Met zo’n gok kan dat ook niet anders.
Uiteraard ontbreekt in Amerika ook het zeer populaire Toyota niet op de New York Auto Show. Sterker: de Japanse autofabrikant heeft aldaar zelfs een nieuwe versie van zijn grote Highlander gepresenteerd. Het is ondertussen alweer de vierde generatie van de luxe SUV.
De nieuwe Highlander kan rekenen op een fris ontwerp dat in grote lijnen overeenkomt met de auto’s die momenteel in het modellengamma van Toyota te vinden zijn. Daarnaast is hij ook gebouwd op het modulaire TNGA-platform van het merk, wat betekent dat hij een gedeelte van zijn DNA letterlijk deelt met de nieuwe RAV4, maar bijvoorbeeld ook de Corolla.
Dit betekent uiteraard ook dat we in de nieuwe Highlander geen totaal andere motoren zullen vinden. En dat klopt, want wie voor de nieuwe SUV kiest, heeft daarbij de keuze uit een iets oudere 3,5-liter V6 met ongeveer 300 pk, of een hybride aandrijflijn. In tegenstelling tot het vorige model maakt diezelfde V6 nu geen deel meer uit van het geheel. In plaats daarvan heeft Toyota een 2,5-liter viercilinder gekoppeld aan een tweetal elektromotoren. Gezamenlijk produceren zij aanzienlijk minder vermogen dan eerst. Voortaan zal de Highlander Hybrid beschikken over 240 pk.
De zevenzitter wordt voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen en tevens krijgt hij een nieuw en opgefrist interieur, zodat hij er weer een aantal jaren tegenaan kan gaan. De SUV zal niet naar Nederland komen.
gove zegt
rare skidplate achter, heb dat ding geen uitlaten
towi1989 zegt
@gove: op foto 6 kun je ‘m vrij duidelijk zien. Het ding maakt wel een ongemakkelijke bocht onder de achteras door, en is ook het eerste ding wat je van de auto zal rijden bij lage bodemvrijheid. Zal wel niet bedoelt zijn om daadwerkelijk offroad mee te gaan.
vroaaar zegt
@gove: op foto 8 zie je rechts toch duidelijk de einddemper en de pijp zitten.
erce zegt
Groots en machtig? Volgens mij valt dit ding ruim onder de Land Cruiser.
emping zegt
@erce: niet echt ruim onder, het is met het model onder de land cruiser. Een RAV4 is ruim onder.
fanboy zegt
@erce: Onder de Landcruiser 200 ja
En dan heb je nog de Toyota Sekoeia die nog wat groter is.
Maar wel leuke auto met de 300pk v6. Toch zou ik liever 4Runner willen.
robert110 zegt
@fanboy: De Highlander past helemaal niet in dat rijtje. De 4Runner, Sequoia en Land Cruiser zitten aan de terreinwagen kant van het SUV spectrum, de Highlander balanceert op het randje crossover/SUV.
fanboy zegt
@robert110: Ja snap ik, maar Highlander zit met Sequoia ook aan de SUV kant hoor. Het zijn van die all wheel drive apparaten, geen low-gearing e.d. Soms alleen 4wd door een elektromotor in achteras. Werkt heel mooi met laag koppel enzo, maar niet bedoelt om dag in dag uit mee te offroaden.
mopar zegt
@robert110: Sequoia is niet echt een terreinwagen. Is onderhuids gewoon een Tundra pick-up met een SUV body erop. In het terrein komt die zeker niet zo ver als een land cruiser of 4 runner.
ghost zegt
Leuk maar ik dacht echt dat ik naar een Lexus RX zat te kijken. Inspiratieloos bij Toyota?
Dutchdriftking zegt
@ghost: tja, dat hou je toch met meerdere modellen op het zelfde platform. Iedere keer als ik een Q8 zie denk ik dat het een Urus is.
ghost zegt
@dutchdriftking: klopt!
awesome zegt
@ghost: ik dacht bij het zien van het front aan Subaru.
ghost zegt
@awesome: ook een beetje ja
Dutchdriftking zegt
@awesome: Geen gekke vergelijking!
schuimbekje3 zegt
Werken de designers van Subaru ook voor Toyota?
Ik zou hem zo kopen als die in Nederland uitgebracht werd…
Dan wel als grijs kenteken met hybrid op 3500kg trekgewicht, toch een stuk beter en representratiever dan zon ram1500 of tundra. En rijdt waarschijnlijk ook een stuk beter en relaxter.
berlinetta zegt
Wat kan Toyota toch lelijke auto’s maken zeg.
slakkie zegt
De voorkant is ok, de achterkant valt mee, en het geheel lijkt nergens op. Bij Toyota zijn ze al enkele jaren de creatieve pedalen kwijt.
stuko zegt
Zie je nou aan de achterkant de uitlaat zo idioot hangen? Hallo… het is 2019, geen 1994!
fmgarcia zegt
Een X7 voor burgers! Nice Toyota!
sulobb zegt
Niet de slechtste, maar ik kan er moeilijk iets van vinden. Het lijkt er op dat ze bij Toyota hun eigen zustermerk Nexus kopiëren… Bovendien lijkt dat ding nu al gedateerd en de frutsen, lijnen etc lijken geen geheel te vormen. Net alsof 10 mensen met een pen in de hand op hetzelfde blad aan het schetsen waren…
gregorius zegt
DIt is de ‘Luxe’ SUV? Alle details van dit ding stralen ‘budget’ versie uit.
Hangende-uitlaat. Die mistlampen-unit + plastic eromheen. Raar extra stukje plaatwerk boven de gril. Lelijk weggewerkte park distance. Slecht weggewerkte speakers naast de voorruit. Lelijk 1-in-1 navi unit ding.
Als men dit in 2012 had uitgebracht, was ie ook al niet opgevallen.
Loek zegt
De Toyota Fortuner en 4Runner zijn eigenlijk de enige robuuste Toyota’s die ik echt mooi vind. De Highlander was ook mooi, totdat de SUV-capaciteiten bezweken onder de wil om praktisch en inzetbaar te zijn. En ziehier het resultaat. Het ding hangt zo treurig boven zijn wielen…
r2d2 zegt
@720s: Ik vind de nieuwe Fortuner juist lelijk. Hadden ze maar gewoon de Hilux neus overgenomen en niet die nieuwe rare ingevouwen neus. En ja dit is een soort van Subaru Forester / Mitsubishi Outlander maar dan groter.
En toch; ik vind hem wel mooi.
Maar in alle eerlijkheid, ik zou gaan voor een oude Landcruiser 200 of een Nissan Patrol als ik in deze grootte aan het shoppen was.
Loek zegt
@r2d2: was ook gaaf geweest, die Hilux-neus. Maar ik vind toch het ‘eigen frontje’ van de Fortuner ook wat hebben. Dat is gewoon een knappe auto. We hadden er bijna eentje als huurauto in de VAE, we werden uiteindelijk ‘gedowngraded’ naar een Audi A6 ;)
baklava zegt
Heerlijk! Kom maar naar Nederland hier mee
mp3cube zegt
Groots, machting en vooral lelijk !
Esprit_de_Flandre zegt
Smoelwerk lijkt wel op een Subaru…