Moet je wel vanuit Nederland Autoblog.nl bezoeken, uiteraard.
Het is november en heerlijk hondenweer. Het is waterkoud, het is te laat licht, te vroeg donker en veel te regenachtig. Nog een paar graden eraf en we gaan het weer massaal over de zin en onzin van winterbanden hebben.
Of de zin en onzin van vierwielaandrijving, natuurlijk. Nu is er voor alles wat te zeggen, maar de combinatie van voorzichtig rijden, opletten, winterbanden en vierwielaandrijving is veiliger dan vol Tokyo Drift gaan in je ‘M3-uitgevoerde’ E46 318i op Hy Fly banden.
Nu zijn Toyota Camry bestuurders verstandige mensen met een bijbehorende rijstijl. Voor hen is er goed nieuws, want Toyota komt met vierwiel aangedreven varianten van de wereldwijd immens populaire Camry (XV70) en de iets grotere Toyota Avalon (XX50), die technisch identiek is aan de Lexus ES300 (XZ10). Het is niet zozeer een uitvoering in de VS, dan wel een optie. Dus als je niet de meest luxe variant wil, is het mogelijk om te kiezen voor vierwielaandrijving.
De AWD varianten maken hun opwachting op de LA motorshow, die over een weekje begint. De afbeeldingen van de Camry en Avalon lijken uit Forza Motorsport te komen, maar geven duidelijk aan waarvoor de vierwielaandrijving bedoeld is: meer zekerheid in gladde omstandigheden. Of de Camry met vierwielaandrijving ook naar Nederland komt, is nog niet duidelijk. Normaal gesproken, blijven de ‘dikke’ varianten voorbehouden aan buitenlandse markten, maar bij de Camry zit het even anders. Naast het feit dat je de Camry kan configureren met bijna alle uitrustingsniveau’s, is vierwielaandrijving alleen leverbaar op de instapmotor, de 2.5 viercilinder met 202 pk. In Nederland is alleen de hybride (met 2.5 viercilinder) leverbaar.
We hebben contact gehad met de importeur en die bevestigt dat er geen plannen zijn om deze uitvoering naar Nederland te halen. Dat komt voornamelijk vanwege het ontbreken van de hybride aandrijflijn, die alle in Nederland leverbare Camry’s wél hebben.
Het zou niet de eerste Camry zijn die je in Nederland kan krijgen met vierwielaandrijving. In de late jaren ’80 kon je de Camry 4WD (generatie ‘V20′) bestellen voor zo’n 60.000 guldens.
Meer lezen? Deze 14 gewone auto’s hebben ook vierwielaandrijving!
vtie zegt
Wat een gaaf ding!
emping zegt
Die nieuwe Avalon is echt best een mooie bak geworden, zeker in de Sport versie.
denniss00 zegt
Fraaie wagen! Kan zo tussen de Duitse E-segment-toppers.
Dutchdriftking zegt
Hij is mooi zeg! Nu nog een station voor Europa met een GRMN label en de motor van de Supra.
114i210pk zegt
@dutchdriftking: de B58 van BMW bedoel je. ?
StijnB zegt
@114i210pk:
Yup, maar dan met extra Toyotapower…
fanboy zegt
@dutchdriftking: Die Supra motor gaat lastig worden. Maar je kunt ze in Amerika wel krijgen met de 3.5v6 met 300pk standaard, ook bepaald geen straf.
basman147 zegt
@fanboy: En dat is in principe de motor uit een Evora, maar dan zonder de compressor… Misschien als afscheidscadeautje van Lotus aan Toyota?
fanboy zegt
@basman147: Haha geen dingen omdraaien nu. Dit is gewoon een Toyota ontwikkelde motor. Die Lotus toevallig gebruikt, want Lotus gebruikte alleen maar Toyota motoren.
Er kan inderdaad een compressor op en dan is het helemaal feest. Maar standaard 300pk maakt de Camry al erg snel, al bijna een sleeper te noemen.
Die 3.5 v6 ligt echt in heel veel Toyota’s en Lexussen, ook krachtige hybrids, en dus ook in een Lotus Evora.
SvenskaAeroplanAB zegt
Ik weet sowieso dat er een AWD versie van de ES 300h komt, met een extra elektromotor op de acheras. Komt wellicht ook op de Hybride Camry
willeme zegt
@svenskaaeroplanab: Serieus? Dat zou een topoplossing zijn. Heb je daar ‘bewijs’ van, of enkel geruchten?
SvenskaAeroplanAB zegt
@willeme: Staat op de Lexus fora, vooralsnog niet officieel bevestigd. Maar die hebben over het algemeen wel gelijk …
fanboy zegt
@willeme: Opzich zou het best kunnen, want ze hebben al heel veel hybride modellen (zowel Toyota als Lexus) voorzien van “e-4wd”, vaak iets van een 50pk motor achterin die niet bedoelt is om continu te werken maar natuurlijk wel gigantisch helpt in sneeuw en regen e.d.
toyotafortuner zegt
Fijne kleur op de Camry van de foto’s! ??
brammetjedeb zegt
Prachtig en geen kans van slagen in Europa.
bischero zegt
Mooie auto. Maar wel hopen dat deze niet Amerikaans afgewerkt is ?
brammetjedeb zegt
@bischero: da’s tegenwoordig al een stuk beter hoor!
toyotavenray zegt
Zet er maar een onderstel onder van een rav4. Die is er wel met awd.
lucasvg92 zegt
Mooie wagen, maar dat interieur is wel een beetje outdated als je t mij vraagt…
birdnerd84 zegt
Mooi.. prachtig.. kijken jullie naar andere auto’s dan ik? Beide modellen zijn oubollig die in sportieve XSE trim natuurlijk wel te pruimen zijn. De Avalon is bij uitstek een oude mensen auto maar in huidige generatie ziet ie er niet uit met de neus vol gaas https://assets.newatlas.com/dims4/default/b1f6b6e/2147483647/strip/true/crop/1619×1080+1+0/resize/1160×774!/quality/90/?url=https%3A%2F%2Fassets.newatlas.com%2Farchive%2F2019-toyota-avalon-hybrid-limited-6.jpg
dees zegt
Is gewoon een zeer goede auto die veel bied voor het geld. Maar in de lease markt heeft het 1 klein probleem, het is geen VW of Audi.
RobUSA zegt
@dees: Klopt hij zal veel betrouwbaarder zijn :) maar serieus Camry komt er jaren heel goed uit bij tests.
RobUSA zegt
Ik vind de Camry een prachtige auto en hier in VS vriendin geholpen bij de dealer en ze kocht een SE voor $19.500 geen geld. Heel leuk detail op de achterbumper dat zwarte simpele roostertje doet veel, vooral op een witte.
redbeams zegt
Awd voor de avalon ik zeg doen want in de juiste uitvoering is het gewoon een geile bak.