Met ‘eigen’ doelen wij op de automobilisten.
Het zal jullie inmiddels wel duidelijk zijn. De trajectcontroles bij de A2 zijn uitgebreid. De beslissing was uiteraard niet onomstreden. Het is er overzichtelijk en de weg is erg breed. Kortom, het is niet een traject waar langzaam rijden enorm veel bijdraagt aan de veiligheid.
Want op het moment dat zelfs Koos Spee zegt dat het ordinaire geldklopperij is, weet je voldoende. Koos Spee stelt veiligheid boven alles. Zelfs bij een steriele deerne zal Spee nog een preservatief gebruiken. Het lijkt dus te gaan om het geld. Of het milieu, uiteraard. Maar volgens Marloes van Kessel hebben wij het ons onszelf te danken. Van Kessel is van het Parket CVOM, waarbij de afkorting staat voor Centrale Verwerking Openbaar Ministerie.
Aan het Algemeen Dagblad meldt zij dat het wel degelijk te maken heeft met veiligheid. Tussen de trajectcontroles waren er stukken zonder controle. Mede dankzij apps als Flitsmeister en Waze geven we daarna flink gas. Daarmee is het aantal overtredingen buiten de controles maar liefst 3 keer hoger dan op de stukken waar wél gecontroleerd wordt. Dat zou zeer onveilig zijn.
Vandaar dat er op de A2 nu vijf secties zijn waar er gecontroleerd wordt. Mocht je geregeld op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijden, zowel op de heenweg als terugweg geldt de controle. Mocht je in meerdere secties te hard hebben gereden, dan krijg je de boete voor de sectie met de hoogst gemeten snelheid.
Robert zegt
@willeme: +1 voor de legendarische A2 Racer afbeelding.
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij het argument ‘veiligheid’ om een trajectcontrole te justificeren. Ja, je haalt de ‘extremen’ er uit, maar de ervaring leert dat veel mensen héél krampachtig naar hun snelheidsmeter blijven kijken en gewoon geen enkele vorm van anticipatie naar de andere verkeersdeelnemers toe meer tonen.
Ik zou eerder pleiten voor een ‘keep your lane’ methode op alle snelwegen met meer dan twee rijstroken, in combinatie met variabele snelheidslimieten per rijstrook, die op de matrixborden boven de rijstroken worden weergegeven.
pa045 zegt
@RRRobert: de meeste auto’s zijn tegenwoordig wel uitgerust met cruise control. Dus relax rijden op 1 snelheid.
Wat betreft dat keep your lane geef ik je gelijk. Ik zie daar vaak heel veel stroken en slechts de eerste drie banen worden gebruikt. Dus je zou het verkeer wel beter kunnen verdelen.
Dit geeft overigens ook aan dat het eruit halen van de snelheidsverschillen heel goed werkt tegen files.
thomassnelweg zegt
@RRRobert: Als er een rijstrook voor 160 bijzit vind ik het wel een goed plan.
Ot92 zegt
@thomassnelweg: 160 links, 140 midden, 120 (en trager verkeer)
donvincenzo zegt
@rrrobert: Dat ligt dan toch vooral aan die mensen. Cruise control is inmiddels toch redelijk standaard. Bovendien krijg je echt geen boete als je per ongeluk even iets boven de limiet rijdt. Ten eerste omdat het een gemiddelde is, dus als je merkt dat het te hard gaat laat je de snelheid gewoon wat zakken zodat je gemiddeld toch goed uitkomt. Ten tweede omdat de marge best ruim is. In de meeste auto’s zul je zeker 110 op de teller moeten rijden om een boete te scoren.
