Nikita wil graag een trackdayspeeltje voor 2 ton.
Het heeft jaren geduurd, maar na jarenlang week in week uit de Autoblog Advies-rubriek, kregen we een heel bijzonder verzoekje. Eentje die geheel met de hand geschreven was. Omdat Autoblog niet in het cyrillisch gepubliceerd is, slaat Nikita ons vaak over. Wel kijkt hij graag naar de plaatjes en voelt hij er ook aan als dat kan.
Nikita heeft een vraag, maar vond ‘m een beetje gênant. Dus vandaar dat hij ons benaderd heeft. Onder zijn pseudoniem ‘Michiel Schoenmaker’ heeft hij namelijk een verzoekje voor ons. Hij moet dit weekend heel veel werken op Zandvoort. Hij is bang dat ‘ie het verpest bij de kwalificatie. Dat moet hij dus in de race gaan goed maken.
Trackdayspeeltje mét koplampen
Daarom wil hij in plaats van met buurman Kimi de hele nacht doorhalen, juist extra veel gaan oefenen. Helaas kan dat niet in zijn raceauto, maar moet hij even een straatauto regelen. Zijn vraag is dus: welk trackdayspeeltje kan hij het best gebruiken om even een avondje te kunnen oefenen. Het liefst met koplampen, zodat hij nog even langer door kan trainen als het niet in een keer goed gaat. Ook houdt hij gewoon heel erg van koplampen in het algemeen.
De wensen en eisen van Nikita, eh, Michiel voor een trackdayspeeltje kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige auto’s | Porsche 911, Amerikaans zelfbouwproject met Ferrari V6 |
Koop / Lease | Zal het aan mijn vader vragen. Sponsoren mag altijd |
Budget | Voor aanstaand weekend kan ik 2 ton vrijmaken, iets meer als ik mijn weektoelage voorgeschoten krijg. |
Jaarkilometrage | Zo’n 300 km maximaal, daarna wil ik weer achter in de ZIL van pa zitten |
Reden aanschaf andere auto | Even een circuit in de nacht verkennen |
Brandstofvoorkeur | Molotov, maar voor de auto is benzine prima |
Gezinssamenstelling | Ik probeer vrouwen te versieren |
Voorkeursmodellen | Mercedes, maar zal wel te hoog gegrepen zijn |
No-Go: | Lada Samara Cabrio |
Porsche 911 GT3 RS (991)
€ 180.000
2016
15.000 km
De eerste auto waar iedereen aan denkt bij een trackdayspeeltje. Simpelweg omdat het volgens mensen de beste rijdersauto aller tijden is. Totdat de nieuwe uitkomt, en dan is díe weer het beste. In dit geval kiezen we voor de 991 GT3 RS van de eerste generatie. De reden ervoor is vrij simpel: er is voldoende keuze in het budget. De 991.2 is ook mogelijk, maar dan moet je genoegen nemen met veel kilometers en is er niet veel keuze. De Porsche 911 GT3 RS (zeker in het paars) is een absolute heerlijkheid. De eerste non-RS had wat moeite om de handen op elkaar te krijgen, maar veel issues werden opgelost met de GT3 RS.
De motor werd vergroot naar 4.0 liter en het vermogen is sindsdien om en nabij de 500 pk. Op het circuit zijn het geweldige auto’s Het zijn allang niet meer de bang makende ‘widow-makers’ van vroeger. Integendeel. Je kunt er relatief snel relatief hard mee. Dat plus het feit dat iedereen op de baan er eentje heeft doet wel afbreuk aan de ‘magie’. Natuurlijk is uniek zijn niet uniek (iedereen wil dat zijn), maar voor de variatie is het minder leuk.
Donkervoort D8 GTO 40- Years Anniversary Edition
€ 198.000
2019
20.000 km
Als je iets anders wilt, pak dan een Donkervoort. Al jarenlang timmert Donkervoort hard aan de weg. In de tussentijd is Donkervoort uitgegroeid tot een soort ‘boutique’ sportwagenbouwer. Dat bedoelen we heel positief. Het basis-concept is nog van de Lotus Seven, maar alles zo ver doorontwikkeld dat je het niet eens kunt vergelijken met moderne Caterhams (die veel dichter bij het origineel staan). De vijfcilinder motor van Audi heeft nu dry-sump smering en nog wat modificaties en klinkt nog veel beter dan in de RS3 en TT-RS.
