Een trackdayauto met achterwielaandrijving is toch wel te vinden voor 40 mille? Nou, als het niet te zwaar mag zijn is de keuze niet reuze.
Voor vandaag gaan we op zoek voor en auto voor niemand minder dan Pieter! Mocht je Pieter niet kennen, dan mis je echt wat. Ondergetekende kent hem al meer dan 10 jaar (de tijd vliegt) en het is een raszuivere petrolhead waarmee je zo avonden lang over auto’s kan blijven kletsen. Dat is dan ook wat we geregeld doen.
Pieter heeft op dit moment twee auto’s, namelijk een BMW 528i Touring en een BMW 325i Coupé. De eerste is zijn familieauto, de tweede zijn hobbyauto. Als hobby heeft Pieter het autoslalommen. Dat is een Nederlandse versie van het Amerikaanse autocross. Een autosportvorm die in principe alleen maar voordelen heeft, maar daar komen we binnenkort nog een keertje op terug.
Maar nu zijn vehikel, dat is al een trackdayauto met achterwielaandrijving. De 325i Coupé (E36) is alweer 30 jaar oud en Pieter is in dubio, want hij wil óf de auto helemaal opknappen en aanpassen (rolkooi en dergelijke) óf een nieuwe auto. Dat laatste heeft eigenlijk zijn voorkeur. Daarvoor heeft hij wel een eisenpakket waarmee hij het ons heel erg lastig maakt. Het gewicht moet namelijk het liefst onder de 1.200 kilogram blijven. Of eventueel dat het gewicht te strippen is. Daar is dus nog wat discussieruimte.
Dat is er niet met de aandrijving. Die moet namelijk altijd geschieden op de achterwielen, het moet een trackdayauto met achterwielaandrijving zijn. Vervolgens het vermogen, het liefst meer dan 200 pk. De 325i heeft namelijk met en paar modificaties zo’n 200 pk en het mag wel wat meer zijn (of het gewicht moet aanzienlijk lager zijn. Kortom, het is nog een hele zoektocht.
De wensen en eisen voor een trackdayauto met achterwielaandrijving voor Pieter kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige / vorige auto’s: | BMW 325i E36 / BMW 528i F11 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 25.000 – 40.000 |
Jaarkilometrage: | 4000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Tijd voor nieuw speelgoed |
Gezinssamenstelling: | Vrouw, 2 kindjes, voor aanvraag irrelevant |
Voorkeursmerken / modellen: | Porsche Cayman S, Lotus Elise/Exige |
No-go merken / modellen: | Alles wat niet hard-core is |
Honda S2000 (AP1)
€ 35.000 (Nederland, particulier)
2004
135.000 km
Wat is de Honda S2000?
De S2000 is cadeautje van Honda aan Honda om het vijftig jarig jubileum van het merk te vieren. De speciale F20C-motor is een meesterwerkje. In 1999 had Honda dus al een motor die 9.000 toeren kon draaien en waarop ze drie jaar garantie konden geven. Ongelooflijk. Wat we overigens veel te vaak vergeten te vermelden is dat het design tijdloos fraai is:
Hoe rijdt de Honda S2000?
Top op zekere hoogte goed. Dat gaan we toelichten. Kijk, die motor is uiteraard het hoogtepunt. Boven de 5.500 toeren breekt de hel namelijk los en begint ‘ie er enorm aan te sleuren, maar daaronder voelt het vrij doods aan. Schakelen is echter een hemels genoegen, want misschien is dit wel de beste handbak ooit gemaakt. De besturing is helaas een beetje traag en gevoelloos en ook het onderstel mag wel een tandje scherper en preciezer.
De rijeigenschappen werden bij latere exemplaren aanzienlijk beter. De potentie is overigens enorm. De Honda S2000 is namelijk niet heel erg zwaar en heeft een fraaie gewichtsverdeling. Dus met een schroefset, agressiever sper en nog wat kleine mods heb je een geweldige trackdayauto met achterwielaandrijving.
Kosten Honda S2000
Verbruik: 1 op 9,8
Brandstofkosten: € 74
Gewicht: 1.220 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 52
Verzekering: € 55
Kosten per maand: € 181
Onderhoudsprognose
Hahaha, het is een Honda, dus het onderhoud gaat heel erg meevallen. De motoren zijn erg sterk en kunnen wel en beetje mishandeling aan, mits de koeling maar voor elkaar is. De motor produceert weinig koppel, dus ook daar minder mishandeling voor assen en transmissie. De bandenmaat (afhankelijk per velg) is eveneens prima te doen. Het enige dat soms best prijzig kan zijn, zijn diverse specifieke S2000 onderdelen zoals plaatwerkdelen, koplampen en zo.
