Mededeling van huishoudelijke aard: u kunt nog 9 dagen zonder 100% pakkans te hard rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Vanaf 15 juli a.s. zet het Openbaar Ministerie de schakelaar om, en kan het geld met bakken binnenstromen.
Richting Utrecht zijn we er inmiddels aan gewend, maar nu wordt de grootste cashcow van beboetend Nederland ook op het tegenovergestelde traject aangezet. Zojuist werden de borden onthuld.
Het duurde eventjes, vanwege, u raadt het al, technische probleempjes. Je zou denken dat het systeem in beide richtingen door één fabrikant is gemaakt, maar niets is minder waar. Voor beide controlesystemen werden twee verschillende marktpartijen ingeschakeld, want zo rollen ze bij de overheid.
Het resulteerde in een uitstel van executie van een jaar, maar vanaf medio juli moet u toch echt met de rest van het volk in de zombiepas lopen, tenzij u graag post uit Leeuwarden op de deurmat vindt. Iets dat veel automobilisten overkomt.
De lengte van het trajectcontrolesysteem tussen Maarssen en Holendrecht is 15,4 kilometer en bestaat uit drie deelsecties. Per sectie wordt gemeten hoe lang een voertuig erover doet om de afstand binnen die sectie af te leggen. Op basis daarvan vindt de snelheidsberekening plaats. Wie in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de boete voor de grootste overschrijding van de limiet.
De Vmax: tussen Maarssen en Vinkeveen mag tussen 19 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends 130 km/u worden gereden, overdag is 100 km/u de limiet. Vanaf Vinkeveen is de limiet 24 uur per dag 100 km/u. Sterkte, en val niet in slaap.
replicant zegt
Het enige fijne gevoel dat de A2 me bezorgt is als er een Duitser met 140 langs komt blazen…
renesf zegt
@replicant: Moest vorige week daar zelf op en neer. En was echt de enige die 100 reed. Alles kwam me voorbij. Denk dat we die 6 miljard zo bij elkaar hebben zo. Dus moest er ook wel om lachen. Al is het niet fijn rijden als je elke 100 meter moet checken of je nog steeds 100 rijd. Maar ja.. veiligheid.. pff.
VeniVidiVici zegt
@renesf: Ja hoor alles voor de veiligheid, maar als jij de enigste bent die 100 rijdt dan ben JIJ het gevaar als rijdende chicane :-) Dus die “het is voor veiligheid” lulpraat van de politie/overheid is wederom ontkracht!
renesf zegt
@VeniVidiVici: Ik voelde me ook het gevaar. Ben wel een doorrijder. Maar op deze weg doe ik gewoon 100. Mij foppen ze niet.
barchetta zegt
@replicant: het stomme is dat er ook gewoon Nederlanders zijn die je voorbij komen zoefen op de A2. Ik vraag me af: wat denkt iemand als ie daar te hard rijdt?
replicant zegt
@barchetta: Ja, dat heb ik dus ook..
Ik denk dat het misschien mensen zijn die zoveel per uur ‘waard’ zijn dat ze de boete voor lief nemen, mits ze maar 15 min. eerder op hun bestemming zijn..
arnocs zegt
vooral vanaf vinkeveen zullen mensen die netjes 130 rijden genaaid worden
bempi zegt
Bonnenquota is officieël weer terug.
kaasboerin zegt
@bempi: Was die ooit weggeweest dan?
bempi zegt
@kaasboerin:
Ja aangezien ik op belangrijke flitspunten in nederland amper werd geflitst terwijl ik harder dan de toegestane snelheid reed van ma t/m vr. Voorheen kreeg ik namelijk regelmatig een prent op de mat. Nog steeds rij ik harder, maar komen de prenten niet echt binnen ?
kaasboerin zegt
Lekker op de rechter 3 stroken op elkaars bumper hangen met z’n allen.
Da’s pas lekker veilig en doorstromend.
reggie-boy_rood zegt
Ree er gister nog.. Iedereen ree keurig honderd maar wisten waarschijnlijk niet dat de trajectcontrole het niet doet
ardonjr zegt
@reggie-boy_rood: http://bit.ly/14uTDqe
reggie-boy_rood zegt
@ardonjr: een hert..
4x4wheels zegt
@reggie-boy_rood: Art thou serious?
ukbob zegt
De mensen die nog met droge ogen durven beweren dat dit om de veiligheid draait moeten het stukje A’dam>Utrecht eens een paar keer rijden.. Is er een stuk gevaarlijker op geworden nu iedereen lekker bumper aan bumper 100 rolt en ondertussen zit te slapen/whatsappen/bellen/…!!
Ergste en meest vuile is nog dat ze ook met regelmaat vlák voor de traject controle staan te flitsen.. Ja ja mensen, de veiligheid!
