Het zit de hekkensluiters van de Formule 2 niet mee.
De crash van Hubert het afgelopen weekend is niemand in de kouwe kleren gaan zitten. Ondanks dat de autosport veiliger dan ooit is, ligt het gevaar altijd en overal op de loer. Natuurlijk is het voor Anthoine Hubert zijn familie enorm tragisch. Er zijn echter meer mensen eronder te lijden hebben.
In dit geval gaat het om Giuliano Alesi (afbeelding onder), de zoon van model Kumiko Koto en oud-F1 coureur Jean Alesi. Giuliano Alesi rijdt voor het Trident Racing team. Tijdens de race op Spa-Francorchamps was hij helaas ook betrokken bij het ongeluk. Na het ongeluk hebben de Belgische autoriteiten de auto van Giuliano Alesi in beslag genomen. Niet dat Alesi een hoofdverdachte is, het is standaardprocedure om dit allemaal uit te zoeken.
Maar de Formule 2 is geen Formule 1. Dus het is niet dat er een rij geprepareerde auto’s klaarstaan. Dit houdt dus in dat het Trident Racing team slechts één auto mee kan nemen naar de volgende race, op het circuit van Monza in Italië.
Dat betekent overigens niet dat de talentvolle Alesi niet aan de start zal verschijnen. Zijn teamgenoot Ralph Bosschung (afbeelding boven) wordt opgeofferd, zodat Alesi kan racen. Waarom is niet helemaal duidelijk. Bosschung heeft namelijk twee punten meer dan Alesi. Mocht je je afvragen wat die twee puntjes nu uitmaakt, weet dat Bosschung in totaal drie punten heeft. Leider in het F2 kampioenschap is Nederlander Nyck de Vries met 196 punten. Bij de volgende race in Sochi, zullen beide Trident coureurs weer meedoen.
gertjan2012 zegt
Het was overigens al bekend dat Boschung weinig tot geen budget had om in Monza mee te rijden.
gregorius zegt
@gertjan2012: weet niet wie betaalt bij die Zwitser, maar als je zn resultaten bekijkt is het normaal gesproken gewoon over voor die jongen.
2 jaar GP3 (1 win 1 podium).
Nu 3e jaar GP2/F2: 50 races, 3 7e plekken en 4 8e plekken. En altijd de laatste race van het seizoen gemist. Denk niet dat hij zn geld in de toekomst gaat verdienen met racen.
jaapiyo zegt
@gregorius: dat klopt op zich wel. Echter het is ook zo dat als je F2 doet in een matig team (alles daaronder trouwens ook) je net als in de F1 eigenlijk geen kans hebt. Waarom mensen het dan toch doen? Misschien gewoon de ervaring opdoen of hopen tegen beter weten in dat jíj wel kan winnen met die Trident of tenminste voldoende imponeert om een beter zitje te krijgen…
gregorius zegt
@jaapiyo: er zijn vast voordelen op te noemen van mensen die 2 jaar nodig hadden in de GP2 voordat ze in hun 3e jaar het laten zien.
Maar deze gast laat het nu in zn 3e jaar ook totaal niet zien. 3 jaar, 3 teams. En het was ook geen veel-winnaar vroeger of in GP3.
Dan is het over lijkt me.
brammetjedeb zegt
@gregorius: toerwagens rijden wellicht? In Amerika een klasse meepakken? Jezit toch wel bij, zeg, de top 100 ter wereld, of zeg ik nou iets raars?
gregorius zegt
@brammetjedeb: denk niet dat hij bij de top 100 (exclusief mensen die alleen linksaf sturen) zit: Alles in de F1 + reserve rijders F1, plus de 20 beste in GP3 boven je; zit je op 50.
Dan heb je nog een aantal coureurs bij de DTM die zeker boven hem zitten.
In Amerika heb je de IndyCar; daar is de bovenste helft ook sws hoger in de ranking.
Dan nog 20-30 Formula E coureurs, waarvan de meeste Ex-F1 coureurs zijn die meerdere jaren top 5 of top 10 GP2 hebben gehaald.
En dan is er nog een heel leger aan endurance racers (wat eigenlijk de enige ‘echt’ betaalde circuit-raceklasse is voor 30ers en 40ers).
Dus nee, ik gok geeneens top 250.
Alfaxa zegt
@gregorius: En dan heb je de hoog aangeschreven Japanse raceklasses nog niet eens meegenomen (SuperGT en Super Formula)…
gregorius zegt
Ach, dat is nog altijd 1 punt meer dan Tatiana Calderon en 1 punt meer dan onze Nederlandsche held in bang race dagen: Mahaveer Raghunathan; wie kent hem niet?