Afschrijvingsprognose:
Goed! Heel erg goed zelfs. Dermate goed dat wij ons af beginnen te vragen of dit wel een geschikt trackday speeltje is. Op papier voldoet ‘ie behoorlijk goed, maar dit zijn geen funmobielen meer, maar rijdende beleggingen. En ga je daar dan het circuit mee op? De Honda S2000 stijgt namelijk erg hard in waarde. In dit geval hebben we te maken met een import en zelfs die doen 35 mille, namelijk. Dus ja, je kan een winstje boeken met de S2000.
Porsche Cayman S (987C)
€ 31.250 (Nederland, universele garage)
2006
140.000 km
Wat is de Porsche Cayman S?
De Porsche voor mensen die geen 911 kunnen betalen. Althans, dat is wat mensen met 911 (en zonder 911) zeggen. Helemaal juist is dat niet, want de Cayman is een iets ander type auto. Het is in principe een Boxster met het dak erop. Maar dat is ook weer niet helemaal correct, de Cayman heeft namelijk meer vermogen en koppel en was destijds duurder.
Hoe rijdt de Porsche Cayman S?
Glorieus. Dit is eigenlijk wat autorijden moet zijn, want e boxermotor klinkt geweldig, de besturing (hydraulisch!) is precies en vol gevoel en de wegligging en fenomenaal. Er is een klein smetje: écht snel is ‘ie niet. Porsche heeft de Cayman namelijk lange tijd ‘traag’ gehouden om de 911 te beschermen. Gezien de huidige verkoopcijfers is Porsche daar goed in geslaagd. Kies daarom altijd voor de S, die heeft namelijk altijd minimaal 295 pk, zonder S zakt het al naar 245 pk. Maar met deze auto draait het niet om de snelheid in rechte lijn, daardoor is het ook een uitstekende trackdayauto met achterwielaandrijving.
Kosten Porsche Cayman S
Verbruik: 1 op 8,67
Brandstofkosten: € 83
Gewicht: 1.340 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 60
Verzekering: € 80
Kosten per maand: €223
Onderhoudsprognose
Van de vier auto’s in dit lijstje, zal de Cayman het duurste zijn. Het is immers een Porsche. Het is ook nog een eens een Porsche met veel 911-onderdelen en 911-prijzen. Oh, en 911-issues. Dat is misschien de reden waarom Boxsters en Caymans ook gebruikt geen hardlopers zijn. Je hebt 911-kosten, maar je kan niet voor komen rijden met een 911. Als je de auto intensief gebruikt zal het onderhoud navenant zijn.
Afschrijvingsprognose
In vergelijking met een 911 schrijft de Cayman ietsje meer af. Maar kom op, in vergelijking met een 911 schrijven veel auto’s hard af. De Cayman heeft als nadeel dat het niet en Boxster is (leuke cabrio voor erbij). Zeker als je ‘m flink gaat modificeren en gebruiken, zal er nog wel wat afschrijving plaatsvinden.
Lotus Europa S (Type 121)
€ 37.395 (Nederland, officiële merkdealer/importeur)
2006
60.218 km
Wat is de Lotus Europa eigenlijk?
Dat is een korte vraag met een lang antwoord. Het volledige antwoord lees je in onze special. Het korte antwoord is als volgt: het is een Opel Speedster Turbo met Lotus exterieur en naar Lotus maatstaven luxe interieur. Ondanks dat ze er een GT van wilden maken in Hethel, lukte dat niet, godzijdank.
De Europa is altijd een coupé die iets meer bewegingsvrijheid heeft ten opzichte van een Elise, maar niet te opzichte van een normale auto. Maak je dus geen zorgen. Het is nog altijd een bovengemiddeld geschikte trackdayauto met achterwielaandrijving.
Hoe rijdt de Lotus Europa S?
In grote lijnen als een Elise. De Europa is wel ietsje zwaarder, maar heeft een aanzienlijk krachtigere motor. De Elise 111R produceert met moeite 192 pk en een beetje koppel, de 2.0 Ecotec-turbo van Opel doet het rustig aan en haalt 200 pk en 250 Nm op zijn sloffen. Het is nog altijd een lichtgewicht sportwagen met middenmotor en achterwielaandrijving. Wat dat betreft is deze auto verreweg de beste optie voor jou, Pieter!
