Zo doe je dat! Ontstaat er in een auto een levensbedreigende situatie, waardoor je 3.8 miljoen voertuigen terug moet roepen, dan heb je gewoon meer tie-wraps nodig. Het is goed om te zien dat ze Toyota en Lexus praktisch ingesteld zijn. Bijgevoegd een handleiding hoe dealers de reparatie uit kunnen voeren.
Of dit alles nu esthetisch verantwoord is, is een tweede verhaal. Het is toch zonde als je nog meer plastic tegemoet glimt in je nieuwe Toyota of Lexus. Pluspuntje is dat je hoogstwaarschijnlijk niet onderweg volgas een vangrail in hoeft te rijden. Voorzover dat al het geval was natuurlijk. Origineel Europese auto’s gebruiken andere (niet dodelijke) matten. (bron: jalopnik.com)
FlorisFerrari zegt
Dat is fijn
DD zegt
Waarom nemen zij dan ook niet gewoon de Europese matten?
RenesisHP zegt
Dit meen je niet. Lijkt me bij een klasseproduct als Lexus toch echt een beetje not done.
Mee zegt
Dat is hetzelfde systeem als in mijn Colt, waarvan de automat af en toe ook blijkt los te liggen.
Moest ik een Amerikaan zijn kloeg ik Mitsubishi aan! ;)
Alwood zegt
tsjah bespottelijk! dat ze dan toch op zijn minst zwarte tie-wraps nemen! :P
M3_lover zegt
Haha! Op zich is het geen slecht idee want mijn BMW mat gaat ook constant naar voren :-) Had wel op z’n minst zwart plastic kunnen zijn he
Alwood zegt
@M3_lover: lol, wat een timing ;)
MattCurlew zegt
Toyota noemt het een “semi-permanent fix” Lijkt me dus alleen voor nu om snel in te grijpen omdat 3.8 miljoen auto’s terugroepen niet in één week gedaan kan worden?
Waarom wordt dat niet in dit bericht verteld? Zo plaats je nieuws dat niet geheel klopt..
GOD zegt
wow dit is best wel beun werk. en dat bij je dure Lexus.
Ik zou er niet echt blij mee zijn.
Race_Kees zegt
Nou ja wat willen jullie dan?? Een fijne M12 bout door de mat en de bodem? Is dan solide genoeg…?
Oh wacht hoe klop je dat matje dan even uit?
Tieraps FTW!!
Erik zegt
Het is maar goed dat ze Tie-wraps gebruiken… Beter dat dan ducktape :)
Wel grappig dat men daar toch enkele pagina’s over vol kan typen.
React zegt
Wat ik nooit snap met die vloermatten, je verzint 1 keer een systeem dat werkt en dan gebruik je dat de komende 100 jaar. Bij mijn ford laat de plastic ring in de mat los van de mat, dus zelfde probleem. Terwijl er zoveel systemen zijn die wel werken.
dw zegt
@ mattcurlew, niet de eerste keer, autoblog wordt gesponsord door Duitsland?…
on topic, check eerste plaatje bij model staat alleen Prius haha
die verdienen ook niet beter !
Bart_V zegt
Ik blijf het knap vinden dat je vloermat OP het gaspedaal komt
in mijn sardineblikje (Ford Fiesta 89-95) schuift ook wel eens de vloermat weg en kan ik de koppeling niet meer volledig intrappen (eens in de 2000 km recht leggen)
MattCurlew zegt
@Bart_V: wat dacht je van ONDER het gaspedaal? Dan kan ie ook vast blijven zitten..
Jesper zegt
“Pluspuntje is dat je hoogstwaarschijnlijk niet onderweg volgas een vangrail in hoeft te rijden. ”
Dat moet je even uitleggen. Als me mat onder mn gaspedaal zou komen (ja ik rijd toyota) kan ik m toch juist minder (ik herhaal MINDER) ver intrappen en minder hard rijden? Als ie onder je rempedaal schoot had je een groter probleem. Of zijn amerikanen werkelijk te dom om de koppeling in te trappen of de automaat in zn N te rossen?
