Je weet dat je van de partij bent wanneer je concurrenten over je praten en erkennen dat je bestaat. Je weet dat je een serieuze speler bent wanneer je concurrenten zenuwachtig van je worden en je als een bedreiging zien. Dat laatste geldt voor het Koreaanse Hyundai.
Als het enorme Toyota het over Hyundai heeft, dan spreekt men daar niet langer over een geduchte concurrent, maar over een sterke vijand. Toyota’s topman Fujio Cho in gesprek met Koreaanse journalisten, omschreef zijn concurrent Hyundai als “a strong enemy”.
De Japanners bij Toyota worden best zenuwachtig van het Koreaanse Hyundai. De Koreanen hebben de afgelopen jaren stevig aan de weg getimmerd en het imago behoorlijk opgepoetst. Het merk heeft de reputatie dat je relatief veel auto krijgt voor je geld en in een tijd waarin mensen geld liever in hun zak houden dan dat ze het uitgeven, is dat een uitstekende eigenschap. Daarbij is de kwaliteit van Hyundai door de jaren heen sterk verbeterd en is het merk werkelijk een serieuze wereldspeler. Volgens Toyota moet de concurrent worden beschouwd als een vijand die je niet mag onderschatten.
Onze bron vermeldt tevens dat de Genesis sedan niet naar Europa komt, dus dat is alvast een verademing voor Toyota. Laten we hopen dat de Genesis Coupé wel onze kan op komt, want dat lijkt me erg leuk speelgoed. (via autoblog.com)
Klassiekerrally zegt
Zenu achtig? ;)
-edit: Dat is wat Toyota schreef. Mensen die zenuwachtig zijn maken sneller vauten.-
bob zegt
Yep .. niks mis met een Hyundai .. en daarnaast zijn ze eigenlijk minder saai dan een Toyota.
AstonMartin zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
LC zegt
To day tomorrow and the day after tomorrow VAG is going down.
Bol zegt
Hmm I30 of Auris?
Ziet die Auris er wel erg belegen en zielig uit.
Hmm Yaris of Getz?
Hmm ziet die Yaris er wel als een bejaardenbak uit
zo kun je nog wel ff door blijven gaan.. Kan ook niet lang duren voordat ze gelijk zijn aan Toyota of het zelfs overtreffen..
Zelfde geldt voor Kia imho
Coolguy zegt
Pfff wat kan mij die nieuwe Hyundai nu schelen.
Die dingen komen oftewel:
1. hier niet op de markt
2. zijn veel te duur als ze toch uitkomen (taksen etc.)
Peter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Klassiekerrally zegt
Coolguy, hoe lang ben jij ingevroren geweest?
Het is terecht dat Toyota ‘de vijand’ niet onderschat. Hyundai is een serieuze speler, of is hard op weg dat te worden. Wel degelijk iets om bezorgd over te zijn dus…
Zoepie zegt
Het feit dat Toyota vrij saai blijft met zijn modellen is vooral omdat ze wereldwijd uitgebracht worden (afgezonderd van een aantal lokale modellen). Hetgeen waar wij hier warm van worden kunnen spontane braakneigingen veroorzaken in Japan. Dus dan maar eenheidswasabi :)
Apache zegt
Over Hyundai weet ik eerlijk gezegd niet zoveel te zeggen, maar ik kan wel zeggen, dat als er één merk is die sterk odnerschat wordt, dan is het wel Kia. De auto (kwaliteit, opties, formaat) die je krijgt voor je geld is echt geweldig. Ik ben een fan van de Sorento, dat geef ik openlijk toe (ok, ik ben anoniem… ;) ) .
besaram zegt
Gelukkig maken de mensen van toyota niet dezelfde fout als de mensen in amerika! en ik denk dat het goed is dat hyundai en kia het niveau van de autos verhoogd hebben.
IS200 zegt
@ bol
Een merk als toyota overtref je niet zomaar, ondanks het feit dat hyundai goed aan de weg timmert zal het het niveau van toyota niet zo snel overtreffen.
ik denk dat zelfs dat ze het huidige niveau van toyota nooit halen, onderschat toyota niet.
toyota heeft ook het merk lexus voortgebracht, en daar hoef ik verder geen toelichting bij te geven.
Kia gaat het ook voor de wind, maar echt een Topmerk zal het niet snel worden.
Bij de naam Kia moet ik ook gelijk een beetje denken aan FSO/Lada, ik weet niet waarom ;- )
Gerben zegt
Bekijk de Hyundais en Kia’s van enkele jaren terug. Iedereen was er negatief over (herinneren jullie de Opel Kadet lookalikes nog).