Kosten Lotus Europa S
Verbruik: 1 op 11,31
Brandstofkosten: € 64
Gewicht: 990 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 36
Verzekering: € 75
Kosten per maand: € 175
Onderhoudsprognose
In principe niet heel erg anders als bij een Opel Speedster of een Lotus Elise. Dat betekent dus relatief lage kosten voor remmen en dergelijke. Ook motoronderdelen hoeven de wereld niet te kosten: het is gewoon een motor uit de Zafira OPC! Het belangrijkste is of alles met het chassis klopt. Dat er niets krom is of dat de auto ooit schade heeft gehad. Als je iets experimenteert met bandenmaten hoeven dat ook de kosten niet te zijn.
Afschrijvingsprognose
Dit is een lastige. Het is een echte Lotus en nog een geslaagde ook. Het nadeel is dat niet iedereen ‘m kent. Een Elise is al vrij lastig voor sommigen, maar een Europa is zelfs bij autoliefhebbers niet altijd in het geheugen gegrift. Probeer ‘m dan ook goedkoop te bemachtigen, dan begin je ook al een stukje lager.
YOLO: Renault Clio V6
€ 42.000 (Frankrijk, particulier)
2001
75.000 km
Wat is de Renault Clio V6 eigenlijk?
Een knotsgek apparaat waarvan we ons nog altijd afvragen: waarom was dit in productie? En ook niet de eerste keuze als je denkt aan een trackdayauto met achterwielaandrijving. De auto slaat immers nergens op. Maar ja, rond die periode had men er een handje van om concepts zo in productie te nemen. In sommige gevallen werden dergelijke auto’s nog een groot succes ook. De Clio V6 was dat niet direct. De combinatie van een dikke V6 op de achterbank en en achterwielaandrijving is een vreemde, alhoewel Renault dat al eens eerder had gedaan met de Renault 5 Turbo. De Clio V6 werd ontwikkeld door TWR en gebouwd door Valmet. Altijd goed voor een leuk verhaal.
Hoe rijdt de Renault Clio V6?
Dit is precies waarom je de Clio V6 wel moet overwegen. Kijk, met bijna elke auto ga je alsnog over een paar jaar tegen je limiet aanlopen. Dan is het tijd voor de volgende stap. Dat dus is de reden dat Manthey Racing en Radical bestaan. Met de Clio V6 zal dat niet zo snel het geval zijn. Dat is namelijk een auto waarbij je echt moet kunnen rijden en zelfs dan is het buitengewoon lastig. De auto vereist namelijk de opperste concentratie om alles in goede banen te leiden.
Op een circuit is een Clio 182 sneller dan deze V6, maar dat is dus niet relevant, het gaat om de fun die je hebt met deze Renault. Die is namelijk enorm. Ht is en echte exoot die rijdt als een exoot en je kan bijten als een exoot. Alleen ziet de hele wereld dat je met een Clio aan het stoeien bent. Deze auto is dus het tegenovergestelde van de Lamborghini Urus.
Kosten Renault Clio V6
Verbruik: 1 op 8,2
Brandstofkosten: € 88
Gewicht: 1.335 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 60
Verzekering: € 70
Kosten per maand: € 218
Onderhoudsprognose
Hierbij moet je even informeren bij de Clio V6 clubs en fora. De motorplaatsing is exotisch, de motor an sich is dat namelijk niet. Veel onderdelen zijn gewoon Clio II en bepaalde dingen zijn typisch voor een Clio V6. Dus het kan altijd tegenvallen. Sowieso, een grotendeels met de hand gebouwde Fransoos uit 2001 is niet het meest betrouwbare recept. Echter, als je de rijbeleving in het achterhoofd houdt, stellen die onderhoudskosten niet zoveel voor.
Afschrijvingsprognose
Hier ga je al je geld terugwinnen. De Renault Clio V6 schrijft namelijk niet meer af. Het is ook nooit echt een auto geweest die afschreef. De laatste tijd worden ze behoorlijk prijzig, dus een Phase II kun je echt uit je hoofd zetten. Sterker nog, de minst mooie die we in Frankrijk konden vinden was al iets over budget. Maar als je ‘m niet crasht, dan verliest ‘ie geen waarde.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
lightisride zegt
Lotus Europa is een beetje exotische keuze. Een gewone Elise is nog wat geschikter als trackday auto. Alles is te krijgen, maar je bent dus niet de enige. Ze worden wel snel duurder. Onderhoud is niet duur.
Opel Speedster flink wat goedkoper, maar stijgt ook minder. Je komt wel veel flink verbouwde exemplaren tegen, dus misschien kan er kant en klaar afgeragd speeltje vinden.
