“Toyota has been criticized for being quiet and non-offensive, of having too friendly an image while lacking emotion. We are going to be more dynamic, more masculine, sportier, with a more obvious design theme and a face to represent the company and the brand,” he said. We have eliminated emotion. We need to pump that up.”
Dit zijn de woorden van Dezi Nagaya het nieuwe wereldwijde design opperhoofd van Toyota. Gaan we dan eindelijk (weer) leuke Toyota’s zien?
De 50-jarige Nagaya werkt al vele jaren voor Toyota en Lexus en was in het verleden onder andere verantwoordelijk voor de designtaal “L-Finesse” bij Lexus en stond onder andere aan de wieg van de volgende modellen: Lexus LS (gen 1 & 3), Lexus GS (gen 2), Toyota Prius (gen 2), Toyota FT-86 en de nieuwe Yaris.
Hij lijkt te begrijpen dat Toyota wel wat meer pit kan gebruiken en wil dat ook daadwerkelijk in de praktijk brengen. Verwacht overigens niet direct dat de nieuwe Prius een enorme gelikte auto wordt waar de emotie vanaf druipt. Auto’s zoals de Camry en Prius zullen “saai” blijven, want de kopers van dat soort auto’s verwachten dat nou eenmaal.
Maar daarnaast is volgens Dezi genoeg ruimte om spannendere modellen te ontwerpen. Hij wil in elk geval niet de BMW strategie volgen: “small, medium and large sausages”. (via: autonews.com)
In onderstaande video kan je Dezi Nagaya alvast horen uitleggen waarom de nieuwe Yaris onwijs mooi is enzo:
deVia zegt
gaat moeilijk worden. in mijn ogen heeft Toyota zich geëvolueerd tot hét zuinige hybridemerk… sportiviteit botst daarmee als je het mij vraagt.
Witten zegt
@deVia: Dan raad ik je aan om eens met de hete versies van de Celica’s, MR2’s, Corolla’s, Carina’s, Supra’s, … van weleer te rijden. Dit zal je zeker en vast en zeker helpen om Toyota weer als een sportief merk te zien (als ze hun woorden ook echt in daden omzetten natuurlijk, eerst zien en dan geloven).
Esprit_de_Flandre zegt
@Witten: Idd. Deze blijft lekker fout. Zeker in het gewone verkeer…
Bart_V zegt
@Esprit_de_Flandre: Bij de Corolla club is een replica op kenteken. heb de eigenaar gesproken en als hij op de weg is hoeveel bekijks er dan is. natuurlijk rijd hij alleen naar meetings en niet als dagelijks verkeer
Bart_V zegt
@Bart_V: zucht dit ging fout
G-Ammo zegt
@Bart_V: Ik vond hem ook super vet op de Cday meeting :D heb er wel even naar staan kijken ^^
deVia zegt
@Witten: nooit gereden, maar ik geloof dat dat prima scheurijzers zijn. ik heb ook nooit gezegd dat ze vroeger niets waren, maar op dit moment hebben ze (zoals ik al zei) zich geëvolueerd tot suf merk
joskeboske zegt
Blijft leuk die Japanners Engels horen spreken. “It’s got a very friendrrrry front end” :P
fep739 zegt
bring back the Celica’s , MR’s ,Supra’s etc…
Burn the Prius , Corolla’s , … :mrgreen:
Bart_V zegt
@fep739: Beetje jammer dit
Weer iemand die de Corolla onderschat :roll:
helaas zijn de leukste modellen in japan gebleven
zoals deze:
doewap zegt
@Bart_V:
Bart, alsjeblieft.. Corolla… GAAAP
Bart_V zegt
@doewap: Zeg Sjoerd rij er nu maar een keer in
dan weet je wat ECHTE auto’s zijn
Lan_Evo zegt
@Bart_V:
Heb eergisteren (Super Sunday) nog met m’n harses onder de motorkap van zo’n Levin gehangen met de ITB’s zonder filters erop en een complete HKS uitlaatlijn vanaf het blok (a 1/3de de waarde van de auto hehe). Delicious! :D
Bart_V zegt
@Lan_Evo: deze
en hierop heb je gehangen:
http://www.racechinees.nl/Data/Auto/LEVIN/HKS_exhaust/HKS_exhaust.jpg
En dan was ik er niet eens bij (was in Gemert Time out)
MAB zegt
@Bart_V: he ik ga ook wel een na time out, waar kom jij vandaan?
