Op een schaal van 0 tot 10 scoort een plotseling klappende airbag bij ons een 11 qua schrikreactie.
Een geruststelling voor de Nederlandse Toyota-rijder: de aangekondigde terugroepactie gaat aan ons land voorbij. Het treft voornamelijk klanten in de VS en Japan, waar de Corolla en Corolla Matrix met bouwjaar 2003/2004 als warme broodjes gingen.
Wat er aan de hand is? Een mogelijke programmeerfout in de airbag controlemodule kan ervoor zorgen dat er een kortsluiting ontstaat, of dat er teveel warmte wordt opgebouwd. In het ergste geval kan de airbag spontaan klappen, of wordt je volautomatisch vastgesnoerd wegens gordelspanners die op een willekeurig moment afgaan. Dit is overigens nog niet gebeurd, en dat wil Toyota graag zo houden, waardoor er 901.000 auto’s terug naar de dealer mogen.
Ook bij de luxedivisie is het hommeles. Zusje Lexus roept namelijk 385.000 IS’en terug naar de werkplaats. Wanneer de ruitenwissers van een Lexus IS een té grote weerstand te verduren krijgen (denk: sneeuw, iemand die er aan gaat hangen, een papegaai met overgewicht) kan het systeem uitvallen. Het zou in Nederland om 2790 auto’s gaan, gebouwd tussen juni 2005 en juli 2011.
De Corolla was eind vorig jaar ook al onderdeel van een omvangrijke terugroepactie. En in 2011, en in 2010…
towi1989 zegt
Ik vind het anders juist goed dat ze dit doen voordat het daadwerkelijk fout gaat. Als je eens goed nadenk over wat erbij komt kijken bij het daadwerkelijk maken van een complete auto is het onmogelijk iets te maken wat 100% foutloos is.
darkpluisje zegt
@towi1989: toch zijn er bij de corolla wel erg veel dingen mis gegaan (sowieso bij toyota)
Word toch tijd wat meer geld uit te geven aan quality control
Bullet zegt
@darkpluisje: Valt wel mee hoor, Toyota doet het netjes in de openbaarheid. Bij het merk met de TSI motoren wordt het zonder ruchtbaarheid te geven tijdens een beurd gedaan!
Daar heb je als consument dus geen enkel idee alsof er iets “anders” dan afgesproken met je auto wordt gedaan. Toyota doet niet moeilijk en geeft het gewoon eerlijk toe.
flippert zegt
@Bullet: beurd??? Mijn god…
motoragent zegt
@towi1989: Precies, er is geen enkele autofabrikant die geheel foutloos een auto kan ontwikkelen en bouwen. En de autofabrikanten die veinzen dat te kunnen, houden simpelweg iets achter ;)
Een kennis van me werkt bij een VW/Audi dealer. Daar hebben ze letterlijk een hele waslijst aan defecten en klachten liggen, maar daarover mogen ze niets loslaten bij de klanten. Pas als de klant met een (bekende) klacht aankomt aankomt mag er actie worden ondernomen. Op kosten van de klant zelf natuurlijk, anders verdienen ze er natuurlijk niets aan…
midasracer zegt
@motoragent: Mitsubishi hield ook altijd de problemen onder de pet. En maar beweren dat ze de gestaalde perfectie verkochten. Stelletje oplichters. Nee geef mij Toyota maar.
fep739 zegt
In ya face Bro !
Svda zegt
@Motoragent zo is het bij alle merken.Bij Toyota weet ik nog wel een groot probleem die pas gedaan word als de klant last heeft.Dat zijn de D4D diesels in de Avensis en Verso.Scheuren in de cilinderkop en daarvoor moet hele motor eruit en dat is wel iets duurder dan een Tsi probleempje ;)
motoragent zegt
@dahlback: Om een cilinderkop te vervangen hoeft niet de hele motor er uit (kost bij toyota geloof ik zo’n 2.500,- euro), als een TSI echter kapot gelopen is en de zuigers zijn beschadigd moet de motor er wel uit. Dat kost bij een VW dealer minimaal 8.000,- (gaat wellicht nog wel wat af onder coulance).
jrk68 zegt
@motoragent:
Om die laatste zin moest ik heel hard lachen.
