Joh…
De VVD, de partij van de asfaltwals die maar door blijft stomen (als we Ton Elias mogen geloven..), herkauwde vandaag een vrij simplistisch eigen plannetje dat truckers doorgaans niet zo waarderen: leg ze allemaal maar een inhaalverbod op, niet lokaal, maar overal.
Dat complexe problemen zich doorgaans niet met alleen en simpele oplossing uit de wereld laten helpen is wel duidelijk, maar toch suggereerde Ton ‘asfaltwals’ Elias dit in een debat met zijn partijgenoot en minister, Melanie Schultz. Vanzelfsprekend komen de vervoersorganisaties hiertegen in het geweer, waarvoor een dag als vandaag (remember, remember, the 5th of November) een uitgelezen kans biedt.
Inhaalverboden leiden tot colonnevorming van vrachtwagens en daarmee tot onveilige situaties, aldus brancheorganisaties TLN en EVO. “Vrachtauto’s worden immers gedwongen om op de rechterrijstrook te blijven. Hierdoor is het bij in- en uitvoegstroken lastig voor andere verkeersdeelnemers om tussen deze ‘muur’ van vrachtauto’s te komen. Dit leidt in veel gevallen tot verkeersonveilige situaties. Daarnaast moeten vrachtauto’s noodgedwongen vaker op de rem trappen waardoor ook het risico op files toeneemt.”
Klinkt allemaal heel plausibel, en stel je het leven van een trucker eens voor, als er weer iemand haar Alto met 70 per uur voor zijn combinatie kwakt, of er zo’n zuiger van de Club van 90 net te traag voor hem zit te slakken, terwijl boven zijn hoofd een politiehelly met het bonnenboekje in de aanslag zwermt.
Echter, laten we het uitgangspunt eens veranderen. Waarom moet zoveel verkeer dat voor een groot gedeelte vanuit de haven naar het buitenland verdwijnt überhaupt over de weg? We hebben een hele mooie (en vreselijk dure) Betuwelijn liggen, alleen voor goederenverkeer, die het gehele traject door Nederland van west naar oost beslaat.
Zet een deel van die containers in de Rotterdamse haven nou eens op een lekker lange goederentrein, bouw even over de grens in Duitsland een terminal, en laad ze daar op trucks om ze vervolgens verder te rijden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Weet je wat nog veel minder moeilijk is? Een paar achterhaalde, onuitvoerbare en gedateerde plannetjes om de zoveel tijd door de Tweede Kamer roeptoeteren. Iedereen, links of rechts, maakt zich daar aan schuldig, met Attje, Tonnetje, en Stientje vooraan.
Enfin, we krijgen dus geen keep your lane, en dat algemene inhaalverbod voor trucks gaat er ook never komen. Al met al een rustig dagje op verkeers-beleidgebied dus.
kroon zegt
Alsjeblieft voer een algeheel inhaal verbod voor vrachtwagens heel snel in!
En liever ook nog een rijverbod in de spits. Hoeveel ongelukken met alle ellende van dien hebben we niet wekelijks op onze wegen door vrachtwagens.
azenomei zegt
@kroon: Inderdaad. Kunnen die hokken niet gewoon ’s nachts rijden?
tmenges zegt
@azenomei: ja en dan de bedrijven die bevoorraad worden ’s nachts open blijven zeker? Daar maak je nog meer mensen niet blij mee… En denk sws niet dat een inhaal verbod werkt want op de langere stukken snelweg heb je dan binnen no time 60 vrachtauto’s bumper aan bumper achter elkaar rijden…. Handig hoor als je als automobilist wilt in en uitvoegen… Tevens komt dit de veiligheid ook niet ten goede als je constant het uitzicht van een andere vrachtauto voor je hebt…. Je ziet weinig en raakt mijns insziens een stuk sneller vermoeid… Dus doe maar niet
azenomei zegt
@tmenges: mijn lokale appie krijgt om 5 uur in de ochtend zijn vrachtje hoor. Geen last van in de spits. Misschien even je jaren 80 9-5 mentaliteit opzij zetten.
numpty zegt
@azenomei: En hoe denk je dat de spullen in het grote D.C. (Distributie Centrum) van jouw ‘appie’ komen, zodat de spullen verdeeld kunnen worden per winkel en ‘s-avonds klaar staan voor jouw distributie truck ? Retail distributie is een traject wat 24 uur per dag, 7 dagen in de week draait. Haal je daar 12 uur per dag tussenuit kan je er donder op zeggen dat -ook- jouw lokale ‘appie’ snel zonder spullen zit. En jij dus honger moet lijden, geen kleding of schoeisel meer heb, op zelf getimmerde meubels moet zitten en op de hometrainer je elektriciteit op moet wekken voor je televisie. De 9-tot 5 mentaliteit heb je laten varen, blijkbaar, maar je visie blijft wel bekrompen.
azenomei zegt
@numpty: Ja, ik zal honger lijden want ik ga 4x per dag naar de appie -_-
Gebruik je verstand eens voordat je dingen zegt die nergens op slaan.
numpty zegt
@azenomei: ‘gebruik je verstand eens’ Dat is een goede. Pas JIJ die maar eens toe.
Denk je werkelijk dat al die transport bedrijven hun vrachtwagens (gemiddeld gebruik zo’n 1 op3.5/ 1op 4) onnodig laten rondrijden, en misschien nog wel meer-> in de file laten staan hier in Nederland, tenzij het absoluut noodzakelijk is om hun service aan de klanten te kunnen verlenen ? Je heb zojuist ca.25.000 Nederlanders voor paal gezet die een opleiding in de Logistiek afgerond hebben en hier dagelijks hun brood mee verdienen. En dan daarnaast nog heel wat beroepschauffeurs. En enkel en alleen “omdat jij het beter weet”
** sarcasme modus aan ** Chapeau ! Ik zou zeggen, stel jezelf beschikbaar voor minister president ! Zonder -enige- kennis van de materie, of ervaring in deze, los jij alle problemen van dit land op. Rutte, step asside ! azenomei4president !
