Kleine auto’s zijn HiP. Dat beseft Daimler maar als te goed, en om straks na de crisis nog steeds een fatsoenlijk marktaandeel te hebben willen de twee merken gaan samenwerken. Het gaat dan vooral om het bouwen van auto’s op de kleinste platformen die Toyota in huis heeft. Eerder deze week maakte Aston Martin bekend dat ze kleine stadsauto’s gaat produceren op basis van de Toyota iQ.
Bij Daimler zou het gaan om de productie van de A- en B-klasse. Volgens de autofabrikanten scheelt het aanzienlijk in de kosten wanneer er intensief wordt samengewerkt. En laat kostenbesparing nou net hoog op de agenda staan in Autoland. Beide fabrikanten willen de kleinere auto’s gaan produceren in de Toyota fabrieken in Europa.
Wellicht gaan in de toekomst zelfs de vlaggenschepen van beiden merken onderhuids veel gemeen krijgen. De Lexus LS en de Mercedes S-klasse gaan steeds meer de hybride kant op. Daarom willen Daimler en Toyota samen investeren in accu’s en andere hybride-gerelateerde zaken. (bron: ams)
UPDATE: Toyota ontkent dat ze bezig zijn met een samenwerking.
406_v6 zegt
Krijgen we dan straks ook een Lexus AMG of zoiets??
ErwinLagcher zegt
Dus eindelijk Mercedessen met topkwaliteit en wegligging! :D
Polygoon zegt
Vind het geen gek idee. Als je ziet wat die Oosterlingen kunnen (kijk GT-R)
CX9Owner zegt
waarom niet een hybrid motor in de clc het is tenslotten net een 3 deurs prius
CX9Owner zegt
nog nooit van de F afdeling gehoord zeker IS-F bijvoorbeeld
Citrofiel zegt
Ehm, het gaat om de kleinste platforms van Toyota, en de A- en B-klasse van Mercedes. Kan ik hieruit concluderen dat de B-klasse op het onderstel van een Aygo komt te staan..? :?
Of er klopt iets niet, of het staat er onduidelijk, of ik ben niet wakker.
abarth 500 zegt
nu in deze financieel moeilijkere tijden zullen zulke merken steeds meer en meer willen samenwerken, door bv: platformen samen te maken en hybride technologie te ontwikkelen zijn ze sterker met twee ( 2 dommeriken weten meer dan een! grapje ) en kunnen ze ook bakken geld uitsparen.
Junkreader zegt
toyata is fading…too bad…
GOD zegt
@ Citrofiel
Het komt er op neer dat de Mercedes A- en B-klasse straks op een super de luxe brommobiel platvorm komen te staan.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Aygo-platform is nogal klein voor een B-klasse, niet? Trouwens, zo’n samenwerking, dat zal nog wel enkele jaren duren tegen dat we daar resultaten van zien. En de B-klasse is toch eigenlijk wel al aan vervanging toe. Het lijkt er dus op dat Daimler er toch niet zo goed voorstaat, als ze er nu nog moeten aan beginnen.
markieanta zegt
@Polygoon, dat is een nissan…
Lan_Evo zegt
Hmm dat zou denk ik best voordelig zijn voor beide bedrijven. Op die manier kan Mercedes dan waarschijnlijk zijn auto’s kwalitatief/technisch op een nog hoger niveau brengen, wat volgens mij enkele jaren geleden iets minder was. En ze kunnen dan goed de hybride techniek delen natuurlijk. Misschien dat ze dan bij Lexus weer eens goed naar het interieur van Mercedes kunnen kijken, want die 2 euro digitale klokjes kunnen echt niet meer. ;)
MRStephan zegt
Tijdje terug met iemand van Mercedes gesproken en die gaf aan dat MB met een model komt dat kleiner is dan de huidige A klasse, terwijl de A en B klasse worden aangehouden. Ik vroeg toen of dit onder het Smart label werd gebracht, maar hij zei dat dit met een ster in de showroom moet komen. Dus dan krijg je een Aygo met een ster erop ofzoiets?
MB zegt
@ ErwinLagcher
Dus eigenlijk wilt u zeggen dat de kwaliteit en de wegligging van Mercedessen slecht zijn? Als u ooit in een Mercedes heeft gereden praten wij verder.
Dieter zegt
Nen droom :P
De twee merken die volgens mij toch het best naar voor komen.
bmw zegt
Kunnen we de slogan “My Toyota is fantastic” dan vervangen door “My Toyota is a Benz”?
lazy zegt
@bmw
Of “My Benz is a Toyota”
Piet zegt
Twee kwalitatief goede merken die gaan samenwerken!
Daar kan alleen maar iets moois uitkomen!
autoblogger zegt
UPDATE: Toyota ontkent dat ze gaan samenwerken met Daimler:
http://www.reuters.com/article/reuterscomService5/idUSTRE5604AR20090702
Citrofiel zegt
@ Esprit; Dat is het nu juist. Het lijkt niet te kunnen kloppen, maar volgens mij staat het er… En GOD is het met me eens. ;)
JH zegt
Als de publicatiedatum niet 1 Juli maar 1 April zou zijn, dan zou ik het geloven ;)
ErwinLagcher zegt
@ MB
Zet de electronica maar eens uit. Worden ze in de bochten weg gereden door de gemiddelde Japanner ;D
En ja, ik heb er in gereden, en zadelpijn is er niets bij. Vorig model E.
ilse zegt
al die samenwerkingen vind ik niet best voor toyota… straks lijkt alles op elkaar… nu ookal met de aygo/c1/107…