Toyota brengt in de komende tijd een nieuwe sloot aan motoren op de markt. In plaats van rigoureuze downsizing en turbotechniek kiezen de Japanners voor een andere ingreep om de uitstoot te beteugelen: de Atkinson-methode.
De eerste twee benzineblokjes uit de nieuwe motorenfamilie betreffen een 1.0- en 1.3-liter viercilinder. De motoren zijn 10 procent zuiniger geworden, aldus Toyota, maar interessanter is de manier waarop.
Verschillende in- en uitlaatslag
Naast het genereren van een hoge compressie in de cilinders heeft Toyota de Atkinson-cyclus toegepast, gebaseerd op een uitvinding van de Brit James Atkinson (1846-1914) waarbij in- en uitlaatslag een verschillende lengte hebben. Dit wordt bewerkstelligt door een inlaatklep die nog even open blijft staan als de zuiger omhoog gaat om aan de compressieslag te beginnen. Omdat de inlaatklep later sluit is deze slag effectief korter dat de arbeidsslag. Magic happens, en vervolgens wordt er meer rendement uit het brandstofmengsel gehaald. Wie er meer over wil weten: we hebben een uitleg in GIFJES en op VIDEO.
Minder power
Het nadeel van de Atkinson-methode is dat het minder vermogen oplevert. Toyota gebruikt het echter al jaren bij de Prius en andere hybridemodellen, omdat de vermogensdaling daar kan worden opgevangen door de elektromotor. Voor Toyota’s nieuwste motorenfamilie hebben ze echter een methode gevonden om ook zonder e-kracht het vermogensverlies te tackelen.
Toyota geeft de motoren verder een gekoeld uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR), nieuwe inlaatpoorten om een verticale ‘air-fuel swirl’ te creëren en aangepaste nokkenastiming. Samen met de hogere compressie zou het 1.3-liter blok een thermisch rendement van 37% kunnen halen. De 1.0-variant zit op 37%, twee procent meer dan de motoren die ze zullen vervangen.
Toyota heeft nog niet gespecificeerd in welke modellen de motoren zullen debuteren. Vermoedelijk komen de twee aangekondigde motoren in non-hybrides voor de Japanse markt te liggen. Tegen 2015 zal het merk 14 nieuwe motoren met Atkinson-techniek geïntroduceerd hebben.
De verticale ‘air-fuel swirl’
bluesbrother zegt
“Tegen 20105 zal het merk 14 nieuwe motoren met Atkinson-techniek geïntroduceerd hebben.”
nog even wachten dus.. dat ga ik niet meer meemaken!
-edit: dank u, aangepast-
bruinbeer zegt
@bluesbrother: dan mag ik nog wel jong zijn maar ik vrees dat ik dat jaar niet meer mee ga maken inderdaad.
themsdosnerd zegt
De hybrides van Toyota hebben allang een Atkinson-cyclus.
Voor niet-hybrides is een atkinson cyclus best wel slecht: Hij zuipt namelijk enorm bij het stationair draaien of weinig gas geven.
Snel kunnen schakelen tussen Otto en Atkinson lijkt is wel een mogelijkheid.
ricardo zegt
@themsdosnerd: Dat hybrides het al hebben staat in de tekst.
gop1 zegt
Interessant! Eindelijk weer innovatie op motorengebied. Ben benieuwd naar de specificaties.
nibor zegt
@gop1: Niet om nu negatief te klinken, maar dit is niet echt innoverend te noemen.
notsobig zegt
@RRenault: Leg uit, waarom is dit niet innoverend te noemen?
406_v6 zegt
@gop1: innovatie van een uitvinding van meer dan 100 jaar terug??
gop1 zegt
@406_v6: De uitvinding mag dan van meer dan 100 jaar terug zijn, het gaat erom dat het nú wordt toegepast in een motor. Het gaat om het feit dat er een verbetering plaatsvindt.
Misschien is innovatie niet het juiste woord, maar in ieder geval gaat het om verbetering/vooruitgang.
De wetten van Newton zijn ook al honderden jaren oud, maar gelden nog steeds en op basis daarvan worden nog steeds nieuwe toepassingen ontwikkeld.
notsobig zegt
@406_v6: Het principe is zo uit… Het op deze manier toepassen zoals in de Prius is wel degelijk nieuw en innoverend…
Hetzelfde geld voor de verticale ‘air-fuel swirl’ of heb je dat ook al ergens anders toegepast zien worden…
notsobig zegt
@notsobig: *uit = oud
gop1 zegt
Voor wat betreft de 1.0 liter gaat het hier om het oerdegelijke 1 liter Daihatsu blok ( 1KR-FE).
Deze wordt aangepast met een nieuw inlaatspruitstuk, zoals vermeld ook hogere compressie, maar ook een stop/startsysteem wordt toegevoegd.
Het lijkt me duidelijk dat deze in de Aygo toegepast zal worden. Hopelijk ook de 1.3, dat kan nog leuk worden.
gearhead zegt
Bewerkstelligt?
dotternetta zegt
= blij met z’n 4E-FTE :-)
redbeams zegt
@dotternetta:
Dan denk ik meteen aan de geweldige starlet glanza.
fit4fun zegt
Waarschijnlijk een minder dure en ook betrouwbaarder aanpak dan er een turbo op schroeven.
reset zegt
Yeah meer power in de hybrides. Zouden dan de hybrides met zo’n motor dan krachtiger zijn op lagere toeren zonder dat je dat zeurderige CVT geluid krijgt in je hybride? Immer -> lagere toeren = minder geluid.
endofline zegt
Wel een mooi principe. De ideale motor is dus een motor met variabele inlaatkleppen. Dan kan men schakelen tussen de otto en Atkinson cyclus. Het blijven wel lange slag motoren of heb ik het hier verkeerd? Dus hoge toeren zullen moeilijk zijn.
bottestudent zegt
@endofline: Het blijft idd een lange slag motor. Hij zal dus geen hoge toeren draaien, maar als snel aanslaan als generator om de accus op de laden.
Wisselen tussen otto en atkinson is dus niet mogelijk. Hier zou je ook niet veel aan hebben. De motor levert de weinig vermogen in de atkinsons stand om get voertuig aan te drijven. Als generator maakt dat niet uit:)+De