Wat is zo’n circuit plat hè, van bovenaf?
Hij staat weer op de kalender: de race op het prachtige circuit van Suzuka te Japan. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, maar de omloop is ooit ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz. Het circuit is van origine een testcircuit van Honda, maar sinds jaar en dag wordt er zowel door auto’s als door motoren op geracet. En hard ook.
Van de 18 bochten worden er namelijk 11 met een snelheid van rond de 200 km/u genomen. Da’s fors. Verder leuk om te vermelden is het feit dat Max Verstappen hier vorig jaar zijn allereerste echte Formule 1-kilometers tijdens een Grand Prix-weekend reed, waarmee hij de jongste debutant ooit in de koningsklasse van de autosport werd.
Verder stond Suzuka vaak als één van de laatste raceweekends op de kalender, wat maakt dat er veel spannende races zijn verreden waarin veel op het spel stond. Michael Schumacher was op deze baan het succesvolst. De Duitser won tijdens zijn omvangrijke carrière maar liefst zes keer op dit circuit.
Op het rechte stuk wordt een snelheid behaald van boven de 305 km/u. Schumacher zag hier zijn titelkansen in 1998 letterlijk de lucht in gaan, toen hij in volle vaart een klapband kreeg. Ik vond het serieus verschrikkelijk, als kleine Schumi-fan. Nadat de Goodyear-band de lucht in ging heb ik de tv uitgezet en ben ik boos weer in slaap gevallen. De bijbehorende video zult u zelf moeten zoeken, ik kan er niet meer naar kijken.
First turn
Kennelijk ontbrak het aan inspiratie bij het geven van namen aan de bochten, want de twee knikken na het rechte stuk staan bekend als ‘first turn’. De eerste van de twee wordt al remmend genomen en is vrij rap. Hier roste Ayrton Senna collega Alain Prost van de baan in 1990 (video). De Braziliaan ging mooi met het kampioenschap aan de haal. De tweede bocht is een stukje trager.
Esses
Een bochtenserie om tureluurs van te worden. Links-rechts-links-rechts-links, zo kunnen we het nog het beste omschrijven. De gemiddelde snelheid ligt op dit stuk al gauw rond de 200 km/u. Geen sectie voor kleine jongens dus.
Dunlop Curve
In deze snelle linkerbocht (220 km/u) raakte Formule 1-coureur Jules Bianchi vorig jaar zwaargewond, nadat hij in de stromende regen van het asfalt glibberde en vol op een takelauto botste. De Fransman raakte in coma en zou niet meer ontwaken. Voor wie de behoefte voelt: de beelden vind je hier.
Degner Curve en Degner 2
De eerste is een beetje een gek hoekig knikje rechtsaf. De coureurs duiken er al remmend in voor de daarop volgende bocht, die met een snelheid rond de 130 km/u eveneens rechtsaf gaat. Vlak hierna gaan de coureurs onder de fly-over door, altijd een bijzonder gezicht.
Hairpin
Een weinig interessante haarspeldbocht die met lage snelheid wordt genomen. Wel apart is dat niet alle coureurs hier dezelfde lijnen rijden, maar dat was het dan ook.
200R en Spoon
De coureurs bereiken nu het snellere deel van het circuit, via de volgas 200R die rechtsaf gaat. Op het hoogtepunt gaat een F1-auto op dit punt zo’n 290 km/u, waarna flink moet worden afgeremd voor de eerste linkerknik (190 km/u) van de combinatie die bekendstaat als Spoon. De tweede bocht die naar deze naam luistert is een tikkie trager met zo’n 145 km/u. Een goede exit is zeer belangrijk vanwege het lange rechte stuk dat volgt.
130R
Toch wel het absolute toetje van Suzuka, deze lompsnelle linker die tegenwoordig ruim over de 300 km/u volgas wordt genomen. Nog niet eens zo lang geleden waren de auto’s aerodynamisch gezien stukken minder geavanceerd en werd voor deze bocht nog kort geremd. Inhalen is mogelijk, zo bewees Fernando Alonso (filmpje).
Ongelukken zitten zoals je waarschijnlijk al verwachtte in een klein hoekje. Allan McNish perste zijn Toyota letterlijk dóór de vangrail heen. Freaky shit (filmpje).
