Er komen hier trouwe bezoekers die nog even overtuigd moeten worden dat rijden op waterstof toekomst heeft. Zeker nu we straks mogelijk zelf onze tank vol urineren. Bij Toyota twijfelt niemand aan de technologie. Bij wijze van experiment rijden er in Japan al de nodige Toyota’s op waterstof rond. Medewerkers van het ministerie voor milieu kunnen er zelfs één leasen voor het belachelijke bedrag van 5.300 euro per maand.
De Japanners werken momenteel hard om de technologie rijp te krijgen voor massaproductie in 2015. In dat jaar heeft Toyota namelijk gepland om de eerste massa-geproduceerde Toyota op waterstof te lanceren en de prijs voor zo’n auto zal volgens de autobouwer schokkend laag zijn. “The price will be so low it will “shock” the U.S. auto industry”, aldus Justin Ward, technisch manager bij Toyota. Over hoe laag “schokkend laag” dan precies zal zijn, worden nog geen uitspraken gedaan.
Bedenk dat concurrent Honda FCX Clarity in de VS voor 600 dollar per maand (425 euro) te leasen is en dat is inclusief onderhoud en verzekering. Die auto is daar echter geen groot succes door het ontbreken van een fatsoenlijke infrastructuur voor het tanken van waterstof. Toyota heeft aangegeven om in 2015 hoe dan ook de markt te zullen bombarderen met hun waterstofauto’s, ongeacht of de infrastructuur dan gereed is. (via: autobloggreen)
Gaapie'' zegt
Wat een misbaksel. Kan Toyota echt geen mooie milieuvriendelijke wagen ontwerpen??
steven5163 zegt
waarom moeten al die “groene auto’s” zo ontzetend lelijk zijn ?
Wunderhund zegt
Uhm Gaapie: heb je toevallig gelezen (voordat je zo overtuigend reageerde) dat de eerste massageproduceerde waterstofauto pas in 2015 wordt gelanceerd… auto op het plaatje zal dus waarschijnlijk niet die auto zijn….
JDM_Wotevajjjj zegt
man, dat ding is lelijk.
007 zegt
ik vind hem niet lelijk
Lotus Omega zegt
@ steven5163 : nou inderdaad! :s neem een voorbeeld aan de volvo C30 of V50: als je hem leuk aan kleed fantastische auto, maar die drivE wielen? verschrikkelijk!!! nee ik, dan maar duur tanken, ik lag jullie allemaal uit an ik geniet van mijn 3.7 liter 6 cilinder! :D
Relief zegt
Oh weet je wat we bombarderen de markt vol met waterstofauto’s waar iedereen geen zak aan heeft. WOW!
Relief zegt
Blijkbaar leert Toyota niets van het het floppen van de HOnda. Maar goed Toyota probeert op 2 paarden te gokken. Ze brengen elektrische auto’s en waterstofauto’s uit. Risicoverspreiding noemen ze dat ;)
eftyphoon zegt
5300 euro per maand ???
David zegt
@ Lotus Omega: Nee, een (Lotus) Opel Omega uit de 90er jaren is mooi… Wat een lelijk oud barrel! De motor is ook meteen het enige wat nog een beetje leuk is.
rob zegt
@gaapie en 007
Net 18 en een golf poster boven je bed?
Denk eens na, het gaat om de techniek, hoe de auto eruit ziet om deze techniek te testen zou voor toyota een worst wezen.
Als de techniek er klaar voor is kan toyota dit in elke auto inbouwen.
Kijk eens naar de hybride techniek (prius) komt nu ook in bijna alle modellen! Auris.. yaris, soon in de avensis < 1e als lexus model in de usa http://www.lexus.com/fcv/HSHybrid.html
(bovenstaande link is een gewoon een avensis sedan met hybride)
Toyota zet dit niet gelijk in alle modellen, eerst jaren van proef zoals in de prius. Nu de resultaten van 100% betrouwbaarheid bekend zijn gaan ze over tot het (eigenlijk simpele) knip en plak werk. Hoe denk je anders hoe toyota nummer 1 is geworden? Juist door alleen autos te bouwen die voldoen aan de strengste eisen.
Waterstof kan al mee gereden worden maar om het massa productie elkaar te maken gaat er even tijd overheen. Het is juist slim om als grootste producent van autos massaal waterstof autos; tegen 2015 op de markt te knallen… Hierdoor is shell en bp zeker van afname en gaan deze partijen ook over tot productie van tank gelegenheden voor waterstof.
Toyota, shell of welke andere partijen praten echt wel met elkaar over dit soort zaken! Die Jappen zijn niet zo dom om gelijk een fabriek neer te zetten en stomweg dit soort auto’s de wereld in te pompen!
Let nu maar op, nu eindelijk andere merken eens een begin proberen te maken met hybride (met nadruk op proberen) is Toyota alweer bezig met het bedenken van massa productie voor waterstof. Tuurlijk er zijn ook andere merken bezig met waterstof (bmw, honda ect) Maar op een andere manier en insteek.
Zelf denk ik dat het goed is wat ze doen. Het is de manier om eewig te kunnen rijden. http://www.think.no/ is nog geen oplossing, met een auto 400 km rijden en je accu weer vol knallen binnen 2 minuten, op een veilige manier en waarbij de accus meegaan zoals bijv. in de prius… No Way! Ook hier zijn weer voorbeelden dat het een soort van wel kan… tja TU delft zal er vast wel een mogelijkheid in hebben gevonden maar is het geschikt voor massa productie? Dat blijft altijd de vraag als autoproducent.
