Aan de top kun je alles maken.
Wanneer je het hoofd bent van een autofabrikant, geniet je in de meeste gevallen van zekere voordelen. Christian von Koenigsegg, bijvoorbeeld, kan alle auto’s die zijn bedrijf heeft geproduceerd m.b.v. GPS volgen op zijn telefoon. De baas van Toyota, Akio Toyoda, de 62-jarige kleinzoon van oprichter Sakicho, heeft geen behoefte miljoenen geproduceerde exemplaren te volgen. In plaats daarvan heeft hij een auto laten bouwen die niemand anders op aarde heeft.
De bolide in kwestie is per definitie al relatief speciaal. Immers, de nieuwe Toyota Century wordt slechts bij een klein aantal geselecteerde dealers verkocht voor een flinke prijs, waardoor technisch gezien alleen welvarende zakenlui of andere prominente lui in aanmerking komen voor deze Rolls-Royce-achtige, Japanse slee. Reken daarbij het feit dat de auto voornamelijk wordt verkocht in het land van herkomst, en je begrijpt wel waarom de Century wordt gezien als een exclusieve bolide.
De Century werd in den beginnen enkel geleverd met een reeks V8-motoren, maar voor de tweede generatie van het vlaggenschip stapte Toyota over op een smakelijke 5-liter V12 met 280 pk. Omdat er anno 2018 geen plaats meer is voor twaalfcilinders, besloot Toyota de Century te voorzien van een relatief milieuvriendelijke aandrijflijn. De term ‘relatief’ doelt hier vrij specifiek op de aanwezigheid van een 224 pk sterke elektromotor. Echter, aangezien Toyota daaraan alsnog een 381 pk sterke 5-liter V8 heeft verbonden, is de poging de auto van deze tijd te maken enigszins in het water gevallen.
Enfin, precies deze zeer fijne auto heeft Akio Toyota dit jaar laten omzetten tot een heus GRMN-model. De nieuwe Gazoo Racing-afdeling van Toyota heeft er sinds de introductie van het label een aantal puike bolides uitgeperst, maar dit unieke exemplaar van Shachō steekt er voorlopig met kop en schouders bovenuit. Hoewel concrete details rondom het project niet op straat liggen, kunnen we in ieder geval aan de buitenzijde zien dat de performance-afdeling niet stil heeft gezeten. Naast de nodige logo’s is de Century GRMN voorzien van andere bumpers, velgen en kleuren om hem van de fabrieksversie te onderscheiden. We rekenen er daarnaast stiekem op dat Toyota de auto meer pit heeft gegeven, maar naar specifieke prestatiecijfers kunnen we enkel gissen.
Voordat je als rijke, doch ietwat ingetogen oligarch begint te springen van geluk bij het horen van dit nieuws, komt Akio de hoek om scheuren, om je dromen te vernietigen. Naar verluidt heeft de CEO vooralsnog geen plannen de auto in productie te nemen. We kunnen alleen dromen. Tenzij je dit een nachtmerrie vindt, natuurlijk.
Beeld: Supcat op Twitter
chrisvonmeer zegt
Ik begrijp heel goed waarom hij een beetje beschaamd kijkt…
dees zegt
@chrisvonmeer: Ach waarom. Dit ding is een stuk exclusiever dan een Rolls Royce. Je moet al iemand van formaat zijn wil je uberhaubt een Century mogen kopen.
Zou best eens kunnen dat de GRMN afdeling deze auto als cadeau voor hem gemaakt heeft.
chrisvonmeer zegt
@dees: een Fiat Multipla is inmiddels ook exclusief. Dat maakt hij nog steeds niet mooi.
tstile zegt
@chrisvonmeer: De Multipla is een ware schoonheid, echter het is een ontwerp wat moet rijpen. Kenners weten dat:)
dawwg zegt
@tstile: Echte kenners weten dat fanboys poep praten …
torsen zegt
@dees: Denk meer dat het de grmn behandeling is waar hij op doelt. Leuk op een Yaris maar hier voelt het misplaatst.
Een Hugo Boss maatpak met Adidas strepen d’r op.
bischero zegt
@torsen: ik snap en onderschrijf je punt, maar nou is een maatpak van Hugo Boss ook een beetje raar. Ik bedoel, er zijn veel betere pakken en een echt maatpak koop je niet van een ‘merk’. Een echt maatpak wordt VOLLEDIG op het lijf van de besteller gemaakt, niet de standaard confectie maat aangepast.
1lunatic zegt
Lijkt op een GTA auto..
toyotafortuner zegt
Wat een gave wagen voor zo’n eindbaas!
dragspert zegt
Wat een gedrocht…
taarmen zegt
In China (Shanghai, Hongkong, Shenzhen ect.) struikel je in het CBD over Century’s, ook over Bentleys/S-Maybach’s en kornuiten.
ikleesookoverautos zegt
@taarmen: echt niet over de Century’s.
taarmen zegt
@taarmen: Klopt verward ze met Toyota Crowns
torsen zegt
Lijkt erop dat Toyoda-san naast z’n dagbaan nog een paar geisha’s hosselt in shinjuku. Wat een pooierbak.
simonferrari zegt
V12 met 280pk anno 2018? Ik hoop dat dit een foutje is?