Dit terwijl het gewicht van het trackdayspeeltje vele malen lager ligt ten opzichte van die twee. Het mooie van een Donkervoort is dat elke kilometer een feest is. Daarbij is het effect van een laag gewicht geweldig. Sturen, remmen, accelereren: alles gaat met veel meer gevoel en meer informatie. Dit zorgt ervoor dat je veel meer betrokken bent bij het rijden. Weetje: een Donkervoort D8 GTO 40 weegt 730 kg. De Haas VF-10 weegt 728 kg.
Dodge Viper ACR (VX)
€ 198.400 (Dld)
2016
10.000 km
Je bent coureur omdat je je een held wil voelen. In de Dodge Viper ACR voel je je een held. Het is namelijk een échte mannenauto. In tijden dat we allemaal politiek correct zijn, mag je het niet zeggen eigenlijk. Maar deze auto is fysiek erg zwaar en intens. Uiteraard kunnen vrouwen er in rijden, gelukkig. Maar wel als ze net als de mannen geen honing eten, maar op bijen kauwen. Normaal gesproken is de motor de grote dominante factor bij een Amerikaan. Zo niet de Viper ACR, dit is een puur trackdayspeeltje.
De auto genereert serieuze downforce en het Bilstein-onderstel is helemaal naar smaak af te stemmen. Daarbij heeft de auto een handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving en een atmosferische motor. Een echte hardcore racer waarin de coureur het verschil maakt. Alleen niet op Nederlands kenteken zetten, vanwege een ernstige BPM boete. Een zeldzaam onderschatte auto. Het is ook een van de weinige auto’s die ontzag inboezemt. Eentje waarbij je je onderbroek geregeld ververst in plaats van je Instagram-live feed.
Nissan GT-R Nismo (R35)
€ 189.000 (It)
2020
6.500 km
Als je 100% bewust bent dat je tekortkomingen hebt, kun je het beste een Nissan GT-R als trackdayspeeltje kopen. Niet dat die auto heel erg gemakkelijk is om op de limiet te rijden. Maar de auto heeft zo veel vermogen, zo veel koppel en zo veel controle dat je er al vrij snel respectabele tijden mee neer kunt zetten. Voor de laatste paar procentjes moet je overigens wel een zeer vaardig coureur zijn. Het grootste ‘nadeel’ van de Nismo is zijn prijs. Op papier lijk je niet veel terug te krijgen voor ongeveer het dubbele qua geld.
Dat komt voornamelijk omdat je niet zozeer heel veel vermogen krijgt, maar wel heel erg veel hardware die je niet direct op papier ziet. Denk aan een complete bodykit, andere turbo’s, flink gewijzigde ophanging en nog veel meer wijzigingen die niet direct in een aanzienlijk snellere 0-100 km/u tijd resulteren. Op een circuit echter komen die modificaties wél uit de verf. Ook als het regent kun je alsnog zeer goed uit de voeten komen. Mede dankzij het hoge gewicht is het niet auto om de volledige 100% uit te krijgen.
Ferrari 458 Speciale
€ 255.000
2014
50.000 km
Als je gewend bent om op je kantoor een Ferrari-motor achter je rug te hebben, wil je dat ook in je weekendauto, nietwaar? De Ferrari 458 Speciale is een van de laatste der mohikanen. Het is de laatste lichtgewicht Ferrari V8 zonder turbo’s. Het geluid is magistraal, zij het iets ‘te’ gecomponeerd. Een 360 CS klinkt vele malen beter. Stiekem is de 430 Scuderia een betere keuze als het om pure handling gaat. Maar als totaalpakket is de 458 niet te versmaden. Dankzij die 605 aanwezige paarden is het ook een serieus snelle Ferrari, niet eentje die slechts dramatisch klinkt.
Het interieur is vrij basic, maar zeker niet zo kaal als een CS. Je zou er elke dag mee naar je werk kunnen rijden. Nadelen? Tja, ze zijn niet heel erg goedkoop. Zelfs als je exemplaren zoekt met wat ervaring, moet je vader diep in de buidel tasten. Daar staat tegenover dat speciale Ferrari’s over het algemeen heel erg goed hun waarde vast houden. Het is een solide investering. Kies wel een exemplaar met wat kilometers op de klok, want 350.000 uitgeven voor een exemplaar met 500 km is zonde als je er 20.000 circuit-kilometers mee gaat rijden.
McLaren 600LT MSO
€ 279.990
2019
4.500 km
De kans is erg groot dat je uiteindelijk een transfer wil maken naar McLaren. Dat merk wordt nog niet door iedereen op de juiste wijze begrepen. Er zouden te veel verschillende varianten, versies en variaties zijn. Dat komt omdat rijke mensen allemaal uniek zijn en allemaal unieke eisen stellen. In dit geval raden we de 600LT aan. Dat is een hardcore straatracer met ‘slechts’ 600 pk. Het is in feite de hardcore versie van de 570S. Ondanks dat er veel snellere McLarens zijn, is deze auto écht snel genoeg in een rechte lijn. Het is juist het circuitwerk waar deze 600LT excelleert. Een groot voordeel is het stuurgevoel.