Robert zegt
@donvincenzo: klopt, maar als slechts 10% van de automobilisten geen cruise control heeft, of deze niet wil (of durft! Komt véél voor, hoor.) te gebruiken, brengen deze al zoveel onrust, dat je dat gelijk terugziet in de verkeersbewegingen.
donvincenzo zegt
@rrrobert: Dat zeg ik; het ligt aan die mensen. Sommige mensen reageren totaal irrationeel, panisch haast, op snelheidscontroles. Er stond vandaag ook een artikeltje op Autoblog over mensen die heel langzaam rijden – en hoe irritant dat is. Nou, wat nog veel irritanter is, is wanneer mensen die toch al langzaam rijden als een bezetene op de rem gaan stampen omdat ze een flitspaal gespot hebben. Doe normaal, rij dor, je krijgt geen boete omdat je 45 rijdt…
mashell zegt
@rrrobert: keep your lane is evil! Dat is wat al die middenaanslapers denken dat we hebben. Gewoon af en toe van rijstrook wisselen om in te halen en dan weer terug naar rechts, geeft je het beste overzicht over het andere verkeer.
potver7 zegt
@RRRobert: precies ja. Vooral ook omdat die 100 km/u niet is ingesteld vanwege de veiligheid, maar vanwege uitstoot en geluidsniveau. Dus eigenlijk is te hard rijden op de A2 een milieudelict…
E550 zegt
En ondertussen komen er duizenden gigantische schepen Rotterdam binnen om even lekker gebruik te maken van de goedkope Nederlandse stookolie!
moveyourmind zegt
@e550: Maar die stookolie is lekker aangelengd met chemisch afval. Komen we lekker goedkoop van onze zooi af.
Mag allemaal.
Was enkele jaren geleden nog een mooie documantaire over, Beerput Nederland. Is vast nog wel ergens op internet te bekijken.
reactief zegt
@e550: Ja, die schepen zorgen inderdaad voor minder veilige situaties op de A2.
Ongekend hoe relevant je toevoeging is op dit topic over de trajectcontrole!
vaakbenjetebang zegt
@reactief: Die schepen hebben geen trajectcontrole, en dat ia niet eerlijk. Of zo.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: jawel hoor. Zowel schepen als vliegtuigen zijn overal te volgen via publieke bronnen.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Ja, ze zijn te volgen. Toffe sites zijn daar voor te vinden. Eerder dit jaar heb ik nog zo’n site keihard zitten te F5-en omdat ik voor mijn werk naarstig op iets zat te wachten dat zich op een schip bevond.
Maar dat ze te volgen zijn is nog geen trajectcontrole. Vraag ik me ineens af: zijn er eigenlijk snelheidslimieten voor schepen? In havens of drukke vaarroutes kan ik me dat goed voorstellen, maar op volle zee? Vragen, vragen…
retsok zegt
@reactief: hypocrisie, dat is zijn statement. Beter ga je die documentaire beerput nederland ook eens kijken. Dat zet je wel tot nadenken met de waanzin waar we ten heden dage mee te maken hebben…
reactief zegt
@retsok: Ja, dat is inderdaad een ernstige docu. Maar om bij elke actie die de overheid doet te refereren naar niet relevante onderwerpen die de overheid fout doet gaat mij een beetje ver.
chills zegt
@reactief: wellicht maakt @e550 een slimme opmerking die jij met je ongekende intelligentie niet begrijpt. De trajectcontrole op de A2 heeft namelijk niets met veiligheid te maken, maar met de lagere uitstoot bij 100 km/uur.
reactief zegt
@chills: Nee hoor. Het heeft te maken met extra inkomsten onder het mom van veiligheid (al dan niet gedeeltelijk waar of niet).
chills zegt
@reactief: “De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht hadden bij de verbreding van de snelweg namelijk bedongen dat er in de buurt van dorpen 100 gereden zou worden. Dit om de geluidsoverlast en de fijnstofwolken in dorpen als Abcoude, Baambrugge en Vinkeveen een beetje binnen de perken te houden” bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-mag-eindelijk-130-rijden-op-de-superbrede-a2~b457e960/
reactief zegt
@chills: Ja oké. Jij hebt het over de snelheid. Ik over de controle erop. En die controle wordt ingezet voor de veiligheid zeggen ze nu.
thomassnelweg zegt
Oh shit, die Van Kessel is dus nog erger dan Koos Spee
raceface zegt
Begin nederland steeds meer te haten…
dondeboer zegt
@raceface: Behalve dan dat ik er niet lekker kan doorrijden, hebben we t hier zo slecht nog niet hoor…
BaRa zegt
@raceface: De overheid dwingt je om niet boven de snelheidslimiet te gaan, en jij schiet meteen in kritieke zuurtegraad? Dat zegt misschien iets over hoe zuur je van nature uit bent…?