** sarcasme modus uit **
azenomei zegt
@numpty: Als jij denkt dat het niet werkt als het transport ’s avonds en ’s nachts te laten lopen dan heb jij denk ik weinig kennis van zaken. De bedrijven gaan steeds langer door. De “lokale” appie is al open van 7 tot 22. Vrachtmogelijkheid van 5 tot 23. Als iedereen eens de 9-5 mentaliteit opzij zet en eens logisch gaat nadenken dan is alles mogelijk. Dat jij zit te bleren dat er niets kan en “ik 25000 mensen voor lul zet” slaat nergens op. Jij zet alleen jezelf voor lul door te demonstreren dat je totaal niet progressief kan nadenken. Toevallig weet ik dat er een hoop bedrijven nutteloze dingen doen. En dan een consultant “nodig” hebben omdat er zelf niet logisch nagedacht kan worden. Wordt eens wakker en leef in het heden. Niet in het verleden. De tijd van alleen overdag werken is over. Op zondag en feestdagen geen transport? Ook voorbij.
numpty zegt
@azenomei: Je spreekt jezelf tegen. Aan de ene kant beweer je dat de auto’s best alleen ’s nachts zouden rijden en dat dan alles beter zou zijn. Aan de andere kant beweer je dat dit al gebeurd. (bij jouw lokale “appie”) Men heeft in de logistiek met zoveel meer te maken als met jouw lokale appie. Hoeveel vrachtverkeer is er nu ’s nachts al aan het werk, Iedere nacht weer? Uit jouw woorden kan ik opmaken da je werkelijk géén idee hebt. Dus inderdaad, nee, je ben niet met de materie bekend. Maar je heb wel een mega oordeel klaar.
azenomei zegt
@numpty: Ik beweer helemaal niet dat dit al gebeurt. Tenzij jij wilt beweren dan 100% van de transport in NL voor appie rijd. Ik zei 2 comments terug nog dat het misschien fijn is als je je verstand eens gebruikt voordat je wat blaat. Kennelijk is dit nog te hoog gegrepen voor je.
numpty zegt
@azenomei: Lees wat je wil lezen, draai wat je wil draaien. Jouw wijsheid is waarheid in jouw wereld blijkbaar. Succes d’r mee.
azenomei zegt
@numpty: Wat een goed argument -_-
numpty zegt
@azenomei: Ik heb echt geprobeerd me te verlagen tot jouw denk niveau. Jammer genoeg, blijkt nu dat ik niet capabel ben om zo laag te gaan. So be it.
azenomei zegt
@numpty: Leuk geprobeert, maar je argumenten falen nog steeds. Als je niets meer kunt aanvoeren en op de man moet spelen heb je dus gewoon gesproken zonder te denken. Sneu.
flippert zegt
@tmenges: en wat is er dan zoveel beter aan eindeloos inhalende trukkers? Ook niks. Trucks moeten ze gewoon verbieden. Ze kopen maar een bakfiets, kunnen ze al fietsend de hele dag porno kijken.
mashell zegt
@tmenges: dat inhaalverbod gaat natuurlijk samen met de regel voldoende (een meter of 50..100) afstand houden. Hoeven we geen wet voor aan te passen, die is er namelijk nu ook al. Probleem alleen is dat het bloedlinke bumperkleven door vrachtwagens heel gewoon worden is vanwege het inhalen. Schrap je het inhalen, schrap je de noodzaak tot bumperkleven en krijg je dus helemaal geen muur van vrachtwagens op de rechterstrook.
fransefinesse zegt
@azenomei: dat kan dat gebeurd in Beijing en meerdere Chinese steden allang. En beijing is maar een stadje met wat meer dan 20 mln inwoners. Dan moet dat in Nederland ook werken.
kalesnor zegt
@kroon: En dan voeren we voor jou een voedselverbod etc. in oké?
Zonder vrachtwagens geen transport, zonder transport geen goederen en dus ook geen voedsel etc.
Denk even na voor dat je wat zegt…
kroon zegt
@kalesnor: Onzin. Buiten de spits en ’s nachts is er heel veel tijd en vrije snelweg voor de vrachtwagens. Dus denk zelf even na voordat je een ander iets verwijt…
hamerhaai zegt
@kroon: ’s Nachts en buiten de spits is er ook heel veel vrije snelweg voor jou om je te vervoeren daar waar ze ook niet op je zitten te wachten :). Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
BmwMPower zegt
@kroon: En nu de volgende vraag: Hoeveel van al deze bedrijven zijn ’s nachts of ’s avonds geopend om goederen aan te leveren?
Juist.
azenomei zegt
@BmwMPower: Dat de aanvoer bedrijven niet open zijn kan inderdaad helemaal niets aan gedaan worden. Net als dat je ’s avonds en ’s nachts ook niet in nood moet komen want de ambulance rijd ook alleen maar tot een uur of 6 -_-
BmwMPower zegt
@azenomei: Dat is werkelijk waar een nutteloze vergelijking.
stanlee zegt
@BmwMPower: probleemdenker, begin een bedrijfje dat ’s nachts voor andere bedrijven wil gaan lossen en je bent gauw genoeg binnen ;)
BmwMPower zegt
@stanlee: Dat slaat ook nergens op. Ja, er zijn bedrijven die dit doen en er gespecialiseerd in zijn. Dit zijn wel de grootste vervoerders / logistiek dienstverleners. En geloof me, die doen echt niet alle nachtdistributie voor alle ondernemers hier in Nederland.
kalesnor zegt
@kroon: Dus met andere woorden moet de helft van de bevolking s’nachts aan het werk?
En wat nou als de tankstation’s brandstof nodig hebben? Sorry maar we leveren alleen s’nachts. Denk na man.
azenomei zegt
@kalesnor: Want de helft van de bevolking werkt in de transport/retail…..
kroon zegt
@kalesnor: Moet er een vrachtwagen naast een pompstation staan om er voor te zorgen dat een pompstation overdag brandstof kan leveren? Ooit van voorraadtanks gehoord?….
Ik stel voor dat je eerst zelf gaat nadenken voordat je meer kul-redenen gaat bedenken tegen een inhaalverbod en een spits zonder vrachtwagens.
kalesnor zegt
@kroon: Ik werk toevallig bij een tankstation, en weet dat de planning voor de transport van brandstof heel strak is. Jongens maken 16-17 uur per dag, omdat er te weinig vrachtwagens/personeel is om alles vlekkeloos te laten lopen.
