Verreweg de meeste contracten op de arbeidsmarkt zijn op basis van een uurloon, maar Toyota lijkt hier van af te willen stappen. Volgens berichten bereidt het een verloning op basis van ‘merit’ voor.
Arbeidsrelaties zijn in het land van de rijzende zon meer dan eens archaïsch te noemen. In de Japanse cultuur en samenleving, waar de zaibatsu-structuur nog steeds sterk aanwezig is, weegt leeftijd zwaar. Een ouder persoon dwingt respect af, en heeft traditioneel automatisch ook meer te zeggen in een bedrijf. Deze structuur – hoe netjes het ook is – zorgt ervoor dat jong talent ovoldoende tot bloei kan komen. Een systeem waarbij op basis van prestatie wordt beloond zou voor deze mensen de oplossing zijn.
De nadelen: het levert extra werk op, want er moet regelmatig geëvalueerd worden. Hierbij moeten prestaties ook echt meetbaar zijn, anders is het grotendeels een subjectieve exercitie. Met andere woorden: als jij op de werkvloer niet iets concreets produceert en je chef heeft de pik op je heb je een probleem.
Gelukkig is een autofabriek een ideale plek voor prestatiegerelateerde beloningen. Volgens Nikkei wil Toyota per januari 2016 de nieuwe maatregel op 60% van zijn personeelsbestand toepassen.
Verjonging
De gemiddelde leeftijd in de Toyotafabrieken ligt rond de 40 jaar, maar het aantal 50-plussers zal naar verwachting gaan toenemen. Niet heel raar, als je de bevolkingsopbouw van Japan er bij pakt, die steeds meer op een omgekeerde pyramide begint te lijken. Toyota wil met de zet de moraal op de werkvloer naar een hoger plan tillen en meer jongeren aantrekken, die onze babyboomers van nog onberispelijker Yarissen voorzien.
gtwillem zegt
Dit zouden ze eens bij de gemeentes en NS moeten introduceren…
Arnoud zegt
@gtwillem:
Dat kan helemaal niet. Er moet daadwerkelijk iets gemeten kunnen worden. Of je moet gaan verlonen op basis van de minste wanprestaties.
reset zegt
@Original_Arnoud: Je kan toch budget reductie toepassen. X% bonus van de gereduceerd huidig budget.
Dan voorkom je ook dat de budgetten eindeloos worden opgerekt met Ipads en personeelsuitjes in London.
berlinetta zegt
@gtwillem: Dan gaat het druk worden bij de voedselbank.
gallardogt zegt
Toyota’s zullen dan sneller stuk gaan. Het zal ten koste gaan van de kwaliteit omdat de auto’s letterlijk niet goed genoeg in elkaar geschroefd zullen worden door al dat gehaast. Leidinggevende hebben geen gevoel voor kwaliteit en de werklui zullen de voldoening verliezen om een mooi product te maken.
kvdw zegt
@gallardogt: ligt er geheel aan of dat de prestatie snelheid-gericht is, als ze bij Toyota de prestatie kwaliteit-gericht doen, gok ik dat er kwalitatief heel wat goede autootjes aankomen.
gallardogt zegt
@kvdw: Prima maar dat kan alleen achteraf op basis van defecte producten retour met bijvoorbeeld stickertjes op de onderdelen wie ze daadwekelijk hebben gemaakt, dus de ’the maker’ en niet weer z’n directe leidinggevende ’the taker’.
opabrutus zegt
@gallardogt: Exact, want een concern als Toyota denkt daar natuurlijk helemaal niet over na. Het is te hopen dat iemand van de boardroom jouw briljante ingeving leest om deze beslissing zo snel mogelijk terug te draaien!
gallardogt zegt
@opabrutus: Hé opa, ik zeg helemaal niet dat het teruggedraaid moet worden.
dikdraak zegt
@gallardogt: Het productieproces van auto’s voor de modale man is 99,9% geautomatiseerd, het lijkt me sterk dat je deze maatregel direct in de kwaliteit terug gaat zien.
gregorius zegt
Zitten nog wel andere min en plus punten aan.
Zoals: Als je gaat meten naar aantallen, gaan mensen alleen werken om die aantal met zo min mogelijk effort te behalen. Niet goed voor kwaliteit. Niet goed voor randzaken en al helemaal niet goed voor het team gevoel. Ook krijg je meer jaloezie en men gaat meer strijden om die baantjes waar je net iets meer kan verdienen.
Zelf ook eens in een bonus gerelateerd bedrijf gewerkt. Een matige werknemer met matige prestaties op een goede account pakte een stuk meer bonus dan de talentvolle collegae met top prestaties op een kut account. En 3 maal raden wie het meest behulpzaam waren.
Maar goed, die Jappen zullen t vast wel slim aanpakken daar bij Toyota; lijkt me een leuk project om aan te werken (het vaststellen van hoe en wat).
burninrubber zegt
@gregorius: Mijn vriendin werkt in een zelfde soort constructie en eerlijk gezegd is het alleen vervelend met Nederlanders, expats zijn helemaal niet jaloers en altijd behulpzaam. Die klagen ook niet over wat voor auto je rijdt ongeacht je leeftijd of positie
hehehehe zegt
performance pay heeft op HRM vlak een aantal voordelen. Het werkt echter enkel bij zeer repetitieve taken die voor iedereen dezelfde hoeveelheid aan inspanning vragen. Bijvoorbeeld: als bedrijf zal je meer gemotiveerd en capabel personeel kunnen aanwerven en leidt eveneens tot productieverhoging. Hier zijn al veel onderzoeken over geweest.
trustmeiamanengineer zegt
Zal voor in de fabriek inderdaad nog wel kunnen. Maar bij R&D, testing en dergelijke bijna onmogelijk.
