En een midscheeps geplaatste V8…
Toyota lijkt zich de laatste jaren met de Hilux net niet met de top te kunnen meten. Her en der pakken ze wat etappe-overwinningen en weten ze met goed en degelijk rijden een heel eind te komen, maar de eindoverwinning pakten ze nooit. Tijd om de auto eens grondig te herzien voor aankomende editie.
Daar waar de concurrentie steevast in speciaal voor de rally ontwikkelde auto’s rijdt, stond de Hilux altijd relatief dicht bij het origineel. Motor voorin, vierwielaandrijving, dat werk. De auto waarmee het Toyota Gazoo Racing volgend jaar aan de start verschijnt is echter compleet anders. De motor van deze Hilux Evo ligt niet langer voorin, maar is midscheeps geplaatst, achter de coureur en navigator.
Daarnaast worden enkel nog de achterwielen aangedreven, vermoedelijk omdat de reglementen voor dergelijke ‘buggy’s’ wat soepeler zijn. Zo mogen auto’s met twee aangedreven wielen een veel grotere veerweg hebben dan hun concurrenten met vierwielaandrijving. Ook ligt het minimumgewicht lager, waardoor deze Hilux nu maar 1300 kilo hoeft te wegen, ruim 600 kilo lichter dan voorheen.
De krachtbron is een 5.0 V8 uit de Lexus RC-F (rijtest), vermoedelijk flink aangepast om flink wat mishandeling door zowel de coureur als de natuur te kunnen doorstaan. Het blok is zo laag mogelijk geplaatst, om het zwaartepunt van de auto ook zo laag mogelijk te kunnen houden. Al met al een veelbelovende combinatie, die Toyota in 2017 wellicht eindelijk naar de eindoverwinning kan helpen.
parttimeautospotter zegt
De grapjassen.. 2wd?
Dizono zegt
@parttimeautospotter: niet zo’n gek idee. Schlesser won in het verleden al eens met een 2WD buggy en ook Peugeot pakte dit jaar de overwinning met een tweewielaangedreven auto. Die mogen lichter zijn, grotere wielen en dito veerweg hebben.
lotuselises2 zegt
@parttimeautospotter: zeker nooit Dakar gekeken?
Careltje zegt
@parttimeautospotter: het is gewoon een soort trophy truck geworden zo. Die zijn ook 2wd
Bart_V zegt
Lomp apparaat
Hier word ik vrolijk van
rob5nismo zegt
Ik had verwacht met de link eindoverwinning dat we het dramatische le mans verhaal kregen
Edge zegt
Ik vind het jammer dat er zoveel verschil tussen de regels van de buggy’s en auto’s zit. Laat autofabrikanten lekker een toffe rallymachine maken met 4WD, grote wielen, grote veerweg en een leeggewicht als ze dat willen. Dan noem je het maar de unlimited class of iets dergelijks.
peug206 zegt
@Edge: dat noemen ze vrachtwagens (of monster trucks). Anyway, I like your idea ;)
ko4n zegt
@peug206: die moeten een minimaal gewicht hebben
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor, en gewoon weer met een dikke V8. Klinkt een stuk beter dan al die diesels van de concurrentie. Gaan de Nederlanders zoals ten Brinke ook in deze nieuwe Toyota rijden?!
super zegt
@trustmeiamanengineer:
gaat dakar tegenwoordig ook al om “het geluid”?
trustmeiamanengineer zegt
@super: nee, maar een blerende V8 die zich door het losse zand worstelt klinkt gewoon aangenaam.
lincoln zegt
@super:
Tja .. NL”Ingenieurs” ..
Helemaal verontwaardigd als iemand zonder gehoorbescherming met een klopboor werkt maar wel coureurs 12 uur lang per dag in de tyfusherrie laten zitten voor dat stukje geluidsbeleving als ze 5 minuten de tv aanzetten ..
Dat soort exacte wetenschap en consistentie maakt NL een “kennisland” ..
MDA zegt
Dit is toch geen Hilux meer, maar gewoon een silhouette racer? Ach… dat was bij een boel andere merken ook al zo… het enige wat telt bij de Dakar zijn de spectaculaire beelden, en wat onvoorziene crashes…
reistje zegt
@mda: Ik vind het ook altijd jammer om te zien dat rally/race auto’s steeds verder afwijken van de productie versies.
Zeker in een evenement als Dakar wat de robuustheid en kwaliteit van een merk moet laten zien.
gerjan zegt
Als ik toch ik veelste veel geld won. Dan ging ik hier keertje aan meedoen. Opleidingen volgen alles leren wat nodig is en dan een Mercedes G klasse meenemen. Of gewoon de G 6×6 dan ben je al een eind op weg. Tot dat moment blijf ik van de beelden genieten. Van motor auto en vracht auto. Prachtig !!
dailydriver zegt
Zo slecht doet de hilux het niet. Ten brinke heeft er een top 10 mee behaald. En ze waren nog betrouwbaar ook. Na jarenlang dominatie van mini. Is Peugeot het te kloppen team.
Dutchdriftking zegt
2WD, ik krijg al weer Coronel schep visioenen….
jaccovdzaag zegt
@dutchdriftking: De Peug deed het ook met 2WD. Dat ging ook goed? ;)
pinut187 zegt
Ziet er goed uit!
robinvand zegt
Vinden jullie niet ook lijken alsof de voorwielen veel verder uitsteken dan de achterwielen?