Toyota is nu helemaal gericht op elektrische auto’s, naast hun hybride en waterstof-projecten.
Bij Toyota hebben ze eindelijk het licht gezien en komen ze met een complete armada aan elektrische auto’s. Het concern heeft al vaker aangegeven elektrische auto’s niet als einddoel te zijn. Zelf hebben ze meer fiducie in hybrides voor nu en waterstof voor later. Jarenlang spraken we er schande van dat Toyota de EV links liet liggen. Ooit voorloper op het gebied van hybrides, nu ernstig achter de meute aan aan het hobbelen.
Maar gezien de laatste ontwikkelingen omtrent de EV, lijkt Toyota het gewoon bij het juiste eind te hebben. Geen enkele fabrikant op Tesla na verdient geld met elektrische auto’s. Ze zijn heel erg duur om te ontwikkelen en eigenlijk wil niemand ze hebben. De EV is een beetje de selderij of koolrabi onder de auto’s. Ja, het is goed voor je en het is een verstandige keuze, maar liever stellen we het een uit. Of slaan we het over.
Elektrische auto’s van Toyota
Toch komt Toyota met een tsunami aan elektrische auto’s. Het Japanse merk kondigde al aan met een complete armada aan EV’s te komen. De cryptisch naamgegeven bZ4X was de eerste. Daar komen er nu twee bij, de eveneens cryptisch naamgegeven bZ3C en bZ3X.
Je zou hopen dat de bZ3C iets te maken heeft met de BMW Z3 Coupé (de Toyota Supra heeft immers iets te maken met de BMW Z4 Roadster), maar dat is helaas niet zo. De bZ3C is namelijk een elektrisch crossover dinges geval. Qua styling is het typisch nieuwe stijl Toyota: lekker strak gelijnd. Qua techniek moet de bZ3C lijken op de bZ4X die wij in Nederland kunnen krijgen. Het is alleen dan een sportieve vierdeurs coupé SUV, behalve dan dat het geen sportieve auto is. Of een coupé. Of een SUV. En vijf deuren heeft.
En een maat groter
Dan is er ook de Toyota bZ3X. Ondanks dat de naam bijna identiek lijkt te zijn, is de auto compleet anders. De bZ3X (kom op, wie verzint die namen?) is namelijk een hele grote elektrische SUV-achtige crossover, geen sportieve vierdeurs coupé SUV.
Het zal je opvallen dat we een eind wegkletsen, maar weinig zeggen en dat klopt ook. We kunnen het artikel nauwelijks vullen met informatie, omdat die er (nu nog) niet is. We hebben een paar foto’s en de mededeling dat ze voor China bedoeld zijn. Maar kijk er niet gek van op als binnenkort een soortgelijke auto onze kant opkomt. Want ondanks de paar kuilen in de weg, zal de elektrische auto alsnog de overhand krijgen in Europa.
Motomoto zegt
Oef, het zijn magere tijden voor liefhebbers van goed autodesign
Robert zegt
Want? Ik vind die bZ3C er nog wel heel aardig uitzien.
Motomoto zegt
Er is toch niets eigens aan deze modellen. Had elk willekeurig merk kunnen zijn. Er zijn op dit medium ook foto’s opgedoken van een hele reeks Nissans. Zelfde laken een pak. Ongeïnspireerd design dat ook echt niet houdbaar is.
cdlop01 zegt
Dat is helemaal niet waar, voorzijde is heel erg Toyota nieuwe stijl…. . Vind de hele vormgeving ‘ Toyota’, interieur met ver weg geplaatste display ook.
PunicaOase zegt
Die goudgele is toch best geinig.. Soort goedkope Lotus Eletre..
mashell zegt
Als die bz3c een beetje goede specificaties heeft en niet al te duur is dan is het gedaan met de Model 3.
JelmerS zegt
Er zal helaasnog heel wat aan de prijs en techniek moeten gebeuren bij Toyota voordat ze ook maar in de buurt komen van concurreren met Tesla. Het ontwerp ziet er prima en fris uit, en zeker een goede reden om dit te overwegen.
alassad zegt
Dat zijn toch geen lelijke autos. Ook goed om te zien dat er weer midiMPV achtigen op de markt komen
cdlop01 zegt
De goudgele met rood interieur ziet er erg strak uit, en zeker ook erg Toyota nieuwe stijl. Ongetwijfeld met laatste blade batterijen van Byd. Laat tzt maar komen maar over paar mnd wordt eerst de kleinere Bev van Toyota voorgesteld, ben benieuwd.
audirs3 zegt
Waarom geven ze hun EV’s niet eens fatsoenlijke namen?
En goed dat Toyota eindelijk het licht heeft gezien. De EV is het einddoel, de tussenstap (waterstof) is achteraf onnodig gebleken.
mashell zegt
Avensis zou een mooie naam voor die bZ3C zijn.
cdlop01 zegt
Zoals Id3,4,5? Waterstof is de vlgd stap na de EV…..Toyota ontwikkelt gewoon verder, kunnen ze ook gewoon.
audirs3 zegt
@cdlop01 Nee joh, waterstof was bedoeld als ideale tussenstap aangezien de batterij technologie aanvankelijk achter liep. Accu’s waren te duur, te zwaar en hadden te weinig capaciteit. Nu dat laatste probleem grotendeels is opgelost (een Nio 150kwh accu weegt nu hetzelfde als een 75kwh accu van Tesla 10 jaar terug) is er steeds minder een use case voor waterstof. Ook zijn laadsnelheden soms wel 6x zo snel als 10 jaar terug.
Daarnaast blijft waterstof inherent insufficiënt, zowel bij productie, transport, opslag als verbruik. Niemand gelooft nog in waterstof voor personenvervoer. Zelfs vrachtwagens en bussen lijkt mij steeds minder waarschijnlijk. Waterstof heeft alleen een toekomst op de scheepvaart en luchtvaart.