Maar elk jaar en elk model leren ze bij zodat ze nu echt kunnen concurreren in hetzelfde segment.
Hetzelfde gaat ook op voor de Chinese fabrikanten gelden die nu zo verguisd worden.
Binnen 5 jaar zullen hier sommigen op het forum ook posten. Nette wagens, veel waar voor je geld etc…
bob zegt
@Zoepie .. da’s niet echt waar. De Avensis wordt bijvoorbeeld speciaal voor de Europese markt gebouwd … en bijvoorbeeld in de VS heb je een aantal hele andere Toyotas die je nooit in Europa ziet.
De kwaliteit van Kia vind ik persoonlijk een stuk minder dan die van Hyundai .. niet veel langer dan 10 jaar geleden was een Lexus niet meer dan simpel weg een Toyota model met een andere badge .. wat andere velgen en misschien leren bekleding. Tegenwoordig hebben ze modelen van zichzelf. Dat het niet altijd lukt om een luxe merk op de mark te zetten is niet overal bekend (wie kent het merk Xedos nog ?). Grappig was vorig jaar op een van mijn zakenreizen naar Azie om te zien dat de Honda Accord in Nieuw Zeeland in de VS verkocht wordt onder het Acura label.
De Hyundai Azera staat op mijn lijstje als ik een autotje voor de vrouw moet kopen .. simpelweg omdat ik geen zin heb om 20k meer uit te geven voor een BMW van dezelfde grote met dezelfde opties en motor terwijl ik een langere garantie krijg. Van die 20k kan ik dan een leuke Lotus Elise op de kop tikken voor wat fun op een zondag middag.
ES zegt
In Finland verkoopt de Kia cee’d zeer goed, hij bezet de eerste plaats in het C-segment.
rob(botje) zegt
mooie wagen:D
Rick dos zegt
“Bekijk de Hyundais en Kia’s van enkele jaren terug. Iedereen was er negatief over (herinneren jullie de Opel Kadet lookalikes nog).”
Ik kan het verkeerd hebben, maar dan herinner ik het me echt niet meer……maar was dat niet Daewoo?
“hyundai goed aan de weg timmert zal het het niveau van toyota niet zo snel overtreffen.”
Zo dachten de Europeanen en Amerikanen ongeveer 20 jaar geleden ook over Toyota. And look at us now!
“ik denk dat zelfs dat ze het huidige niveau van toyota nooit halen, onderschat toyota niet.
toyota heeft ook het merk lexus voortgebracht, en daar hoef ik verder geen toelichting bij te geven.”
Sterker nog Hyundai zit al stevig aan de poten van Toyota te zagen op het gebied van kwaliteit.
Daarbij als Toyota Lexus voort kan brengen waarom zou Hyundai dat niet kunnen?
Ben zegt
Ik zou toch problemen blijven houden met het imago van het merk.. Dat poets je niet zomaar even op met een leuk model.. Maar ik denk dat dit een zeer goede prijs kwaliteitsverhouding gaat opleveren!
rider zegt
de kwaliteit is er bij hyundai met flinke sprongen op vooruit gegaan. en dat geldt ook voor de betrouwbaarheid. niet voor niets zijn ze in amerika al jarenlang toonaangevend op betrouwbaarheidsonderzoeken. zelfs nog boven toyota/lexus en subaru. dat zegt wel genoeg en dat verklaard ook wel waarom toyota zo zenuwachtig is. en het toond ook gelijk dat ze diepe respect voor deze koreaanse autobouwer hebben.
en de laatste jaren maken ze ook nog leuk ogende auto’s. inderdaad veel auto voor relatief weinig geld.
IS200 zegt
@ Rick dos
Ok, Hyundai is goed bezig, maar ik zie het persoonlijk niet gebeuren dat ze binnen 10 – 15 jaar of zo, echt een topmerk worden. daar is echt wel wat meer tijd voor nodig.( in mijn ogen is hyundai toch nog een soort nieuwkomer) Toyota bouwt al vanaf ongeveer 1935 auto’s, en heeft dus al een aardige geschiedenis achter zijn naam staan.
Tuurlijk, hyundai maakt zeker ook goede auto’s prijs/kwaliteit. maar persoonlijk vind ik dat er een aardig verschil is tussen de twee merken.
P.S.” hyundai zit al stevig aan de poten van toyota te zagen” dat zal best wel, toyota zal er best een beetje last van hebben, maar ze zullen niet zo gauw vallen hoor ;- )