De Chinezen hebben met de Chery QQ de ultime low-budget-auto. In China kost de auto slechts 3.400 euro en is daar een absolute hit. Als het aan de Chinezen ligt zal de Chery QQ ook harten in Europa en de VS gaan stelen. Aangezien in China kwaliteit niet heel hoog in het vaandel staat, geef ik het Japanse Toyota meer kans, maar helaas moeten we daar iets meer geduld voor opbrengen…
Toyota zal naar verwachting in 2010 met een low-budget-auto op de markt komen die aanvankelijk in India zal worden verkocht en later ook in Centraal en Zuid-Amerika en Centraal en Oost-Europa. Concerngenoot Daihatsu, specialist in kleine, zuinige en goedkope auto’s wordt bij het project betrokken dat moet resulteren in een auto met vermoedelijk 1.0 liter benzinemotor en een prijskaartje van zo’n 6.000 euro (bron: autotelegraaf.nl).
autoblogger zegt
Ook op http://online.wsj.com/article/SB114712438957347026.html?mod=googlenews_wsj
The Indian car market grew 7% on the year to 1.46 million units in 2005. But Toyota’s parent-only sales declined 9% to 41,000 units in this market, which is dominated by low-priced models including Suzuki Motor Corp. compacts. Price competition in India is expected to further intensify, with local firm Tata Motors Ltd. planning to start selling the equivalent of a sub-300,000 yen vehicle there in 2007 or 2008.
Toyota intends to achieve its goal of boosting parent-only global sales to 10.3 million units in 2010 by increasing sales mainly in Japan, the U.S., Europe and China. But with its sales in emerging markets, such as India and Central and South America, struggling in the face of low-price assaults by Suzuki, South Korea’s Hyundai Motor Co. and others, the leading Japanese automaker aims to sustain business growth in emerging markets by releasing the low-priced car.
Since August 2004, Toyota has been manufacturing its Innovative International Multi-purpose Vehicle strategic models for Southeast Asia and other growth markets. But the IMV offerings, which consist of pickup trucks and midsize vehicles, sell for more than the equivalent of 1 million yen in local currencies. By developing a lower-priced car, Toyota hopes to expand its customer base to also include first-time buyers.
The Passo compact car, developed in cooperation with Daihatsu, is currently the cheapest Toyota vehicle, selling for 945,000 yen in its most basic form within Japan.
davy zegt
Ja.. laten we allemaal een stapje terug nemen in de tijd..
autoliefhebber zegt
Ja, laten we zorgen dat auto’s voor normaal gebruik weer gewoon basic en betaalbaar worden.
20.000 euro voor een kale Golf, belachelijk gewoon!
Coyote zegt
Is een Golf ooit niet kaal en duur geweest?
Auto moet praktisch zijn, zuinig, betrouwbaar veilig, leuk eruitzien, milieuvriendelijk, comfortabel, snel, en niet binnen 5 jr gaan roesten etc.
Daarom zijn ze zo duur geworden.. nu vraag ik me af, wat blijft erover van t lijstje?
Rutger zegt
Toyota kennende blijft milieuvriendelijk, betrouwebaar, zuinig, praktisch en dat de auto niet roest over, en met het uiterlijk en comfort word het ook steeds beter… Snel zal hij niet zijn, maar geen één auto in deze klasse gaat snel
Jurre zegt
toyota en instapmodel is dat niet een beetje dubbel op