Maar goed, jij hebt zeker een kantoorbaan waardoor je elke dag oververmoeid bent en s’middags op tijd naar huis wil en dan opgefokt raakt door een inhalende vrachtwagen?
kroon zegt
@kalesnor: 16-17 uur per dag? Vandaar al die ongelukken met vrachtwagens…
flutterby zegt
@kalesnor: 16-17 uur per dag mag helemaal niet..
phaeton zegt
@flutterby @kroon @azenomei: Oh, dus als je vanuit Toscane of de Provence in één stuk met 160 naar huis knalt, dan is het wel verantwoord; maar als je met beroepshalve 80 rijdt, dan is 16 uur achter elkaar rijden ineens onverantwoord? Hypocriet :)
Die 16 uur komt akelig dicht in de buurt van wat er wettelijk is toegestaan
http://www.transport-online.nl/site/rijtijdenwet.php
newguy92 zegt
@phaeton: vrachtwagen chauffeurs mogen maar 9 uur per dag rijden met 2 dagen van 10 uur. Maak mij(een chauffeur) maar eens wijs wat een tankwagen chauffeur de overige 6,7. Of 8 uur uit vreet. Die chauffeurs rijden hun pas HELEMAAL kapot en de baas houdt zich ook HELEMAAL niet aan de wet.
BmwMPower zegt
@newguy92: Je mag 9 uur per dag rijden en 2 keer in de week 10 uur.
De overige uren wordt er gewerkt, dus laden, lossen, afkoppelen of wat dan ook. Dit zijn werkzaamheden die niet tot het rijden behoren.
newguy92 zegt
@BmwMPower: ik ken de rijtijdenwet, ben zelf ook beroepschauffeur. Maar je maakt mij niet wijs dat ze 5of 6uur bezig zijn met andere werkzaamheden dan het laden/lossen en koppelen van de combinatie’s. Tenzij ze zelf de olie nog moeten raffineren.
azenomei zegt
@phaeton: Meestal (altijd) zit ik dan met mijn vrouw in de auto. En we hebben allebei een rijbewijs. Halverwege dus even lunchen/dineren in Luxemburg en dan wisselen van bestuurder. Nix mis mee.
azenomei zegt
@kalesnor: Dat is toch wel spannend met 24 uren in een dag. Werken ze dan parttime 2 dagen van 16-17 uur of slapen ze gewoon maar een uurtje? Beetje vreemd. Geen wonder dat ze zo over de weg slingeren en inschattingsfouten maken om met 1km/h verschil in te gaan halen terwijl het druk is.
maurits123 zegt
@kalesnor: he dat ben ik! $£#% vrachtauto’s
Simpson zegt
@kroon: dan ga je toch lekker zelf ’s nachts werken? Geen files, geen vervelende telefoontjes, heerlijk!
kroon zegt
Aanvullend: kunnen we niet een Facebookpagina voor het inhaalverbod voor vrachtwagens starten zoals voor de Zwarte Piet? Ik wed dat daar ook zo 2 miljoen volgers zullen zijn…
Wie start het op? Ik en vele vrienden en kennissen zullen het snel gaan volgen.
saxoke zegt
@kroon: bestaat al. Of bestond toch ooit. K ben dr nog “lid” van geweest
maurits123 zegt
@saxoke: op hyves bestond deze.
jorritgroen zegt
@kroon: ga toch snel weer in je woonwagen zitten. Vrachtwagens worden ook bestuurd door mensen hoor.
flippert zegt
@jorritgroen: helaas wel de meest domme variant..met hun dwangmatige inhaalneurose. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan de bestuurders van de luxe woagens: die rijden tenminste normaal!
griffendahl zegt
Volgens mij moeten ze gewoon invoeren dat je een snelheidsverschil van minimaal 20km/h moet hebben om in te mogen halen op de snelweg. Heb je ook gelijk die irritante caravans en zo erbij.
zuiderbuur zegt
Ik ben het het volledig eens!
BmwMPower zegt
Wat een simpele reacties hier zeg, een inhaalverbod voor vrachtauto’s stimuleren met een petitie of wat dan ook. Dat de VVD hier over nadenkt..
En dan de Betuwelijn er bij betrekken. Werkt ook niet echt hé..Er zijn genoeg goederen niet bestemd voor Duitsland en die worden gewoon doorgetruckt of gaan per barge.
De meeste vervoerders hier in Nederland brengen hier en daar palletjes rond (distributie heet dat ) en de andere vervoerders rijden voornamelijk langere afstanden waar geen spoorvervoer mogelijk is.
Rijden er zoveel zeurende mensen overdag over de snelwegen waar de vrachtwagens wel eens inhalen? Moeten zij niet werken dan? Of hebben jullie haast?
Lig niet zo te mopperen want zonder deze vrachtwagens zijn we werkelijk nergens.
406_v6 zegt
@BmwMPower: amen to that!!
406_v6 zegt
@BmwMPower: beter zou zijn om vrachtwagens te verplichten minstens 50-100m tussenruimte te houden zodat je normaal in- en uit kunt voegen.
potver7 zegt
@406_v6: Mja, weet je wat je dan krijgt? Allerlei malloten die dat wel een mooi gat vinden om in te gaan rijden. Gevolg: weg gat…
BmwMPower zegt
@406_v6: Dat werkt niet. In de ochtendspits niet, in de avondspits niet.
Vraag me ook niet naar een beter idee want ik bied geen oplossing.
We moeten gewoon niet zeuren over een vrachtauto die een andere inhaalt…
Gaat nergens over.
flippert zegt
@BmwMPower: wel zeuren! Ze halen helemaal niet ‘wel eens’ in maar cónstant, stelletje randdebielen. Ga voor je lol eens oostwaarts de A15 of de A1 af, je wordt helemaal tuureluurs van al die inhalende neuroten!
BmwMPower zegt
@flippert: Wat moet jij zovaak op die autowegen? Heb je overdag niets te doen?
Of moet jij kilometers rijden van en naar je werk?
Met alle respect voor de werkers hoor, maar als mensen liggen te klagen over inhalende vrachtwagens dan pakken ze maar het openbaar vervoer.