Verder vind ik tie-wraps een mooi staaltje Japanse intuitiviteit en nuchterheid. Een oplossing van een paar kwartjes en 2 seconden, in tegenstelling tot bijv. BMW die er een heel systeem omheen zou werken.
Alwood zegt
@Jesper: Het probleem zat hem in het feit dat het pedaal achter de mat kan blijven hangen, dan blijft het gas dus ingedrukt.
amg zegt
@Jesper: Verder vind ik tie-wraps een mooi staaltje Japanse intuitiviteit en nuchterheid. Een oplossing van een paar kwartjes en 2 seconden, in tegenstelling tot bijv. BMW die er een heel systeem omheen zou werken.
Jesper schaam je, ik schaam dat ik nederlander ben voor jou uitpraak, in mijn mercedes zit niks vast met ringen e.d. nooooit dit probleem gehad. Asjeblieft zeg!
amg zegt
hahah wie durft nog te zeggen dat jappen kwaliteit leveren.
Dit is toch gewoon zielig..
Cantago zegt
Eens met amg, maar ik vind het wel zonde om een hobby-bob-tie-wrap te gebruiken, gebruik dan een zwart touwtje ofzo, dat is dan wel duurder, maar ook een stuk netter! Zelf zou ik dit gewoon zsm vervangen door iets dat er wel netjes uit ziet;)
slk32 amg zegt
Dit hadden ze de “geisha way” moeten oplossen; met zwarte zijde en een bamboe haarpin…
Esprit_de_Flandre zegt
Ik begrijp die crash toch niet die de aanleiding was voor deze terugroepactie was. De vloermat was verschoven en daardoor konden ze niet meer stoppen. Euh???
Trek die mat dan toch gewoon weg? En als ze echt geblokkeerd zat, het is toch altijd mogelijk om de motor af te leggen? Ook met een automaat.
Bob zegt
@Esprit ..de vloermat kwam los en onder het gaspedaal die toen niet meer terug ging. Een normaal denkend mens zal misschien de motor uitzetten, maar op dat moment heb je toch alleen maar paniek. Het was een familie in die auto waar het gebeurde en ik heb de 911 call gehoord van voordat ze crashten … gaan toch je haren van recht overeind staan.
bartinspace zegt
Hier is maar één woord voor: LEVENSGEVAARLIJK.
Zul je net zien dat je achter die tiewraps blijft haken als je auto in de fik vliegt en je uit wil stappen. :P
Volvo_440_turbo zegt
Bij mijn Volvomat heb ik soms hetzelfde voor…
Dat Jappen geen kwaliteit maken is wat kort om de bocht… het is wel zo dat toyota een beetje slachtoffer is van zijn succes…
Hans75 zegt
ik ben een jappenautohater.. maar hier kan toyoklota niets aan doen.. die is meer de infantiliteit van de amerikanen… die bij elke scheet de manufacturer sewen…
waardoor je als producent gedwongen bent 5 pagina’s onzin op papier te zetten over het borgen van een matje… elk normaal europees mens had het matje verschoven.. of zichzelf de schuld gegeven van het blokkeren van het gas.. ipv alleen maar naar een jurist te stappen… afschaffen.. al die juristen en hun ongein.
Bob zegt
Hans75 .. ik ben tegenwoordig ook Amerikaan .. en ik ben echt geen infantiel.
Ga maar eens ff lekker luisteren naar de 911 call op de volgende link .. kijken of je je dan nog zo prettig voelt.
http://consumerist.com/5376667/toyota-911-call-of-familys-fatal-lexus-crash-due-to-gas-pedal-stuck-on-floormats
Ralph zegt
Prachtige oplossing dit inderdaad, tie-wraps.