De 600LT heeft (net als alle McLarens) hydraulische stuurbekrachtiging. Nu is het systeem van de Porsche bijvoorbeeld erg goed, maar je voelt het verschil absoluut. De Nissan GT-R heeft het overigens ook, voornamelijk omdat dat die auto uit 2007 komt. Het probleem is dat je met een 600LT heel bijzonder bent totdat er een 620R als ultiem trackdayspeeltje voorbij komt zetten. En al die andere Macca’s. Overigens moet je niet te zwaar tillen aan al die ‘MSO’-goodies. Als de voorgaande eigenaar een paar opties heeft aangevinkt, zullen daar best wat MSO (McLaren Special Operations) opties bijzitten.
BMW M4 GTS (F82)
€ 170.000
2017
5.000 km
We eindigen met wederom een trackdayspeeltje waarbij je je vraagtekens kunt zetten. Want net zoals met de BMW M3 CSL (E46) en M3 (E92) is het lastig te zien wáár de auto nu aanzienlijk beter is dan de normale versie. Zeker omdat er (net als bij zijn voorgangers) modellen tussen komen (zoals de Competition en CS). Gezien het geringe prijsverschil met de rest in dit overzicht en het geringe kwaliteitsverschil met de M4 CS, lijkt er weinig reden te zijn om om de GTS te kiezen. Nietwaar?
Toch is de M4 GTS geen verkeerde optie. Ten eerste qua snelheid. De zescilinder levert in dit geval 500 pk. Ten tweede is het wel een auto die op het circuit uitstekend uit de voeten komt. Het feit dat de auto er niet uitziet als een supercar, maar een snelle (tweedeurs) sedan met spoiler draagt bij aan de charme van de auto. Het interieur is vooral erg functioneel en voorzien van alle trackday goodies. In vergelijking met de M3 CSL en M3 GTS zijn de remmen nu wél voor elkaar. Qua waardevastheid zit je ook redelijk safe met deze auto’s, vooral als je ze standaard laat. Goed genoeg om te benoemen, maar in dit exotische gezelschap wellicht ietsje gewoontjes.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Edge zegt
Briljant artikel, Willem!
Bella Macchina zegt
Geen YOLO?
Edge zegt
Volgens mij is er niks wat je als YOLO kunt classificeren voor iemand als Nikita…ehh Michel Schoenmaker.
kerre zegt
Jawel. Een motor. Spin daar maar eens mee. 😜🤣😂
sudbina zegt
@Edge: KTM XBow? MG XPower SV? Marcos TSO?
Zoveel leuker speelgoed te vinden dan de inmiddels toch wel dertien in een dozijn Porsches en Ferraris..
str8six zegt
Dat kan er maar een zijn: GT3 RS
anthwan zegt
Ooit een testritje mogen maken in een 458 speciale, het geluid is me nog het meest bij gebleven wat een “kabaal” heerlijk en de knop voor de knipperlichten “er is geen hendel aanwezig.
JanJansen zegt
Geen BAC Mono?
kadett83 zegt
Krijg je niet meer op kenteken sinds Brexit.
Stefje zegt
@kadett83: das dan toch lullig voor onze klanten die de laatste maanden hun nieuwe mét kenteken opgehaald hebben.
kadett83 zegt
Dan ben ik oprecht benieuwd hoe? Van wat ik begreep omdat UK geen EU land meer is unieke auto’s als de BAC of Ariel niet meer op kenteken konden vanwege ontbreken van typegoedkeuring.
Of woon/werk je in België?
kniesoor zegt
Heb alleen met de 991.1 GT3 RS gereden, dus kan de andere suggesties niet beoordelen (m’n M4 is een basisuitvoering, geen GTS). Zo’n RS is een feest om te rijden. Vraag maar aan MV33.
bpc zegt
Ultima gtr, koop er 2 dan kan je er eentje crashen
Johanneke zegt
Serieuze vraag:
Hoe krijgt Porsche het voor elkaar om een goede wegligging te hebben met de motor op / achter de achterwielen? Iedere echte exoot heeft de motor voor de achterwielen of na de voorwielen liggen, want ja, balans, gewichtsverdeling enzo. Ik weet dat oude 911’s wel die widowmakers waren, want oversturen was nogal makkelijk. Hoe heeft Porsche die problemen opgelost met dezelfde layout, en waarom zijn ze de enigen die dit doen?
piedlourd zegt
Niemand anders doet het omdat het een foute opzet is.
