Het is nu anderhalf jaar geleden dat trajectcontroles ook op N-wegen te vinden zijn. Dit is het resultaat tot op heden.
Er zijn maar weinig dingen zo slaapverwekkend als honderd tuffen in een trajectcontrole op de snelweg. Cruise control verzacht de pijn een beetje, maar fan van de camera’s die je snelheid meten worden we nooit. Bij het Openbaar Ministerie (OM) zijn ze er gek op. Sinds anderhalf jaar zijn trajectcontroles ook op N-wegen te vinden. Nu is bekendgemaakt wat dit qua boetes heeft opgeleverd.
Op een mooie N-weg is het soms leuk doorrijden, maar het zijn tevens wegen waar ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Er zit vaak immers geen scheiding tussen de ene weghelft en de andere. Niet opletten met een frontale botsing tot gevolg kan ernstige gevolgen hebben met snelheden van 80 km/u of hoger. De overheid wilde daarom ook N-wegen voorzien van trajectcontroles. Inmiddels is een behoorlijk rijtje N-wegen uitgerust met camera’s die je in de gaten houden.
In totaal zijn er zo’n 200.00 boetes uitgedeeld voor snelheidsovertredingen op N-wegen met trajectcontroles. De koppositie is voor de N325 tussen Westervoortsedijk en Huissen. Op deze weg werden 36.442 boetes uitgedeeld. Op twee staat de N381 Drachten – Donkerbroek, met 25.161 boetes. Daarna volgen N201 Aalsmeer – Legmeerdijk – Zijdelweg (23.362), N260 Tilburg – Rugdijk – Stokhasseltlaan (19.396) en de N256 Colijnsplaat – Zierikzee (9.843). Dit zijn cijfers gebaseerd op boetes uitgeschreven tot 30 april 2021.
In totaal beschikken 20 N-wegen over trajectcontroles. Daarvan is de N205 in Noord-Holland de nieuwste ‘aanwinst’. Het zullen er uiteindelijk niet minder op worden. Hou er dus rekening mee dat er op verloop van tijd meer en meer trajectcontroles op provinciale wegen zullen verschijnen.
Friez zegt
Ik hoorde het gisteren op de radio en wat ik het jammere vind aan dit nieuws, is dat met geen woord wordt gerept of dit ook daadwerkelijk minder doden op N-wegen heeft opgeleverd afgelopen jaar. Het zegt weer wat over het daadwerkelijke belang van deze controles… €€€€
mashell zegt
Zo simpel werkt het helaas niet. Niet alleen komen zulke cijfers vaak laat (vraag niet waarom) maar zullen ze door de epidemie vorig en dit jaar flink vertekend zijn.
Netto maakt het ook niet, er is een maximumsnelheid, die geldt voor iedereen (zonder blauw zwaailicht), daar mag gewoon op gecontroleerd worden. Dus of het nou doden scheelt of niet, de controle is terecht. Het verlagen van het aantal verkeersdoden is slechts de rechtvaardiging voor de investering in de trajectcontrole. Het gaat jaren kosten om dat vast te stellen.
berlinetta zegt
Ik denk dat het ook wel lastig uit te rekenen is hoeveel minder doden dit heeft opgeleverd. Als er geen trajectcontrole was geweest, wil dit immers niet automatisch zeggen dat er dan direct veel harder wordt gereden, er ook daadwerkelijk ongelukken zouden gebeuren en dat er daarbij ook nog eens doden zouden vallen.
potver7 zegt
Grappig… voor zover ik weet werd er ook nergens gerept over de opbrengst van al die boetes, dus zullen we dan maar aannemen dat verkeersveiligheid het daadwerkelijke belang van deze controles was?
Aangezien het een al tientallen jaren bekend fenomeen is dat N-wegen veruit de gevaarlijkste wegen zijn, hoef je geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat het de veiligheid ten goede komt.
Ik zal niet roepen dat ik het van alle N-wegen weet, maar de twee N-wegen met trajectcontrole hier in de buurt (N201 en N205) zijn stuk voor stuk trajecten waar in de afgelopen paar jaar heel wat heftige klappers zijn geweest, waar snelheid wel degelijk een groot gedeelte van het probleem was. Die binnenkomende Euro’s zijn ongetwijfeld een welkome aanvulling op de staatskas, maar zijn op deze trajecten toch zeker niet de primaire reden voor trajectcontroles. Of denk je dat die hulpdiensten het zo fijn vinden om elke maand weer een paar slachtoffers uit een wrak te knippen?
rwdftw zegt
Ik kan je vertellen dat de controle op de N325 een lachertje is. Het is een zeer kort stuk, de weg is 4 baans (2 links, 2 rechts), er zijn geen op of afritten in de controle, het hele stuk was ooit A325 en is aan alle kanten voorzien van vangrail. En ja er is een naastgelegen fietspad maar dat ligt achter de vangrail.
