De dappere nieuwe Toyota Yaris begint een compleet nieuwe periode van de Euro NCAP met verve.
Er zijn een hoop gebieden waarop je kunt innoveren, maar de vriendelijkste blijft altijd veiligheid. Je wilt immers niet als fabrikant mensen de weg op sturen in compleet onveilige auto’s. Veiligheid heeft grote stappen gemaakt en niet in de laatste plaats vanwege strenge controles.
Euro NCAP
Die controle wordt in Europa uitgevoerd door de European New Car Assessment Programme, beter bekend als Euro NCAP. Elke auto die nu op de weg rijdt is in principe getest. In de praktijk, door een exemplaar van de auto met gesimuleerde passagiers (poppen) gewoon keihard tegen een muur te laten knallen. Dat doen ze al een gezond aantal jaren en er is sowieso een verband tussen extra veiligheid en de tests van de Euro NCAP.
(Bijna) niks veranderd
In theorie zijn die tests altijd hetzelfde. En aan het einde wordt gemeten hoe erg de auto de klappen opving voor de inzittenden. Ook de actieve veiligheidssystemen worden tegenwoordig getest, des te meer aan boord en des te beter ze werken, des te hoger de score. Maar goed, de hoofdcategorie is nog steeds hoe de carrosserie van de auto reageert op een solide object.
Vernieuwing
Dat recept is in principe niet veranderd, maar toch voert de Euro NCAP een kleine set wijzigingen door:
- Nieuwe offset-aanrijding: het blok wat de auto raakt in de offset-aanrijding (waar alleen de rechterhelft van de auto een obstakel raakt) beweegt nu, in tegengestelde richting van de auto,
- Zijdelingse impact is nu krachtiger,
- Punten worden toegekend aan de middelen waarmee de auto na een ongeval hulp kan bieden: redding van de passagiers en mogelijkheden om hulpdiensten in te schakelen,
- diverse wijzigingen aan de tests voor actieve veiligheidssystemen, waaronder achteruitrijden en afslaan over het pad van een voetganger,
- Safety Assist neemt nu ook mee of de auto beschikt over middelen om alertheid te detecteren.
Euro NCAP voegt hier aan toe: “De 2020-beoordelingen verschillen aanzienlijk van die van de voorgaande jaren en de sterrenbeoordelingen mogen niet rechtstreeks worden vergeleken met die van de voorgaande jaren.”
Praktijk
Klinkt heel leuk, maar hoe zit dat in het echt? Gelukkig had de Euro NCAP al een auto klaar om deze wijzigingen te demonstreren. De eerste auto die ‘slachtoffer’ wordt van de Euro NCAP is de nieuwe Toyota Yaris.
Goed, de Yaris is niet bepaald een slachtoffer (de gebruikte witte exemplaren wel), want hij slaagt gewoon met vijf van de vijf sterren, dus de tests zijn niet ineens onmogelijk. Voor het beste vergelijk zou je eigenlijk een reeds geteste auto volgens de ‘2019-methode’ nog eens moeten testen.
Voor de Toyota Yaris maakt de nieuwe methode van de Euro NCAP niet uit, maar misschien dat enkele auto’s die net buiten die vijf sterren vielen een verschil kan maken.
mauwerd zegt
Netjes. Maar moeten alle auto’s nu opnieuw? Lijkt me zonde.
HzR zegt
@mauwerd: nee, alleen auto’s die nieuw op de markt komen.
moveyourmind zegt
Mooi dat auto’s in de compacte klasse tegenwoordig ook behoorlijk veilig zijn. Wist niet dat de Yaris ook airbags tussen de voorstoelen had. Lijkt me een wezenlijke verbetering van de veiligheid, heftige zijdelingse bewegingen en klappen kan ons hoofd nou eenmaal niet zo goed hebben.
En van mij krijgen ze ook vijf sterren voor het design. Top weer.
mashell zegt
@moveyourmind: Ok boomer.
Je hebt helemaal gelijk maar ik vraag me af of het ooit mogelijk is dat de Yaris zijn senioren auto imago nog kwijt raakt.
carfreakjim zegt
@mashell: Is toch wel redelijk gelukt nu met de nieuwe yaris gr opkomst. Als 22 jarige is dat in elk geval wel de auto die ik zou kopen als ik nu een nieuwe plezier auto zou gaan kopen. Geen bmw m, audi rs of Mercedes amg maar een Toyota yaris.