Voor het slalommen zijn de eerste serie Elises (met honda motor helemaal mooi) geloof ik het geschiktst. Moet je wel gelijk winnen.
rollingstoned zegt
Eens, een gewone Elise lijkt mij ook een geschiktere keus.
Plague zegt
Dankjewel voor de tips! Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een Elise S3 met 160-en-een-beetje PK. Dit model was na een rondje langs allerlei auto’s de auto die ik graag wilde rijden, om een idee te krijgen of een Lotus Elise iets voor mij is. Dat was een interessante ervaring. Heerlijke auto om tourritten mee te rijden. Mooie balans in lange bochten, maar miste absoluut de scherpte die de (na veel onderstel-aanpassingen) E36 wel heeft en waar ik verliefd op ben. Voorkant absoluut ‘planted’, doet precies wat je ervan vraagt en de achterkant breekt uit wanneer ‘ie er genoeg van heeft. Dan kun je op gas verder je lijn bepalen. Dat is een leuk spelletje. Van een Elise had ik verwacht: veel minder gewicht, veel lichtvoetiger, veel scherper. Maar dat viel in de praktijk eigenlijk behoorlijk tegen. Dat zijn ongetwijfeld dingen die je kan oplossen met een ander onderstel en dergelijke (dat moest bij de E36 immers ook). Toch had ik er meer van verwacht als ik heel eerlijk ben. De volgende stap is een veel potentere en gemodificeerde Elise rijden (dat durfde ik in eerste instantie eigenlijk niet aan als ‘kennismaking’). Cayman staat ook in de planning. Een Lotus Europa kende ik niet, dus dat is een briljante vondst. Als je dat qua onderstel/setup wat aanpakt lijkt mij dat een zeer potent platform. Al is het idd weliswaar wat minder courant (en, het moet gezegd, minder mooi).
Maar dat laatste geldt eigenlijk voor alle auto’s die geschikt zijn: het uiterlijk is in de zoektocht ondergeschikt aan de rij-eigenschappen. Al ben ik natuurlijk niet helemaal ongevoelig voor ’the badge’, gebiedt de eerlijkheid te zeggen.
tenaci zegt
No brainer: de Lotus! Maar ook hier geldt net als bij de S2000 dat het me een beetje pijn zou doen die als trackdayauto te gebruiken.
Plague zegt
Ergens ben ik dat wel met je eens, maar auto’s zijn er juist om in gereden te worden wat mij betreft. Museum-objecten en fotoshoots met de auto-uit-de-perfecte-hoek zijn er genoeg. De dag dat je ze koopt, schrijf je ze imaginair af tot 0 en worden het zuiver kostenposten wat mij betreft. ;-)
Benny_Weisz zegt
Voor dat geld koop je een zeer nette en frisse E92 M3……geen echte track auto maar wel net zo lekker!!
flyerbunch zegt
De Lotus Elise/Exige zijn meer hardcore dan de Europa idd, maar smaken verschillen gelukkig.. zou voor de Cayman S gaan en daarop losgaan met de nodige aanpassingen.
kerre zegt
Is hier niet handiger om een mx5 te nemen? Stukken goedkoper, kunt zo een turbo set erop laten zetten van het geld dat overblijft.
Plague zegt
MX5’s zijn inderdaad echt goede auto’s die ook echt flink rap zijn op het circuit. Maar ik heb er (helaas?) gewoon niets mee. Evenzo een Subaru BRZ/Toyota GT86. Turbo’s zijn voor mijn soort gebruik overigens niet super briljant, in elk geval niet als ze turbo-lag of op een andere manier plotselinge ‘boost’ opleveren. Superchargers meer dan welkom. :-)
joki zegt
Of bvb 323ti compact, volledig strippen, eventueel lichtere koetswerkdelen,lexani ruiten, diff, aanpasbare ophanging, ook bvb de draagarmen en alles daarrond, remmen upgrade, rolkooi, motor swap of eventueel aanpassen, lichte velgen en aangepaste banden,…Je kan hier zo ver in gaan als je wil maar er is veel mogelijk…Het model lijkt nergens naar maar ik heb er al een paar trackklaar zien staan. Ik denk niet dat één van de opgeheven voorbeelden dit zal kunnen volgen. Maar eigenlijk kan je dit wel allemaal ook met je eigen wagen doen. Dus tenzij jouw chassis roest, krom of wat dan ook is zou ik het wel weten, als pure trackday auto dan…
jeffrey1808 zegt
Als het voor op het circuit is zou je ook naar een engels (stuur rechts) exemplaar van lotus kunnen kijken. Die zijn hier in nederland een stuk goedkoper.