Porsche heeft decennia besteed aan het er beste van maken, ondanks de foute opzet.
De zwager van willeme zal er wat meer over kunnen vertellen, denk ik.
E34M5Touring zegt
Viper ACR en dan ff naar Calvo Motorsports voor een twin turbo kit en sequentiële bak. 2600pk met de wegligging to match!!
ceesjan zegt
Op zich leuke auto’s hoor maar met de helft heb je net zoveel plezier en kan je her en der nog wat aanpassingen doen naar jouw wens.
Auto’s die ik zou overwegen:
– Boxter GTS
– AMG GT
– Nissan GT-R
– Ultima can am
– Ferrari 360 challenge
– M3 csl 04`
alassad zegt
Goed, als we de heren van AB mogen geloven worden er altijd veel meer verzoeken ingediend dan men aankan. Dan snap ik niet je enerzijds dat zegt, en anderzijds dit soort verzinsels opschrijft. Ofwel er zijn adviezen die men niet behandeld, danwel zijn er niet genoeg serieuze aanvragen
sportabgasanlage zegt
@alassad Ik heb 2x serieus geprobeerd een AB aankoopadvies in te dienen, in een (naar mijn mening) leuke categorie auto’s en met een prima budget.
..
0 reactie op gehad. Als je verzoeken niet behandelt, haal dan de knop op je site weg, of stel duidelijke regels op waar een aanvraag aan moet voldoen.
Dan verspil je niemands tijd.
O plaat zegt
Ik heb ook eens een leuke ingediend. Mijn wagen v.d. Zaak staat voor 100% op het bedrijf dus op naar huis rijden na mag ik 0km privé rijden.
Ik heb 2 oldtimers waar ik al mijn privé kilometers mee doe. Door omstandigheden ging ik echter beide oldtimers voor een paar maand moeten missen, en zocht ik een alternatief. Maximum 2k, moet als oldtimer in te schrijven zijn in België dus minimum 30j oud, al de rest boeide niet was echt benieuwd wat er buiten een W123, een Opel record en een oude Vw nog allemaal een optie was gezien ik niet thuis ben in Franse en japanse wagens.
Ook geen reactie gehad, uiteindelijk via een parochie de oude jetta MK1 kunnen kopen van een oude priester voor 750 euro. Die nu nog steeds de daily is van één van mijn beste vrienden.
por100 zegt
Nou je verzoek kan alsnog behandeld worden hoor. De mijne werd na een paar maanden in behandeling genomen.
Het had bij mij overigens ook geen haast. Als je binnen een maand een auto nodig hebt dan kan ik mij voorstellen dat je achter het net vist: het is ook wat lullig als er een heel advies wordt geschreven en de aangever heeft al wat gekocht.
sportabgasanlage zegt
@ceesjan
BoxSter GTS? Nee joh: Cayman GT4
Specht zegt
Als ik 2ton kon stukslaan op een dergelijke auto, dan reed ik gelijk naar de Ferrari dealer. Daar heb ik geen autoblog advies voor nodig. 😜
bernoulli zegt
Marussia B2?
saxoke zegt
Als geld echt geen rol speelt, en er reeds een leuke Porsche in de garage staat en een leuke avant (RS6 Avant bvb) voor de gezinsritjes, dan zou een Ariel Atom 1 van de speelgoedjess worden
por100 zegt
Voor het gezin zou ik dan een brabus vito kopen. Een beetje ruimte is wel lekker
allesmetturbo zegt
Donkervoort!
911targa zegt
Waarom geen auto’s als:
Ariel Atom
KTM Oxbow
Zenos E10
Donkevoort D8 GTO
Westfield XTR2
Caterham 7 Superlight
Ze mogen allemaal de weg op van de RDW.
Als dat allemaal niet kan: doe de Porker maar! Zal ook niet meer veel afschrijven.
ukbob zegt
Ik denk dat ‘Michiel’ voor deze baan ook wel vierwielaandrijving kan gebruiken, hij rijdt immers zeker weten op z’n test rondjes wel eens daarheen waar beetje zand ligt..
Dus dan toch maar een R8, Huracan of iets anders mét aandrijfassen aan de voorkant?
NeoVeloci zegt
Mooi lijstje! Ik zou ook voor de GT3 RS kiezen. Hij is niet alleen clichématig goed, maar qua beleving ook fantastisch en (indien nodig) dagelijks bruikbaar.
Toch mag mijns inziens de AMG GT-R ook niet ontbreken in dit lijstje.