen jullie en wij, maar ook de ANWB Verkeersinformatie. Dat laat de organisatie weten aan De Telegraaf.
Alleen maar drukker
Maar het wordt erger, de wegen zullen alleen maar voller raken. Dat komt niet zozeer door het feit dat er sinds 2019 meer dan 400.000 auto’s bij zijn gekomen. In totaal zijn er zo’n 9.000.000 auto’s in Nederland.
Het probleem is niet direct de auto, maar de personen erin. Iedereen wil op hetzelfde moment naar het werk toe en iedereen wil op hetzelfde moment naar huis. Kuddegedrag avant la lettre.
Treinen geen optie
Een andere reden dat de snelwegen volstromen is dat er simpelweg geen andere optie is. Vanwege personele problemen blijven de bus- en treindiensten alsmaar verder uitgekleed worden. Met name bij treinen moet je maar hopen dat ze überhaupt (op tijd) rijden. Daardoor is het openbaar vervoer nog minder een waardig alternatief waardoor mensen simpelweg op de auto zijn aangewezen.
Dus, lieve overheid. Terwijl sommige bedrijven binnenkort niet meer zullen bestaan (zoals de boerderij), zullen er mensen zonder werk komen te zitten. Daarbij zijn er diverse tekorten qua arbeidsplaatsen in het OV. Misschien een ideetje om die aan elkaar te koppelen en zo het ene probleem oplossen met het andere probleem?
Meer lezen: Kabinet pakt ook 130 km/u s’avonds van ons af!
bernoulli zegt
Tegelijk op je werk zijn is meestel niet doordat men het wil, maar omdat men het moet.
In elk geval is er niks geleerd van Krona.
audicoupe84 zegt
In principe is thuis werken wel de oplossing, ware het niet dat veel mannen helemaal niet bij hun vrouw en kroost willen zijn. Daarom verkiezen vele mannen de file, boven het gezamenlijk ontbijt. Niet voor niets lopen huwelijken meestal tijdens de vakantie op de klippen
Johanneke zegt
Het zijn ook de mensen in de auto die gewoonweg niet kunnen autorijden. Op het laatste moment voor een vrachtwagen duiken om een afrit te pakken, invoegen met 70, dat veroorzaakt vertragingen.
En wat ik bloedirritant vind: dan is er een (korte) file geweest om niks, gaat het weer rijden, blijven mensen 70 of 80 rijden want oeh net stonden we nog stil. Ga weer 100 rijden dan.
Rick-dos zegt
“Daardoor is het openbaar vervoer nog minder een waardig alternatief waardoor mensen simpelweg op de auto zijn aangewezen.”
Of je gaat bewuster met je tijden om en je wisselt thuiswerken af met naar kantoor gaan. En moet je nou daadwerkelijk ’s ochtends vroeg op pad om een vergadering van een uur bij te wonen om 10.00 uur? Dat zal wel te simpel zijn en ik zal het wel niet begrijpen. Iedere dag 2 a 3 uur in je auto zitten en het grootste gedeelte stilstaan is wel zo efficiënt en productief….
Knul zegt
Ik weet niet hoe lang jij moet reizen, maar als ik om 10:00 een vergadering heb kan ik die zonder grote drukte halen.
Verder ben ik het met je eens. Eigenlijk belachelijk dat we massaal om 8:00 van huis vertrekken en om 17:00 weer massaal naar huis gaan. Mijn werkgever (Rijk) bevordert het hybride werken en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Thuis opstarten, wat mails eruit doen en een digitale vergadering (voor routinevergaderingen prima), dan naar kantoor voor een kennismaking of diepgaande vergaderingen. Top.
Vreddy_B zegt
Ik dacht echt dat we iets geleerd hadden tijdens covid met het thuiswerken. Maar veel werkgevers zijn gewoon ouderwets en willen weer terug naar het oude. Echt een gemiste kans. Ben blij dat ik niet bij zo’n organisatie werk. Want heb mezelf voorgenomen dat ik nooit meer 5 dagen naar kantoor ga. De vrije tijd die je kwijt bent omdat je doelloos op de A1 of A10 naar de achterlichten van je voorganger staat te staren wil ik nooit meer kwijt zijn.
berlinetta zegt
Eens. Was voor mij ook de reden om van baan te wisselen. 5 dagen per week 9 uur lang en tijdens vaste tijden op kantoor zitten, voelde echt een beetje als een gevangenis.
mashell zegt
5 dagen per week 9 uur lang in mijn thuis kantoor zitten voelt ook als een gevangenis en dan is het nog eens mijn woning ook. Ik wil terug naar kantoor!
berlinetta zegt
Daarom is afwisseling zo fijn. Ik mag zo vaak en zo lang als ik wil thuis of op kantoor werken. Lang leve de vrijheid.
audicoupe84 zegt
Je hebt niet door dat de echte man zich om 8 uur op het werk moeten melden, en ook geen relaxerende uren hebben die vergadering wordt genoemd, en zich uit de naat werken om jouw leasebak te onderhouden. En anderen constant door hun knieën moeten tijdens het behangen of schilderen van jouw Vinex woning? Anderen om 5 uur bij de groothandel zijn om in te kopen, zodat jouw vrouw verse waar kan kopen op de markt.
z3cabby zegt
Misschien een idee om de boeren die moeten stoppen een baan aan te bieden bij de NS en ander OV?
bernoulli zegt
Precies. Die weten hoe het moet. Gewoon met de bus vanaf huis via de snelweg zo de hal van het kantoor binnenrijden.
mashell zegt
Dissen trekker löp as op rails!