Casino Triangle
De allerlaatste bochten van het circuit. Inhalen is mogelijk, mits de coureurs elkaar met het nodige respect behandelen. In 1989 -de bocht is sindsdien iets gewijzigd- ging het hier volledig mis tussen kemphanen Alain Prost en Ayrton Senna. Prost zat aan de buitenkant en zag Senna binnendoor komen. Toch stuurde de Fransman in, daarmee zijn eigen race beëindigend (filmpje). Senna reed door en kroonde zichzelf al tot kampioen, tot hij door de toenmalige FIA-baas (en maatje van Prost) Balèstre werd gediskwalificeerd. Je ziet: politiek in de F1 is van alle tijden. Senna zou zich het jaar erop revancheren door Prost vlak na de start letterlijk het asfalt af te rossen (zie onder “First Curve”). Genieten geblazen.
Kleine sidenote: in 2003 was het de veelbelovende Japanse MotoGP-coureur Daijiro Kato die vlak voor de Casino Triangle hard crashte en ter plekke overleed.
Na de chicane is het volgas rechtsaf en zit het rondje Suzuka er weer op. Zondag aanstaande zal de race om 07:00 Nederlandse tijd van start gaan.
norge zegt
Kan nog steeds kwaad worden om die Senna….
Pallas zegt
Aah Suzuka…GT1 memories…
clarkson zegt
Geniaal circuit is het. Maar ik blijf er bij… hij had niet in japan moeten liggen.
janmetdelangeachternaam zegt
Kunnen jullie dit erin houden?
Author zegt
@janmetdelangeachternaam: We doen ons best ;)
duess zegt
@mauritsh:
Leuk artikel, mag je wat mij betreft vaker doen.
Ik heb 1 puntje, Degner curve en bocht 9 moet Degner1 en Degner2 zijn. Vernoemd naar een Duitse Suzuki coureur uit de Jurassic era.
-=edit: is aangpast, dank!=-
donvincenzo zegt
Welk team komt hier zondag het beste tot z’n recht denken jullie? Toch weer Mercedes?
Author zegt
@donvincenzo: lastig te zeggen, maar goeie vraag! De vrije trainingen van vandaag zijn compleet verregend, dus de tijden zijn zo goed als waardeloos. Motorvermogen is belangrijk, maar ook weer niet essentieel. De teams die het qua wegligging en bochtensnelheid het beste voor elkaar hebben maken op dit circuit goede kans. Mercedes ligt dus het meest voor de hand. Vlak Ferrari en wellicht ook Red Bull echter zeker niet uit.
martinus zegt
@mauritsh: Mercedes. Mits ze niet gefopt worden door hun italiaanse bandenleverancier.
Ik hoop ook vooral dat Renault dit weekend Lotus op de been houdt. Dan kan Lotus aantonen, dat zelfs als je praktisch failliet bent je wegrijdt van de Renault motor en ook Honda geen match is op het thuiscircuit.
nord zegt
@donvincenzo: Honda! Those were the days
nord zegt
Ook leuk weetje is de abnormale hoeveelheid linkerbochten, door de 8 – vorm..
autojunk zegt
@nord: 10 rechter en 8 linkerbochten ;)
maferick74 zegt
Om 6 uur morgenochtend kwalificatie?
VeniVidiVici zegt
@maferick74: kwalificatie morgen 8:00 en zondag race 7:00
maferick74 zegt
@venividivici: mijn dank grenst aan hondsdolheid.
maferick74 zegt
@maferick74: jammer dat die tijden niet kloppen…. vertrouwen is leuk… dubbel checken is beter.
atteh zegt
@maferick74: Welke tijden kloppen dan niet volgens jou?
VeniVidiVici zegt
Mocht Verstappen crashen zondag dan zet ik ook boos de TV af en ga ik weer verder slapen!!
gt500eleanor zegt
Dat Hairpin niet interessant is ben ik niet met jullie.eens eigenlijk ;)
gtwillem zegt
@gt500eleanor: an sich is het niet de bijzondere bochtensectie van Suzuka. Echter is dit wel een punt waar je goed kunt inhalen, zeker als je de auto in de bochten ervoor goed ‘positioneert’. Let maar op: hier gaat Ons Max er een paar pakken ?
Prognose: Max start als 9e, finisht 5e. Vettel wint de race. Hamilton 2 en Ricciardo 3.
Dutchdriftking zegt
Schitterend circuit, ik heb er zin in!
philipf zegt
Lekker artikel weer! Goed bezig!
mercedesclk350 zegt
Heb eigenlijk alleen ervaring met dit circuit vanuit GT4… wel een heerlijk circuit voor de rest hoor.