Een bekende tipgever fluisterde ons onlangs in dat dit onbehouwen dieselkanon te koop staat op Marktplaats.
Je kijkt hier naar een Volkswagen uit een andere tijd. Een tijd waarin men bij Volkswagen nog trots was op haar dieselmodellen. Een tijd waarin dikke diesel zelfs de toppers van de range waren. Een tijd kortom, voor dieselgate. Toen sjoemelen nog gewoon werkte. Ah, nostalgie.
Neem nou die ‘R50’-badge. De Touareg werd na de Golf R32 en de Passat R36 in 2007 het derde model in het Volkswagen-gamma waarvan een officieel R-model op de markt kwam. Bij die twee is het getal achter de ‘R’ een correcte afspiegeling van de motorinhoud, maar bij de Touareg werd er ook toen al gesjoemeld. Technisch gezien is de 5.0-liter grote V10 TDI slechts 4.9 liter groot.
Maar goed, sjoemelen met badges om het marketing-technisch allemaal wat leuker te maken, dat doen er wel meer. Het doet in feite niks af aan de joekel van een dieselbeul die er onder de kap van deze loodzware SUV te vinden is. De twintigklepper die voor de R50 nog een beetje gekieteld werd jaagt de mastodont in zes seconden naar de 100 kilometer per uur.
Qua prestaties heb je dus niks te klagen. Qua luxe trouwens ook niet, want de R50 werd gebouwd bij Volkswagen Individual GmbH. Die doen liever niet aan crisisbakken, dus alle mogelijke luxe die de fabrikanten in 2008 bedacht hadden zit erin. Dat is inclusief een verwarmbare voorruit en adaptieve cruise control, om maar wat te noemen.
Het witte exemplaar dat momenteel te koop staat op Marktplaats heeft 163.077 kilometers achter de rug en staat in het Brabantse Nuenen. Volgens de verkoper verkeert de auto in zeer goede staat, uiteraard. De vraagprijs is 29.945 Euro, maar voor een extra poetsbeurt en een nieuwe APK wordt je geacht nog 495 Euro extra uit te geven. Dan zit je dus net boven de 30K voor dit speciale ding. Vervolgens zal het ook niet goedkoop zijn om ‘m rijdend te houden in Nederland. Is die pijn de moeite waard of kijk je dan toch liever naar de wat meer ingetogen, lichtere en vooral ook saaiere tweede generatie Touareg zonder V10?
Top tip Rachid!
shibby zegt
Ooit met een R50 op pad geweest, wat een ontzettende beul van een motor
Thomas20vt zegt
@shibby: Toen ik nog in de autoverkoop zat een Touareg V10 TDI verkocht. Nadat de garantie voorbij was had de klant een bezoekje aan JD gebracht met de Touareg. Het resultaat kwam hij even showen en er moest natuurlijk ook gereden worden. Origineel reed het al goed maar toen was t echt een beest. Wij hadden toen een Touareg W12 als demo, maar de V10 reed toch wat specialer door die pruttelende 10 cilinder. Dat was altijd met het raam open rijden en genieten :)
slickrick zegt
@thomas20vt: ik heb de V10 gehad, maar dan in het zwart met beige leer, heerlijke auto inderdaad, en na een chiptuning helemaal.
Wit is meer voor een vrouw.
Stationair leek het wel net een vrachtwagen….. en dat klopt wel want een kleine DAF heeft al 6 liter inhoud:)
ck92 zegt
Heerlijke aso-bak lijkt me dit
fmgarcia zegt
@ck92: Juist niet man! De genaratie Cayenne, X5, ml ‘amg’. Zijn juist de asobakken van die generatie. Dit is juist chic, liefst zonder dakrail-semi spoiler.
ck92 zegt
@fmgarcia: hmm, die zijn in de basis zeker eerser te classificeren als aso. Maar een R50 met dikke wielen en bumpers past ook prima in dat straatje, wat mij betreft! Persoonlijk vind ik SUV’s sowieso niet chique, m.u.v. de range rover
fmgarcia zegt
@ck92: Helemaal waar, RR is poepchic tov alle andere. Maar welke idioot koopt er nou een Volkswagen van 2500kg met een diesel die 1 op 5 rijdt met een spoilerset. Juist liefhebbers. Wie koopt er een amg M of Cayenne. De rest inderdaad. Naja je snapt me.
hplh zegt
Ik zeg het niet snel van een touareg.
Maar deze ziet er erg fraai uit.