En tegen een conducteur boer met klompen en mestvork is niemand onbeleefd.
frank2b zegt
@mashell: vooral die mestvork.
berlinetta zegt
Men wil niet allemaal op hetzelfde moment de weg op. Men moet dat meestal van hun werkgever. Als we dit willen veranderen, ligt de oplossing voor het grootste deel bij de werkgevers.
pomoek zegt
Meer asfalt gaat niet werken. Zorgt even voor verlichting van de filedruk maar heeft als resultaat dat meer mensen de auto pakken. Is al decennia het geval. Thuiswerken is een onderdeel van de oplossingen. Maak dit nu maar eens financieel aantrekkelijk. Bij drukte tol heffen. Buiten de spits geen tol. Tolgelden gebruiken om het OV op bepaalde routes te verbeteren. En inderdaad, het personeel staat te trappelen!
Henkie zegt
Het probleem daar mee is dat je de mensen pakt die niet anders kunnen dan tijdens de spits rijden. Mensen in de industrie bijvoorbeeld. Die vast zitten aan bepaalde tijden.
Vaak ook de personen met een lager inkomen.
pomoek zegt
@henkie: deels op te lossen door iedereen die tijdens corona als essentieel beroeper werd aangemerkt hier vrijstelling op te geven.
Deels op te lossen door die mensen later te laten beginnen. Ik kan me ergens herinneren dat fabriek diensten vroeg starten en vroeg sluiten omdat, in het verleden, de arbeiders dan ’s avonds op tijd thuis waren om de koeien van het bedrijf van de ouders te kunnen voeren. Dat is op dit moment, meestal, niet meer het geval.
baardmijt zegt
Hmmm. Ik word gewoon om half acht op mijn werk verwacht. Met OV zou ik twee uur onderweg zijn, enkele reis. Dat is echt geen optie. Dus eigen vervoer. De fiets heb ik geprobeerd, maar dan ben ik net zo lang onderweg als met het OV en ben ik bekaf voordat ik begin met werken. Dus moet ik me bij de kudde voegen. En ik vermoed dat er nog heel veel andere mensen in een vergelijkbare situatie zitten. Meestal mensen met wat minder hoge lonen bovendien, die in een slecht geïsoleerde huurwoning wonen. Is het dan echt een goed idee om die mensen nog wat extra tol uit de zak te kloppen?
Ik kies overigens voor een zo efficiënt mogelijke manier om me te verplaatsen, een heel licht motorfietsje, dus echt wezenlijk aan de files bijdragen doe ik niet en mijn verbruik en daarmee uitstoot zijn zo laag als mogelijk, (onbetaalbaar) elektrisch vervoer buiten beschouwing gelaten.
Robert zegt
Ik weet niet of het verstandig is dat een loonwerker de trekker of de combine harvester moet omruilen voor een trein of bus, maar het zou een oplossing kunnen zijn. Ik vermoed alleen dat de heren (en enkele vrouw) er niet echt op zitten te wachten.
#onderbuikgevoelens
pomoek zegt
@rrrobert: snap ik heel goed. Teleurstelling is iets waar we allemaal mee te maken krijgen in het leven.
Gulli zegt
Anders gewoon een paar boeren preventief ruimen, die zorgden afgelopen week voor genoeg files
frank2b zegt
Ik reis woon-werk alleen met de trein. Maar wél zo min mogelijk tijdens de spits. Leerpuntje van corona.
Wat een ruimte!
degrotemuis zegt
Het lijkt erop dat mensen minder carpoolen. Puur eigen waarneming, maar als ik zo om me heen kijk op de snelweg zie ik een stuk minder auto’s met meer dan alleen de bestuurder erin. Dat helpt natuurlijk ook niet.
Ik vind het ook schokkend hoe snel thuiswerken/hybride werken wordt teruggedraaid, zelfs bij bedrijven die het met de werving tijdens Corona in hun vacatures hadden staan. We hebben gezien dat t prima kan werken en toch zie ik genoeg mensen om me heen weer verplicht vijf dagen naar kantoor pendelen. Natuurlijk zijn er genoeg beroepsgroepen die niet die keuze hebben, maar als de mensen die voorheen thuis konden werken nou 2 tot 3 dagen per week nog steeds thuis kunnen werken moet dat volgens mij al flink schelen qua filedruk.
Dan nog even wat bestuurders leren dat volledig gebruik maken van invoegstrook en weefvak niet betekent op volle snelheid doorknallen naar het eind en dan ertussen duwen, maar juist die ruimte gebruiken om je te positioneren waar plek is en dan geleidelijk ritsen en het verkeer wordt weer een stuk vloeiender.