Maar mijn gok? Omdat hij Alesi heet; daarom mag hij die auto overnemen.
gertjan2012 zegt
@gregorius: je bedoeld Indiër die rijdt onder Nederlandse licentie.
gregorius zegt
@gertjan2012: er is ook een Belg die rijdt onder Nederlandse licentie. Doet het best aardig.
hiostu zegt
@gregorius: bedoel je die belg met een dubbele nationaliteit, die ook de nederlandse nationaliteit heeft?
gertjan2012 zegt
@hiostu: ja die ja, voor zover ik weet heeft Mahaveer die namelijk niet. Overigens heeft ( uit mijn hoofd ) Doornbos of Albers ook een tijdje onder de Mongaskische vlag F1 races gereden.
Edge zegt
@gertjan2012: Dat was Doornbos, ja. Toen hij in 2005 voor Minardi mocht racen had hij nog geen superlicentie op zak. Die moest met spoed geregeld worden, maar de KNAB kon het papierwerk voor de superlicentie niet op tijd in orde maken. Daarop heeft Doornbos als inwoner van Monaco bij de Monegaskische evenknie van de KNAB aangeklopt en die hebben dat wel snel kunnen regelen.
kareljansen zegt
@gregorius: wat heeft wielrennen hier nu weer mee te maken?
Dutchdriftking zegt
Wellicht een gekke vraag, maar staat er ook meteen een vervanger voor Hubert, of laten ze die plek open voor de rest van het seizoen?
gertjan2012 zegt
@dutchdriftking: ik vermoed dat dat nog wel even duurt. Er moet immers toch een nieuwe auto opgebouwd worden en iemand klaar staan met een zak geld. Bovendien zijn er nog maar 3 race weekenden.
Edge zegt
@dutchdriftking: Arden (wijlen Anthoine Hubert) en Sauber Junior Team (Juan Manuel Correa) hebben aangekondigd op Monza slechts één auto in te zetten. Wat ze daarna gaan doen is vooralsnog niet bekend. F2 is nou niet bepaald de best betaalde of goedkoopste sport, dus ik zou er niet raar van opkijken als zij vanwege de financiële noodzaak daarna alsnog met vervangers aantreden.
ericc zegt
Aan de overall van Alesi te zien , zit ie ook bij het opleidingsprogramma van Ferrari. Wist ik niet. Heb nog een poster van Jean Alesi toen ie voor Ferrari reed. Hij gebruikt ook dezelfde kleuren als zijn vader voor zijn helm. Mooi zo!
brammetjedeb zegt
@ericc: die reed ook net in het verkeerde tijdperk voor Ferrari, ist nie?
gertjan2012 zegt
@brammetjedeb: zoals 90% van hun coureurs haha
karaya zegt
@gertjan2012: Die vele wereldtitels zijn zeker door de kabouters bij elkaar gereden.
Ik hoor de gulle lach van ome Jan die zelf in een oude Duitse diesel rijdt. Altijd getapt op feesten en partijen.
karaya zegt
@brammetjedeb: Was gewoon niet goed genoeg.
griffendahl zegt
@brammetjedeb: dat ligt er maar aan hoe je het ziet, Alesi heeft de V12 uitgezwaaid bij Ferrari en is na de V12 gelijk vertrokken… ;)
Edge zegt
Ik vind het bericht dat Trident nog maar één auto heeft omdat de wagen van Alesi in beslag is genomen voor onderzoek toch wel raar. An sich klinkt dat vrij geloofwaardig, maar ik snap niet goed waarom de autoriteiten wel de auto van Alesi onderzoeken, maar niet die van Boschung. Tijdens het nemen van ontwijkende actie tikte hij namelijk de auto van Hubert aan, waarna Hubert de controle verloor en de bandenstapel in vloog. Het zou in mijn ogen veel logischer zijn dat beide auto’s worden vastgehouden door de Belgische autoriteiten, en dat Alesi als hoogste bieder in de enige reserveauto van Trident mag instappen. Maar als ik de berichtgeving hier en elders lees, is dat dus niet het geval en wordt enkel de wagen van Alesi achtergehouden voor onderzoek
RuVi zegt
Gewoon om hem weer zo snel mogelijk achter het stuur te hebben. Als je gaat zitten wachten na zo’n ongeluk wordt de drempel alleen maar hoger.
stephisto zegt
de titel had ook kunnen zijn: “heeft Alesi jr het ongeval met Hubert veroorzaakt?” In een slowmotion analyse op youtube (youtu.be/T4C9MCLHgwc , ondertussen verwijderd) kon men zien dat Alesi de Raidillon slecht neemt en controle verliest. Hubert komt een paar auto’s later aangevlamd en moet Alesi ontwijken wanneer die aan de top vd Raidillon de baan weer opkomt. De rest is helaas geschiedenis.
emping zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ericd zegt
Niet echt vloeiend geschreven stukkie autobloggers!