Hoebb zegt
jammer, dat wordt niet meer met 250 een film redden @Pathe Arena.. :-/
stanoow zegt
Je verwacht het niet, maar gelukkig heeft het allemaal met verkeersveiligheid te maken…
replicant zegt
Je kunt, niet dat je het doet, wel denk ik oneindig hard rijden op de vluchtstrook.. Ik de camera’s hangen precies boven de rijbanen.. Ik vraag me af wat er gebeurt als je net voor de camera’s op de vluchtstrook gaat rijden.. iemand zin om het uit te proberen? :P
barchetta zegt
@replicant: of ’s nachts onder elk meetpunt je verlichting kort uitzetten, geen idee of ze een soort nachtkijker gebruiken eigenlijk. Plus dat dit gigantisch opvalt natuurlijk.
bempi zegt
Als iedereen nou gewoon keurig 100 km/u rijdt ter hoogte van amsterdam – utrecht dan valt er minder te flitsen. Het nadeel is dat dit minder inkomsten oplevert voor de staatskas en dus zal dit via andere wegen weer worden verrekend met de hardwerkende nederlanders.
Maar ik begrijp het initiatief wel, want het wordt mooi weer mensen willen graag toeren met een cabrio en zullen dus sneller gaan trappen. Dat wordt dus nu misgunt door die haagse sukkels. Maar bedankt voor de vermelding autoblog ! Altijd welkom.
escort77 zegt
@bempi:
Toeren, trappen, harder dan max snelheid op de A2… met een CABRIO???
Ik denk niet dat er veel cabrio’s bekeurd zullen gaan worden.
jrk68 zegt
@escort77:
Yep, wat moet ik überhaupt met m’n cabrio zoeken op de A2 tussen al de walmende leasehokken, binnendoor is veel relaxter en mooier.
bempi zegt
@escort77:
Je moet het in een breder perspectief zien. Mensen willen graag met hun auto trappen op de A2 puur voor de 5 baans. Het kunnen ook andere bestuurders zijn met andere auto’s. Cabrio’s waren slechts een voorbeeld. Je ken ook als cabrio rijder met een dichte dak rijden overigens.
jrk68 zegt
@bempi:
Dat kan, echter als je met je dakkie dicht rijdt en het regent niet, dan ben je zo’n ding gewoon onwaardig. Alleen wannabees een mietjes rijden dan dicht….
barchetta zegt
@jrk68: Topless is the way to go. Krijg wel rare blikken in de winter maar maakt het ook wel leuk.
jrk68 zegt
@barchetta:
Ach, die snappen niet wat genieten is.
Het hoogst haalbare voor die lui is een dodelijk saai grijs hok en hun hoogtepunt van de dag zal wel GTST zijn….
bempi zegt
@jrk68: onwaardig ? Haha ! Wat een flauwekul. Fijn weekend. XD
keesje1987 zegt
Ach… van een kale kip ken je niet plukken
jrk68 zegt
@keesje1987:
Wedden dat ze dat in Den Haag wel kunnen….
keesje1987 zegt
@jrk68: ja daar heb je wel een punt haha. Ze kunnen wel nog een poot uitdraaien :-)
wmans zegt
Nou ik heb gister een bon binnen gekregen. De ronde venen, vinkeveen trajectcontrole a2 rechts. En dat was op 25-06-2013
gop1 zegt
@wmans: Dan zijn ze er snel bij.
Emile_Benz zegt
Milieumaffia hè… Het geluidsargument slaat natuurlijk helemaal kant nog wal. Overdag is iedereen werken, dus dan zou een hogere snelheid en dus meer lawaai logischer zijn… En ’s avonds geen beperking bij weinig tot geen verkeer…
SimonMc zegt
Hmmmm
100 km/h op de Nederlandse biljartlakens,of 120 op de Belgische oudestrades…
Keuzes, keuzes….
mout zegt
Ik heb pas een paar op-en-neertjes A2 gedaan, waarbij ik 102 (TomTom meting) op de CC aanhield. Volgens mij heb ik dan nog 5 km/h marge. Ben alleen door een handvol buitenlanders gepasseerd, en ging toch minstens 10 km/h harder dan de medeweggebruikers.
Fijn dat we voorzichtig zijn, maar weet de automobilist wel van de tellerafwijking in de gemiddelde auto?
m4ple zegt
Het is wel leuk om stil te staan na het 1e controlepunt, berekenen hoe lang je er gemiddeld over doet, de helft van die tijd op de vluchtstrook vertoeven en daarna met 200 iedereen het nakijken geven (wel 3 keer doen dan)
autogast2000 zegt
Me buurman heb mazzel gehad met zijn 303 km/h op de a2
stijnl zegt
110 op de teller, niks aan het handje daar
spiderman zegt
Ik rijd elke dag dat stuk A2 tussen 030 en 020 op en neer. Cruise control op 110, dat is volgens de TomTom precies 100 (Italiaanse auto, houdt van een beetje overdrijven). Probleem is dat bijna iedereen nu even hard rijdt daar en het fenomeen ‘kluitjesrijdem’ is ontstaan. Iedereen bumper aan bumper, dan weer moeten bijremmen vanwege een iets trager rijdende auto. Niks relaxed rijden dus. Voordat de trajectcontrole inging mocht je er ook maar 100, maar het reed stukker beter. Niks zo plezierig als een beetje snelheidsverschil tussen de rijbanen.
mojopin zegt
Net een bon binnengekregen – trajectcontrole A2 Rechts in Vinkeveen. Dit was om 2u ’s nachts, maar als ik mij goed kan herinneren geldt de 100km/u regel enkel tussen 6u ’s morgens en 19u ’s avonds? Anders is het gewoon 130km/u, toch?
Echte rippers de Nederlands overheid.