Jazeker, de meest swingende Grand Prix van het jaar staat dit weekend op het programma. We bereiden je voor op al het moois dat komen gaat. Muziek!
Facts, fun & more
Allereerst wat feitjes om de stemming erin te krijgen. Officieel heet het circuit in Sao Paulo “Autódromo José Carlos Pace”, maar dat is zo’n lange naam om steeds te moeten tikken. Gemakshalve houden we het daarom op Interlagos, zoals de baan beter bekendstaat.
Het asfalt van dit circuit was tot voor kort even bubbelig als een uit de kluiten gewassen Braziliaanse bilpartij, maar middels nieuwe asfaltlagen is het ergste leed verleden tijd. Het hobbelige karakter was er mede debet aan dat Interlagos bekendstond als fysiek zeer zwaar. Jos Verstappen (die sowieso een bijzondere band met dit circuit heeft, waarover later meer) stapte na de race in 2000 compleet gesloopt uit z’n Arrows. In de laatste rondjes kon hij z’n hoofd niet eens meer rechtop houden.
Dat heeft ook te maken met een andere eigenschap van de baan. Interlagos loopt namelijk tegen de klok in, waar de meeste circuits met de klok mee gaan. De nekspieren worden dus op een andere manier belast en met 2.000 keer achter elkaar 3G+ op je nek ga je dat wel voelen. Denk ik, want mijn racecarrière omvat slechts ettelijke uren op de kartbaan en de geweldige Junkyardrace.
We dwalen af! Interlagos is meerdere malen het toneel geweest voor seizoensontknopingen. In 2006 was het Schumacher die in z’n laatste race (dus voor z’n eerste pensioen) kampioen kon worden. Dat mislukte helaas. In 2007 trok ene Kimi Raikkonen aan het langste eind, om zichzelf met een puntje verschil tot kampioen te kronen (video). In 2008 werd de champagne bij Ferrari al uit de koeling getrokken, maar Lewis Hamilton snoepte in de laatste bochten de titel van Felipe Massa af (video). U begrijpt: op Interlagos is altijd wat te doen.
Denk bijvoorbeeld aan de eerste thuiszege van Ayrton Senna (waarschuwing: zeer emotionele video) of aan het debuut van niemand minder dan Jos Verstappen (video). De Nederlander moest na een wilde actie van cowboy Eddie Irvine het gras op en maakte daarna een paar stevige koprollen. Ook komt het weleens voor dat teams en rijders worden overvallen door locals (geen video). Risico van het vak, zullen we maar zeggen.
Helaas zit de ontknoping er voor dit seizoen al op, aangezien Lewis “king of the bling” Hamilton er al met de kampioenstitel vandoor is gegaan. Desalniettemin wordt het een interessante race op een fraai circuit, dat bovendien een mooie historie kent.
Het circuit
Omdat niet elke bocht even boeiend is, lichten we in elk geval de hoogtepuntjes uit.
Senna S en Curva del Sol
De eerste bocht van het circuit. Levert soms de nodige problemen op na de start van de race en is uiteraard vernoemd naar de Braziliaanse racegod. Inhalen kan hier prima, Juan Pablo Montoya doet het even voor met Michael Schumacher als lijdend voorwerp (video).
Hierna volgt een linkerbocht die dus in het verlengde ligt van de eerste combinatie. Gaat bergaf en kan bij regen dan ook voor de nodige ellende zorgen. In 2003 bijvoorbeeld spoelde alhier de ene na de andere coureur van het circuit (video).
Descida do Lago
Linkerbocht na één van de twee DRS-zones op het circuit, dus ga er maar vanuit dat hier flink wat inhaalmanoeuvres te zien zullen zijn. Jos Verstappen kegelde hier ooit Montoya van de baan, toen laatstgenoemde de Nederlander op een rondje probeerde te zetten (video). Overigens reageerde de Colombiaan uiterst sportief, door te stellen dat dat soort zaken nu eenmaal kan gebeuren. Classy!
Juncão
De laatste linkerbocht (inderdaad, veel linkerbochten) die richting het semi-rechte stuk richting start/finish leidt. Max Verstappen zette zichzelf in deze bocht meteen op de kaart, door tijdens een vrije training een slide van jewelste neer te leggen (video).
Arquibancadas
Geen heel noemenswaardige knik, ware het niet dat Fernando Alonso hier ooit bijna het loodje legde door met volle snelheid op de rondslingerende band van de gecrashte Mark Webber in te rijden (video). Een klapper van jewelste.