GWBoes zegt
Als 22-jarige heb jij geen >60.000 om aan een plezier auto uit te geven (lijkt mij). En iemand dat wel heeft doet dat waarschijnlijk niet aan een Yaris, maar eerder aan een nieuwe Supra uit dezelfde showroom voor grofweg hetzelfde geld.
Leuke imagobuilders zijn het maar het lijkt mij sterk dat de gemiddelde leeftijd van de Yaris rijder nu met decennia omlaag gaat.
20vtsport zegt
3x speculeren. Zeg dan gewoon niks.
Supra1981 zegt
Misschien een aparte vraag. Maar testen ze altijd de standaard versie? In het verleden waren diverse airbags (bijvoorbeeld voor de passagiers achterin) een optie. En tegenwoordig heb je een hoop snufjes die standaard en optioneel zijn.
Robert zegt
@Supra1981: volgens mij zijn de meeste van die veiligheidsvoorzieningen tegenwoordig niet meer optioneel maar verplicht voor nieuwe modellen. Dat resulteert soms in een testresultaat waarbij een auto die al tien jaar op de markt is, bij introductie vier of vijf sterren kreeg en nu, onder de nu geldende regels nog maar twee.
HzR zegt
@RRRobert: de meeste van deze voorzieningen zijn niet wettelijk verplicht, maar de fabrikanten stoppen het in de auto’s om 5 sterren te halen. Het is voor klanten tegenwoordig een belangrijk punt bij aankoop. NCAP is opgericht door consumentenbelangenverenigingen om auto’s veiliger te maken, geen wettelijke verplichting dus.
potver7 zegt
@RRRobert: precies, dus de opmerking in de tekst dat de veiligheidsstructuur van de carrosserie het belangrijkst is, is allang achterhaald.
406_v6 zegt
@potver7: @potver7: Dat is onzin, want daarmee suggereer je dat een veiligheidsstructuur van noem eens wat hard plastic (zie bijv de Trabant) ook voldoende zou zijn, terwijl de grootste hoeveelheid energie van de impact -nog steeds- door de carrosserie wordt afgebouwd in de kreukelzones. Alles wat daar bij komt is bedoeld om de inzittenden zo min mogelijk letsel te laten oplopen.
basman147 zegt
In principe wel, dit komt van de website van EuroNcap
https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/the-car-selection-explained/
When a car has been nominated for testing, Euro NCAP asks the manufacturer for information about the best-selling variant and the fitment of safety equipment across Europe. From this information the test variant is derived. In general, the test variant must have safety equipment fitted as standard. In exceptional cases, Euro NCAP allows optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option is available on a high number of cars sold and only for a short introduction period. From 2016, all cars have a basic rating, for which Euro NCAP uses a car fitted only with standard equipment. Some cars also have an optional, second star rating for which a car fitted with an additional ‘safety pack’ is used. For previous years, Euro NCAP tested cars which, in general, had only standard safety equipment.
Supra1981 zegt
@basman147: helemaal duidelijk! Dank je wel
dunhozzie zegt
Ik miste vroeger de staartbotsing. Hebben ze die inmiddels toegevoegd? Zeker bij autos met stoelen in de kofferbak vind ik het nog steeds een eng idee
Robert zegt
@dunhozzie: goed punt. Ik heb zelf één keer een auto total loss gereden door een aanrijding van achteren (gevolgd door een kettingbotsing), en sindsdien rijd ik enkel nog in een stationwagen of sedan.
moveyourmind zegt
Een aanrijding van achter is helaas nog steeds geen testonderdeel. Alleen de bescherming die de voorstoelen tegen een whiplash bieden worden getest, maar dat is alleen een test met een stoel waar een dummy op zit.
Robert zegt
@moveyourmind: het is m.i. ronduit bizar dat dit nog steeds niet wordt getest. Eén op de vijf aanrijdingen tussen twee of meer auto’s betreft een kopstaartbotsing.
Als ik al dit compacte A-segment autootjes zie, met kinderzitjes op de achterbank (met soms niet meer dan een paar centimeter tussen de rugleuning en de achterklep) dan lopen me de rillingen over de rug.
mashell zegt
@RRRobert: maar de meeste van die aanrijdingen gaan met een klein snelheidsverschil. Blikschade, bumpertje meer niet.
Bij een groot snelheidsverschil, een vrachtwagen die zonder te remmen in rijdt op een stilstaande file, dan maakt het allemaal niet uit waar je inzit, dan wordt alles geplet omdat er amper crash constructie van achter is.
