Tesla nadoen: Toyota heeft een nieuw doel.
Hybrides, diesels eruit (maar toch ook niet), plug-in hybrides en dan waterstof. Toyota had de toekomst voor zichzelf helemaal uitgestippeld. Op die manier konden ze het station ‘elektrische auto’s’ helemaal overslaan.
Dat zou Toyota wel makkelijk uitkomen, want heel erg veel elektrisch deden ze niet. Nu is die gedachtegang niet vreemd: Toyota is wereldwijd een enorm grote speler in de markt en tien jaar terug was elektrisch rijden nog niet wat het nu is.
Ze zijn inmiddels een beetje bijgedraaid. Er is een elektrische Toyota op het moment (de bZ4x) die ze samen met Subaru hebben ontwikkeld. Daarnaast weten we dat er nog een hele hoop op stapel staan. Maar Toyota wil meer!
Een nieuw rapport bevestigt dat Toyota een leidende rol wil spelen in de wereld van elektrische auto’s. Op dit moment zijn dat Tesla en BYD. Beide merken moeten zo snel mogelijk verslagen worden.
Toyota wil Tesla nadoen (en BYD!)
Toyota is voornemens om de productie van elektrische auto’s nóg veel verder op te schroeven dan dat het plan was. Het is de bedoeling dat het Japanse merk in 2025 meer dan 600.000 elektrische auto’s bouwt.
Dat is een krankzinnig hoog aantal. Niet zozeer omdat het meer is dan dat Tesla op jaarbasis doet, want de toko van Elon Musk is succesvoller. Nee, het gaat er meer om dat Toyota in 2022 nog slechts 24.000 EV’s verkocht.
ls Toyota dan vanaf 2025 een supergroen automerk? Nou, nee, eigenlijk niet. De verwachting is dat ze dat jaar 600.000 EV’s verkopen, maar daar staan alsnog 11.000.000 auto’s met een verbrandingsmotor tegenover.
De merken Toyota en Lexus hebben hun toeleveranciers al geïnformeerd dat de productie verdrievoudigd. Zij zullen immers de onderdelen moeten leveren die Toyota in elkaar zal schroeven.
Hoe Toyota die stijging wil gaan realiseren, is niet helemaal duidelijk. Ja, er komen (uiteraard) meer elektrische auto’s aan. Naar verluidt is Toyota aan het afkijken bij Tesla hoe zijn het doen. Dus minder onderdelen en de onderdelen die je gebruikt onderling uitwisselen met andere modellen.
Gaat dit allemaal wel lukken?
Of Toyota deze doelstellingen gaat halen, valt nog te bezien. Merken als Ford en Volkswagen hebben jaren geleden al de EV-route gekozen en met name de eerste paar jaren zijn heel erg lastig. De productie van EV’s opschroeven is niet eenvoudig als je er geen ervaring mee hebt.
Veel EV-startups gaan kopje onder op het moment dat de productie wordt opgeschaald. Mocht het gedeelte met productie lukken, is er een twee uitdaging. Voor veel traditionele automerken is het bouwen van een elektrische auto enorm lastig, omslachtig en duur. Geld verdienen met elektrische auto’s is iets dat niet veel autofabrikanten lukt.
Dus dat Toyota BYD en Tesla wil nadoen is heel erg nobel, maar er is een reden voor dat Tesla zo ontiegelijk veel waard is. Geen andere fabrikant kan zóveel elektrische auto’s bouwen én geld verdienen tegelijkertijd. Dus we zijn benieuwd.
Via: Nikkei Asia
waterisnat zegt
Nu is er alleen niks “groen” aan EVs, in de huidige definitie van groen tenminste, hoe vaag die ook is. En ja, we hebben ook zo’n ding in het huishouden (omdat werkgever vrouw dit opdringt en overheid er een belastingontwijkingsmogelijkheid van maakt, en het rijdt best okay, maar groen….).
On topic; jammer dat Toyota mee moet doen met de gekte, maar ik begrijp het wel als ondernemer/bedrijf.
mashell zegt
Elk geïndustrialiseerd product is niet groen. Dat zijn alleen je planten op de vensterbank.
Maar een EV gebruikt zoveel minder energie per kilometer en kan dan ook nog in de toekomst (of gisteren al) wisselen van fossiel opgewekte elektriciteit naar duurzaam opgewekte elektriciteit. Dus niet donker groen, maar wel heel veel groener dan fossiele brandstoffen.
steephh zegt
@waterisnat Maar ze zijn wel beter dan een ICE qua uitstoot/milieubelasting. En zonder auto door het leven dat is voor velen simpelweg geen oplossing.
mashell zegt
Als je al niet de ambitie hebt marktleider te worden dan wordt het niks. Toyota heeft veel meer ervaring met auto’s ontwikkelen en produceren dan Tesla en zou dus minstens hetzelfde moeten kunnen, ook zie je dat Tesla niet meer zo disruptief is.
fanboy zegt
@mashell: Toyota gaat in ieder geval dezelfde body productie techniek als Tesla gebruiken. Dat is toch wel een nieuwtje waard.
mashell zegt
Zucht. Dat is een productie methode, een kleine kostenbesparing. Waar ook nadelen aanzitten, bijvoorbeeld lastiger schadeherstel. Maar de auto’s rijden er niks beter van. Dat Toyota het noemt is gewoon meeliften op de hype die Tesla er omheen gecreëerd heeft. Briljante marketing van Tesla, want over Roadster en Cybertruck was niks te melden, dus dan doen ze het wel over de persmachine. Het is een nieuwtje van het niveau dat Toyo de band voor een bepaalde Hyundai mag leveren.
faalhaas zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch?
fanboy zegt
@mashell: Nou ja 30% kostenbesparing (ik denk niet over het geheel) is aanzienlijk, en Toyota noemt het als essentieel om goedkope EVs op de weg te krijgen. Die ook nog lichter zijn.
Maar vooral dat zo’n relatief nieuwe eigenwijze fabrikant als Tesla, met eerder al zijn productieproblemen, toch wat doet wat Toyota overneemt. Toyota die altijd al als eens van de beste / efficientste produceert.
fanboy zegt
@willeme: Nog een belangrijk punt tussen Toyota en Tesla is dat Toyota ook de Gigacasting/press techniek wil gaan gebruiken zoals Tesla dat doet.
Dat zou ook tot goedkopere auto’s/EVs moeten leiden, is het doel.
Michiel1 zegt
Dus Toyota gaat gewoon verder met standardization etc.. lekker Lean bezig zijn, dat hebben ze echt van Tesla gekopieerd… oh snap
Robin zegt
Europa en China zitten nu op zo’n 20%+ marktaandeel. VS komt snel achter.
Als de EV markt NIET meer groeit, voorziet Toyota dus een jaarlijkse verkoop van 3 miljoen wagens (inclusief die 600.000 EV’s).
Recht de afgrond in dus.