De Toyota Yaris Cross is een Yaris, maar dan wat handiger en frivoler.
Toyota heeft het doek getrokken van de Yaris Cross. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de grootste Japanse autobouwer dat zou doen op de Salon van Genève. Wegens het coronavirus werd deze belangrijke beurs afgelast. Automerken moesten daardoor zelf even creatief worden met onthullingen van nieuwe modellen.
Digitale onthulling Yaris Cross
Veel fabrikanten kozen ervoor in de geplande periode van Genève de modellen alsnog digitaal te onthullen. Andere namen even iets hun tijd. Toyota is nu de laatste die alsnog een Genève-onthulling doet. Het gaat om de gloednieuwe Toyota Yaris Cross.
GA-B Platform
De Toyota Yaris Cross is gelieerd aan de Yaris hatchback. Het is de tweede auto die op het GA-B platform staat, dat is een compacte variant van het modulaire TNGA-platform. De auto heeft dan ook dezelfde wielbasis van 2,56 meter. Wel is de dit hogere model ook langer. Dat komt door een grotere 6 centimeter grotere overhang vóór en 18 centimeter achter. In totaal is de Yaris Cross dus 24 centimeter langer dan het reguliere model.
Yaris Cross is Hoger
De nieuwe variant is niet alleen langer, maar ook breder (2 centimeter) en een stuk hoger: 9 centimeter. Dat laatste komt mede door de grotere bodemvrijheid van 3 centimeter. Ondanks de stoerdere looks en de mogelijkheid om iets harder over zandpaden te kunnen rijden, is de Yaris Cross geen Land Cruiser-derivaat. De auto heeft geen vierwielaandrijving, tussenbak of lage gearing. Het is ‘gewoon’ een Yaris.
Atkinson
Dat betekent dat de Yaris Cross is voorzien van een 1.5 liter driecilinder motor. Het is een zogenaamde ‘Atkinson-cycle’-motor, dus ontworpen om zo efficient mogelijk te draaien. De benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor, een hybride aandrijflijn dus. Het systeemvermogen is 116 pk. Toyota probeert de auto zo gunstig mogelijk in de markt te zetten, minder dankzij de lage CO2-uitstoot van 90 gram per kilometer. In Nederland is dt interessant, want elke gram CO2 betekent een lagere belasting.
Frankrijk
Toyota heeft ambitie en toont vertrouwen in hun meest recente aanwinst. Het is namelijk de bedoeling dat de auto een marktaandeel gaat pakken van 8% in een van de meest felbevochten marktsegmenten van Europa. De Yaris Cross zal ook in Europa geproduceerd worden. De kekke urban crossover zal in het noord-Franse Valenciennes van de band rollen. Wanneer de auto in Nederland leverbaar gaat worden, maakt Toyota later bekend.
vbarchetta zegt
Mini Lexus UX met die hoekige wielkasten. Leuk ding, zal ongetwijfeld veel klanten uit de reguliere Yaris als koper aantrekken gezien de vergrijzing in NL, en de drang naar een hogere instap…
Edge zegt
Nou, hier dan ook maar een GR versie van maken? Zou wel leuk zijn, zo’n GR Yaris met wat meer bodemspeling.
reactief zegt
Precies wat ik dacht! :) Zou wel tof zijn.
Dit ziet er al best leuk uit!
Maar hier op Autoblog mag je dat niet zeggen. Daar moet alles wat SUV achtig is afgebrand worden…
dawwg zegt
Je bericht staat er gewoon hoor. Wel jammer te horen dat je al levensmoe bent …
reactief zegt
Haha… Ja, dat wordt je ook wel in deze tijd…
harleytijn zegt
@Edge: ja gaaf, maar dan wel verlagen ?
knapzuur zegt
Het is net een Kia Stonic.. ook met deze signaal kleur..
toyotavenray zegt
Maar hij komt wel op de markt met awd-i. Dit is een extra elektromotortje op de achteras.
RiKe zegt
Zie hier de nieuwe favoriete auto voor de bejaarden.
jer81 zegt
Dat is toch met al die opgehoogde ‘SUV’ modellen? Oudere mensen betalen er schijnbaar graag veel extra geld voor om een paar centimeter hoger in te kunnen stappen.
tge2 zegt
SUV’s moeten in elke vorm en stijl verdwijnen. Lompe, zouteloze containers die het aanzicht op de weg verzieken. Dat vind ik, als zelfverklaard Toyotaliefhebber, ook van dit ding.
raoufff zegt
Alsof we nog niet genoeg suffe crossovers hadden in de al overvolle ‘urban jungle’.
mashell zegt
Matzwarte spatbord randen, ik ben verkocht!
caprio zegt
Kijk aan de Captur van Toyota met veel geleende details, toch een leuke auto, zeker ook door die vierkante wielkasten. Ik ben benieuwd wat hij gaat kosten, zou hij als aangeklede versie onder de 28.000 blijven?
metalfalcon zegt
Nee.
haroldt zegt
Mooi
v12powerr zegt
Ik dacht gelijk aan de nieuwe 208 van opzij..
tourannetje zegt
Ik kan zo snel even niets vinden dat niet klopt aan deze auto. OK er passen vast geen 3 pubers op de achterbank. Dat is natuurlijk wel jammer voor opa en oma.
Esprit_de_Flandre zegt
Beetje jammer van de naam. Yaris Cross is zo… lui. Had wel een eigen naampje verdiend…