De reden dat er zoveel bonnen vallen is dat het vroeger een snelweg was. Ze hebben de complete weginrichting zo gelaten (kom er maar in Koos), maar wel de snelheid verlaagd van 120 naar 80. Het was eerst een soort lappendeken van verschillende snelheden. Dat vond de raad niet fijn, dus toen werd alles gelijk getrokken.
Ik ga je ook vertellen dat er een paal stond gij 1 van de kruispunten. Daar waar velen door rood blaffen. Die is verwijderd. Nu controleert men dus op een stuk waar eigenlijk niks gebeurt.
basman147 zegt
Wanneer was de N325 een snelweg waar je 120 mocht? Ik woon al bijna 15 jaar niet meer in Arnhem, maar volgens mij was het toen ook al een 80-weg?
En op zich is dat ook niet onterecht gezien de drukte, het feit dat er maar een halve vluchtstrook naast licht, en je in Arnhem-Zuid door diverse woonwijken heen gaat.
rwdftw zegt
Ik werd gecorrigeerd, het was er max 100. Autoweg dus. Dit is in 2007 aangepast naar 80 km/h. De reden die de provincie aangaf was niet de drukte, niet het milieu maar de hoeveelheid verschillende maximumsnelheden. (50, 70, 80 en 100 als ik me niet vergis).
potver7 zegt
Ongelukken gebeuren niet alleen op kruispunten. Ga op de N201 en N205 maar eens checken hoeveel malloten er crashen – ja dat zijn ook 4-baans wegen met vangrails. De akkers langs die wegen worden regelmatig omgeploegd, hoeft de boer niks voor te doen…
Om over de aangrenzende kruispunten maar te zwijgen: het stuk trajectcontrole in de N201 wordt aan één kant begrensd door een kruising waar gelijk met de trajectcontroles óók roodlichtcamera’s zijn geplaatst. En dat is niet uit luxe, kan ik je melden.
Over de N325 weet ik niet zo heel veel – maar als ik dat op Google Streetview zie dan lijken die rijbanen toch vrij smal voor een snelweg, en er is geen vluchtstrook. Dus wellicht was de wegindeling gewoon niet geschikt voor 120 km/u? En in oude nieuwsberichten op internet lees ik dat dit tot zo’n 10 jaar geleden tot de gevaarlijkste wegen van Gelderland behoorde. Dus als jij nu beweert dat het een stuk weg is ‘waar eigenlijk niks gebeurt’ dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat die aanpassingen en trajectcontrole verdomd goed werken.
vonklausenburg zegt
@potver7: Er gebeurde voornamelijk wat aan het einde van de brug (vanuit zuid gezien) bij de afslag richting Arnhem Centrum/Industriepark Kleefse Waard (filevorming door stoplichten) en het kruispunt N325/A325/Nijmeegseweg/Batavierenweg eveneens door filevorming.
Het sporadische 100 rijden kan nog steeds (vooral na 21:00). Wat het gevaarlijk maakt is het stuk vanaf het Velperbroekcircuit tot de kruispunten met stoplichten bij Presikhaaf. Daar zijn malloten die 120+ rijden tussen verkeer dat 80- rijdt vanwege afremmen om af te slaan. Die stukken zouden ze eigenlijk moeten pakken.
Vanaf kruispunt N325/Westervoortsedijk is het richting zuid (en vv) makkelijk haalbaar om 100 te rijden. Afritten naar Malburgen en Kronenburg zijn autoweg-afritten. Na afrit Kronenburg is het toch 70 vanwege kruispunt Nijmeegseweg.
rwdftw zegt
Ga ik je vertellen dat dat mijn route is als ik noord-oost moet. Zeg Doesburg / Zevenaar. Er zijn maanden geweest dat ik dagelijks dat stuk reed. Het was zelden een ongeluk waardoor je vast staat. Meer de enorme drukte. Eigenlijk zou de A15 doorgetrokken moeten worden maar met de dwars liggende milieu clubs en het strenge stikstof beleid zie ik die er niet meer van komen.
Wat enorm hielp in de ellende was de plaatsing van signaleringen eind 2007. Voorheen kon je verrast worden.
