Hyundai is al jaren lekker bezig. Dat is nog een understatement, want het Koreaanse merk doet het steeds beter. Pas nog eindigde Huyundai op de derde plek in de kwaliteitstest van J.D. Power. Dit zit de Japance concurrent Toyota niet lekker (da’s nou raar). Toyota ziet General Motors niet langer als de grootste concurrent, maar het Hyundai van “om de hoek”. In een poging de concurrentie te verhevigen gaat Toyota de strijd op een andere manier voeren.
Toyota realiseert zich dat concurren met verschillende modellen niet voldoende is om Hyundai af te remmen. Om de Koreanen nu actief in de wielen te rijden, heeft Toyota aan een aantal gemeenschappelijke toeleveranciers gevraagd om niet meer aan Hyundai te leveren. Toyota is zelfs bereid delen van de toeleveranciers over te nemen om op die manier Hyundai te kunnen boycotten. Het zijn vieze spelletjes, maar ik kijk er helaas niet van op. Het ruikt zelfs een beetje naar Microsoft (via: autoblog.com).
tobi zegt
go for it toyota
Reiner zegt
Toyota is nou ook niet bepaald worth going for, maar als Hyundai erdoor wordt afgeremd, go for it.
jens zegt
geen eerlijke concurentie in mijn ogen.
joep zegt
als ze hyundai willen afremmen kunnen ze beter aan hun kwaliteit werken dan dit soort vieze spelletjes..
Karlo zegt
De kwaliteit zit goed bij toyota, maak je daar geen zorgen over.
Kermit zegt
dit is echt wel laag, nu droppen ze serieus in mijn achting, bah
w0o0dy zegt
Toyota staat er om bekend. Een paar jaar geleden weigerde een japans auto merk nog auto’s aan klanten te leveren (aan het eind van het jaar) omdat ze Toyota dreigde in te halen. Dat zou zeker een reactie van Toyota hebben uitgelokt en daarom werd besloten dat er een stop kwam op de verkopen om zodoende net onder de verkoopcijfers van Toyota in japan te blijven……. “there’s nothing to fear except fear itself and of course Toyota”
luwek zegt
dat een groot bedrijf zo trieste spelletjes moet gaan spelen om te kunnen concurreren…echt heel zielig:W
JPM zegt
Nou aan de reacties te zien is dit een hele schok. Maar dit gebeurt natuurlijk overal en in elke branche. Niets bijzonders aan. Zolang het legaal blijft is het helemaal oké.
Chinabudget zegt
Hyundai laat dat toch niet zomaar gebeuren. Hyundai-Kia is nu toch al aan het afremmen door de affaire met die directeur. Wel flauw, want Hyundai’s en Kia’s zijn tegenwoordig inderdaad net zo goed en soms beter dan de Toyota’s. Toyota lijkt ook minder betrouwbaar te worden, want de Avalon is een van de onbetrouwbaarste modellen op de Amerikaanse markt: het regent klachten.
Lekker voor ze :p
lexus zegt
haha, ben hier ook geen fan van. Maarja een brutaal mens heeft de halve wereld zeggen ze toch altijd;).
Hans zegt
Geknooi over autos die ik toch nooit zal kopen.
Jeroen zegt
Ik zal ook nooit een toyota kopen (of iets anders aziatisch), vind het zo’n schijt merk lang leve de duitse merken :D
Jan zegt
Geef mij dan maar liever een goedkopere Huyndai dan een Toyota, toyota speelt het echt slecht, idd een beetje zoals Microsoft, alles opkopen voor aan de top te blijven.
Jerro zegt
zielig, valsspelen en winnen = verliezen…
dekster zegt
dat is toch wel erg grof en heeeeeeeel laag
Marten zegt
@ Jeroen: Je hebt volkomen gelijk, ik ga lekker beamertje of audi rijden, hoef geen aziaat!
Coyote zegt
Het is idd niet netjes en ik hou er niet van. Helaas zit de wereld zo in elkaar tegenwoordig, eerlijkheid is al een tijdje passe. Het gaat zo nou eenmaal bij grote bedrijven (software, olie, bouwgiganten, etc. etc.) om vieze spelletjes te spelen om de concurrentie af te maken.
Toyota is erg slim en uitgekookt, niet alleen op technisch gebied maar vooral ook op commercieel niveau.
Sommige merken zijn minder slim, en die laten de concurrentie voorbij gaan. Toyota werd tot 10 jr geleden onderschat door GM en de Duitse merken…. was niet zo slim van ze. Daar zullen ze nu wel veel spijt van hebben.