Relief zegt
LOL infrastructuur moet nog steeds met toestemming van de overheid en zonder gezamenlijke EU wetgeving zal je geen zak hebben aan waterstof. En op dit moment zijn overheden meer bezig met elektrische wagens dan met waterstof.
JPM zegt
Wat een niveau zeg in de comments mijn god, de populariteit van autoblog mag dan hoger zijn dan ooit, het niveau is nog nooit zo laag geweest.
mrB zegt
HELP!!! autoblog is possessed by toyota! dat groen doet bijna pijn aan mijn ogen. En dan zijn die toyota’s ook nog is heel erg lelijk.
OT: waterstof duurt toch nog een hele tijd totdat het ingeburgerd is. En als dat lang genoeg duurt is de elektrische voorziening ook groen genoeg om waterstof ook groen te produceren. wacht gewoon tot die tijd met het invoeren van waterstof auto’s
Gaapie'' zegt
@rob
Ik ben geen 18 en vind de Golf een lelijk ding dat nooit meer dan een facelift krijgt.
‘100% betrouwbaarheid’
Er zijn er die daar anders over denken.
http://www.topproduct.nl/topexpert/c2f3a7141116feb075d7ce8835c1e21d/index.html
Gelukkig merk ik in mijn buurt niet dat Toyota de nummer 1 is, hier rijdt bijna niemand in een Toyota.
Waterstof en al dat milieugedoe zegt me niets. Ik rijdt nog liever in een lelijke, vervuilende Peugeot dan in zo’n groen geval. Het milieu is toch al om zeep, dus waarom nog moeite doen. Milieuvriendelijkheid heeft ggeen toekomst. Tegen dat de wereld onleefbaar is geworden ben ik toch al lang dood.
Het is trouwens altijd tegen de auto’s. Dat greenpeace en die milieuzeikerds de fabrieken eens aanpakken, die vervuilen veel meer. Nee, dat is te veel werk, ze steken liever de banden plat. Daar moest maar eens een verbod op komen, maar de overheid rijft liever geld binnen aan boetes en belastingen.
De EU is niets waard. Die domme Europese nummerborden en rijbewijzen. Moeten dat echt overal wit-zwarte platen zijn? Welkom eentonige wereld. Zullen we van de EU anders 1 land maken, we zijn nu toch al zo goed bezig. En op andere plaatsen is het ook al zo erg.
Afrika: te warm + slechte wegen
Antarctica: te koud + onleefbaar
Azië: te veel rijstkakkers + auto’s zijn van karton
Amerika: te veel zotten + orkanen
Oceanië: te veel vuur + haaien
ps: je bent bij de @ steven5163 en JDM_Wotevajjjj vergeten, die zijden ook dat ze hem lelijk vinden.
Doewap zegt
Ik heb een jaar of zes geleden op de Tokio autoshow een rondje in een waterstof Landcruiser meegereden. Geweldig ding! Doodstil, dik 3000 kilo, maar sneller naar de 60 per uur ( harder ging niet op dat baantje) dan ik ooit had kunnen geloven. Ben er sindsdien van overtuigd dat dit idd de toekomst is.
Eric zegt
BMW was de eerste om een auto op waterstof te laten rijden. Hun vorige 7-reeks reed op waterstof en deze wagens werden uitgeleend aan hoogwaardigheidsbekleders.(what’s in a name!)
In België is jammergenoeg slechts 1 tankstation met waterstof te vinden. Jammer!!!!
BananaFlip zegt
Oh, leuk.
Kan Vicky weer fijn haar lofuitingen over die Toyota verkondigen.
Wordt het niet weer eens tijd voor een dragrace tegen een bejaarde ondernemer?
toyota g6 zegt
@Gaapie
Sorry hoor, maar Rob had wel gelijk:
Aan het niveau van jouw reactie is af te lezen dat je inderdaad nog lang geen 18 jaar bent; eerder 16 jaar en volgens mij ben je flink aan het puberen…
KoguchiPower zegt
Ach, alle hoge bazen in de Auto-Industrie en Olie-explatatie zijn het er toch al over eens dat Waterstof het waarschijnlijk af moet leggen tegen elektrischiteit. De laatste periode zijn de ontwikkelingen op gebied van electrisch rijden zo snel gevorderd dat waterstof nu qau ontwikkeling op grote achterstand staat. Waterstof blijf voorals nog te duur om te produceren en te ingewikkeld om te distributeren en qau prestaties (vermogen/actiradius) liggen de electro auto’s naar schatting in eind 2010 als ver voor op waterstof.
Jax zegt
“ongeacht of de infrastructuur dan gereed is of niet”
EINDELIJK een autofabrikant die NIET terugdeinst voor de overheid (in eigen land dan wel in het buitenland).
ZO mag ik het zien !!
Steven 999 zegt
Ik vind het een supper idee voor die waterstof wagen hoe sneller ze komen hoe liever maar de olie industrie is radicaal tegen die waterstof wagen en investeren er masaal in om ze tegen te houden want als waterstof er door komt zal het een miljarde verlies zijn voor de olie industrie.
daarom maken ze ons bang en zeggen ze da het niet goed is en nog van die bla bla bla.
wa heb je lieven een elektrise wagen waar je net als bij je brandstof moter ff aan de pomp staat en voltankt op 1,2,3 of een elektriche wagen waar je maar 400km me kunt rijden en dan een nacht nodig hebt voor opte laden.
Ik zeg laat dde waterstof wagens nu maar komen is een supper idee 100% pro