Gaan ze dit in Europa ook invoeren? Hoewel wij hier eigenlijk al meer op deze manier werken natuurlijk.
flutterby zegt
William Edwards Deming draait vast om in zijn graf. Invidueel beoordelen is het domste wat je kan doen als je kwaliteit nastreeft. Kijk maar na de bankiers…
burninrubber zegt
@flutterby:Maar demning geloofde wel heel erg in kwaliteitsverbetering dmv team effort. Als Toyota nou per werkgroep gaat beoordelen zouden ze best in zijn ideologische vaarwater kunnen blijven
w0o0dy zegt
Iedereen die denkt dat dit ten kosten gaat van de kwaliteit moet maar eens wat lezen over Kaizen.. Toyota heeft zelfs zijn eigen invulling hiervan geformuleerd (onder de naam Tps =Toyota Production System) deze prestatiebeloning zal dan ook waarschijnlijk meer richting team-effort beloning gaan dan naar individuele beloning.
baasbas zegt
@w0o0dy: So…..
lekkaah zegt
Prestatiegericht belonen moeten ze overal verplichten, veel beter systeem..
Behalve bij sociale werkplaatsen…. En de overheid natuurlijk.
motoragent zegt
@lekkaah: Dat is hetzelfde…
mrrallycross zegt
Ik denk niet dat iedere medewerker in die fabriek hier blij van gaat worden.
desjonnies zegt
Dat was eigenlijk altijd het verschil tussen Triumph TR sportwagens en de MG’s
Ok ’t is de oude doos, maar toch.
MG werd meer gezien als een familiebedrijf, waar men een arbeidsethos had en waar vader en zoon werkten.
Bij Triumph stonden ze op stuks-prijs te werken en is er menig TR 4/5/6 van de band gelopen waarvan men vergeten was delen van het chassis te lassen of delen van draadbomen aan te sluiten.
En zulks kan erin sluipen bij prestatie gerichte beloningen, en dat terwijl de Japanse Mores korte metten heeft gemaakt met de gehele concurrentie in de auto industrie.
Een aardige documentaire die het kijken waard is, is de Jeremy Clarkson docu “How Japan took over the world and lost it again ” te zien op you tube :
https://www.youtube.com/watch?v=LSYD4a3RzW4
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik denk eigenlijk niet dat er discussie over mogelijk is dat een prestatie afhankelijke beloning het meest wensbare is. Het gaat om incentives en als je de juiste incentives geeft dan krijg je wat je wil.
De vraag is kan men zoiets op een deugdige manier implementeren? Voor verkopers, vertegenwoordigers of zelfs mobiele techniekers is het heel simpel te controlleren wie er het meeste geld oplevert. Verkopers/vertegenwoordigers kan men zien hoeveel er verkocht is en of de klanten blijven terugkomen, en bij techniekers kan men zien wat de gemiddelde duur en kost van een reparatie/installatie is.
In een fabriek gaan kijken wat de gemiddelde bouwduur is is onzin want de productielijn kan niet sneller en de kwaliteit is bij massaproductie eerder proces en machine afhankelijk dus ook daar kan niet op gekeken worden. Het zal zoals @W0o0dy zegt mogelijk een team-effort beloning zijn, maar dat is dan weer niet zo efficient lijkt me.
Word in alle geval interessant van te zien wat er gebeurt, we spreken over het land/bedrijf dat ons JIT en poka yoke heeft aangeleert.
w0o0dy zegt
@Hupke: Toyota heeft JIT, en Kaizen en TPS geperfectioneerd en daarbij evalueren de teamleden elkaar onderling en continue op alle facetten van hun job. Daarnaast stimuleert Toyota continue verbeterprocessen, dus als mensen een idee hebben over hoe het beter en/of efficiënter kunnen dan worden die ideeen serieus geevalueerd en waar mogelijk toegepast.
Ik verwacht dan ook dat juist in dat klimaar een prestatie beloning heel goed kan werken temeer Toyota al 40 jaar bezig is met team-prestaties en hoe performance gemeten kan worden.
Tonnie zegt
Ja dit is eigenlijk nooit een goed idee, behalve bij telemarketing en direct sales… bij productiebedrijven is er altijd een groot gevaar dat mensen sneller en onnauwkeuriger gaan werken, om maar meer te maken. Dit gat ten koste van de kwaliteit en het welzijn van de medewerkers.
Hupke zegt
@Thijsj:
Niet als je kwaliteit mee in de evaluatie opneemt. Verder is bij productiesystemen zoals in de automotive kwaliteit meer proces en machine afhankelijk.
lincoln zegt
logisch .. Toyota gaat nooit meer meer units verkopen dan dat ze nu doen ..
en als je daar dan het loon op gaat baseren ..
Dutchdriftking zegt
Klinkt interesant en eerlijk, maar in veel beroepsgroepen is dit nou eenmaal moeilijk te meten. Onze bollenboeren gebruiken deze methode eigenlijk al jaren!
baasbas zegt
De dudes die de gaspedalen en vloermatten monteren zijn goed de sigaar dan…