De noodstop systemen om de aanrijdingen te voorkomen zijn een veel betere oplossing voor het probleem van aanrijdingen van achter dan de wagens aan de achterzijde te versterken.
lekbak zegt
Ik ben nog steeds van mening dat er een score moet zijn die uitsluitend weergeeft hoe je er vanaf komt na een crash. Al die systemen die proberen te voorkomen dat je een ongeluk krijgt zijn leuk, maar daar heb je niks aan als je aangereden word.
mashell zegt
@lekbak: voorkomen is beter dan blussen. Het doel is om verkeersdoden en gewonden te verminderen. Dat doe je door te zorgen dat mensen heelhuids uitstappen na een aanrijding maar nog veel beter door aanrijdingen te voorkomen. Ik heb liever dat die tegenligger die over de streep gaat een goed werkend lane assist systeem heeft dan dat ik airbags kan gaan tellen.
lekbak zegt
@mashell: ik ben helemaal met je eens dat voorkomen beter is dan genezen. Maar als voorkomen zo belangrijk is bij de ncap score dan moet men ook gaan kijken naar:
Zicht naar buiten (krijgt bizar weinig prioriteit)
Wegligging
Banden
Gemak van bediening van de meest gebruikte knoppen
Mogelijkheden om een goede zitpositie te creëren
En vast nog wel een paar zaken.
Maar ongelukken kunnen niet worden voorkomen. Een score van wat er nou precies gebeurd als je wèl een ongeluk krijgt is er nou niet meer. Wat mij betreft voeren ze vandaag nog een dubbele score in, eentje van voorkomen en een van hoe je uitstapt na de crash. Want het onderscheid is wel degelijk belangrijk. En als bijkomend voordeel kan je dan een op een oudere met nieuwere auto’s vergelijken (aangezien oudere auto’s de hulpsystemen niet hebben).
focusrs1 zegt
Vanmiddag toevallig de nieuwe Yaris zien rijden zag er volwassen uit niet meer de kleine auto die hij was.
rutgerg zegt
@focusrs1: grappig, ik heb juist het tegenovergestelde. Ik vind de nieuwe Yaris erg gaaf maar kleiner ogen dan de vorige. Zelfde heb ik met bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa… ogen veel kleiner dan hun voorgangers.
hooesi zegt
Wat mij opvalt is dat waar de auto zijdelings tegen de paal aan wordt gedrukt bij de eerste keer de ruitenwissers aangaan en bij de rest niet. Is dat mislukte oefening, volgende auto?
reactief zegt
Gekke tijden hoor. Is de Yaris gewoon de tofste B segmenter om te zien op dit moment.
Bouwen ze er zelfs een versie van om van te dromen!
Wie had dat gedacht na al die jaren dodelijke saaiheid.
focusrs1 zegt
Klopt helemaal. Zelf echt nooit enthousiast geweest over deze auto tot dit nieuwe model. Toyota is echt de goede kant opgegaan – nu dus eindelijk een leuke frisse auto om te zien met de bewezen degelijkheid van het merk is dat een no brainer als je nu gaat shoppen in deze klasse!
reactief zegt
Weet je al wanneer jouw GR geleverd wordt?
focusrs1 zegt
Levering van de GR voor Europa is in November. Dus nog een paar maanden wachten en dan is het eindelijk zover!
goodvibrations zegt
Netjes hoor ?. Prima auto lijkt me!
tourannetje zegt
Ik denk dat dit dan ook direct de test van de nieuwe Suzuki Swiftaris is.
tge2 zegt
Leuk karretje, deze Yaris.
Dutchdriftking zegt
Het filmpje maak het nut van fatsoenlijke airbags wel weer duidelijk. Het zal nog steeds niet lekker voelen, maar is zeker een verbetering.
mashell zegt
Het zijn rare tijden, Toyota dat goede sier maakt met kapotte autos…
michaelcorleone zegt
Had ook niet anders verwacht van Toyota eigenlijk en de nieuwe Yaris mag er wezen mooie auto.
Socrates zegt
Wat wel interessant kan worden is het onderscheid tussen auto’s (merken vooral) en de effectiviteit van de preventiesystemen. Zo is er veel kritiek op de autopilot van Tesla, maar hoe verhoudt die zich tot de autopilots van andere merken? Het zou mooi zijn als de NCAP daar ook inzicht in geeft.