We zagen hier al de nodige terugroepacties voorbijkomen, waarbij de gevallen dat er meer dan een miljoen auto’s terug naar de garage moeten, geen uitzonderingen zijn. Ford is hierin een toppertje, met 3,8 miljoen auto’s. Het feit dat dat er nu een kleine 220.000 Toyota’s terug naar de garage moeten, valt dus eigenlijk nog wel mee. Toch is dit extra pijnlijk voor Toyota, want het Japanse bedrijf had deze zomer nog aangekondigd extra ontwikkeltijd te zullen nemen om de kwaliteit te waarborgen. Dat het kwaliteits-issue opnieuw bevestigd wordt, zal wellicht de reden zijn dat ze de actie omschrijven als een “Light Special Service Campaign”.
De terugroepactie betreft 60.700 Toyota Highlanders gebouwd tussen 2001 en 2003 en 159.100 Toyota RAV4’s gebouwd tussen 2001 en 2002. Bij deze auto’s kan het “check engine” lampje ten onrechte oplichten. Er zit een foutje in de software van het motormanagement. Er zijn 80 gevallen van loos alarm bekend. Eigenaren van de betreffende Toyota’s kunnen het euvel uiteraard kosteloos laten verhelpen bij hun dealer. De ECM software wordt dan binnen 30 minuten vervangen (via: autoblog.com).
lexus zegt
haha, dit klopt toch niet. Ze hebben DEZE zomer aangekondigd dat ze de kwaliteit zullen waarborgen, maar die auto’s die worden terug geroepen komen uit 2001 tot 2003, ik snap niet zo wat daar pijnlijk aan is, tuurlijk tis nooit leuk om auto’s terug te roepen maar om hier nou weer een topic van te maken.
Dennis zegt
@Lexus: Je snapt mijn punt niet. Ze hebben deze zomer aangekondigd beter op de kwaliteit te zullen letten. Deze auto’s zijn inderdaad van voor die tijd. Desondanks is het voor Toyota wel weer pijnlijk dat opnieuw bevestigd wordt (want het is niet de eerste keer) dat ze dus een tijdje hebben lopen “kloten” terwijl ze zo’n goede reputatie hoog te houden hebben. De benaming “Light Special Service Campaign” vind ik dan creatief ingevuld.
Jantje1234 zegt
Ik las vannacht op CNN dat Volkswagen 300.000 Passats terugroept i.v.m. een motorprobleem.
lexus zegt
ik ben het met je eens, dat het dan mischien pijnlijk is dat ze er weer zoveel duizenden moeten terug roepen, maar ik denk niet dat het waar is wat je zegt over dat kloten, ze hebben zich mischien teveel gericht op het veel bouwen van auto’s dan op de kwaliteit, alluwel de kwaliteit van toyota perfect is, dus ik denk dat het een beetje overdeven is. Andere merken roepen net zovaak auto’s terug volgens mij.
Mr. R zegt
Maar zouden andere merken voor zoiets een terugroepactie opzetten? Ik vind het een tamelijk onbenullig probleem: nauwelijks groot genoeg voor een officiële terugroepactie.
Bij Renault zijn de versnellingsbakken in de Laguna, Vel Satis en Espace van een bepaalde serie een beetje brak. Heb ’t meegemaakt bij ongeveer 100.000 op de teller. Die van mij vertoonde de bekende kwaal en toen ik even meeliep naar achteren zag ik op de interne documenten: ‘Euvel alleen verhelpen na klacht van klant!’. Niks terugroepactie, pas als de klant gaat klagen repareren. Reparatie was overigens heel netjes: nieuwe versnellingsbak en vervangende auto.
Rick dos zegt
Ja, zo kan ik het ook wel! Toyota is betrouwbaar, maar om de zoveel tijd sta je wel bij de garage voor een terugroep actie! ;) :P
Daan zegt
doen ze alleen maar om mensen naar de garage te lokken
lekker een extra zakcentje
frkoi zegt
Ik ben wel blij dat Toyota zo’n miniscuul probleem ook aanpakt, de auto rijdt bij deze storing meestal wel op noodloop. Bij de meeste andere terugroepacties is er vaker technisch echt iets mis, zoals problemen aan remmen of andere veiligheidsvoorzieningen. Bij een kennis van mij scheurde een paar keer spontaan de remleiding (peu 307 sw) dat is pas echt eng, op de snelweg met vrouw en drie kinderen!
Marcel Kaptijn zegt
Het siert Toyota inderdaad (@frkoi) dat ze dit met probleem naar buiten komen. Andere merken proberen heel vaak, ook bij grote fabrieksfouten, de gebreken tijdens de beurten, en zonder dat de klant daarvan op de hoogte wordt gesteld, te verhelpen. Bovendien heb ik liever dat het lampje gaat branden en dat er niks aan de hand is, dan dat er wel wat aan de hand is en het lampje niet gaat branden …
Coyote zegt
Het is maar waar je als fabrikant de drempel legt wat een fout is of niet. Marcel gaf dit al aan.
Ik weet dat de VW Golf IV de koplampen gauw doorbranden. Ontwerpfout… echter nooit wat aan gedaan.
Een Laguna die niet door de wasstraat kon omdat de Airco dat niet verdraagt.
Water in de koplampen bij Seat, waarbij de garage dan zegt: tja, kan gebeuren he?
Het grote verschil is dat andere merken de fouten laten zitten, Toyota lost ze op.
Verder worden auto’s complexer en complexer. Een technisch perfecte auto bouwen wordt dus steeds lastiger.