OT: Auto klopt niet echt in mijn ogen. Zou ook een ‘gemoderniseerd’ vlaggenschip ergens uit 1990 kunnen zijn..
roeland zegt
@simonferrari: even de Century Google’n dan snap je er meer van
simonferrari zegt
@roeland: Goeie tip. Ben niet zo bekend met deze auto’s. Zojuist even bekeken. Ik begrijp dat het een ‘old school’ look dient te hebben. Echter ik blijf erbij dat ie niet hellemaal klopt qua verhoudingen. Uniek is het wel!
simonferrari zegt
@roeland: Ah, ik snap ook je punt met mij reactie over de V12. Excuses verkeerd gelezen. Het is weekend hé, de eerste paar groene pretpalen zijn al achter de kiezen. ;)
bluster zegt
@roeland: heerlijk hoe de achterpassier de voorstoelen kan bedienen. Je kunt zelfs je voeten door de bijrijdersstoel steken
mashell zegt
De Mercedes S63 AMG zou toch voor Toyoda genoeg reden moeten zijn om dit niet te willen. Perfect als jij de hoofd honcho bent van het woonwagenkamp maar voor een serieuze CEO net zo ongeschikt als gympen onder je kostuum.
timoot zegt
Geniaal. Al die opsmuk past natuurlijk totaal niet bij het karakter van deze auto, maar het resultaat is briljant.
rijnounsdoor zegt
Supergave bak. De charme ligt erin dat de Century het klassieke en oertraditionele topmodel is/was. Voor modern gelijnd spul ga je maar naar Lexus.
In de Japanse cultuur is er veel respect voor traditie, en de koets was dat. Interieur wordt wel van alle gekke fratsen voorzien. Blijf dit een bruut ding vinden!
eklasse zegt
@rijnounsdoor: cultuur en veel respect voor traditie en dan ga je een regelrechte Rolls Royce kloon maken van je limo-heritage? En dan ook nog pimpen als de eerste de beste Ali B.. nee, jij begrijpt de Japanse cultuur goed. ?
rijnounsdoor zegt
@eklasse: je omschrijft het prima!
Klopt helemaal, we begrijpen elkaar!
Nihon wa totemo suki desu!
tge1 zegt
@eklasse: Deze man heeft Toyota weer op kaart gezet wat betreft sportieve auto’s. Verder zijn veel Japanners prettig gestoord en dat mag ik wel. Als regelmatig bezoeker van Japan begin ik de cultuur wel een beetje te begrijpen. :-)
eklasse zegt
@tge1: Eigenlijk vind ik deze auto ook gewoon leuk hoor. Maar dan inderdaad meer de Japanse gekkigheid ervan. Ik neem het concept niet echt serieus als je begrijpt wat ik bedoel.
ontploffer zegt
Dit is echt pornobons ! Heerlijke stijl. Vierkant ftw. Ik zou hem kopen als ik er financieel gezien ook zo heerlijk bij zou zitten.
alcantara zegt
GROMMEN
LaLancia zegt
Gianni Agnelli had er ook een handje van. Denk aan de Integrale cabrio en de 130 Familiare.
baklava zegt
Hoe vet is dit! Geweldige bazenbak
redbeams zegt
Het zou zomaar ook een yakuza eindbazenbak kunnen zijn ;)
Onehp zegt
Mooie sportieve velgjes, niet te groot.
tge1 zegt
Prachtig dit! Een man naar mijn hart. :-)
pindakoning zegt
Kende dit type helemaal niet, leuk om te lezen. Best wel cool eigenlijk om als enige met zo’n ding in Europa te rijden
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dizono zegt
Dit is te gek. Als baas van een groot concern zorgen dat je zelf iets unieks rijdt. Het eindresultaat is niet helemaal mijn smaak, voor mij liever een normale Century met V12, maar wat een topplan verder. Bewijst meteen dat zo’n CEO het autohart op de goede plek heeft zitten. +1 voor Toyota
flik2punt0 zegt
Heel erg dik zo sportief met traditioneel retro achtig gecombineerd i like it
onemorething zegt
Ik ben wel blij dat ze dit gedrocht niet in serie produceren. Je zou er op vakantie tegenaan lopen. Zonde van je ogen…. #nondejuwatlelijk
ikleesookoverautos zegt
Eindbazenbak.
tortuga zegt
Alles klopt aan deze wagen behalve die velgen! Zet even deze er onder : https://goo.gl/images/YR1YmP . Photoshop iemand?
allesmetturbo zegt
Een echte eindbazenbak!