En wat @vonklausenburg aangeeft : dat stuk tussen Kleefse Waard en Gelredome valt qua gevaar erg mee. Het probleem zit echt in het stuk Velperbroekcircuit – Kleefse Waard. Daar wordt hard gereden, door rood geblaft dat het een lieve lust is, en alles gaat steeds van 2 naar 3 baans en weer terug. Alles om een beetje capaciteit te winnen maar dat verlies je uiteraard weer omdat er altijd mensen zijn die er zo hard mogelijk langs jagen en dan zo laat mogelijk ertussen wringen.
vonklausenburg zegt
@rwdftw: A, de paal op het kruispunt de Westervoortsedijk/N325 richting Zuid! Die mis ik al een tijdje ja!
Verder was de Pleij nooit 120 maar 100 (nog eens beelden gezien bij Blik op de Weg).
rwdftw zegt
Die is verwijderd tot de trajectcontrole actief werd. Er was er ook eentje bij de kruising Kleefse Waard / Westervoortseburg (stad uit), maar die is ook al tijden weg.
petroldrinker zegt
Tuurlijk melden ze dat niet, het gaat ze uiteindelijk toch echt alleen maar om de inkomsten ervan, als het echt om gevaar verminderen ging, was de roodlicht boete wel een stuk hoger dan het lach bedrag dat ie hier in nl is (kom is naar UAE, 51,000DHS voor rood licht, of terwijl +- 12500 euro boete op roodlicht, dan merk je ook dat mensen geen roodlicht pakken in tegenstelling tot in nl waar 1 op de 4 autos het ongeveer doet lijkt wel)
Overigens ben ik van mening dat er juist meer doden zullen vallen, door traject controles ga je je toch sneller bezig houden met andere dingen dan het verkeer, want in principe zou je toch niemand in kunnen halen, of ingehaald worden, dus hoef je ook minder op te letten… Ik merk bijv dat ik alleen nog maar op de teller kijk en stukken minder op de weg in traject controles
faalhaas zegt
@friez: Dat is ook helemaal niet belangrijk. Er is extra geld en er is meer ruimte op de huizenmarkt. Wees niet zo negatief.
frank2b zegt
Snelheidsboetes zijn een vorm van houderschapsbelasting die heel eenvoudig te vermijden is. Ook: vooral de N-wegen mogen best wat meer aandacht krijgen.
Ik vind het prima Doe wmb maar nóg wat meer van dit soort controles…..
sportabgasanlage zegt
Wat mij betreft ben je toch een behoorlijke panne(n)koek als je een bekeuring krijgt bij een trajectcontrole. Die staan altijd duidelijk aangegeven. Of je hebt veel geld en het interesseert je niet, dat kan natuurlijk ook.
Het valt mij overigens op dat vooral auto’s met buitenlands kenteken te hard rijden op stukken met trajectcontrole. En de overheid lijkt weinig haast te maken met het vertalen van de waarschuwingsborden, dus volgens mij vinden ze het wel prima.
rrk147 zegt
@sportabgasanlage: als die überhaupt worden opgestuurd. Naar Oostblok landen iig niet. Kennis van mij rijdt vaak met Finse trailers, maar krijgen daarmee nooit bekeuringen
poes zegt
@rrk147: de Oostblokkers hier in de buurt hebben dat ook allang door. Die krijgen echt geen post.
ty5500 zegt
Als er zoveel boetes worden uitgeschreven is de maximum snelheid misschien onredelijk laag en niet aangepast aan de situatie.. kunnen ze beter nadenken over variabele snelheden afhankelijk van het uur van de dag of de drukte ipv gewoon wat camera’s te hangen en te cashen.
petroldrinker zegt
Dat geld dus voor 99% vd snelwegen in nl overdag met die 100kmh kruip snelheid
potver7 zegt
Zoveel boetes zijn dit niet eens hoor.
Over de N325 tussen de Westervoortsedijk en Huissen rijden dagelijks 75000 voertuigen. In vier maanden tijd worden daar 36000 mensen op de bon geslingerd, dat is dus iets meer dan 300 per dag.
Dat wil zeggen dat meer dan 99,5% van de automobilisten zich gewoon aan de snelheid houdt – of er in ieder geval voor zorgt dat de gemiddelde snelheid over het meettraject niet te hoog is.