Bart_V zegt
@MAB: ik niet van de daken af schreeuwen waar ik vandaan kom ;)
ik was daar omdat het Tuning Sunday meeting was, eigenlijk te veel sjonny auto’s en niet mijn smaak maar goed als je van tupperware houd was je op het goede adres
Lan_Evo zegt
@Bart_V:
Haha, viel reuze mee hoor, de echt kansloze auto’s waren letterlijk op 1 hand te tellen, ook grotendeels Jappen. Niet te vergelijken met Streetpower iig, meer JAF 2. Als je denkt dat het een tupperware event was, ben je inderdaad overduidelijk niet geweest. ;)
Bart_V zegt
@Lan_Evo: heb het niet over super sunday maar tuning sunday ;) dat is idd JAF 2 (which I like)
JAF zelf heb ik al 2 x moeten missen, hoop volgend jaar er echt bij te zijn
Lan_Evo zegt
@Bart_V:
Haha, my bad. JAF is inderdaad ook altijd wel vet, Super Sunday was wel het beste 402 event voor mij persoonlijk van de afgelopen tijd. Was er van kwart voor 9 tot kwart voor 6 hehe.
gerald99 zegt
Hm beetje van seat afgepakt he emotioneel ontwerp:p auto emocion
mashell zegt
@gerald99: toen ik jaren geleden nog Seat reed was mee al duidelijk dat “auto emocion” vooral bedoeld was voor de gevoelens die je krijgt als je Seat als weer kapot gaat.
rechercheur zegt
Ik wens Dezi Nagaya veel succes toe …
bsxc2 zegt
Hetis geen goed idee om van designbaas te veranderen, de vorige modellen leveren zo dadelijk geen dr*l meer op.
Verder kan je ook geen sportiviteit met milieu combineren, als je sportief rijdt dan sta je ook vaker bij de pomp.
sdk16420 zegt
@bsxc2: Maar het gaat om de testcyclus hè
gerrelekker zegt
Met het huidige design van de avensis ga je wel even werk hebben…. de huidige auris en yaris zijn al een stapje in de goede richting….
Esprit_de_Flandre zegt
@gerrelekker: De Avensis ziet eruit zoals ie er hoort uit te zien. Het is een statige, elegante sedan. Mooier en spannender dan eender welke Passat, 407 of Laguna van dezelfde tijd…
hans75 zegt
Wisselen van designbaas?
volgens hebben ze nog nooit een designbaas gehad… een toyota met design heb ik in ieder geval nog nooit gezien…
het feit dat deze meneer betrokken was bij de prius zegt al weer genoeg over zijn aspiraties en invloed…
oli4k zegt
Goed dat ze in ieder geval proberen een visie te ontwikkelen qua design. Het merendeel van hun auto’s – inclusief Lexus – wint niet echt niet echt de schoonheidsprijs (understatement). Alleen die LFA heeft nog wel iets.
doewap zegt
Dat haar van die man… dat is toch geen designer
Alleen de meest vreselijke figuren kammen zo hun mat over hun vleespet
Carreza zegt
@doewap: zijn haar is in ieder geval toch niet saai dus er is hoop :D
doewap zegt
deze natuurlijk:
Arnoud zegt
@doewap:
Die 2000GT is echt een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Bedoeld als concurrent van de E-type. Toen en nu veel duurder dan die Jag. Maar ook vele, vele malen mooier!
Bart_V zegt
Nieuwe Yaris is en mooie wagen dus daar is hij al in geslaagd. De FT-86 gaat ook een plaatje worden dus ik mag deze man wel
w0o0dy zegt
Aangezien niemand em nog gemaakt heeft:”Toyota design niet emotioneel genoeg? Ik vind het nu meestal al om te huilen!”
Carreza zegt
@w0o0dy: Je bent toch een uitzondering als je hierom moet huilen… De meeste mensen voelen namelijk gewoon niks als ze een Toyota zien!
pikes83 zegt
@w0o0dy: ga jij maar lekker huilen dan,ik vind dat de meeste toyota’s er wel mooi uitzien.uit italië komen nog altijd de mooiste auto’s.
sdk16420 zegt
Lexus GS gen 2 is idd wel een erg mooie auto
glashelder zegt
Dikke onzin natuurlijk dit artikel.
Je mag van mij de Prius oerlelijk vinden, maar saai is het zeker niet. Vorm volgt functie en het is zo eigenzinnig als de mieter.
