Aldus Aston Martin. Het feit dat de trage Stroll hopeloos achterloopt op zijn teammaat, is de schuld van Aston Martin en niet die van Lance Stroll.
Er zijn op dit moment drie coureurs die echt hopeloos achter lopen ten opzichte van hun teammaat. Verstappen maakt op dit moment carne picada van Sergio Pérez en Alexander Albon maakt hamburgervlees van Logan Sargeant. Nu is Verstappen bijzonder goed (oranje bril!) en Logan Sargeant een redelijke nieuwkomer.
Maar het feit dat Lance Stroll zover achter staat op Fernando Alonso is eigenlijk onvergeeflijk. De Spaanse tweevoudig wereldkampioen is namelijk 42, terwijl Lance Stroll nu 24 is. Precies de goede leeftijd om met jeugdige bravoure de oude vos van de troon te stoten. Stroll komt echter niet eens in de buurt.
Trage Stroll
Aanvankelijk konden we Lance niet de schuld geven. Hij was immers met een blessure het seizoen aangevangen. Dus de eerste paar matige races vergaven we hem. Het probleem is dat er eigenlijk geen echte solide race tussen zat in vergelijking met wat Alonso liet zien.
Volgens Aston Martin komt dat niet door Lance Stroll, maar door de auto. Lance Stroll vindt de achterzijde van de AMR23 te los. Alonso – toch bekend als de onderstuurkampioen – kan hier wel goed mee overweg, Stroll niet. net als de Red Bull RB19 heeft de Aston Martin een vrij stabiele neus, maar is de achterzijde juist wat wispelturiger. Premium coureurs kunnen hier goed mee omgaan, maar sommigen – zoals Lance Stroll – vinden dit lastig.
Wat vind de baas?
Mike Krack – de teambaas van Aston Martin Racing – bevestigt dat Lance er inderdaad wat moeite mee heeft. Hij vindt echt er dat Stroll duidelijk moet aangeven wat er precies met de auto aan de hand is. Dan kunnen de engineers het doelgerichter oplossen.
Ik denk dat het eerst bewezen moet worden. Het feit is nu eenmaal dat hij minder competitief is en we moeten begrijpen hoe dat komt. We hebben vermoedens en indicaties. Dat is waar Lance aan refereert, denk ik. Dan moeten we de genoemde veranderingen maken aan de auto. Het is dan wel zaak dat als de verandering wordt doorgevoerd, Lance ook verbetert.
Mike Krack, zegt dat Lance beter kan maar ook weer niet echt.
Speciaal voor Lance
Nu is het bekend dat Aston Martin na de zomerstap niet meer het tweede team is qua snelheid zoals dat in het begin het geval was. In de tussentijd zijn McLaren, Ferrari en Mercedes langzij gekomen. Nog altijd weet Fernando Alonso geregeld punten te halen en goed te kwalificeren, terwijl Stroll geregeld Q2 niet haalt en buiten de punten finisht.
Ook kun je zo tot een ietwat vervelende conclusie komen. De vader van Lance, Lawrence Stroll, heeft Aston Martin (zowel het merk als het F1-team) gekocht voor zijn zoon. En nu is het een oude rot die ‘m alle kanten van het circuit laat zien.
Via: Autosport
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Kan Lance Stroll er echt helemaal niets meer van? Of is Fernando Alonso gewoon zeldzaam goed? Laat het weten, in de comments!
rollingstoned zegt
Alonso houdt inderdaad van onderstuur, maar is wel het type dat zich overal kan aanpassen. Oversturende auto’s zijn simpelweg sneller dan ondersturende auto’s, maar zijn ook wat lastiger om te besturen. Alonso heeft die skills wel, maar Stroll blijkbaar niet. Beetje hetzelfde verhaal als Verstappen v.s. Perez.
drdre1 zegt
Oversturende sneller dan ondersturende. Oprechte vraag: hoe dan? Je zou zeggen dat wanneer je in beide gevallen theoretisch evenveel gripverlies hebt, het niet uit zou moeten maken?
OT: Alonso is gewoon de betere coureur, maar heeft -net als Verstappen- overcapaciteit. Met alleen de snelste zijn haal je geen punten binnen.
rollingstoned zegt
In het kort. Het voordeel van een enigszins overstuurde auto is dat deze gemakkelijker kan insturen. Dit betekent dat een bestuurder dezelfde instuursnelheid kan hanteren en de auto een paar graden dichter in de juiste richting voor de exit kan laten wijzen, wat betekent dat hij eerder en harder op het gas kan. Een onderstuurde auto zal eerder wegglijden van de apex en moeite hebben om te draaien als hij grip verliest.