De Grand Prix dit weekend (2015)
De weersvooruitzichten zijn geweldig voor wie van regen houdt, want de kans is groot dat het op vrijdag en zaterdag plenst dat het een aard heeft. Voor de zondag kunnen we daar helaas nog weinig over zeggen. Verder is de baan ‘medium’ qua verhouding rechte stukken/bochten. Ons Max is met zijn niet al te krachtige Renault-motor dus niet per se in het nadeel.
DRS-zones bevinden zich op het rechte stuk bij start/finish en op het rechte stuk na de eerste drie bochten. Verder is de baan 4.309 meter lang en staat het ronderecord op naam van Juan Pablo Montoya. Hij reed in 2004 een laptime van 1:11,473 bij elkaar. Ga er maar vanuit dat die rondetijd dit jaar niet wordt verbroken.
GP Brazilië op televisie
Zondag start de race om 17:00 (’s avonds dus) Nederlandse tijd. Nederlandse kijkers kunnen om 19:30 een samenvatting kijken op Veronica en hoeven dus niet per se uit te wijken naar korrelige streams met Swahili commentaar op de webs. Overigens is de BBC ook een optie, voor wie uitstekend Engels commentaar en fraaie achtergronden prefereert. Wie het per se live wil zien moet klant bij Ziggo zijn of een Sport1-abo hebben.
PunicaOase zegt
Hup Max!
Tonnie zegt
3G+? Tegenwoordig alweer 4G he, wat gaat de tijd toch snel.
gt500eleanor zegt
En ziggo sport ook te zien
bartteeuwen zegt
nieuwe neus op de torro rosso?
scottishcarspotter2000 zegt
korrelige streams met Swahili commentaar op de webs. ???
dennisishier zegt
Huh?! Volgens f1.com begint de race al om 17:00 nederlandse tijd, hoe kan de race dan pas om 19:30 worden uitgezonden?
remcott zegt
@dennisishier: voorbeschouwing of niet live, veel meer keuzes zijn er niet.
Maar normaal is de start om 14.00 + 6 uur tijdsverschil = 20.00 uur start volgens mij.
remcott zegt
@remcott: excuus zat mis met het tijdsverschil
zondacinque zegt
Sorry, maar wat is drs?
bartteeuwen zegt
@zondacinque: Drag reduction system. Kunstmatig grapje om meer inhaalacties mogelijk te maken. Als een coureur op bepaalde plekken op het circuit binnen één seconde van zijn voorligger rijdt, dan klapt een gedeelte van zijn spoiler open op het rechte stuk, het geen minder luchtweerstand en dus meer snelheid oplevert.
zondacinque zegt
@bartteeuwen: bedankt!!
MrSkyline zegt
“Zondag vanaf 19:30 (‘s avonds dus) wordt de race live uitgezonden op Veronica. Nederlandse kijkers zitten er dus warmpjes bij en hoeven niet uit te wijken naar korrelige streams met Swahili commentaar op de webs.”
Wel als je geen zin hebt in dom, niets bijdragend commentaar van bepaalde nederlandse commentatoren.
Junior540 zegt
@MrSkyline: jij hebt liever swahili commentaar op de achtergrond?
MrSkyline zegt
@Junior540: Alles is beter dan olav mol, maar nee het is gewoon een kwestie van even wat beter zoeken naar een stream met een enkel audiokanaal in plaats van dual language. Ik heb nooit problemen gehad in ieder geval. Je kan natuurlijk ook gewoon een schotel op het dak parkeren en sky sports nemen.
beetec zegt
Volgens mij heeft Veronica deze keer alleen de samenvatting. Ik dacht trouwens ook 17:00
Mairsil zegt
Live uitgezonden vanaf 19:30? Dat zal lekker spannend zijn als de uitzending een uur na de finish pas begint… De race start namelijk al om 17:00.
alcantara zegt
Wist niet eens dat het een circuit was.
Dacht altijd dat Interlagos de naam van een (hele mooie) blauwtint was.
meximal zegt
Gewoon zondag om 16:20 de tv op BBC One jongens. Geen reclames en meer ‘inside information’ in 1 race dan Olaf in z’n hele pratende carriere bij elkaar heeft kunnen verzamelen.
FredT zegt
Nederlandstalige commentaar zou leuk zijn, maar ik moet het stellen met Duits of Franstalige commentaar. Maar ik ben al blij dat ik het kan volgen! (zonder daarvoor extra te moeten betalen)
rob5nismo zegt
De BBC zend deze ook uit heb vandaag allebei de trainingen een beetje gevolgd