Een ding snap ik niet… Zoals die 911-medewerker al zegt: waarom schakelt die man niet gewoon de motor uit, of zet hij hem in z’n vrij?
jaap zegt
Wat kosten 3.8 miljoen ty-wraps?
Bob zegt
Ralph .. paniek doet rare dingen met mensen en ik geloof dat een van de autos waar het mee gebeurde een start/stop knop had die je 3 seconden in moet houden. Dat gaat natuurlijk gemakkelijk als je 200km/u rijdt.
De terugroep aktie was niet door 1 ongeluk .. maar door een redelijk aantal ongelukken waarbij tenminste 5 doden al bij waren gevallen en een op dit moment onbekend aantal ongevallen die dezelfde oorzaak hadden.
kcoupe24 zegt
HOE MOETEN ZE NU HUN MATJES UITKLOPPEN!!!
is daar ook een gebruiksaanwijzing voor???
pica zegt
Typisch lexus. Nog wat meer plastic. haha
Mean_Green zegt
@M3-lover: Die BMW matten zijn ook niet bedoeld voor in je E-Kadett! ;-)
Ik vind het prutswerk met die tie-wraps. Elke keer als je wilt (laten) stofzuigen moet dat spul weer opnieuw bevestigd worden. Dit past totaal niet bij het kwaliteitsimago dat Lexus wil uitstralen…
rikkon zegt
@jaap Losgestort, aan huis ca. $5000.
Bob zegt
Zoals iedereen natuurlijk heeft gelezen zijn die tie-wraps zijn een tijdelijke oplossing totdat de permanente oplossing is beschikbaar. MattCurlew zei dit ook al eerder.
406_v6 zegt
Iemand de waarschuwing gelezen? “Do not stack the floormats in any vehicle…….. designed to accommodate only one floor mat at a time.”
Welke klojo legt meerdere vloermatten over elkaar in z’n auto?
En typisch amerikaans: “Install labels.” alsof er nog niet genoeg stickers met waarschuwingen in een auto zitten in de US of A.
Laurens zegt
Die grote Explorer Bridgestone recall was uiteindelijk ook meer te wijten aan het niet controleren van bandenspanning. Alhoewel een SUV natuurlijk wel een erg hoog zwaartepunt heeft. Maar simpele dingen controleren, dat doen de meeste autorijders niet meer. Misschien de auto maar gewoon verbieden… of je als fabrikant indekken met allerlei waarschuwingen in instructieboekjes, labels, stickers en ga zo maar door.
Citrofiel zegt
Ik kan me voorstellen dat het handiger is om het even zo te herstellen en later (bij regulier onderhoud) definitieve veranderingen aan te brengen. 3,8 miljoen auto’s naar de werkplaats is niet niks.
wimbers zegt
ik heb een toyota (jaja, lease-pool, geen commentaar graag) en moet zeggen dat het “europese systeem” bestaat uit een in de vloer bevestigd haakje dat door de mat geduwd wordt..
dat lost volvo / ford toch netter op met een draaiknop en een ovaal oog in de mat.
matthis zegt
hahaha paupers!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En ik maar denken dat de komkommertijd over was…
Ow wacht, het is nog echt waar ook!!
Sjongejongejongejonge…
Bob zegt
@matthis .. tuurlijk tot dat het jou familie overkomt.
Password:JDM zegt
ik rij honda enne jep en hed/had ook het probleem met die vervloekte vloermatten.
ik heb dat simpel opgelost door die er uit te keilen,veeeeeeel beter nu :p
Rianne van Zuilighem zegt
Ik rijd in een Italiaanse wijvenbak maar daar zitten de matten vast aan de vloer met 2 draaiknoppen die je een halve slag moet omdraaien. Kost wel je nagels maar niet je leven!
joke bayer zegt
ik heb in 2002 in mijn Toyota Starlet al problemen gehad met het gaspedaal en de vloermat