Dan is de tijd die je ‘kwijt’ bent aan inhalende vrachtauto’s peanuts…
flippert zegt
@BmwMPower: liggen te klagen? Doet men dat tegenwoordig liggend? In antwoord op je vraag: ik rijd een dure auto waardoor ik meer recht heb op de weg en er dus ook veel op rijd. Spreekt voor zich dat trucks en kleine goedkope auto’s voor mij aan de kant moeten gaan als ik er langs wil, punt uit.
eltee zegt
@flippert: Ik hoop voor jou dat deze comment cynisch bedoeld is?
flippert zegt
@eltee: nee, ik ben bloedserieus. Aan de kant jij!
mashell zegt
@BmwMPower: de andere kant natuurlijk ook, de vrachtwagen chauffeur moet ook niet zeuren als de trukker voor hem 85 rijdt terwijl zijn begrenzer maar liefst op 87 is afgesteld. Inhalen is in de meeste gevallen zinloos, de truck komt niet meetbaar eerder aan op de bestemming. Het gaat slechts om een ander uitzicht voor de chauffeur. En die luxe is gewoon geen hinder en gevaar voor een groot aantal automobilisten waard. Dus trucker, niet zeuren. Haal niet in, blijf rechts rijden en probeer uw collega’s niet met lichtsignalen te groeten.
boxster zegt
@mashell: Amen
kroon zegt
@BmwMPower, @hamerhaai, @kalesnor. Vrachtwagenliefhebbers en chauffeurs.
Er staat helemaal niets stil met een inhaalverbod voor vrachtwagens. Wat is jullie punt nog?…
Daarnaast zouden vrachtwagens best meer buiten de spits kunnen rijden.
Het is niet nodig dat ze tijdens de spits in de file staan. Of erger nog: op de file inrijden of een lekke band krijgen of koffie zetten of op Internet zitten te spelen en daardoor slingerend over de weg en vluchtstrook rijden met de dagelijks ongelukken met vrachtwagens als gevolg. En daardoor vele automobilisten weer in hele lange files die het hele land plat leggen. Wel eens bij een vrachtwagen naar binnen gekeken? Er kan veel meer dan rijden en op de weg letten..
En ook nu geldt weer: zonder vrachtwagens in de spits staat Nederland echt niet stil hoor. Denk maar even na over de tijd buiten de spits @BmwMPower, @hamerhaai & @kalesnor …
BmwMPower zegt
@kroon: Wat wil je hier nou mee? Meeste chauffeurs beginnen rond een uur of 5 a 6 om de spits al voor te zijn. Om op tijd bij hun eerste adres aan te komen, mits ze een flink stuk moeten rijden.
’s Morgens vroeg, als wij nog met ons gat in bed liggen, rijden er al zat vrachtwagens rond. Of ga je nu verkondigen dat alle chauffeurs pas na de spits met hun rit mogen beginnen?
Ik ben overigens geen trucker of chauffeur, ik ben iemand die tegen het standpunt van de VVD is.
arieferrari zegt
@BmwMPower: de perfecte reactie is dit.
406_v6 zegt
@sir_smokalot: U vergeet de nog mooiere rivier de merwede/Waal, perfecte verbinding tussen Rotterdamse haven-Duitsland-Zwitserland. Containerschepen zijn stiller als de Betuwelijn, nemen meer containers mee en de infrastructuur is helemaal klaar (incl overslag terminals).
In tegenstelling tot de Betuwelijn, die momenteel bij de grens overgaat in normaal spoor. De Duitsers gaan bovendien starten met hun deel (eindelijk) en gedurende de bouw (2020 klaar) moet een groot gedeelte van het verkeer van de Betuwelijn omgeleid worden via Venlo (gemengd met overig railverkeer) en de weg/waterweg.
emacee zegt
“Hierdoor is het bij in- en uitvoegstroken lastig voor andere verkeersdeelnemers om tussen deze ‘muur’ van vrachtauto’s te komen. Dit leidt in veel gevallen tot verkeersonveilige situaties. Daarnaast moeten vrachtauto’s noodgedwongen vaker op de rem trappen waardoor ook het risico op files toeneemt.”
Alsof die vrachtwagen zo vaak ruimte maken door opzij te gaan, heb ik werkelijk waar nog nooit gezien op een tweebaans snelweg en remmen doen ze nu ook al als ze er te laat achter komen dat hun cruise-control net iets hoger staat dan die van voorligger.
Het verbod een klein beetje aanpassen naar een rijverbod op de meest linker baan lost ook veel op, kan er altijd iemand langs en mogen ze op de brede wegen alsnog hun eigen slakkenrace houden.
erwh zegt
Helemaal met je eens Smoke! We subsidiëren al tientallen jaren het vrachtvervoer over de weg dusdanig dat elke andere vorm van transport en concurrentie bij voorbaat een zware achterstand heeft.
Laat de vrachtwagens gewoon een normale wegenbelasting betalen die in lijn is met de onderhoudskosten aan het wegennet die ze veroorzaken. Je zal zien hoe snel die Betuwelijn gevuld raakt.
En de argumenten over stijgende prijzen zijn zwaar overdreven, de kosten voor transport zijn maar een zeer klein deel van de productprijs.
boxster zegt
@erwh: beter had ik het niet kunnen verwoorden.
baasbas zegt
Er moet nog even iemand “zonder transport staat alles stil!” roepen…
truckertje zegt
@baasbas: zonder transport staat alles stil!
newguy92 zegt
@truckertje: nog beter
http://Www.zondertransportstaatallesstil.nl
mashell zegt
@baasbas: dankzij het overaanbod aan wegtransport staat ook alles stil dus dat maakt onderaan de streep geen verschil. Vroeger stond er op elke vrachtwagen “het kwartje van Kok kost ons de kop” en sindsdien zijn er alleen maar meer vrachtwagens bijgekomen. Die slogans van de transportsector slaan over het algemeen helemaal nergens op.
truckertje zegt
@mashell: heb je wel een naar de kenteken platen van de trekkende voertuigen gekeken? Met andere woorden t is al aardig naar de klote
newguy92 zegt
@baasbas: of: zonder mbo’ers was er geen infrastructuur en (woning)bouw
saxoke zegt
Is dat zo moeilijk? In belgie is dat al jaren. Trucks mogen niet inhalen op wegen met 2×2 rijstroken of minder. Op een 3vaks weg mag het wel.
