De Toyota Land Cruiser krijgt net als een hoop Ferrari’s en bijvoorbeeld de Ford GT een contractuele vastlegging die doorverkopen voorkomt. De reden? Terrorisme.
Als het gaat om de markt, zijn auto’s soms net kunstvoorwerpen. Sommige mensen zijn niet eens petrolheads, maar zien de investering achter een dure auto die in prijs gaat stijgen. Toch een beetje een trap in de ballen voor een auto waarvan het gros van de ontwikkelingskosten zijn besteed aan het perfectioneren van de rijeigenschappen voor ultra-petrolheads.
Niet-verkoop-clausule
De oplossing is simpel: sommige merken verbieden de verkoop van een gelimiteerde auto. Contractueel wordt vastgelegd dat het automerk je mag aanklagen wanneer jij een snelle buit wil maken, en je wordt op een zwarte lijst gezet voor mogelijke opvolgers van de auto in kwestie. Ford deed dit bijvoorbeeld met de GT en mocht John Cena tot één van die ‘flippers’ rekenen. Dit is allemaal te begrijpen, want wanneer je de markt van de Ford GT volledig opent, worden ze meer geld waard en rijdt niemand er meer een kilometer mee.
Land Cruiser doorverkoop
Je zou dus zeggen dat het alleen gaat om extreme exoten die een dergelijke clausule aangemeten krijgen. Er wordt echter een opmerkelijke auto verboden voor doorverkoop: de Toyota Land Cruiser. De nieuwe generatie is net in de verkoop gegaan in Japan en dealers moeten een klant verplicht een contract ondertekenen om in bepaalde regio’s de auto niet te mogen doorverkopen. Bij een auto als een Land Cruiser heeft dat niks te maken met de waarde.
Terrorisme
Nee, de reden dat doorverkoop niet overal mogelijk is met de Land Cruiser is terrorisme. Of specifieker, dat Toyota’s vaak eindigen in regio’s waar Toyota liever niet paradeert met hun auto’s. Iets met Land Cruiser pickups met een .50 cal-installatie achterop. Verkoop plaatselijk staken heeft geen zin, want dan gaan ze dus in andere landen shoppen.
Doorverkoop verboden
Doorverkoop voor de Land Cruiser is verboden tot en met een jaar na de aankoop. Daarna mag het weer, het klinkt als een vrij korte tijd. Wellicht is het meer symboolpolitiek dan een rasechte oplossing. Een bizarre auto voor deze maatregel. (via Mag X)
mopar zegt
Alsof terroristen gloednieuwe wagens gebruiken voor hun doeleinden. Zijn meestal oudere Hiluxen en LC’s die je op de foto’s en videos rond ziet rijden daar. Symboolpolitiek dus.
jpsienen zegt
Inderdaad. De meeste LC’s die je met een .50 achterop ziet zijn al een paar jaartjes onderweg..
faalhaas zegt
@jpsienen: Het is dan ook een end rijden van Japan naar Afghanistan.
ometom zegt
Oja want de haatbaarden stonden in de rij om een jong gebruikte Land Cruiser op te pikken.. Jammer dat Toyota dit soort goedkope marketingtrucs nodig denkt te hebben voor deze auto.
bmwpowerm5 zegt
rutte deelde die dingen gewoon uit aan haatbaarden
Richmond zegt
@ometom: waarom zou dit een marketing truc zijn? Waarom zou je als merk geassocieerd willen worden met het standaard vervoer middel voor terrorisme? Ik vindt dat logischer dan mensen die nu roepen geen Mercedes te kopen vanwege dat Lewis vermeende max opzettelijk dood willen maken.
ometom zegt
@benja01: omdat het puur voor de bühne is. Je voorkomt met dit soort contractuele verplichtingen echt niet dat terroristen LC’s gaan gebruiken.
Richmond zegt
Dat is met alles in het leven. Je eigen invloed is beperkt. Je kunt nooit alles voorkomen, maar je kunt wel zorgen dat je er zelf alles aan gedaan hebt en je verantwoordelijkheid neemt. Misschien hebben ze wel klachten gekregen van klanten en is daarom deze actie op touw gezet.
mashell zegt
Er alles aan doen is het het geval van Toyota stoppen met de Landcruiser, want die besmeurt het merkimago. Dat doen ze niet, ze doen het met een papiertje bij de auto. Er is weinig dat terroristen tegenhoudt in hun snode bezigheden en zeker papiertjes met woordjes remmen hen niet. Schijnoplossing van Toyota dus met ook nog een averechts boemerang effect want nu wordt overal in de wereldpers in artikelen nog even Landcruiser aan terroristen gekoppeld, net dat wat ze niet niet wilden.
cheatah zegt
Er is een importeur van Toyota in volgens mij Jordanië, die tienduizenden Hilux elk jaar afneemt, die daarnaar gewoon “verdwijnen”. Toyota weet dat gewoon en tolereert het gewoon.
Dieseltor zegt
@cheatah: Ernstige beschuldigingen. Ik ben wel benieuwd naar jouw bron. Heb je ergens een linkje van een artikel?
cheatah zegt
@dieseltor: een paar jaar geleden heb ik import, export en registraties geanalyseerd voor de Hilux and Land Cruiser. Bleek dat er in Jordanië een flinke overschot aan import was, die nooit op kentekens geregistreerd zijn en gewoon in de statistiek verdwenen. De theorie is dat hier vandaan en hoop naar Syrië & Co gingen, alleen is dat erg moeilijk te bewijzen. Toyota heeft nooit officieel gezegd hiervan kennis te hebben, maar het blijft lastig te geloven, dat dit niet getolereerd word. En laat es eerlijk zijn, het is vrij goede reclame en bovenop omzet voor Toyota – dus waarom hier harde maatregelen nemen?
Dieseltor zegt
Interessant! Ik wil bijna zeggen dat je iets belangrijks op het spoor was. Misschien leuk om een journalist te tippen.
Wat je zegt, goede reclame.
Vraag me wel af hoe de constructie is gegaan toen Nederland zogenaamd terroristische organisaties voorzag van materiaal, waaronder dus voertuigen. Enig idee hoe dat is gegaan?