PunicaOase zegt
Die S2000 kan nog wel in de papieren lopen qua dak en wielophanging, zou er dan gelijk een hardtop op doen.. maar zoals Willeme al zegt is het wel zonde hij stijgt hard in waarde maar niet als ie wordt omgebouwd en op het circuit gebruikt.. Lotus lijkt me het leukste en ook iets zeldzaams.
Dutchdriftking zegt
Wat weegt een gestripte Z4?
madmarky zegt
Waarom nu precies een Clio V6 als circuitbak? Ze zien er spectaculair uit maar dat was het ook wel.
Ze zijn oud, best wel duur (want collectors item), best wel zwaar (voor een Clio), je zit hoog op de bok en het stuurt niet geweldig met zo’n brede auto met korte wielbasis. Leuk voor de show maar niet echt om te rijden.
Who_carez zegt
Toyota mr2/mrs met een ZZ2 of een Honda k20 swap? Betaalbaarder dan een Lotus en het is een model dat nog “mishandelbaar” is als je begrijpt wat ik wil zeggen. Bij een S2000 of Elise is het inderdaad al een beetje zonde.
ferrari94tr zegt
Wimedo, zeker.
Plague zegt
U gaat door voor de wasmachine! :-) Heb je zelf ook wel eens mee gedaan? Het is de meest toegankelijke vorm van autosport in Nederland. Als je een APK-gekeurde auto, een rijbewijs en een milieu-zeiltje hebt kun je mee doen. Het gaat absoluut nergens over, maar het is een mooie hobby voor als je lekker wil knallen met je (sport)auto zonder dat je na 3 events gelijk een persoonlijk faillissement hoeft aan te vragen.
ferrari94tr zegt
Zeker! Heb een paar keer meegedaan en kan het iedereen aanraden. Het verbaasd mij dat AB daar nog nooit een artikel over heeft geschreven.
ferrari94tr zegt
Zou lekker de bmw houden. Caymen s kan geloof ik de elektronische beschermengelen niet helemaal uit tenzij je gaat solderen.
schuimbekje3 zegt
track day car voor alleen track day, hoeft misschien geen BPM auto te zijn? of is het track day als in nederlandse circuit dag?…
bpm scheelt weer op 40.000 euro al snel 8000 euro aan extra cash, en als je hem in de vangrail hangt (of iemand torpedeert je van achteren, heb je nog steeds je daily driver .
Plague zegt
Dat is een goede gedachte inderdaad. Ik wil er alleen wel graag mee van/naar het circuit kunnen rijden, i.v.m. gebrek aan ruimte voor een trailer.
peter_akerboom zegt
Mx5 NC met supercharger(300pk) of turbo(350pk) van BBR gti?
Hou je geld zat over voor de remmen ophanging en een rolkooi!
shicomm zegt
De S2000 is als trackday ‘wapen’ een vrij saaie maar wel goeie keuze.
Nadeel is wel dat het vaak nogal aftrappers zijn.
Met die prijzen gaat het dan wel heel lastig worden om een fatsoenlijke binnen budget te vinden.
De europa heeft een hoop pluspunten denk ik.
Toch weer wat recenter en aanzienlijk minder km’s.
Juist omdat menigeen de elise of exige pakt is de europa misschien ook weer wat bijzonders.
Is ook wat meer geschikt als toerwagen in vergelijk met z’n elise en exige broertjes lijkt me.
De cayman is wel gaaf maar daar betaal je dan ook fors voor.
De grote vraag is of dat het wel waard is ; vooral qua onderhoud kan het nog wel eens pijn doen.
mark997gt3 zegt
BMW 125i coupé 2007-2011. Heeft 218 pk en is makkelijk tot 272 pk te krijgen. Is gewoon een 3l 6 in lijn die wat andere inlaat en software heeft.
Kost ook niet meer de wereld. Als je Trackday’s gaat doen dan is niet de vraag of maar wanneer je schade gaat rijden. Houd daar ook rekening mee in het budget.
wza1979 zegt
Caterham of donkervoort ?
madmarky zegt
Een Donkervoort voor max 40K? Grapjas
JelmerS zegt
Z4 e85/e86 3.0si? Er is net als voor de E36 veel voor verkrijgbaar
kennone zegt
Nissan Silvia S15 Spec R Aero.
Met wat tuning de ultime track day woage
rikv99 zegt
Zou lekker een 3serie compact nemen. Heb je voor 3k. Kan je van 12k aan laten verbouwen. En dan heb je het beste diff, rolkooi, motor, veren die je je bedenken kan voor 15k