VAG en coulance…, kan je rekenen? nou reken er maar niet op….
redbeams zegt
@dahlback:
Onzin…da’s alleen bij de 2.2 d-cat diesels geweest.
E34M5Touring zegt
@redbeams: Stuurhuis Avensis
redbeams zegt
@E34M5Touring:
I know,maar ’t ging even om de scheuren in de cilinderkop…was dus alleen bij de 2.2 d-cat diesel.
E34M5Touring zegt
@redbeams: Klopt, had iets meer uit moeten wijden. Daar is volgens mij ook nooit een officiele terugroepactie voor geweest. Al weet ik dat niet 100% zeker. Verder heb je dr nooit wat mee. Zeker met die 2e serie. Fijne auto’s. Behoorlijk wat ingeruild vroeger.
redbeams zegt
@E34M5Touring:
Klopt het is nogal stil gehouden wat betreft die d-cat kwalen.
Voor een goede toyota diesel kan je beter die 2.2 vermijden…liever helemaal geen diesel van hun.
Meestal zuipen ze meer dan een vergelijkbare diesel vd concurrent.
E34M5Touring zegt
@redbeams: Wel vlot en een mooie loop. Goed interieur ook. Heel Europees. Zelfs de versies met houtafwerking vond ik erg goed te pruimen.
redbeams zegt
@E34M5Touring:
Vind de T25 (2003-2009) nog steeds hun beste/mooiste avensis…huidig model vind ik weer te hoekig.
E34M5Touring zegt
@redbeams: Zeker, sjieke auto.
speedie zegt
Een kennis van mij …..zegt dat bij merk xxxx enz. Veel blabla en wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen oog. Geen enkel merk kan zeggen dat er nooit iets fout is gegaan maar bij Toyota vind ik de problemen toch ernstiger omdat ze de veiligheid ernstig in het gedrang kunnen brengen. Van remmen, airbag, gordels, ruitenwisser (stel je dit voor in een sneeuwbui :().
darkpluisje zegt
@speedie: idd, liever dat mijn motor stukloopt dan dat de auto vol gas geeft zonder dat je er iets aan kan doen of je remmen er mee ophouden.. Ook een plotselinge airbag lijkt me niet amuzant
4991 zegt
@darkpluisje: die verhaal van zelf gasgeven kan bij sommige motoren ook door een te veel aan olie komen hoor.
motoragent zegt
@speedie: Ik ben totaal geen Toyota aanhanger, maar ik heb gewoon respect voor de manier hoe ze hiermee omgaan. Bovendien is er nog geen enkel geval bekend dat het daadwerkelijk is gebeurt.
jrk68 zegt
@motoragent:
En dan na 10 jaar de auto’s nog terug roepen naar de garage. Bij VAG schieten ze tijdens de garantie al in de ontkenning….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Iets wat Alfa ook doet BTW. ABS module (kan geen goedkoop ding zijn) gratis vervangen na 7j. Preventief!
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Die doen daar ook niet moeilijk over idd, weleens met een Lancia gehad, na 6 jaar een brief op de mat, of ik even nieuwe wieldraagarmen wilde laten monteren.
toroloco zegt
Bij Subaru is een terugroep actie gratis, bij BMW en Mini denken ze er anders over. De Klant betaald daar met plezier! Denk het niet!
ej20g zegt
@toroloco: true. Subaru en Toyota zijn zich ervan bewust dat je je klanten niet kunt laten betalen voor de defecten die in de modellen zitten die ze zelf maken. Kosteloos repareren is de enige juiste respons. Veel andere merken kunnen ook leren van hoe open Subaru en Toyota ermee omgaan.
lamborgfan zegt
Wat een kut autos joh.. Wel de grootste willen zijn maar dan alleen prut bouwen. Behalve de gt86 das mijn favoriet!