Simpel!
flippert zegt
@saxoke: inderdaad, in Belgie werkt het perfect. Hier dus ook gewoon asap invoeren in plaats van alleen tijdens de spits.
saxoke zegt
@flippert: idd ik vind t perfect werken. K moet wel zeggen, inhalen met een vrachtwagen is en blijft altijd vervelend. K rij af en toe met n truck en dan is 90 op de snelweg echt saai! K ben dan blij dat k op een (minstens) 3vaks nog mag inhalen (met een snelheidsverschil van pakweg 1km/u)
mashell zegt
@saxoke: ook op een 3 strooks weg niet inhalen. Vrachtwagens maken 25% van het verkeer uit, voor de doorstroming is het dan fundamenteel verkeerd om ze het tempo op 2/3e van de wegcapaciteit laten bepalen. Je creëert door 2 trucks naast elkaar een bottle neck voor 75% van het verkeer en daar zit nou juist het gevaar op een 3 strookssnelweg. Inhalen van trucks is eigenlijk alleen bij 5 of meer rijstroken verstandig om toe te staan.
saxoke zegt
@mashell: k moet zeggen dat t hier in België heel goed werkt. Nu alleen de Polen en Hongaren nog leren dat ze niet mogen inhalen op n 2baans en dan loopt t overal best goed.
Heb je zelf ooit met n vrachtwagen gereden?
truckertje zegt
@kroon: dat wil jij niet dan wordt het alleen maar erger…… 1 grote file op de rechter baan 1e truck rijdt 85 2e 54en een beetje en zo blijf je aftellen met als gevolg dat alle 85+- automobilisten/babyboomers naar links vliegen en er lekker naast blijven plakken met alsgevolg…….. Raad eens jaa goed zoooo NOG MEER FILE!! Jeej!!
en dan nog wat een chauffeur mag geen volle week achtereen ’s nachts werken, tenzij je collectief sierteeltvervoerder bent en/of je met vers/bederfelijke goederen rijd. Duss veel plezier met je moestuin
azenomei zegt
@truckertje: Mag geen volle week achtereen ’s nachts werken. Beetje achterhaalde CAOtjes blijven vasthouden. Op de schop met die meuk en welkom in de 24-uurs economie.
moveyourmind zegt
@azenomei: Waarom zou een vrachtwagenchauffeur ’s nachts moeten rijden, zodat jezelf lekker overdag kan werken? Als je zo’n voorstander bent van de 24-uurseconomie, waarom ga je dan zelf niet ’s nachts aan het werk? Kan je na je werk gelijk naar de Appie die net verse voorraad binnen heeft gekregen.
truckertje zegt
@moveyourmind: wahaha je haalt de woorden uit m’n mond!
Maar idd ook jammer dat er zoveel kortzichtige mensen dit land leiden en leven:(
azenomei zegt
@moveyourmind: Ow, jij weet mijn rooster? Ik werk al ’s avonds en ’s nachts. En jij? Commentaar geven over zaken waar je niets van weet. Wat slim -_-
truckertje zegt
Dus is nix word nix… Amen.
autogek123 zegt
Vrachtwagens hebben genoeg afstand van elkaar te houden. Dus is er genoeg ruimte voor in en uitvoegend verkeer. Als ze op de rem trappen als ze elkaar niet mogen inhalen (1 km sneller dan die ervoor) zorgen ze alleen maar dat ze zelf in de file komen. Want de 1 of meerdere rijbanen die dan zonder vrachtwagens zitten rijden gewoon lekker door. Zijn die branche organisaties nu echt zo dom???
phaeton zegt
@autogek123: Die brancheorganisaties hebben doorgaans goed in de gaten hoe hun bedrijfstak in elkaar steekt (in dit geval: hoe een gemiddelde chauffeur rijdt), in tegenstelling tot jou als ik je simpele reactie zo lees.
Over de Betuwelijn: hier mag men zich eens wat beter in verdiepen. Het feit dat dit nog steeds niet gaat zoals het is bedacht, ligt echt niet alleen aan de Nederlandse overheden en bedrijven.
autogek123 zegt
@phaeton: Simple reactie? Grapjas. Omdat mijn reactie jouw niet bevalt is hij niet simpel.
Simpson zegt
@autogek123: Hoe wou je dat gaan controleren? Of wou je verplicht een radarsysteem invoeren zodat vrachtwagens automatisch de juiste afstand houden? En wat gebeurt er als er een caravanner / omaatje / club-90’er / invoegende (vracht)wagen tussen komt?
Dan remt de vrachtwagen er achter af om afstand te houden, die daarachter ook enz. enz. enz. en 30 vrachtwagens verder staan ze stil (denk ik)
Dat moet efficienter kunnen, lijkt me dan
autogek123 zegt
Ligt er trouwens niet zo’n mooie treinbaan ( betuwelijn) van Rotterdam naar Duitsland? Dacht dat daar miljarden aan uitgeven was!!!
flutterby zegt
Laat ze eerst de plekken waar een inhaalverbod is handhaven…
joosthoeve zegt
Wat is het probleem eigenlijk? Hebben we echt zoveel haast dat we geen 30 seconden extra over hebben om die chauffeur te helpen/de ruimte te gunnen om zijn werk te doen? Moet de hele transport maar ineffecient werken omdat mensen niet het fatsoen hebben om even te wachten omdat ze 30 seconde eerder thuis moeten zijn om tv te kijken.
Soms eens je rijgedrag relativeren is helpzaam. Scheelt mij ook veel stress op een dag.
maurits123 zegt
@joosthoeve: chauffeurs kijken heel de dag al TV, dus ik moet wel 30 seconde eerder thuis zijn om bij het landelijk gemiddelde te komen van het aantal uur per dag TV kijken.
newguy92 zegt
@maurits123: jouw reactie slaat echt HELEMAAL NERGENS OP
BmwMPower zegt
@maurits123: Het sarcasme zal wel van je reactie afdruipen. Maar geen nood, die van mij ook!