enjoypunani zegt
@raceface: misschien moet je wat Lactacyd kopen..
rhellema zegt
@raceface: dan ga je toch lekker emigreren?!
dondeboer zegt
Dus op de stukken zonder trajectcontrole is het aantal overtredingen drie keer hoger. Maar op stukken mét trajectcontrole rijdt bijna niemand te hard. Drie keer bijna niemand is nog steeds bijna niemand. Dus zo groot zal t probleem niet zijn geweest.
faalhaas zegt
Ik ken familieleden die daar bijna dood aan zijn gegaan.
singer zegt
@faalhaas: trajectcontrole is ook moordend saai
racemees1 zegt
Lekker appen om de tijd te doden!
scrmeagle zegt
Heerlijk trajectcontrole lekker op dr adaptieve cruisecontrol en krant lezen en gezellig appen! Was heel Nederland maar trajectcontrole!
Homer55 zegt
@scrmeagle: pak dan de trein
frank2b zegt
…. mompelde iets over oxideren en derrière…… ACC en Chris Rea aanslingeren doet ….
nigelbennisphotography zegt
Dus als ik het goed begrijp was er de mogelijkheid voorheen om 3 boetes te krijgen en nu het 5 trajecten zijn geworden kan je maximaal maar 1 boete krijgen?
drdre1 zegt
Yes! A2 racer! Davilex till death do us part! ??
schuimbekje3 zegt
Ik ben al bezig met een huisje in scandinavie.. veel ambtenaren maar wel goed geregeld. Betaalbare huizen, ipv hier wel 2000 euro per maand mogen betalen voor huur maar geen 750 per maand aan hypotheek kunnen krijgen. Bpm voor leuke auto’s waardoor de prijs 2x zo hoog wordt versus geen bpm. Geen tegenliggers voor uren ipv elke 5 minuten een debiel.
BaRa zegt
@schuimbekje3: En moordende snelheidscontroles, inclusief het inzetten van helikopters om het te controleren / af te dwingen. Have fun..
vaakbenjetebang zegt
@bara: Wel mooi rijden daar hoor, vooral ver naar het noorden in de winter. Heb je je handen meer dan vol als je de maximumsnelheid zelfs maar wilt benaderen! Ben het wel met je eens dat naar Scandinavië verhuizen om een regelgrage overheid te ontvluchten nogal een non sequitur is.
lithiumion zegt
@schuimbekje3: Tjuuus!
Joerek zegt
Er wordt gesteld dat het ertussen heel onveiliger is. Ik ben dan wel benieuwd naar de statistieken hierover. Hoeveel aanrijdingen/ongelukken zijn er voorgevallen in de tussenstukken, en hoeveel daarbinnen.
Als dat nou echt significant hoger is, dan hebben ze een punt. Maar heb er niets over gehoord, dus ik heb het vermoeden dat het eerder een gevoel van oneerlijkheid is, dat er een paar ineens wat sneller gaan rijden en mensen inhalen, dan dat werkelijk de veiligheid in het geding is
elemento zegt
Ik denk echt dat er meee ongelukken gaan gebeuren. Willeme jenhebt gelijk
Thomas20vt zegt
Als je dan toch te hard hebt gereden in een sector kan je net zo goed met die snelheid door kachelen. Als de hoogst gemeten gemiddelde snelheid geldt kan je hier net zo goed gebruik van maken :P
Dutchdriftking zegt
Mooie smoesjes om de traject kassa uit te breiden…..
ozzytrk zegt
Ik ga lekker een Aygo kopen en met 90 op linkerbaan rijden. Ciaoo
stefanlangeveldbaluw-nl zegt
Alle automatisch gemaakte wahv-boetes zijn onrechtnatig, dus altijd bezwaar en beroep aantekenen. De meeste rechters heulen met het OM en wijzen beroepen af, maar …. wij zijn met meer.
https://ibop.nl/wahv-wet-mulder/
Stuur daar je ideeën naar toe om ons te verdedigen tegen de Staat.