Johanneke zegt
Ik reed gistermiddag nog op de n325. Vooraan, want stoplicht ging op groen terwijl ik aan kwam rijden, linkerbaan vrij, hoppa overal erlangs. Met flinke voorsprong op de andere auto’s terug naar 80 want trajectcontrole. En dan exact 80 op de gps. 2 jonge gasten in een oude 206 gaan mij inhalen. Ik zwaai nog dat ze rustig aan moeten doen, ze zwaaien heel beleefd en vrolijk terug naar mij. Stoplicht gelredome, ik ga naast ze staan. Raampje naar beneden, hey is trajectcontrole daar, je hebt een boete zeg ik. Ik reed 80! Roept ie. Nou niet dus. Echt zonde van het geld. En zolang zoveel mensen er in blijven trappen blijven ze controles neerzetten.
Overigens kom ik een paar keer per week over de brug, 1e keer pas sinds de invoering dat ik iemand heb gezien die echt een boete pakt, toevallig gisteren dus.
Robert zegt
@4g63: ik rijd op werkdagen twee keer per dag over ‘de Pleij’ (N325) en je moet, zeker in de spits, écht je best doen om daar te hard te rijden. Inderdaad, dat lukt eigenlijk alleen maar als je in zuid-westelijke richting vanaf het stoplicht met vrije baan voor je optrekt.
Overigens flitsen ze daar pas vanaf 87 geijkte km/u, om het vrachtverkeer niet te veel tot last te zijn, en daarmee is het extra verbazingwekkend dat men er per dag gemiddeld 220 passanten verbaliseert.
Het gevaar in die weg zit hem overigens vooral in de korte invoegstroken bij de opritten Huissen en het foutief uitvoegen (als in: niet kijken en te weinig afstand houden) bij de afslag Westervoort én het feit dat men er ook vaak te langzaam rijdt, wat weer leidt tot lompe inhaalmanoeuvres.
Vroeger gold daar een Vmax van 100, en ging het er overigens nog veel vaker fout.
Johanneke zegt
Die invoegstrook vanaf Huissen is mij ook echt net te kort. Zeker als je in een treintje van 6 auto’s zit en vooraan vindt iemand het een goed idee om met 50 in te gaan voegen. Ik rij er overigens bijna nooit tijdens de spits, maar tijdens de spits gaan ze daar echt geen boetes schrijven nee. Dan is het alleen maar langzaam rijden.
Weet je nog een paar jaar geleden, zomer, dat ie dicht zat, de Pleij. Dat was een chaos in de stad. Ben nog een paar keer via Nijmegen en Duitsland naar Zevenaar gereden toen.
Robert zegt
@4g63: klopt, dat was wekenlang een drama.
Oprit Huissen zou m.i. enorm verbeteren als men hier toeritdosering zou toepassen. Het zijn inderdaad die treintjes van soms wel 10-12 verkeersdeelnemers die bij elk groen licht achter elkaar via die 100 meter invoegstrook willen invoegen. Hadden ze tijdens die renovatie, twee jaar geleden, perfect kunnen invoeren. De oprit vóór de invoegstrook is er lang genoeg voor.
Ook een doorgetrokken streep over de gehele Sacharov brug (in beide richtingen) zou een hoop voordringen en baanwisselingen kunnen tegengaan en daardoor meer rust in het verkeer brengen.
allesmetturbo zegt
Toch maar een xtje gaan kijken of die ghostplates wat zijn..
marcomanta zegt
En nu eens op een woonerf meten.
henk123456 zegt
Welke auto is dat op die headerfoto?
Dutchdriftking zegt
@henk123456: Mazda MX5
ty5500 zegt
Idd, je verwacht het niet
https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/mazda/anderefotos/mx5_2015_sneak_peek_interior_8.jpg
Dutchdriftking zegt
Een beetje hard rijden is een doodzonde, maar een alcohol controle heb ik al tien jaar niet meer gehad. Wellicht voegt dat meer toe aan de veiligheid….
kniesoor zegt
Vroeg het me ook al af. Maar dankzij de king weten we het nu.
screwloose zegt
Wat mij op de N205 ( driemerenweg nabij Hoofddorp, vierbaans met een enorme plak berm ertussen geflankeerd door sloten) erg opvalt is dat de klappers die daar gebeuren vrijwel altijd eenzijdig zijn,
Vrolijk gekleurde kleine autootjes OF enorme SUV’s zijn en dat iedereen daar over de kop lijkt te gaan.
Men zit vliegtuigen te kijken, de make-up bij te werken of gewoon met de telefoon te klooien maar dat heeft vaak niets met snelheid te maken.
Ook is die weg regelmatig spekglad door de kerosine die eroverheen geademd word door de startende vliegtuigen maar dat is volgens Schiphol niet waar. ( Zou kunnen maar dat is de reden dat ik er met de motor niet meer kom…)