Hej, knal eens achterop een vrachtauto! Met je bakkes..
newguy92 zegt
@joosthoeve: amen!!!
mashell zegt
@joosthoeve: Nu zou ik automobilisten niet als beroepsgroep bestempelen maar, inderdaad de vrachtwagen chauffeur die een inhaalmanoeuvre uithaalt om 30s eerder thuis te zijn (immers zoveel verschil maakt het maar uit) en daarbij wel 30 automobilisten met minuten vertraagt is uiterst onverantwoord bezig!
saxoke zegt
@mashell: volgens mij zelf nog nooit met n vrachtwagen gereden. Zou je eens moeten doen, je staat er versteld van hoe een associale mensen er op de weg rijden. Daar kom je in een truck of bus pas achter.
Zoals je eerder zei, dat n truck eigenlijk nergens zou mogen inhalen, bewijst in mijn ogen dat je iets tegen vrachtwagens hebt.
joosthoeve zegt
@mashell: onjuist. De route die de chauffeur aflegt is doorgaans langer dan een nornale automobilist dus de winst is groter. Daarbij kan het grotere gevolgen hebben voor een chauffeur zoals later kunnen laden en lossen, niet meer kunnen rijden door de maximaal aan rij uren die ze mogen of etc. Dat is geheel niet in belang van een automobilist dus langere economische schade en minder problemen. Helemaal als we gaan kijken op internationaal vervoer, dan kan het uren schelen op een totale rit.
Enige wat zinvol zou zijn als alle chauffeurs altijd 90 rijden. Hoeven ze niet in te halen en verliezen ze geen tijd. Maar. Dat is weer een te moeilijk probleem voor de overheid dus dat zal nooit gebeuren.
HZW zegt
Waar hebben we het hier over, inhaalverbod voor vracht wagens.
Op een groot deel van de wegen is er al een inhaalverbod voor vrachtwagens van kracht.
S’morgens tussen 06:00-10:00 uur en s’middags tussen 15:00-19:00 uur.
Verder mag je überhaupt niet op de derde rijbaan komen met je vrachtwagen.
fennekbestuurder zegt
Wauw! Wat een goede oplossingen lees ik hier allemaal!
Dat de knappe koppen in Den Haag daar zelf nog niet op zijn gekomen.
Leken!
Je kunt je ook iets toleranter opstellen jegens de beroepsgroep in kwestie.
Je hebt namelijk helemaal geen haast, tenzij je een donorhart of iets dergelijks in de kofferbak hebt liggen.
Ook is het nogal kortzichtig om aan te nemen dat alle ongevallen waar een vrachtwagen bij betrokken is ook is veroorzaakt dóór de vrachtwagen.
Oost Indisch doof heet dat toch? Je hoort wat je wilt horen. Standard operating procedures van het brein. Lees het boek “Thinking, fast and slow” eens. Het zal je goed doen.
azenomei zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
azenomei zegt
@azenomei: Dit was geen nutteloze bijdrage. Maar maakt niet uit hoor. Schaapjes bij AB.
autogek123 zegt
@fennekbestuurder: Leken? Goh netjes.
Daarnaast. De meeste ongelukken waarbij vrachtwagen betrokken zijn zijn welzeker de schuld van de vrachtwagen bestuurder. En over haast gesproken! Als niemand zoveel haast heeft mogen de vrachtwagens ook wel een een keer zich asn de wetgeving houden en allemaal netjes 80km/u achter elkaar gaan rijden met 3 vrachtwagens lengte tussen hun omdat het ZO hoort.
Oost indisch doof: Misschien zie jij het alleen maar zoals jij het wilt zien ipv hoe het hoort?
Groetjes
fennekbestuurder zegt
@autogek123: Wbt je argument over de schuldvraag zie ik graag een bronvermelding of een linkje naar het onderzoek!
Wbt mijn visie op het geheel: Deze is zeker niet vertroebeld of vooringenomen, vooral omdat het me geen biet interesseert!
Groetjes terug!
autogek123 zegt
@fennekbestuurder:
http://www.om.nl/publish/pages/97926/vraagenantwoordonderzoekvrachtwagenongevallen.doc
Beetje oud, maar aan conclusie verandert niets. Staat duidelijk dat 9 van de 10 ongelukken de vrachtwagen bestuurder zijn rijgedrag een belangrijke rol heeft gespeeld.
Nogmaals Groetjes Terug.
kroon zegt
@fennekbestuurder: Goh, bedankt voor deze nuttige informatie! Knap hoe je alles, en dan ook alles, kunt relativeren. Ik denk er nu heel anders over…
fennekbestuurder zegt
@kroon: Geen dank! Glad to be of help!
blueberry22 zegt
@kroon dus je wilt geen boodschappen doen. Of je post niet ontvangen.
Maar mee eens in spits mag er best een inhaal verbod, met uitzondering van auto’s die zachter rijden dan 80. Ja je geloof het niet die zijn er en veel. Waarom omdat ze andere dingen doen. En over de ongelukken. Ben zelf 10 jaar beroepschauffeur geweest. En hoevaak ik een noot stop moest maken omdat iemand in een golf dag dat dat ding een panda was.
baasbas zegt
@blueberry22: Kul. Als vrachtauto’s niet in zouden halen komen ze nog gewoon op de plaats van bestemming aan hoor…De transportbranche gebruikt het argument dat opgehouden worden door een truck op je hele reis maar een minuutje scheelt. Ze zitten er alleen naast. De eerste auto achter de vrachtwagen kost het 1 minuut ja. Maar verderop in die hele sliert die er achter hangt gaat het aantikken. Dus ik kan dat argument omdraaien: waarom moet de trucker inhalen als het hem maar een minuutje scheelt op de hele reis?
saxoke zegt
@baasbas: k ga niet echt pro de trucks spreken maar als een autochauffeur een truck n beetje ruimte laat, dan kolt de autobestuurder ook aan op zn bestemming.
K ben geen chauffeur van beroep maar rij af en toe met n truck, dan kom je er pas achter hoe associaal sommige bestuurders van autos kunnen zijn.
Om een voorbeeld te geven: ik wil rechtsaf een straat inslaan met mn trekker/oplegger. Daarvoor heb ik bijna heel de breedte van de in te slane straat nodig om het verkeerslicht op de hoek niet met de oplegger te rammen. Als jij uit tegenovergestelde richting komt, dan ben ik er zeker van da jij je afvraagt wat ik met mn truck op jou rijvak doe! 90% van de autobestuurders snappen niet dt zo een ding ruimte nodig heeft.
tunefuldjmike zegt
Ja laten we onze containers over de Betuwelijn vervoeren die niet de capaciteiten heeft om binnen 24 uur containers het land uit te krijgen, sterker nog soms lukt het ze niet binnen 48 uur. Daarnaast is de trein 4x de prijs van een vrachtwagen.
