Eigenlijk een perfecte auto voor ons Nederland.
Kleine crossovers zijn enorm populair. Niet zozeer omdat men daadwerkelijk denkt dat je mee kan doen aan de Dakar rally, maar ze hebben daadwerkelijk wat voordelen ten opzichte van een hatchback. Zo zit je lekker hoog, niet alleen fijn tijdens het rijden, maar ook bij het instappen.
Ook is de hoogte handig als je een kinderstoeltje vast moet zetten. Daarbij is zo’n crossover juist in de stad in zijn element, want drempels en dergelijke neem je net even wat makkelijker. De laatste toevoeging aan dit segment is de Toyota Raize. De auto staat op het DNGA-platform, een eenvoudige variant van het TNGA-platform waar de Toyota CH-R op staat. De ‘D’ staat voor Daihatsu, die deze auto ook bouwt. Bij ons is Daihatsu al een tijdje van de markt, maar in Japan bouwen ze nog altijd auto’s en de kleine auto’s voor Toyota.
Om een idee te krijgen van het formaat van de Toyota Raize, de Raize is nét geen vier meter lang. Zie het als een soort opvolger van de Daihatsu Terios, een van de eerste auto’s in dit segment. De Raize wordt voorzien van een 1.0 driecilinder met turbo, goed voor 98 briesende paarden en 140 romige Newtonmeters. Je kan kiezen tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
De auto is vooralsnog alleen voorbehouden voor de Japanse markt. Dat is jammer, want de Raize lijkt perfect aan te sluiten bij de Nederlandse behoefte. Voor wie de Toyota CH-R net even te gek is, de RAV4 te duur en de Dacia Duster te basic, zou de nuchtere (en ongetwijfeld betrouwbare) Raize perfect passen bij Henk en Ingrid.
Dutchdriftking zegt
Ja, we gaan een auto maken waarmee we extra hard over een verkeersdrempel kunnen knallen, goed idee!
fanboy zegt
Doe me toch maar de RAV4.
bertorelli zegt
@fanboy: Afgelopen zomer een RAV4 als huurauto gehad en die beviel prima.
mzonneveld zegt
Wie keurt zuks goed?
Edge zegt
@mzonneveld: Weldenkende bestuursleden die terecht verwachten dat dit model gretig aftrek gaat vinden bij opa’s en oma’s wereldwijd.
emping zegt
@Edge: nee alleen in Japan aldus het artikel.
janmetdelangeachternaam zegt
Oeh dat interieur ziet er wel heel basic uit, vraag me ook af wat er gaande is met dat plastic(?) waar het beeldscherm(?) hoort te zitten
birdnerd84 zegt
@janmetdelangeachternaam: Dat is gebruikelijk in Japan. Daar hoort idd het (optionele) scherm in
birdnerd84 zegt
Ik vind het er gedateerd en identiteitsloos uitzien, net als zijn Daihatsu (Rocky) broertje. Wel lijkt het me een ruime en veelzijdige auto voor weinig. De Daihatsu DN Trec Concept zag er een stuk beter uit
grasvreter zegt
Ik heb een mitsubishi space wagon gehad uit 2005. Ook net geen 4 meter, maar je zit wat hoger (in heel fijne stoelen overigens), de achterbank kan volledig plat, en je kan dan serieus veel kwijt in het ding. Ik vind het bijzonder dat er niet meer van dit type auto’s zijn, want het is echt heel praktisch. Niet spannend, maar wel heel praktisch. En als je de 1.6 of 1.8 mpi had, ook nog eens belachelijk betrouwbaar.
E550 zegt
Een Duster ziet er echt een stuk beter uit.
thjvanvlerken zegt
Intressant, zit zelf te denken aan een crv of rav4. Een honda hrv is ook een leuke optie en dan is die chr van toyota eigelijk maar niets.. deze wagen zou dat gat misschien wel kunnen vullen,
arias zegt
Alleen voorbestemd voor de Japanse markt?. Had ook gelezen dat ze hem in India zouden verkopen
kenju zegt
Gezien de motor, is er niet toe allig een aparte regel voor deze categorie auto’s zoals je ook voor de zgn. keicars hebt? Weet je ook meteen waarom het voor beperkte markten is.
toyotafortuner zegt
@kenju: de motor is te groot om een kei-car motor te zijn. T zou dan max. 660cc moeten zijn, met een max output van 64pk.
kenju zegt
@toyotafortuner: Ik zei dan ook ‘zoals je ook voor zgn’ keicars hebt ;). Dus niet dat dit een keicar is, maar dat er wellicht een andere categorie is dat ook voordelen krijgt.
Keicars zijn sowieso niet echt een ding meer. Tenminste, sinds 2014 zijn de regels veranderd en is het belastingvoordeel veel minder. Nissan, Mazda, Toyota en Subaru maken dit soort auto’s dan ook niet meer (verkopen wel rebatches van Daihatsu, Honda, Mitsubishi and Suzuki). Ik denk dat de Japanse overheid inzet op EV’s wellicht. Als deze dan ook moeten voldoen aan specifieke eisen qua formaat, zou het kunnen dat in Japan zeer interessante dingen gaan gebeuren op EV-gebied.
mc96 zegt
Zal een prima auto zijn, maar echt mooi vind ik hem niet.