Jeroen zegt
Tja, audi BWM en mercedes hebben toch geen last van Toyota iemand koopt zo’n duits premium merk om het imago en mooie europese looks…… zo’n merk is nog exclusief een toyota is een auto voor het “gewone” publiek. En tot voor kort stond er op de ramen van een Lexus ook nog Toyota :D
Kermit zegt
in Amerika heeft Lexus toch wel een hoger aanzien dan BMW hoor
het is alleen in Europa dat Lexus een beetje mislukt is in zijn positionering
Sander zegt
Iedereen die nu zegt BMW of Audi te gaan rijden en geen jappaner wil, moet maar eens gaan kijken bij de lexus-dealer hoeveel tweedehands duitsers er staan. Binnen elkele (tientallen) jaren is Lexus waarschijnlijk groter dan de duitse concurrenten.
Alwood zegt
ben ik het niet helemaal mee eens Kermit. volgens kennissen is de RX400 nog altijd een goedkoper alternatief voor een X5. ik zou ze allebij niet willen hebben maarja… :-P
alleen heeft lexus die hybride onzin waardoor veel amerikanen er wél een kopen.
fedor zegt
ik zal er niet van op kijken als toyota als de laatste drie autoconcerns over blijft .dus het is nood zakelijk dat ze zulke spelletjes spelen en toyota blijft en is nummer een van de wereld hiundai zit misschien op de hielen van toyota maar wat jullie ook zeggen toyota maakt nog steeds betere auto> s kwalitatief duitse auto >s zijn ook wel oke maar hebben teveel problemen met hun electronica en kost veel geld geef lexus nog vijf tot tien jaar en dan is lexus net zo veel in het straat beeld als een duitser ha ha ik lag me rot
Chinabudget zegt
@ Sander:
Dat zal nooit gebeuren! Mercedes-Benz, Audi en BMW hebben stuk voor stuk een imgago opgebouwd, worden geleverd met vele motoren en hebben een betere afwerking dan Lexus. Kwalitatief is Lexus misschien wel de top, maar de gebruikte materialen en het interieurdesign van de IS, GS, SC en RX zijn duidelijk minder dan de Duitse concurrentie.
parel zegt
parel schrijft,
Vertrouw op Toyota, Lexus en Honda….
De koriaanse merken blijven kwalitatief achter. Let goed op. JD Power onderzocht de auto’s toen ze 3 maanden oud zijn. TUV Duitsland heeft ook onderzocht als de auto’s 4 en 5 jaar oud zijn. Wat bleek: Toyota en Lexus kwamen als beste uit de test.
Coyote zegt
Ik sluit het niet uit hoor dat de Duitse merken inzakken. Bij VW gebeurt dat al, oa veroorzaakt door Toyota. Voor hetzelfde geld krijg je meer bij Toyota dan bij VW. Er is vroeger zo vaak gedacht dat dit of dat nooooit zal gebeuren, nou soms verandert er echt wel iets. Wie had in de jaren ’80 ooit gedacht dat het met GM zo slecht zou kunnen gaan?
Hyundai is ook niet volgend jaar een bedreiging voor Toyota, meer op langere termijn.. 5 jr en verder. Maar ze willen dus niet afwachten totdat het zover is! (dat hebben GM, VW, Ford en co. wel laten gebeuren wat toyota betreft)
Ik denk ook dat er weinig moederbedrijven overblijven van fabrikanten. Toyota is er zeker 1 van en Hyundai ook, want dat is een gigantisch bedrijf (schepen, bouw, etc). De Europese fabrikanten zullen iets moeten doen, financieel staan de meesten er belabberd voor op Porsche na.
Gerard zegt
Na eerst 20 jaar Frans auto`s te hebben gereden, alle 3 bekende merken, ben ik ivm onvrede over de merkdealers overgegaan naar een ander merk. Zo ik mij herinner 1983 een Opel, de eerste Kadett met dieselmotor. Hopeloos, wat een ellendige auto, steeds problemen, onbetrouwbaar. Nooit weer Opel.
Toen terug naar Peugeot en bij toeval medio 1996 mijn eerste Toyota diesel.
Geweldige auto, vlot, betrouwbaar en zuinig. Nooit weer een ander merk gekocht, rij nu een Avensis. Ook de volgende auto`s zullen Toyota`s zijn. (Tenzij ze te duur of onbetrouwbaar zouden worden)
Gerard
evert zegt
Leuk al die modelletjes.
Maar wij blijven het met de oude autos doen.
bottier zegt
toyota laat jullie niet doen he,wij staan achter jullie hoor
ES zegt
Domme zet van Toyota, Hyundai rem je niet af.