Dus je betaald meer en je goederen zijn langer onderweg, juist wat is daar het voordeel van.
Een paar vrachtwagens minder op te weg, stijgende kosten voor ondernemers, gevolg hogere prijzen voor die goederen waardoor wij weer minder benzine kunnen kopen… Je naait jezelf er alleen maar mee.
mashell zegt
@tunefuldjmike: eigenlijk zeg je dat het wegtransport veel te goedkoop is. Wat natuurlijk ergens ook wel zo is. De wegenbelasting voor vrachtwagens is per kilo belachelijk laag in vergelijk met personenwagens, de diesel wordt volgens mij nog steeds gesubsidieerd. En de ondernemingsgeest (of inhaligheid, net wat je wilt) van de transportondernemers is zelfs zo groot dat de goed geschoolde en fatsoenlijk betaalde en fatsoenlijk rijdende Nederlandse chauffeurs via allerlei nare constructies vervangen door oostblok chauffeurs die voor een appel, ei en een handvol Zlotties werken. Het is een een door en door verziekte bedrijfstak met teveel concurrentie en daardoor te lage tarieven. De transportkosten zijn nu zo laag dat zelfs een verdubbeling ervan vrijwel onmerkbaar zal zijn in de consumenten prijzen.
Frankypanky zegt
@mashell: Weer zo eentje die lult zonder kennis van zaken…
“De wegenbelasting voor vrachtwagens is per kilo belachelijk laag in vergelijk met personenwagens, de diesel wordt volgens mij nog steeds gesubsidieerd.”
Een onvoorstelbaar domme uitspraak, want de diesel die truckers tanken…is veelal dezelfde diesel die Jantje-de-vertegenwoordiger óók tankt.
Maar dan zeg je niet dat het lease-volk gesubsidieerde diesel tankt, he! Hypocriet!
“De transportkosten zijn nu zo laag dat zelfs een verdubbeling ervan vrijwel onmerkbaar zal zijn in de consumenten prijzen.”
Oh ja? Wacht dan maar even op de doorberekening van de verhoogde accijns op diesel. Ga je straks janken bij de supermarkt/bouwmarkt, etc. waarom dat nou weer duurder is gemaakt.
“En de ondernemingsgeest (of inhaligheid, net wat je wilt) van de transportondernemers is zelfs zo groot dat de goed geschoolde en fatsoenlijk betaalde en fatsoenlijk rijdende Nederlandse chauffeurs via allerlei nare constructies vervangen door oostblok chauffeurs die voor een appel, ei en een handvol Zlotties werken.”
Daar geef ik je wel gelijk is. Zit nu alweer een tijdje me rot te solliciteren, omdat mijn vorige werkgever die concurrentie niet meer aankon.
De schuld daarvoor zit bij een te slappe Nederlandse overheid, die Polen zonder papieren laat rijden. Terwijl ik en andere Nederlanders een gigantisch boekwerk moesten doorspitten!
flippert zegt
Inhaalverbod en toeritdosering misschien nog beter: nummertje trekken en om de 10 minuten één truck toelaten. Kunnen ze fijn langs de kant wachten en koffie zetten, porno kijken, frituren en meer van dat soort trukkerdingen.
newguy92 zegt
@flippert: of jij gaat lekker wachten langs de weg en paal je maar wat minder vrouwen op kantoor. Of wat je ook allemaal mag uitspoken
xyrrath zegt
Wat een geneuzel zeg.
Mensen die zeuren dat het een gevaar is als ze inhalen kijk gewoon uit je fucking doppen en dan gebeurd er niks.
JaxDryke zegt
@xyrrath: Wil je dat ook even zeggen tegen een groot aantal vrachtwagenchauffeurs die inhalen wanneer ze willen en echt een idee hebben van ‘een auto trapt wel op de rem, ook als ze als naast me zitten’ ?
Achterlijk antwoord van je. Bewijst wel weer dat jij of geen rijbewijs hebt of niet veel op de weg zit.
boxster zegt
Nog gevaarlijker dan een muur van vrachtwagens op de rechterstrook: een over de rechter- en linkerstrook zigzaggende muur van vrachtwagens. Zolang er aso-chauffeurs zijn die hun gevaarte plotseling naar links gooien, om vervolgens met 2 kilometer snelheidsverschil drie van hun soortgenoten te gaan inhalen, mag dat inhaalverbod er van mij komen.
JaxDryke zegt
Aan de ene kant ben ik voor, aan de andere kant denk ik dat dit erg averechts werkt.
Frankypanky zegt
Mensen hebben altijd weer wat te zeuren. Nu zijn het vrachtwagen die inhalen, straks zijn het vrachtwagen die in een treintje rijden, waardoor ze niet meer kunnen tussenvoegen om een afslag te pakken?!
nielsvanderweiden zegt
Grappig, die opmerkingen dat de boel maar ’s nachts bevoorraad moet worden. Laten al die nimby’s in dit land er nu voor hebben gezorgd dat dat niet kan omdat hun supermarkt geen truck met draaiende koelbak voor de deur mag hebben staan om vier uur in de ochtend. Dus komt de bevoorrading rond acht uur, precies in de ochtendspits…
fit4fun zegt
De transportsector is helaas erg machtig in Nederland door het omkopen van politici, pardon, hun uitgebreide Haagse lobby werkzaamheden.
Pech voor de Nederlandse bevolking, want die trucks leveren veel minder werkgelegenheid op dat die lobby beweert: vaak gebruiken ze Nederland alleen als doorvoergebied en zitten wij met alle lawaai, luchtvervuiling en drukte op de weg (en risico’s…) terwijl er voornamelijk Oostblokkers achter het stuur zitten.
Dus wel de nadelen en dan ook nog eens geen banen voor Nederlanders!
flippert zegt
@fit4fun: precies! Alle trucks verbieden dus! Met een steekwagentje of een bakfiets komen ze er ook wel. Of we doen voortaan gewoon alles op de post in een envelop.
desjonnies zegt
Wat een hoop gelul lees ik hier zeg.