Ondanks de kleur wit.
roppp zegt
@hplh: wit een kleur?
bischero zegt
@roppp: azijn opmerking
boomhauwer zegt
Nachtmerrie om aan te werken als mechanicien
lekbak zegt
@boomhauwer: ach, daar zijn anderen voor.
woudloper zegt
@boomhauwer: leg uit? Klinkt interessant
Thomas20vt zegt
@woudloper: voor het vervangen van de turbo’s moet het hele blok eruit. Deze moet er onderlangs uit. Dit dat betekend ook dat de automaatbak/aandrijving deels los of gedemonteerd moet worden. Destijds hadden we bij de dealer een verrijdbare brug/bok om het motorblok eruit te laten zakken, het is namelijk geen licht blok.
Thomas20vt zegt
hier een foto ervan, dan heb je een beetje een idee ;)
http://www.clubtouareg.com/attachments/gallery/files/18766-chow_004.jpg
Silverarrow zegt
@thomas20vt: Da’s niet alleen de motor, maar bijna de complete voortrein…
Thomas20vt zegt
@silverarrow: daarom is het zoveel werk, alles komt mee naar beneden.
ronald zegt
blauwe Touareg
ronald zegt
@ronald: sorry voor de link maar mij lijkt de blauwe wel wat beter dan wit maar over smaak valt niet te twisten
jaapiyo zegt
@ronald: fixed it for ya.
cpp1 zegt
@ronald: dat R50 logo ook, wat een trieste mongool zeg
jackass266 zegt
@ronald: exact die blauwe staat op mobile.de met bijna de zelfde foto’s te koop, in duitsland, voor €20.950,-
thomasthomas zegt
Als je echt snel van je geld af wilt koop deze. Torenhoge wegenbelasting en het zuipt diesel. Vriend van me had een normale V10 tdi. Hij is er helemaal van genezen, want ook technische (turbo) problemen.
reggie-boy_rood zegt
Wist niet eens dat deze bestond. Wel een tank hoor. Met porsche deuren!
dragspert zegt
10 pompverstuivers die kapot lopen. Doe maar niet… Om de startmotor te vervangen moet ook heel de motor eruit.
Rampenbakken!
kennone zegt
@dragspert: Ach de gene die dit rijden hebben denk ik ook wel geld. Dus zal niet zo probleem zijn dan. En voor een monteur is dat toch een mooi verdiende klus?
nopetrolnofun zegt
Diesel altijd -1 V10 of niet.
kennone zegt
@nopetrolnofun: Daar heb je wel een goed punt!
viezefreddyw zegt
Het mag misschien een blok van een motor hebben, maar ik vind het een vreselijk hok. En dat komt niet alleen door de kleur..
TDI-goeroe zegt
met een beetje pech heb je zo voor 15k reparaties …
jurdespotter zegt
@TDI-goeroe: Als de tdi goeroe het zegt moet het wel een een rampenbak zijn.
awesome zegt
Kopen en volgend jaar lekker shinen op het truckstarfestival op Assen!
leaper035t zegt
Op zoek naar een wagen op maat? Vraag naar Rachid, uw top tip-kameraad!
timmetje zegt
Hoeveel gaat er in z’n tank? aangezien er met een kwarttankje nog 280km gereden kan worden haha
buutvrij zegt
Vreselijke auto met ongekende motor. Gewoon omdat het kon!
Reserveer ook even 30k om dit ding de komende 3 jaar op de weg te houden, want; man man man…
TDI-goeroe zegt
@buutvrij: ah, ik was nog aan de voorzichtige kant met m’n 15k….
buutvrij zegt
@TDI-goeroe: per jaar? Nee hoor! :)
Dickie zegt
Hoe zat het ook alweer meer dit blok zijn het niet twee 5 cilinder blokken vam de transporter gebruik als hoofd basis?
cpp1 zegt
@Dickie: who cares, bij de Aston V12 zijn ook 2 Ford Mondeo V6 blokken gebruikt.
Silverarrow zegt
@cpp1: Ik zie Dickie nergens een oordeel vellen… Waarom de “who cares”?
Why so serious…
kennone zegt
@Dickie: volgensmij wel
jpm85 zegt
Weer mooie reclame voor Nick ;)
dracae zegt
Een leuke auto om te kopen als je 50k hebt om stuk te slaan op een auto.
toyotafortuner zegt
Zo heerlijk, een R50 Touareg <3
Dutchdriftking zegt
Die relame met de jumbojet…..
dagdromer zegt
Gaaf. Want V10 diesel. Punt.
dagdromer zegt
Net als de Audi V12TDi overigens. Als ik nu heel veel geld over zou hebben om stuk te kunnen slaan op onderhoud en belasting dan zou ik zeker een van beide motoren willen in een auto. Gewoon, want dit soort motoren sterft uit.
AscariGT zegt
“Het onderhouds boekje is volledig afgestempeld”. Tot 2010 ja ;)
elemento zegt
Mooi maar waarom geen schuifdak
pinut187 zegt
Deze ziet er eigenlijk best lekker uit zo in het wit!
st33fie zegt
Duitse versie van de multipla
Lelijk hok