Richmond zegt
Aston Martin moet wel veel verhalen bedenken om Stroll te verkopen aan de buiten wereld.
mc96 zegt
De titel klopt inderdaad. Op dit moment kan het team niet een auto leveren waarmee Stroll optimaal kan presteren. Dat zie je wel meer. Perez in de Red Bull, Danny Ric in de Mc Laren enz. Bij de meeste teams gaan ze niet investeren in het aanpassen van de auto aan de minder presterende coureur. Je moet dan twee ontwikkelingsrichtingen op. Daar is meestal geen tijd en geld voor. Bij Aston Martin zou dat anders moeten zijn. Pa Stroll geeft heel veel geld uit, dus dan mag ie ook wat verwachten. En voor je dat oneerlijk vindt. Dankzij Stroll hebben we dit jaar ook mooie dingen van Alonso gezien. Ik heb echt heel veel slechtere paydrivers in de F1 gezien.
Edge zegt
Zo’n auto wordt ook helemaal niet bewust voor Alonso of Verstappen ontworpen. Natuurlijk, het zijn topcoureurs dus je bent gek als je hun feedback niet meeneemt, maar in de basis proberen al die engineers gewoon een zo sterk mogelijke auto te ontwikkelen.
Coureurs worden geprezen om hun rauwe snelheid, hun racecraft of hun bandenmanagement, maar we vergeten vaak te benoemen hoe belangrijk aanpassingsvermogen is. Alonso en Verstappen onderscheiden zich ook op dat vlak en kunnen hun rijstijl aanpassen aan de gewijzigde auto zonder dat het ten koste gaat van hun prestaties. Voor Stroll en Perez is dat een ander verhaal, die hebben veel minder aanpassingsvermogen en gaan dus minder presteren als de auto verandert op een manier die zij niet helemaal prettig vinden.
rollingstoned zegt
Precies dit inderdaad 👍
Robert zegt
Stroll heeft geluk, voor komend weekend schijnt z’n team een grote update voor hem te hebben gepland. Er is zelfs al een spyshot van op het internet verschenen: AMR23-B
Edge zegt
Met de B voor battery-electric!
rollingstoned zegt
Hoi @Robert Vraagje, hoe krijg jij die UBB codes voor elkaar? Tags als [ url ], [ b ] en [ img ] werken niet. TIA!
Robert zegt
@rollingstoned: html tags gebruiken. Al werken ze niet allemaal, maar links invoegen en vet lukt en cursief ook. En kleine waarschuwing: als je er (te) veel in één bericht stopt, dan krijg je (haast automatisch?) een “wacht op moderatie”-status op je bericht.
rollingstoned zegt
Top. Dankjewel. :)
Oh ja, die mod-meldingen krijg je sowieso erg vaak, dat filter staat veel te strak afgesteld heb ik het idee. Best irritant is dat.
adbrotjeknor zegt
Het feit dat Lance binnen een paar tienden van seconden van de top 10 coureurs kan blijven, wil zeggen dat hij geen pannenkoek is. Maar de echte toppers kunnen hun teammaat goed van partij dienen. En dat lukt Lance en Sergio niet. En wat te denken van Ricciardo? Is hij nog wel zo goed als gezegd wordt?
fedal zegt
Ik heb het in 2017 al…dit is niks voor de f1. En, zoals vaker…ahum, heb ik weer gelijk, haha. Maar serieus…miljardairzoontjes doen het zelden goed in de sport, egaal welke sport. Maar hoevaak gaan we dit onderwerp nog aansnijden? Zijn er geen belangrijkere zaken te melden, zoals het aantal velletjes schijtpapier hij gebruikt om zijn Canadese reet af te vegen na een “number two”?
drtim zegt
Je moest ook wel een echte kenner zijn om toen te zien dat Stroll geen kampioenschapsmateriaal is. ;)
dondeboer zegt
Stroll is dit jaar nog geen enkele keer number two geweest ;)
Gulli zegt
Blijkbaar weet hij ook niet goed naar zijn team te communiceren waar het probleem voor hem zit, en dat hoort ook bij het plaatje van een complete rijder zijn. Je kunt niet van het team verwachten dat ze aan de telemetrie kunnen zien waar je last van hebt, ze hebben jouw input nodig om de instellingen voor je aan te passen.
Towel986 zegt
Grappig dit. Was Vettel niet een coureur die juist hield van een losse(re) achterkant?
Bellen!!
ronnys zegt
Nee Vettel houd van een stabiele achterkant.
Daarom ging hij ook zo goed met de dubbele diffusor.
imaginenl zegt
Stroll houdt niet van een losse achterkant terwijl hij weer een prima regenrijder is. Dit rijmt voor mij niet helemaal.