Bart_V zegt
@lamborgfan: kijk eens naar vag met zijn 1.4 TSI motoren
en hou stil over de golf 4 en verder over spontaan naar beneden vallende ruiten
Toyota voorkomt het zelfs dat het misschien KAN gebeuren
Tommy2 zegt
@Bart_V: Waarom voorkomen ze dan niet dat de airbag ongewild afgaat? :P
jrk68 zegt
@Tommy2:
Als je de moeite zou nemen om de tekst te lezen dan had je geweten dat het in theoretische gevallen zou kunnen gebeuren. In de praktijk is het nooit gebeurd!
Tommy2 zegt
@jrk68: Was als grapje, iets compleet voorkomen kan namelijk niet. Er kan altijd IETS misgaan. Het enige wat je kan doen is het zoveel mogelijk beperken.
lamborgfan zegt
@Bart_V: Beste Bart,
Bij deze wil ik je hartelijk bedanken voor je reactie. Ik heb namelijk met mijn autofiele collega een weddenschap gemaakt. Als ik 1 comment kon plaatsen in een toyota topic waar iemand vervolgens op gaat reageren met een anti VAG bericht zou ik €10 krijgen.. Maar als iemand dat zou doen + een tsi faaltje erbij doet in 1 comment, krijg ik het dubbele!
Ik hoop dat je begrijpt dat ik van alle soorten merken wel een kriebelend gevoel krijg, (behalve kia en hyundai/dinky toys) en niet specifiek een vag fan ben waar ik even vanuit ga omdat je met tsi dingen aan komt..
Autoblog blijft tenslotte een plek voor grote kinderen om zoveel mogelijk te bitchen op merken en zo min mogelijk toe te voegen aan wat dan ook.
Met vriendelijke groet,
Jrk86 bitcher
redbeams zegt
@lamborgfan:
Tja actie reactie noemen we dat.
Jij anti-toyota…kan je een anti-vag reactie terug verwachten.
Anyway…veel plezier met je zoektocht op marktplaats…voor die €20,- is er zat te vinden voor je golf 2 :)
lamborgfan zegt
@redbeams: Dat zal best, maar ik ben al langs d halfords gegaan voor mn 15 inch zwarte wieldoppen voor op mn Fiat! €19.95 <3 sterk prijsje al zeg ik het zelf..
Bart_V zegt
@lamborgfan: ik stel voor dat we delen ;)
G-Ammo zegt
@lamborgfan: Jij leest volgens mij alleen de titel en dan reageer jij?
jrk68 zegt
@G-Ammo:
Hij kan nog niet zo goed lezen, de kop lukt net….
Svda zegt
@Motoragent, ze halen daar hele motor eruit van onderen dus bijna alles eraf.Daarbij kost de kop alleen al 3900 EUR nieuw ex montage enz
motoragent zegt
@dahlback: Wel een aparte manier voor het wisselen van een cilinderkop dan, of zit de plastic afdekkap in de weg?
jrk68 zegt
@motoragent:
Waarschijnlijk zit de kop bij een Verso half onder de paravent, dan kan je er dus slecht bij. Bij een Avensis moet het gewoon van boven kunnen lijkt mij.
Svda zegt
Ik weet niet waarom ze dat verder doen maar schijnt denk ik sneller te werken omdat ze ook weer dingen moeten overzetten
Bart_V zegt
pff heb ik geluk
heb een stuur van de celica / mr2 2002 2007ish in mijn Corolla zitten
G-Ammo zegt
Zolang er niets ernstigs is gebeurd is er niets aan de hand, lijkt mij?
Chapeau dat ze er van te voren al achter komen!
Ik heb altijd gezegd: Toyota’s zijn niet perfect, maar ze komen er akelig dichtbij :)
bazzelijn zegt
BREKEND!: Ook dit nieuws maakt rijden in een Toyota nog steeds niet spannend!
lamdi zegt
Ik heb ook wel eens gehad dat mn airbag er uit kwam… Raakte met +/- 75 een chicane op een 60 weg met mn linker velg… Wat een klap geven die airbags joh! 2 uur later stond ik nog te shaken!
newguy92 zegt
Beter doeken ze Toyota gewoon op. Je hoort alleen maar problemen en terugroepacties
Ofcourse lul ik maar uit me nek