En wat weten jullie het allemaal toch goed.
Omdat er -huilie huilie- weleens een vrachtwagen voor je rijdt die aan het inhalen is met 2 kilmeter verschil
Zodat je de volgende zelf bij de afslag die je moet hebben, lekker ff kunt afsnijden
De onnozelaars.
En weten jullie, ze rijden allemaal, stuk voor stuk leeg.
Je azijn uit Toscane, olijfolie uit Spanje, schoenen uit Portugal, je overhemd uit Malta, sinsasapplers uit Spanje, Ham uit Frankrijk, bradwursten uit Duitsland, Sushi uit Japan en je Sateh uit Indonesië, ’t wordt allemaal GEVLOGEN !
Die vrachtwagens barsten van de afluisterapparatuur ! , stuk voor stuk een complot van Rusland !
Zo nu heb ook ik mijn stukje onzin mogen bijdragen.
flippert zegt
@desjonnies: wat een onzin!! Belachelijk!!!
Simpson zegt
@desjonnies: Da’s niet waar!
Ze zitten allemaal vol met Chinezen en NSA’ers om onze bluetooth af te luisteren.
numpty zegt
@desjonnies: AMEN !
@flippert: Je dorp belde net, ze willen hun gek terug !
notsobig zegt
Is het probleem in Nederland niet eerder dat iedereen te veel in zijn eigen straatje denkt?
Ben geen trucker, maar buiten de spits heb ik echt geen problemen met inhalende vrachtwagens… Een beetje geduld en begrip voor medeweggebruikers mag ook wel! Op veel plekken mogen vrachtwagens tijdens drukke tijden niet inhalen, daarbuiten wel, wat ik prima vind…
Even gas eraf als een vrachtwagen aan het inhalen is en daarna weer erop, what’s the big deal? Truckers zijn ook mensen en hebben net zo goed recht op de weg als jij…
Simpson zegt
Wat me wel een bijkomend voordeel lijkt: Als er op de linkerbaan een muur van vrachtwagens rijdt, kunnen ze niet meer van die kant flitsen, anders zie je alleen een hoop zijkanten van die muur op je foto :)
OT: je moet flexibel zijn op de weg, dat red je niet met een inhaalverbod. Bovendien komt je gemiddelde snelheid op lange stukken zelden boven de 80km/h dus je verliest echt bijna geen tijd met het wachten op een inhalende chauffeur.
Al is het wel wat vervelend natuurlijk als je weer moet afremmen omdat een chauffeur 5km/h harder gaat dan zijn collega en er een minuut over doet om in te halen.
woot zegt
Als ik de reacties lees lijkt het net alsof de vrachtwagens non-stop de rijstroken blokkeren.
Voor mijn vorige werk zat ik 5 dagen in de week van 0800-1700 in de auto en ik heb me nog nooit, nog nooit, aan een vrachtwagen geërgerd. Die 1 of 2 keer per dag dat ik eventjes wat rustiger aan moest doen omdat een vrachtwagen zijn collega even voor bij wou omdat hij niet zwaar beladen is of net iets sneller kan rijden maken toch niks uit. Ik snap ook wel dat je je ergert als je vrachtwagenchauffeur bent, en je rijdt achter een andere vrachtwagen die net wat trager is, zodat jij de snelheid steeds aan moet passen en niet fijn op de begrenzer kan rijden.
Verplaats je toch eens in een ander voordat je iets roept, die mensen rijden dag in dag uit om voor ons te zorgen dat de supermarkten/winkels bevoorraad zijn en wij altijd maar kunnen kopen wat we willen en het er altijd maar is.
azenomei zegt
@woot: Jij reed zeker op texel rondjes over de weg van 8 tot 5 -_-
woot zegt
@azenomei: Nee.
autogek123 zegt
@woot: De begrenzer van menig BMW & co staat op 250 km/u. Mogen we ook op de begrenzer rijden? Ze horen niet op hun begrenzer te rijden. Ze horen oplettend en actief te rijden. Niet SBS6 kijkend terwijl de koffie pruteld. Als een auto voor mij iets minder hard rij moet ik ook van het gaspendaal. Niets anders bij vrachtwagens.
Jouw reactie geeft duidelijk aan dat je weldegelijk in de transportwereld werkt. Anders stel je echt niet dat je je noooooooit aan een vrachtwagen heb geergerd. Of je rijdt met je ogen dicht.
Vanmorgen weer een RIJKSWEG dicht door een vrachtwagen. Vorige week meerdere keren.
woot zegt
@autogek123: De auto die ik toen had van het werk was begrensd op 135 km per uur, dus geef je op de snelweg vol gas. Als er iemand voor me reed die 133 reed ging ik die inhalen omdat ik anders de hele tijd met het gaspedaal zat te klooien ipv vol gas. Denk dat die chauffeurs daar zich ook aan ergeren als ze achter iemand rijden die 2 km/u trager gaat.
Als een vrachtwagen aan het inhalen is waardoor ik moet afremmen als ik in de auto zit, kan ik me daar aan gaan ergeren, of ik verplaats me even in die persoon in de vrachtwagen, of ik maak me er gewoon niet druk om. Zo blijf je een stuk vrolijker.
generalisimo zegt
Zal die vrachtwagenchauffeurs werkelijk hun reet roesten of jij vol in de ankers moet met je personen auto tijdens een inhaalverbod zolang je maar niet word gesnapt door oom agent
metal zegt
Haha, wat een onzin commentaar hier zeg. Laat vrachtwagens lekker inhalen. Mensen doen net alsof het hinderlijk is. Ik heb eerder een onwijze hekel aan pleuris auto’s en busjes die als gekken rijden. Truckers rijden over het algemeen een stuk beter. En als we allemaal gewoon goed opletten is er niet aan de hand. Die minuut dat je misschien later aankomt op je bestemming maakt niets uit. En owwja, ik rij dagelijks door de Europoort, Maasvlakte. Dus ik weet waar ik over praat.
rogier001 zegt
Als de vrachtwagenchauffeurs eens meer afstand op elkaar gaan houden, kan het inhaalverbod zonder problemen worden ingevoerd en de kans op ongelukken wordt velen malen kleiner.