Doet mij denken aan de SAAB 96 voor wie nog weet wat dat was. Vond bijna iedereen een gedrocht, maar het staat wel ergens voor.
Krek zo met de Prius. Auto voor eigenzinnige mensen. Niet geschikt voor lieden die zich alleen durven te vertonen in een standaard VW of Audi.
Hoop dat Toyota steeds eigenzinniger wordt en dat ze niet vervallen in goedkope imitatie van dikke duitsers.
mashell zegt
@glashelder: wel eens een Prius van binnen gezien? Grijs met grijs en grijs.
bozewolf zegt
@mashell: Wel eens een Volkswagen van binnen gezien?
Carreza zegt
Nou, allemaal mooie praatjes van die designer maar hoe hard ik ook m’n best doe: bij die Yaris voel ik niet de minste emotie. En een Peugeot 207-achtige achterkant is ook geen compliment.
Weer een grijze muis meer voor de dementerende of slechtziende oudjes!
Ram-G-maN zegt
De tweede generatie Toyota Yaris werd ontworpen door een Nederlander in dienst zijnde bij Pininfarina. Hard to believe but it really is like that! De derde generatie vind ik stuk geslaagder dan de vorige. Ik ben benieuwd wat deze Japanner gaat creëren. :D
lincoln zegt
ik snap nix van Japanse kunst-beleving ..
kan er nix mee ..
krijg er geen prikkels van ..
behalve van Shinya Kimura dan ..
want dat is goddelijk ..
dennisr zegt
de meeste Toyota’s zijn al om te janken, is dat niet emotioneel genoeg ?
kaasboerin zegt
Persoonlijk vind ik Toyota de Japanse VW.. Hélémaal niks de designs, erg saai. Hoop dat die kerel (Jackie Chan much?) z’n woorden waar gaat maken.
imba zegt
@kaasboerin: ”de Japanse VW” Haha…. nee.
kaasboerin zegt
@imba: Nee wat? Ik zet er niet voor niks “Persoonlijk vind ik..” voor.
Esprit_de_Flandre zegt
@imba: Nee, want VW heeft nog minder inspiratie? Of …
agera zegt
@kaasboerin: Ik moet je gelijk geven een betere omschrijving is niet te maken Toyota is de Japanse VW.
agera zegt
De Lexus LFA is een hele fraaie auto, ik geloof zeker dat er potentie zit tot meer. Japanners hebben zowieso een grote rol in de autoindustrie en daar speelt design een grote rol bij.
glashelder zegt
@mashell
Yep. Zelfs ook i.c.m. grijs van buiten. Super mooi, mits met de juiste velgen eronder.
Plaatje zien? Of zijn de oogkleppen aangeklikt?
mashell zegt
@glashelder: senioren ontwikkelen op een gegeven moment een vreemde voorkeur voor grijs. Ik ben zou oud nog niet, grijs met grijs en grijs en ook nog een grijze buitenkant is gewoon saai, totaal onafhankelijk van de velgen.
lincoln zegt
deze man is ook verantwoordelijk voor het kapsel van Justin Bieber .. dussssss ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ahahaha da’s een goei! :lol:
KaCh1ng zegt
gaat nooit lukken, toyota blijft toyota, af en toe een leuke coupé , maar nooit een super line up
KaCh1ng zegt
piccolo genio HAHA , eerder bejaarden bak
glashelder zegt
@mashell
Velgen zijn ook grijs. Vet.
F1Tim zegt
Als designbaas moet je luisteren naar de marketingbaas, die in vele gevallen (ook hier) de situatie een beetje verziekt door het clientele als oubollig te bestempelen. En dat moeten de auto’s dus ook zijn…
tstile zegt
Japanners zijn niet de meest expressieve en emotionele mensen.
De duitsers zijn nog veilig voorlopig.
Dat doen de Koreanen toch beter, die weten wat ze zelf niet kunnen, en huren het in
bigcar zegt
“Toyota’s nieuwe designbaas wil “emotioneel design’”
ik zeg: is goed, laat maar komen.
toyota: goed bezig! :)
G-Ammo zegt
Mensen… Toyota maakt op het moment auto’s die IEDEREEN kan betalen, leg dat naast klantenservice en je hebt een #1 merk. Rustig maar, er komen heus nog wel lekkere Toyota’s om de deur kijken; even geduld.